|
Corel FORUM Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych |
|
FAQ - najczęściej zadawane pytania - Pantone a cmyk
dktw - 5 Kwiecień 2009, 16:54 Temat postu: Pantone a cmyk Witam
Mam pytanie do osób zajmujących się projektowaniem znaków w Corelu, jak staracie się dobierać kolorystykę projektów? Przy czym chodzi mi tutaj o poprawność techniczną czyli jak dobierać kolory żeby przy konwersji na różne przestrzenie barwne były poprawnie odwzorowane?
Czy dobrym rozwiązaniem jest projektowanie za pomocą kolorów z palet Pantone w Corelu?
A jak potem dobrać odpowiednik cmyk? Czy wystarczy przeskoczyć do zakładki cmyk w dokerze kolor i uznać wartość proponowaną przez Corela za optymalną?
Pozdrawiam
Daniel
Trurl - 5 Kwiecień 2009, 21:54
Musisz znać przeznaczenie pracy. Jeśli będzie ona drukowana offsetem, to musisz stosować kolory CMYK, bo to wynika z technologii druku. Broń Boże nie używaj kolorów RGB, chyba że Twoja praca nie wyjdzie poza ekran monitora lub telewizora. Jednak nie wszystkie kolory da się uzyskać z CMYKa. Jeśli w pracy z jakichś wzglądów występują kolory nieprzekładalne na CMYK (np. logo firmy, w którym są używane specjalne kolory), to przedstawiasz te nieprzekładalne na CMYK kolory kolorami spotowymi (spot colors), a więc kolorami Pantone, w wersji coated lub uncoated. Wówczas praca rozbarwia Ci się na kolory cmykowe i kolory pantonowe, a w maszynę drukarską drukarz leje farby cyan, magenta, yellow black oraz farby pantonowe kupione specjalnie do tej pracy.
Pantonów się na ogół nie miesza, chyba że chodzi o przejście tonalne z jednego pantonu do drugiego.
Masz wówczas gwarancję, że elementy pantonowe będą dokładnie w kolorze pantonowym, a nie w mniej czy bardziej podobnym.
Jeśli nie masz wprawy w dobieraniu kolorów, postaraj się o wzorniki kolorów CMYK i Pantone (są drogie, ale niezawodne). Każdy drukarz i każde studio graficzne mają takie wzorniki, żeby uniknąć określeń: "wie pan, ma to być w kolorze kawy z mlekiem, więcej mleka niż kawy", a zastąpić je precyzyjnym: "wie pan, ma to być w kolorze PANTONE 175 CV, siatka 45%" Wtedy drukarz kupuje farbę PANTONE 175 CV - wiesz, taki brązik - leje ją w maszynę i kładzie siatkę 45%, uzyskując precyzyjną kawę z mlekiem.
Jeśli Twoja praca będzie wykonywana np. techniką sitodruku (np. koszulki z nadrukiem), to operujesz cmykami, nie dbając o ich rzeczywisty wygląd (i unikając siatek, bo sitodrukiem kiepsko wychodzą, choć znam artystów, którzy robią to pięknie), byleby rozbarwienia były właściwe...
I tak dalej, i tak dalej. Mógłbym o tym napisać na Forum tekst objętości - dajmy na to - Trylogii Sienkiewicza, ale nie będę zanudzał Czytelników...
Highflyer - 6 Kwiecień 2009, 10:48
Bardzo madre slowa Trurl, dzieki przydadza sie bo wlasnie jestem na etapie tworzenia albumow dla tegorocznych absolwentow:) Ale mam moze takie male pytanie. Jak ma sie sprawa kolorow na cyfrze? Chodzi mi o cos wiecej niz CMYK.
Trurl - 6 Kwiecień 2009, 11:35
Wybacz, Highflyer, na jakiej cyfrze? Co rozumiesz pod hasłem kolory na cyfrze? Wyjaśnij zgredowi...
Przecież z pewnością nie chodzi Ci o kolorowanie znaków pisarskich służących do zapisywania liczb...
1cm - 6 Kwiecień 2009, 13:28
w druku cyfrowym tylko symulacja pantone
pzdr.
Highflyer - 6 Kwiecień 2009, 14:53
@ Trurl - Chodzilo mi o druk cyfrowy:)
A z wypowiedzi 1cm wnioskuje, ze chyba nie warto kombinowac, bo i tak efekt bedzie mierny jak z kazda symulacja
wawel - 6 Kwiecień 2009, 15:34
..a najlepiej przygotowac tzw ksiege znaku i logo w roznych modelach kolorow z obszarami ochronnymi i cala reszta....takie ksiegi ma raczej kazda szanujaca sie firma.
