Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych

CorelDRAW - grafika wektorowa - Dwie podobne opcje

F-Głowy - 9 Grudzień 2011, 14:28
Temat postu: Dwie podobne opcje
Czy wiecie może czym różnie się te dwie opcje zaznaczone na screenie jaki dołączam?
Ja zarówno przy pierwszym, jak i drugim - dostaję prowadnice na krawędziach strony.
Nie widzę różnicy między zaznaczeniem pierwszego a drugiego.
Wiecie może czym to się różni?

sthefciu - 9 Grudzień 2011, 15:39

Spad gwarantuje nam, że obszar zadruku będzie dochodził po przycięciu do krawędzi. Spad to zwykle 2, 3 mm. Na pewno jest różnica 2, 3 milimetrowa od krawędzi.
joannaw.79 - 9 Grudzień 2011, 16:55

Jak sobie ustawisz spady w opcjach rozmiaru strony to nie będą się prowadnice pokrywać, tak jak na moim screenie.
F-Głowy - 9 Grudzień 2011, 17:37

sthefciu - Nie rozumiem Twojej odpowiedzi w odniesieniu do mojego pytania.

Joanna...

Cytat:
Jak sobie ustawisz spady w opcjach rozmiaru strony to nie będą się prowadnice pokrywać, tak jak na moim screenie.


Dzięki za zobrazowanie na screenie. Widzę że można tam też zdefiniować spad automatycznie.
Jak ktoś nie chce ręcznie sobie dopisać w wymiarach, w milimetrach to wpisuje tam np. format rozmiaru A4 i w polu niżej dodaje osobno milimetry w spadzie. Wtedy dostaje nowy projekt powiększony o spady i ta linia spadów wtedy właśnie pokazuje spady, nie?

Inni robią tak że po prostu pracują na formacie użytku a wszystkie grafiki wyciągają po prostu poza obszar i one tam zwisają.

joannaw.79 - 9 Grudzień 2011, 21:32

Nie, jak dajesz rozmiar strony A4 i zaklikujesz spady 3mm to użytek ma wymiar A4 po obcięciu a prowadnice pokazują dokąd ma zwisać grafika na spad. Innymi słowy: nie trzeba tych prowadnic ustawiać ręcznie. W każdym znanym mi programie graficznym spad zwisa poza obszar użytku, jeśli nie w pdfie nie pokazują się prawidłowe boxy.
F-Głowy - 10 Grudzień 2011, 20:38

Słuchaj.
Jedyna różnica między tymi opcjami jaką widzę jest taka:

Albo:
Krawędzie dodanych milemtrów na spad pokażą nam prowadnice

Albo:
Krawędzie dodanych milemtrów na spad pokaże nam obszar kwadratu


Zobacz sobie na dołączonym obrazku.
A czemu to służy? Metodyce pracy w ujęciu automatyzacji.
Tego to już nikt nie napisze :->

Bo inni (nieznający programu) robią sobie obszar roboczy powiększony o spady. I nanoszą ręcznie linie cięcia przy wyznaczonych.
A jak ktoś już zna program, to wie że gdy ustawi odpowiednio wymiary projektu (i przy tym skorzysta z prowadznic tak by wiedzieć gdzie są spady i obszar brezpieczny), to sobie wygeneruje PDFa, który sam doda linie cięcia i spad. I co najlepsze, doda spad tylu milimetrowy ile mu się ustawi. Czyli będzie to oznaczać w praktyce to, że jak wsadzimy na swoją stronę wielkiego banana wystającego z obu stron kartki o kilkanaście centymetrów, to w PDFie zobaczymy tylko tyle wystającego banana, ile zdefiniowaliśmy milimetrów w spadach.


I to jest fajne.

joannaw.79 - 11 Grudzień 2011, 18:13

W każdym znanym mi programie graficznym tak jest. Myślałam że to oczywistość. A jak ktoś nie zna corela... niech się go naumie zanim przyśle mi plik do druku. W piątek od rana moja wspólniczka odsyłała projekt do poprawy ponieważ grafik geniusz zadał nadrukowanie bieli i za cholerę nie umiał tego naprawić.
Czy mogła naprawić to sama? Mogła, ale grafik zalazł już jej za skórę nieźle wcześniej i postanowiła dać mu nauczkę złośliwie i ze złośliwym wsparciem drukarza (w tym wypadku mogli sobie na to pozwolić, nieważne dlaczego). Ale mała rada: nie zadzierajcie z drukarzem, ani świetlikiem :-)

