|
Corel FORUM Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych |
|
Plotery i poligrafia - Brzydkie kolory ...
donald7 - 17 Czerwiec 2008, 15:39 Temat postu: Brzydkie kolory ... Witam.
Zleciłem drukarni cyfrowej wydrukowanie kolorowych wizytówek, projekt miałem wykonać sam.
Tak też zrobiłem, prosty tekst, ale czcionka czarna i szara, myślałem że nie powinno być żadnych problemów, w końcu to bardzo nieskomplikowane kolory.
Dodałem również zdjęcie kolorowe, przygotowane wcześniej w Gimp jako RGB.
W efekcie otrzymałem wizytówki z zielonym zafarbem, tzn, kolor szary przebija brudna zielenią, kolor czarny też "coś w sobie ma" zieleni, zdjęcie również mam zielony zafarb.
Trochę nie jestem zadowolony z efektów końcowych, bo na monitorze wszystko było ok.
Drukarnia odpowiedziała iż kolory miałem złożone z całego CMYK'a
Zacząłem doszukiwać się błędów w moim projekcie.
Kolor czarny mam wybrany jako "czarny", szary jako C44, M35, Y35 K1, co do zdjęcia to sam nie wiem jak podejść następnym razem do tego tematu.
Czy jest jakaś metoda na uzyskanie właściwego efektu ?
wawel - 17 Czerwiec 2008, 16:30
Nie ma co sie dziwic skoro popiel robiony byl z 4 kolorow i jeszcze w takich proporcjach
jak zmieszasz yellow z cyanem (niebieski) to bedzie zielony a ten czerwony (magenta) tylko to zbrudzi. Czasem na cyfrze mozna uzyskac taki skladany popielaty ale jakiegos koloru moze byc za duzo i bedzie dominowal. Natomiast czarny nie powinnien miec zadnych zabarwien. Wiec tak do konca to nie jest pewne czy drukarnia tez sie tu nie przylozyla do tego...
Zdjecie bylo w RGB czyli 3 kolory zamiast 4, tez nie zgodnie z zaleceniami druku cyfrowego.
To ze cos na monitorze wyglada ok to nie znaczy ze potem w druku tez tak wyjdzie.
A w czym to skladales bo widze program Gimp, uzyles tez Corela czy tez czegos innego?
I w jakim formacie to dostala drukarnia?
pozdr.
Karolina - 17 Czerwiec 2008, 21:27
Witam
No niestety, do druku cyfrowego czy też offsetowego powinno się stosować klory w CMYK-u a nie RGB. A już zwłaszcza przy zdjęciach.
Pamiętaj, że monitor monitorowi nie równy. Nigdy nie uzyskasz takiego samego koloru w druku co na monitorze. Staraj się przynieść jakiś wzór na którym drukarnia mogłaby się wzorować. A jeśli po wykonaniu przez nich jednej odbitki (mówię tu o druku cyfrowym, bo przy maszynach wielkonakładowych jest to raczej nie możliwe, gdyż w większości przypadków koszt jednej odbitki na takiej maszynie przekroczyłby koszt całej pracy) coś się nie będzie zgadzało, to zawsze mogą wstrzymać druk i skontaktować się z tobą w celu wyjaśnienia. O ile wcześniej to ustalisz.
Kolor czarny to czarny, czyli C-0, M-0, Y-0, K-100. Czasami przy druku w pełnym kolorze można - ale nie trzeba dodać troszkę Cyanu (5-10), wtedy czarny jest jeszcze bardziej czarny.
Kolor szary najlepiej zrobić z rastra czarnego. Jeżeli chcesz uzyskać coś innego, to tylko delikatne zmiany.
Dużą rolę odgrywa też papier. Inaczej wydruk będzie wyglądał na zwykłym Offsecie, inaczej na kredzie, a jeszcze inaczej na jakimś papierze kremowym czy z fakturą. Na offsecie kolory są zwykle bledsze, a na kredzie intensywniejsze.
Myślę, że to na początek powinno ci wystarczyć aby przygotować jakieś następne prace.
Jeśli są to twoje początki to się nie zrażaj porażką, praktyka czyni mistrza. Potrzeba trochę czasu, żeby się tego wszystkiego nauczyć. To, że ma się program typu Corel, Photoshop czy inny, to nie znaczy, że to już koniec. To jest dopiero początek ciężkiej pracy. I dopuki się nie pozna tych wszystkich "tajników" to pracy przy każdym projekcie jest niestety dużo.
Życzę powodzenia.
