|
Corel FORUM Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych |
|
CorelDRAW - grafika wektorowa - CorelDRAW dostaje zadyszki
solter - 7 Wrzesień 2018, 21:46 Temat postu: CorelDRAW dostaje zadyszki CorelDRAW dostaje zadyszki przy obróbce kilkunastu tysięcy małych obiektów (czarne punkty). Przez obróbkę rozumiem choćby zaznaczanie grupy obiektów, ich kopiowanie czy odświeżanie ekranu przy zmianie widoku. Najpierw myślałem, że to kwestia RAMu komputera (jest 8 MB) ale okazało się, że jest on wykorzystywany w około 30-60 procentach. Więc zwróciłem uwagę na kartę graficzną. Miałem GeForce 9600 GT (RAM 512 MB pamięci GDDR3, szyna 256 bitów, przepustowość 57,6 GB/s) i pomyślałem, że to może za słaba karta. Zainwestowałem w GeForce GTX 580 (RAM 1536 MB pamięci GDDR5, szyna 384 bity, przepustowość 193 GB/s). To wszystko dane z programu GPU-Z, a więc dane faktyczne. I już zacierałem ręce, że teraz Corel będzie śmigał, aż miło, a tu …. NIC!! Zero poprawy. Program jak zamulał tak zamula dalej, a każda operacja trwa niemiłosiernie długo. Próbowałem zmieniać ustawienia karty na różne sposoby ale efektów brak. No więc ostatecznie zwracam się tutaj o pomoc. Czy ktoś wie co wpływa na wydajność CorelDRAW w takiej sytuacji jak opisałem? W co ewentualnie zainwestować i dlaczego nic nie dała zmiana karty na inną o dużo lepszych parametrach?
Cysorz - 8 Wrzesień 2018, 00:16
Czy problem dotyczy całkowicie nowego projektu (tworzonego od zera) czy też innego, który wykorzystuje jakiś wcześniej zrobiony szablon - chociażby przez import jakiegokolwiek wcześniej zapisanego obiektu?
solter - 8 Wrzesień 2018, 08:50
To się dzieje w każdym przypadku, zarówno gdy tworzę nowy projekt, jak i gdy otwieram wcześniej zapisany dokument z tym projektem. Do pewnego stopnia CorelDRAW daje radę, to znaczy wykona żądaną operację ale im tych kropek jest więcej (a mówimy o setkach tysięcy) tym trwa to dłużej, aż do komunikatu "Out of memory" przy próbie zapisania projektu. Monitorując dokładnie zużycie pamięci RAM komputera (mam 8 GB DDR2) zauważyłem, że jednak jej obciążenie dochodzi do 95% i wtedy wywala mi ten komunikat. Zwiększyłem więc pamięć wirtualną na dysku SSD najpierw do wartości sugerowanej przez Windows, a potem max. do 100 GB. Pomogło to ale tylko trochę, bo wprawdzie obciążenie pamięci nie przekraczało 65% ale efekt pozostał bez zmian, tzn. wszystko miele się bardzo długo, a i tak ostatecznie program się wiesza. Więc nadal nie wiem czy to kwestia pamięci komputera, karty graficznej czy jeszcze czegoś innego.
PS. Może jeszcze dopowiem, że tę pracę łatwo można sobie zasymulować na własnym komputerze, bo w uproszczeniu wygląda to tak, że utworzony punkt (czarny kropka fi 0,5 mm, bez obrysu) trzeba powielić w osi X i Y z rastrem 1 mm tak aby wypełnić kropkami pole o wymiarach 500x2000 mm). Wprawdzie w oryginalnej pracy kropki nieco różnią się średnicą ale sprawdziłem, że dla zasymulowania problemu nie jest to istotne.
Shame - 8 Wrzesień 2018, 08:57
Nikt w 100% nie jest w stanie powiedzieć, jak zamknięty program jak CorelDRAW wykorzystuje zasoby systemowe, jednak prawie na pewno rodzaj karty graficznej nie ma większego znaczenia przy grafice 2D. Zasoby karty graficznej są używane jedynie przy 3D. Podobnie jest np. przy obróbce filmów - szybkość przetwarzania zależy głównie od procesowa głównego, pamięci wirtualnej, szybkości dysku i RAMu.
Tak więc zależnie od wykonywanego projektu poprawa raczej powinna pojawić się po zmianie CPU, HDD na SDD i typie RAMu (chodzi o taktowanie w głównej mierze).
restauro - 8 Wrzesień 2018, 09:16
Pewnie dysk SSD M.2 na PCI-E także by pomógł , niestety wiąże się to zazwyczaj z kupnem nowej płyty głównej obsługującej kontroler i interfejs. NVMe .
Możesz sprawdzić stopień aktualnego wykorzystania składników systemu .
Procesor ,dysk i pamięć .
Naciśnij w Windows kombinację klawiszy
Start+Shift+ Esc
W oknie Menedżera zadań przejdź do zakładki Wydajność.
Cysorz - 9 Wrzesień 2018, 21:15
solter napisał/a: | /.../ mówimy o setkach tysięcy /.../ |
I zapewne tutaj leży problem. Draw każdy z tych obiektów musi obliczyć jako wektor (pozycja, wypełnienie, obrys lub jego brak, liczba węzłów, kolejność na warstwie... itd., itd.) więc dlatego trwa to tak długo. Milion obiektów, które trzeba zapisać może zrodzić tego rodzaju zachowania...
Zrobiłem sobie podobny plik i u mnie też muli, więc nie jest to raczej Twój problem, tylko po prostu niewydolność softu/systemu/sprzętu.
|
|