wawel - 11 Grudzień 2011, 19:43

joannaw.79 napisał/a:
...zadał nadrukowanie bieli


Nie zawsze to jest tylko "zasluga" grafika, w tym temacie overprintu dla bieli np. program konkurencji potrafi namieszac, ma tak zrobiona te opcje ze bardzo latwo o blad.
- po pierwsze wystarczy kliknac na obiekt z atrybutem overprint i nastepnie stworzyc nowy obiekt i ten nowy przejmuje ten atrybut.
- po drugie robiac plik eps mozna wybrac aby pominal overprinty i rzeczywiscie w pliku ich nie bedzie np. przy podgladzie rozbarwien z jakiegos zew. programu. Ale wystarczy otworzyc ten plik eps w AI i overprint jest!. Wiec wystarczy ze ktos otworzy plik eps np. do sprawdzenia (przed umieszczeniem w skladzie) w AI i dostanie cos czego tam byc nie powinno.

pozdr.

Martha - 11 Grudzień 2011, 22:36

To w takim razie jak włączyć przyciąganie do spadu? Takiej opcji nie znalazłam :-/
joannaw.79 - 12 Grudzień 2011, 09:48

wawel, projekt był wypuszczany z corela, na dodatek w RGB, oj, w tym przypadku grafik się popisał, nie pierwszy raz zresztą ;-)
joannaw.79 - 12 Grudzień 2011, 09:49

Martha, Ale po co Ci przyciąganie do spadu? Jak ww. sposobem ustawisz prowadnice to przyciągaj do prowadnic i tyle.
F-Głowy - 13 Grudzień 2011, 01:37

A w takim wypadku to dlaczego widzimy wyraźnie zaznaczoną opcję "czarny zawsze nadrukowany"? Może być inaczej? Albo kogoś intencją może być aby akurat ten jeden kolor nie był nadrukowany? Czy może chodzi tutaj o oszczędność i nie mieszanie barw? No ale przecież to i tak przecież zdefiniowane barwniki C, M, Y i K decydują. O co więc chodzi z tym
"czarnym zawsze nadrukowanym"?

aksa - 13 Grudzień 2011, 08:47

http://corel.wodip.opole....sze+nadrukowany
sugeruję też przeczytanie regulaminu forum. To nieco irytujące, takie zaśmiecanie i tak przepełnionego forum.

F-Głowy - 13 Grudzień 2011, 17:44

1)

Aksa, ale odpowiedź udzielona przez Joannę o czarnym zawsze nadrukowanym nie jest wystarczająca.
Bo z niej możemy tylko wywnioskować, że:
Jeżeli chcemy pisać czcionką w akurat kolorze czarnym, to gdzieś tam musi być włączona ta opcja. :shock: :shock:
Cytat:
Nadrukowany czarny oznacza, że jeśli chcesz pisać tekst czarną czcionką na kolorowym tle musisz lewym przyciskiem myszki użyć opcji "nadrukuj wypełnienie".



2)
Cytat:
sugeruję też przeczytanie regulaminu forum. To nieco irytujące, takie zaśmiecanie i tak przepełnionego forum.

Rozwiń myśl. Bo jeśli chodzi Ci o to że jest na nim dużo tematów mojego autorstwa (choć wcale nie jest ich aż tak wiele - spójrz nawet na pierwszą stronę) to wiedz, że nie widzę w tym nic złego.

Cysorz - 13 Grudzień 2011, 18:32

aksa - nie tocz z nim dyskusji - są bezcelowe o czym przekonało się już sporo osób na tym forum. Te dyskusje kończą się zazwyczaj nie podziękowaniami ale wyrzutami. Poza tym miej świadomość, że on identyczne tematy zakłada nie tylko na tym forum i wszędzie jest tak samo.

Po prostu każdego pokona doświadczeniem, jeżeli kojarzysz popularne ostatnio powiedzonko ;)

F-Głowy - 13 Grudzień 2011, 18:59

Maklutki, jeśli sam nie potrafisz, albo nie chcesz odpowiedzieć na pytanie to tego nie rób. Ale nie zabraniaj innym udzielać się na forum z własnych pobudek.
I nie widzę nic złego w pytaniu na innych forach. Może ktoś lepiej wytłumaczy? To w końcu jedna z metod pozyskiwania wiedzy.
I nie, nie wszędzie jest tak samo.

Malutki po prostu jest do mnie uprzedzony. Wypowiadał się nie na temat w jednym z tematów i jeszcze mnie za to obwiniał, że "nie rozumiem". A nie "nie rozumiem" tylko on nie umie czytać ze zrozumieniem. Moja wina, że się dąsa? Przecież odpowiada nie na temat i na to zwracałem mu uwagę. A ten obraca się na pięcie i strzela focha. Jego wybór. Z własnej winy.