Karolina
donald7 - 18 Czerwiec 2008, 13:36
wawel napisał/a: | Nie ma co sie dziwic skoro popiel robiony byl z 4 kolorow i jeszcze w takich proporcjach...
...Wiec tak do konca to nie jest pewne czy drukarnia tez sie tu nie przylozyla do tego...
Zdjecie bylo w RGB czyli 3 kolory zamiast 4, tez nie zgodnie z zaleceniami druku cyfrowego.
To ze cos na monitorze wyglada ok to nie znaczy ze potem w druku tez tak wyjdzie.
A w czym to skladales bo widze program Gimp, uzyles tez Corela czy tez czegos innego?
I w jakim formacie to dostala drukarnia?
pozdr. |
Projekt robiłem pierwszy raz, więc znając życie na pewno coś musiałem przekombinować.
Tak, zdjęcie było zaimportowane w formacie JPG, wcześniej "wyciągnołem" je z RAW i przygotowałem w Gimp'ie. Więc było w przestrzeni RGB, jak miałbym dokonać konwersji do CMYK? Wiem, że to zaimportowane zdjęcie mogłem już w Corelu zamienić na CMYK, ale tego nie zrobiłem.
Co do monitora to nie mam go skalibrowanego żadnym przyrządem, tylko na oko, pod moje potrzeby obróbki zdjęć i naświetlania odbitek z jednym z cyfrowych laboratoriów w którym robią mi odbitki. Więc tutaj aż tak dalece zielonego być nie mogło.
Do drukarni projekt oddałem zapisany jako plik corela.
Jestem nawet skłonny wysłać komuś ten plik żeby porozmawiać nad tym problemem.
Nie chce kruszyć kopii bo to gra nie warta świeczki, ale chciałbym się dowiedzieć na jakim etapie trzeba uważać aby następne wydruku były poprawne.
wawel - 18 Czerwiec 2008, 15:15
Drukarnia ktora dostaje plik otwarty w tym przypadku corel czesto sama przygotowuje prace do druku....to gl. dot. druku offsetowego za oplata, w druku cyfrowym raczej nie, chyba ze im sie zaplaci dodatkowo..bo z corela oni moga drukowac. Wlasciwie to tu nie ma co analizowac bo juz wszystko zostalo opisane w tym watku nie RGB a CMYK, popielaty raczej nie skladany z 4 kolorow (niekiedy mozna uzyskac ciekawy kolor zlozony z 4 na cyfrze z lekka poswiata). Gimp ma ograniczenie do RGB, wiec zdjecia lepiej przygotowac w Photo-Paint jesli juz masz dostep do pakietu Corela.
Co do kolorow to do sprawdzenia tego sluza wydruki probne. I zamiast na cyfrze drukowac caly naklad od razu, to wiele drukarni drukuje 1 arkusz daje do akceptacji klient podpisuje i zaczyna sie druk calego nakladu.
Niekiedy moze cos sie z profilami do maszyny namieszac wiec moga byc niespodzianki w kolorach nawet drukujac te same pliki w roznych odstepach czasu kolor moze byc inny...choc tak byc nie powinno.
Nie wiem jak bylo w tym wypadku, bo na czerni nie powinno byc zieleni, ale tez projekt maial wiele niedociagniec wiec nie sadze zeby to bylo do reklamacji.
donald7 - 18 Czerwiec 2008, 20:11
Nie będę reklamował bo nie mam 100% pewności że wszystko zrobiłem według prawideł, zresztą jak już napisałem robiłem to jeden jedyny raz, drugi czynnik to chodziło o 1000 wizytówek za 50 złotych więc wyszedłbym na niepoważnego gościa.
Interesowało mnie jedynie jak powinienem podejść do przygotowania projektu.
Dziękuję za wskazówki, następnym razem postaram się wykonać projekt poprawnie.
QLPA - 25 Luty 2009, 23:11
Karolina napisał/a: |
Kolor czarny to czarny, czyli C-0, M-0, Y-0, K-100. |
Tak na marginesie kolezanko to pelny czarny sklada sie z C-100, M-100, Y-100, K-100. Czesto przy drukach offsetowych lub solwentowych powinno sie go stosowac bo na "Twoim" czarnym moze wyjsc troche szarawy lub nie w pelni czarny.
Karolina - 26 Luty 2009, 09:51
No zgadza się że czarny to po 100% każdego koloru.
Ale czy oddałeś kiedyś do druku offsetowego pracę w której np.tekst(i nie tylko) czarny to 100%C, 100%M, 100%Y i 100%K ? Bo ja nie.