Bo ich marka moze byc prezentowana w roznych mediach od spotu reklamowego w tv przez strone www az po czarno-biala gazete.
pozdr.
dktw - 6 Kwiecień 2009, 21:07
Wielkie dzięki za odpowiedzi
Trurl - dzięki za piękne za pomoc, myśle że taka tematyka tutaj nikogo nie zanudza;)
pomogłeś poukładać mi coś w główce, aczkolwiek mam jeszcze pytanie odnośnie:
wawel napisał/a: | ..a najlepiej przygotowac tzw ksiege znaku i logo w rożnych modelach kolorow z obszarami ochronnymi i cala reszta....takie ksiegi ma raczej kazda szanujaca sie firma.
Bo ich marka moze byc prezentowana w roznych mediach od spotu reklamowego w tv przez strone www az po czarno-biala gazete.
pozdr. |
właśnie tylko zmierzam do tego co myślicie o takim sposobie pracy:
projektując logo używam palet Pantone a później muszę jeszcze do tego dobrać odpowiedniki cmyk, i tak np.: jeśli użyje kolor Pantone 5665 C to (w oknie dokera kolor po przejściu do zakładki color sliders) Corel określa ten kolor jako C5 M0 Y7 K10; i tu moje pytanie czy można na tym polegać, i np. śmiało wstawić ten kolor jako odpowiednik wymienionego Pantona do księgi znaku?
Czy może trzeba wziąć jakieś inne czynniki pod uwagę?
pytam gdyż pogrzebałem trochę i udało mi się wyszukać kilka takich ksiąg i dla niektórych kolorów taki właśnie sposób wydawałby się potwierdzać ale czasem kolor CMYK podawany przez projektanta różnił się trochę od tego co podawał mi Corel dla konkretnego Pantona
pozdrawiam
wawel - 6 Kwiecień 2009, 21:56
http://www.signs.pl/ftopv...m=22&topic=5794
i
http://www.dtp.art.pl/faq_65.html
Trurl - 6 Kwiecień 2009, 22:29
dtkw, kolory spotowe są nieprzekładalne na CMYK, tak więc, używając kolorów cmykowych, uzyskasz tylko w przybliżeniu kolor pantonowski. Piszesz: "projektując logo używam palet Pantone a później muszę jeszcze do tego dobrać odpowiedniki cmyk". Jeśli tak, to po co projektujesz w Pantonie? Zrezygnuj z Pantone i projektuj w CMYKu. Pamiętaj: Panton jest po to, żeby Pantonem drukować.
A poza tym w moim Corelu (11) Pantone 5665 C na CMYK przełożone jest tak: C 6 M 0 Y 6, K 11. Jak łatwo widać, troszkę inaczej... Wprawdzie w druku CMYKiem nie będzie różnicy między Twoim a moim przekładem Pantone na CMYK, ale, jeśli wydrukujesz to farbą Pantone 5665 C, to zauważysz różnicę między Pantonem a CMYKiem.
dktw - 6 Kwiecień 2009, 22:38
Dzięki wielkie wawel, nie znałem tych stronek
dktw - 6 Kwiecień 2009, 23:01
ok Trurl mogę projektować w cmyku ale dla użytych kolorów będę potrzebował odpowiednik Pantone, a tu też chyba nie jest łatwiej dopasować... no nie?
a btw a też Corelem 11 działam
dzięki za odpowiedź
pozdrawiam
Trurl - 7 Kwiecień 2009, 09:56
Piszesz: "mogę projektować w cmyku ale dla użytych kolorów będę potrzebował odpowiednik Pantone". Dlaczego będziesz potrzebował odpowiednika Pantone? Przecież możesz również zaopatrzyć się w próbnik CMYK, skoro projektujesz w CMYK. Tobie i Twoim klientom się to przyda - będziecie wreszcie mogli ustalić kolory pracy.
Podobnie jest ze wszystkim innym. Jeśli np. chcesz zmierzyć w centymetrach odległość od ściany do drzwi, to czy używasz calówki aby potem przeliczać pomiar na centymetry? A jeśli musisz zmierzyć temperaturę ciała w stopniach celsjusza, to czy używasz anglosaskiego termometru wyskalowanego w stopniach Fahrenheita, a potem z dziecinną łatwością przeliczasz to na stopnie Celsjusza, wiedząc, że 1°F=5/9 K, że 0°C=32°F, a 100°C = 212°F?
Nooo... Można i tak, ale chyba jesteś (lub zamierzasz być) profesjonalistą? Musisz więc mieć odpowiednie narzędzia. Albo pracować w czerni i bieli...
1cm - 7 Kwiecień 2009, 11:06
a ta czerń to rozbarwieniem czy kontrastem? ;)
pzdr.
Trurl - 7 Kwiecień 2009, 11:41
Rozbarwieniem. I to porządnym: z czwórki!