F-Głowy - 13 Grudzień 2011, 19:36

Bo ja nie rozumiem co coś "zawsze nadrukowanego" to ma do rzeczy kiedy ja oddaję do drukarni spłaszczone bitmapy wysokiej rozdzielczości. Przecież nie zachowuję tam jakichś czcionek, obiektów wektorowych czy krzywych w pliku PDF.

1) Po co jest mi więc taka opcja potrzebna?

2) I po co jest ona potrzebna w ogóle wszystkim innym ludziom?
Jak potrzebuje ktoś efektu np. nakładania (przenikania) przez siebie napisów, to robi to zmniejszając im przeźroczystość. A nie bawi się "na oko" z kolorami i jego nadrukowaniami, a zadane efekty ogląda pierwszy raz dopiero po wydruku. To byłoby chore.

3) I dlaczego wyszczególnia się tylko czarny kolor?
Dlaczego nie ma zdań do zafajkowania jak: "niebieski/zielony/żóły/czerwony... zawsze nadrukowany"? I co by było w przypadku koloru niemającego własnej nazwy? Np. C10M10Y10K100?
Czemu te wyjątki tylko dla koloru czarnego są właśnie?


4) Czy te "nadrukowane" kolory prześwitują czy nie? Czy jak czarny nadrukujemy na jakieś inne kolory to zobaczymy to co jest pod spodem? Pytam bo widziałem w jakimś poradniku, że tak się dzieje. Facet połączył trzy kolorowe napisy i każdy prześwitywał. To co, czarny nie prześwituje a każdy inny tak?

joannaw.79 - 13 Grudzień 2011, 20:58

Chodzi o ułatwienie pasowania blach: Jak masz wybieranie spod 5-punktowej czcionki to ciężko jest tak spasować blachy żeby białe nie wyłaziło (zapomniałam jak się fachowo to nazywa a nie chce mi się teraz przechylać w fotelu i sięgać do źródła). Dlatego malutki tekst zaleca się czarny właśnie. On, jak to fachowo nazwałeś, prześwituje oczywiście. Tyle że czarnemu to nie szkodzi: po prostu robi się jeszcze bardziej czarny. Każdy inny kolor zrobi się bury, ponieważ jeśli nie ma wybierania to farby się ze sobą zmieszają.
Zagadka: co się dzieje w takim razie z nadrukowanym białym? ;-)

F-Głowy - 13 Grudzień 2011, 21:23

Cytat:
co się dzieje w takim razie z nadrukowanym białym?

A kolor czysty biały się drukuje jednak?
Nie wiem co się dzieje wtedy, jak nadrukujemy coś białego na czymś czarnym korzystając z tych "nadrukowań" to pewnie wyjdzie wtedy jakiś lekko prześwitujący obiekt.

No ale przecież napisałem o scalaniu. Pytam jak ma się to całe "nadrukowywanie" do projektu, który jest bitmapą. Czy może bitmapa też niesie ze sobą jakieś informacje na temat tego jak drukować dany kolor?

joannaw.79 - 13 Grudzień 2011, 23:14

Tak, bitmapa zachowuje się dokładnie tak samo w rozbarwieniach.
Jeśli zada się nadrukowanie białego obiektu na kolorowym obiekcie/tle to oczywiście w CMYKu... nic nie wyjdzie :-) Nie ma CMYKowej białej farby, jak sama nazwa wskazuje.

F-Głowy - 14 Grudzień 2011, 00:28

Dobra. To pytanie z innej strony zatem.
I to bardzo dobre pytanie jak sądzę.
Bo przecież tworząc plakaty to I TAK NAKŁADAMY W PROJEKCIE pozostałe barwy na siebie, prawda? I tak robi się prawdziwy miszmasz kolorów na każdym plakacie.

To co, te inne kolory się na siebie nie nakładają?
Czy może jest tak, że właśnie pozostałe kolory oprócz czarnego są nienadrukowywane, a tylko czarny akurat jest nadrukowany?

Jeśli tak, to dlaczego akurat on jest a inne nie?

aksa - 14 Grudzień 2011, 08:41

[quote="Malutki"]aksa - nie tocz z nim dyskusji - są bezcelowe o czym przekonało się już sporo osób na tym forum. Te dyskusje kończą się zazwyczaj nie podziękowaniami ale wyrzutami. Poza tym miej świadomość, że on identyczne tematy zakłada nie tylko na tym forum i wszędzie jest tak samo.

Wiem o tym, że jego celem nie jest nauka corela, tylko nabijanie postów. Dublowanie tych samych tematów to duża szkoda dla forum, dlatego dziwie się, że jeszcze nie został wywalony.