Ale są tacy co tak robią. I teraz wyobraź sobie drukarza który to drukuje. Jeszcze niech do tego dojdzie mała czcionka i uwież mi drukarz dostaje szału. Wiem, bo mój tata jest drukarzem.
Pozdrawiam
Karolina
wawel - 26 Luty 2009, 10:23
Wlasnie, ale to nie jedyny problem w wypadku zadruku 400% koloru.
Bo inklimit jest rowniez istotny, czesto sa nakladane ograniczenia do 270 - 280 zalezy od medium. Problemem bedzie wchlanianie farby i sklejanie arkuszy, oraz czas schniecia.
Tu nawet problemem nie musi byc czarny tekst ale bialy na takiej powierzchni z 4 kolorow i jego pasowanie.
pozdr.
Suonik - 15 Marzec 2009, 01:25
co do tego zielonego koloru na szarościach, źle przygotowany plik. szarości najlepiej mimo wszystko wychodzą gdy są zrobione z czystej czerni, inaczej zwykle jakiś kolor przebija i albo mamy siną, różową lub właśnie zieloną szarość.
btw.najładniejsza czerń wychodzi z proporcji 20%C 20%M 20%Y 100%K
Bunch - 13 Kwiecień 2009, 14:31
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
A ja mam pytanie, podobna tematyka - nie chcę zaśmiecać forum nowy tematem to to tutaj wpiszę. Mianowicie:
robię plakat w RGB, mam już wszystko gotowe, teraz wystarczy zapisac plakat i oddac do druku. A więc przekształćam obrazek z RGB na CMYK i zapisuję do JPG.
Niestety na zapisanym obrazku dochodzi jakieś zielonkawe tło! W programie w CMYKu widze wszystko okej ale po zapisie wygląda zielonkawo? Dlaczego i jak mam się tego czegoś pozbyć?
Zamieszczam przykłady:
PO LEWEJ - obraz widziany przeze mnie w Corelu, już jest w palecie CMYK
PO PRAWEJ - ten sam obraz po zapisie do JPG (wygląda zielonkawo, skąd?!)
http://i43.tinypic.com/ejwpdw.jpg <----------
nev555 - 14 Kwiecień 2009, 10:03
Jeżeli taki zielony jest w podglądzie windy to raczej nie masz się czym martwić. Z CMYKiem podgląd systemowy zawsze ma problem (kwestia prawdopodobnie profili ale nie wiem gdzie to zmienić). Sugerowałbym się raczej podglądem w Photoshopie lub PP, ja zawsze się sugeruje szopem i jakoś mnie jeszcze nie zawiódł.
Bunch - 14 Kwiecień 2009, 14:02
nev555 napisał/a: | Jeżeli taki zielony jest w podglądzie windy to raczej nie masz się czym martwić. Z CMYKiem podgląd systemowy zawsze ma problem (kwestia prawdopodobnie profili ale nie wiem gdzie to zmienić). Sugerowałbym się raczej podglądem w Photoshopie lub PP, ja zawsze się sugeruje szopem i jakoś mnie jeszcze nie zawiódł. |
Tak, taki zielony jeste w podglądze w systemie. Plakat ma iść do druku, więc nie chciałbym aby później ktoś miał jakies nieprzyjemności spowodowane moimi błędamii, moją niewiedzą...
A jak to sie powinno prawidłowo robić? Od początku tworzyć plakat w CMYKu i patryzć uwaznie na kolory czy moze robić w RGB a pod koniec pracy jako sotatnia czynność - konwersja z RGB na CMYKa?
nev555 - 14 Kwiecień 2009, 14:53
Ja z reguły jeżeli coś ma być cmykowe to robię to od razu w cmyku a to dlatego że czasami przy konwersji z rgba do cmyka czasami zamienia mi nie na takie kolory jakie bym chciał i trzeba ja potem poprawiać.
Przy druku offsetowym czasami szarości drukowane z cmyka mogą wpadać w jakiś kolor choć częściej się to zdarza przy druku cyfrowym. W obu przypadkach na pewno nie będzie tak źle jak na tym podglądzie systemowym. Po prostu nie przejmował bym się tym podglądem systemowym a raczej tym jaki masz w PP. Ewentualnie możesz sobie zrobić pdf'a X3 z PP i sugerować się tym.
ploterroland - 11 Grudzień 2009, 15:46
jak eksportujesz jpg z corela masz włączoną opcję - bez profilu, dlatego jest zielone.
|
|