Mówię tak nie bez powodu, bo jeśli chcesz mieć piękną czerń w aplach, to nie ctosuj czystej czerni CMYK, tzn K 100% i po 0% C, M, Y, bo w dużych aplach będzie to brzydka czerń wpadająca w szarości. Jeśli chcesz mieć w aplach piękną, głęboką czerń CMYKową, dodaj do 100% K jeszcze po 50% C, M, Y, albo stosuj taką czerń, jaka jest w Photoshopie: 75%C, 68%M Y67% K90%. Będzie pięknie...
dktw - 8 Kwiecień 2009, 00:00
Trurl masz oczywiście rację, warto ustalić precyzyjnie kolory na których się pracuje, ale moje pytanie wzięło się z tego ze przy tworzeniu nawet podstawowej księgi znaku często podaje się kolory oczywiście cmyk jak i odpowiedniki Pantone, a ze nie mam wzorników jedyne co mi zostaje to oprzeć się na Corelu, dlatego pytałem czy można na nim w tej kwestii polegać, bo z jakiegoś rozeznania, po przejrzeniu kilku takich ksiąg wychodziło mi że że niektórzy robią to w Corelu a niektórzy w jakiś inny sposób...
dlatego zawracam wam głowę :)
pozdrawiam
Tomy_m - 20 Kwiecień 2009, 14:53
Wydaje mi się że nie bardzo rozumiesz na czym polega drukowanie PANTONE.
Drukowanie PANTONE to tak jak drukowanie sitem, rozbarwień właściwie w ogóle nie trzeba robić gdy nie ma przejść tonalnych i wszystko jest drukowanie PANTONE. Takie rozbarwienia można zrobić ręcznie (czarno- białe) i wysłać na naświetlarkę.
Natomiast CMYK'a żadnego w ten sposób nie rozbarwisz chyba że będzie to projekt wyłącznie w podstawowych barwach CMYK.
PANTONE używa się wyłącznie wtedy gdy jest to konieczne, bo to baaaardzo drogi druk. Jeżeli jest możliwość przełożenia barwy na CMYK (np. w Księdze Znaku jest dopuszczone użycie wersji kolorystycznej CMYK) to takiej wersji koloru się używa. Są pewne projekty w których używa się PANTONE, czasami nawet nadrukowywanego na aple, jednak takie projekty wymagają PRAKTYKI w DRUKARNI. Jeżeli nie pracowałeś w drukarni i nie masz doświadczenia czystko drukarskiego to unikaj takich projektów jak ognia.
Praktycznie każdy tego typu zaawansowany druk wymaga BEZWZGLĘDNIE ustaleń z drukarnią, jeżeli oczywiście chcesz aby to dobrze wyszło w druku. Radzę zdać się na opinię drukarza, oni często wiedzą jak najlepiej wydrukować tego rodzaju prace a Ty dowiesz się od nich jak je przygotować.
Sam mam teraz niezłego klina ... próbuje w Corelu 11 zrobić projekt z dwoma kolorami PANTONE (jeden w macie drugi w połysku / apla + liter) i do tego część elementów w CMYK.
W dodatku nie mam pojęcia kto to będzie drukował...
nev555 - 20 Kwiecień 2009, 19:55
no nie przesadzajmy, nie straszmy ludzi Pantone'ami bo im się jeszcze będą po nocach śnić ;) trochę doświadczenia i wszystko idzie miło i przyjemnie.
Co do kosztów to jest trochę może drożej ale chyba (a nawet napewno) lepiej wydrukować parę wizytówek z Pantone niż z Cmyka.
Wi_ka - 7 Kwiecień 2014, 12:42
Mam specyfikację przygotowania książki 2+2 w PANTONE.
Moje pytanie brzmi czy projektując w ID mam od razu zastosować te dwa kolory o które mnie proszą, czy projektować w CMYK ?
Nigdy nie proszono mnie o przygotowanie książki w kolorach PANTONE stąd moje pytanie.
Człowiek uczy się całe życie.
Wi_ka - 7 Kwiecień 2014, 12:44
Brakuje mi wiedzy praktycznej, nie wiem czy drukarz który dostaje skład w CMYK, leje farby PANTONE i wszystko jest super bez względu na to czy skład jest zrobiony w PANTONE czy CMYK.
tegraf - 7 Kwiecień 2014, 13:33
Wi_ka napisał/a: | Moje pytanie brzmi czy projektując w ID mam od razu zastosować te dwa kolory o które mnie proszą, czy projektować w CMYK ? |
Tak, zastosować dwa kolory Pantone.
Wi_ka napisał/a: | drukarz który dostaje skład w CMYK, leje farby PANTONE |
Leje zgodnie ze złożonym zleceniem. Jeżeli dostanie skład w cmyk ze zleceniem druku w Pantone, to prawdopodobnie odrzuci pliki. Istnieją co prawda pewne możliwości odstępstwa od tej reguły, ale wymagają osobistego kontaktu z drukarnią i - że tak powiem - pewnego stopnia zażyłości...
Wi_ka - 7 Kwiecień 2014, 13:38
Bardzo dziękuję za odpowiedź :)
Cysorz - 7 Kwiecień 2014, 16:10
Niekoniecznie muszą to być Pantone - możesz ją składać z dwóch czystych kolorów - np. czarnego i magenty. Gość świecący CTF/CTP nie musi wiedzieć jaką farbę drukarz wleje do kałamarza ;)
|
|