Cysorz - 14 Grudzień 2011, 11:32

chezare - przecież nikt go nie chce banować, tylko trzeba ludzi ostrzegać, że gość jest wyjątkowo odporny na wiedzę, więc szkoda czasu na dyskusje...
joannaw.79 - 14 Grudzień 2011, 13:32

F-Głowy, nie, bo te inne mieszają się odpowiedni sposób Tyle procent Cyjan, tyle Magenta itd, tworząc taką siateczkę na blachach czyli punkty rastra, ustawione dla każdego koloru pod innym kątem.
Czarny zespół jest pierwszy w maszynie: zadrukuje co ma być na czarno i potem na to walą się pozostałe kolory bez przejmowania się pasowaniem blach. Czarnemu to w większości przypadków nie szkodzi: robi się po prostu bardziej czarny i tyle. :-) Chyba że chodzi o projekt, gdzie bawimy się czerniami i mają one określone odcienie, np. granatowa czerń, czerwona, wiśniowa itp., ale to inna bajka.
chezare, Wiem, że biała farba istnieje w przyrodzie, ale ja mówię tu o podstawowym druku offsetowym z CMYKa.
A co do kolegi F, to zgadzam się z Tobą całkowicie :-) Ale nie zgadzam się z Malutkim, że F jest odporny na wiedzę: jemu nie o wiedzę chodzi tylko o prowokowanie i pseudozaginanie innych, najczęściej w idiotyczny sposób

drobert - 14 Grudzień 2011, 14:13

Nie zawsze kolor czarny może być nadrukowany.
chezare - 14 Grudzień 2011, 15:35

Przeczytałem sobie parę ostatnich postów i muszę powiedzieć, że sami jesteście sobie winni. Ja mogę o technologii drukowania offsetowego nie wiedzieć bo w drukarni co prawda byłem setki razy ale starałem się raczej drukarzy omijać niż im przeszkadzać w robocie ale przecież tutaj są ludzie a nawet kobiety :), które mają własne drukarnie. Joanno jak tak będziesz tłumaczyła F to nadrukowanie to się od niego nie uwolnisz bo nie zrozumie, ja też przyznam się nawet jak mnie nikt nie będzie bił, że też nie za bardzo rozumiem.
Spróbuję mu wytłumaczyć choć jak mówię o technologii druku wiem tyle co nic.
F, na każdym kolorowym obrazku w drukarni jest przeprowadzana sekcja zwłok, która rozdziela poszczególne składowe CMYK. W wyniku tego działania z jednego powstają 4 obrazki monochromatyczne (zakładając, że w obrazku są wszystkie składowe CMYK, bo przecież nie muszą), które odzwierciedlają poszczególne kolory. Te obrazki służą do zrobienia blach, które zakłada się do maszyny, każda służy do drukowania jednej składowej CMYK.
Te obrazki są rastrowe i na każdej blasze raster jest obrócony o inny kąt żeby plamki nie trafiały w siebie. Teraz nie wiem czy to co napisała Joanna to prawda czy nie, bo z jej postu wynika, że nadrukowany czarny drukuje się na początku, na mój rozum wydaje mi się logiczne, że powinno być dokładnie odwrotnie, czarny na końcu? W każdym razie to nadrukowanie powoduje tyle, że drukowane są normalnie wszystkie kolory pod czarnym (nie jest zostawiane białe pole w które wdrukowywany jest czarny), a na to dopiero czarny.
To standardowe ustawienie nadrukowania dla koloru czarnego jest logiczne bo jest to kolor najciemniejszy, 100% każdego innego koloru (CMY) jest jaśniejsze.

Nadrukowanie można włączyć dla każdego koloru (musi to być pojedyncza farba), ale efekty mogą być trudne do przewidzenia. Jak to jest np. jakiś "metalowy" kolor z pontonu, który dobrze kryje, to można próbować nawet niewiele ryzykując?

joannaw.79 - 14 Grudzień 2011, 16:21

drobert, w tym przypadku nie ma przeciwwskazań, żeby czarny obrys był nadrukowany.

chezare, na rozum biorąc niby masz rację, czarny powinien być drukowany jako ostatni, a jednak idzie jako pierwszy bo... jemu potem niewiele szkodzi cała reszta triady :-)
Metaliczny pantone może być zadany z nadrukowaniem ale nie musi, ponieważ zakładany jest na ostatni zespół lub, w przypadku maszyny 4-kolorowej czy 2-kolorowej, na następny przelot.

W załączniku podgląd separacji. Jak napisy są malutkie to naprawdę czasem ciężko się wpasować w te białe dziury powstałe z wybierania na kolejnych blachach, to samo dotyczy napisów z 4 kolorów.

Przykro mi, nie umiem tłumaczyć, może dlatego że dla mnie jest to oczywiste i trudno mi zrozumieć, że ktoś nie rozumie, słusznie nie robiłam kariery jako nauczycielka i po stażu się przebranżowiłam.

Co do projektowania na 6-kolorówkę, to tak naprawdę nie jest jakiś tam wielki kłopot, projektuje się jak zwykle. To naświetlarnia świeci płyty nie CMYK a Hexa. Warto jednak podejrzeć rozbarwienia Hexa przy wypuszczaniu do świecenia zwłaszcza jeśli robi się po raz pierwszy.

kula69 - 15 Grudzień 2011, 01:36

wtrącę swoje 3 grosze
1. kolejność druku w offsecie w 100% zależy od drukarza - niektórzy drukują czarny jako 1 inni 4.
W różnych technikach druku bywa różnie, ale w sicie jest zasada iż farby na tkaninę od najciemniejszego do najjaśniejszego, odwrotnie na materiałach sztywnych.
2. Nadrukowanie w farbach laserunkowych (wszelkie do druku CMYK) ma sens tylko wtedy gdy dotyczy czarnego bo ... inne nadrukowania robi się automatycznie np. czerwony 100/100 M/Y będzie raczej aplę niż rastrem gdzie jeden kolor będzie kładziony na drugi a nie jak w rastrze obok. Czarny od lat traktowany jest ciut inaczej - bo został dodany aby zwiększyć zakres kolorów i pominąć problem małych czarnych szczegółów - i dlatego czysty czarny który też jest laserunkowy i tak naprawdę szarawy kładziemy na kolory aby załatwić 2 sprawy : świecenie białego i polepszenie czerni.
3. Heksagonalne rozbarwienie to 8 nie 6 kolorów ale nie ma to znaczenia bo muszą być RIP-y dedukowane aby to obsłużyć.
4. W sicie b.często nadrukowuje się biały a prawie zawsze w w technikach termo-transferowych i drukach 2-stronnych. Często biały jest spotowym aby uzyskać jakiś efekt

F-Głowy - 16 Grudzień 2011, 01:11

Cytat:
Wiem o tym, że jego celem nie jest nauka corela, tylko nabijanie postów. Dublowanie tych samych tematów to duża szkoda dla forum, dlatego dziwie się, że jeszcze nie został wywalony.

Cytat:
jemu nie o wiedzę chodzi tylko o prowokowanie i pseudozaginanie innych


Bardzo dziękuję za przemiłe słowa na mój temat. Szczególnie jestem wdzięczny za odkrycie mojego życiowego celu, jakim jest "nabijanie postów". Nie da się ukryć jak ważna jest to rzecz i prawdziwy powód do dumy. Gdzieś nawet krążyły słuchy, że ten kto zdąży nabić ich najwięcej zostaje zbawiony.
Ale kończąc żarty i wracając do odpowiedzi na powyższe, wspomniane zdania...
Musicie pamiętać o dwóch rzeczach. Wyobraźni, która objawia się w przekazywaniu informacji i ludziach, którzy w pewnych tematach są zieloni jak kwaśne jabłko.
Wciąż zastanawiam się jak można kogoś obrażać za to, że o coś pyta i czegoś nie rozumie, przy jednoczesnym "chlapaniu z klawiatury". Ja doskonale wiem, że każda wyciągana ręka w kierunku wołającego o pomoc to dobry gest. I jakakolwiek by ona nie była [pomoc] to jest gestem dobrej woli. Ktoś traci czas na napisanie nawet i tych paru zdań specjalnie dla kogoś w nadziei, że on zrozumie a ja pomogę. Zrobię dobry uczynek. I chwała wszystkim za to. Jednakże nie rozumiem już zupełnie jak można później kogoś obrażać, tylko dlatego, że tego nie zrozumiał.

Spójrzcie sobie na wypowiedzi Tegrafa czy Chezarre.
A później na swoje. Porównajcie styl, wyobraźnię, treściwość itd.

Bo póki co, to patrząc na te wypowiedzi, to ja tylko mogę powiedzieć, że co poniektórzy stąd są zblazowani.

-

Chezarre, przyjacielu:

Cytat:
W każdym razie to nadrukowanie powoduje tyle, że drukowane są normalnie wszystkie kolory pod czarnym (nie jest zostawiane białe pole w które wdrukowywany jest czarny), a na to dopiero czarny.


No dobrze. To idąc dalej i mając w pamięci to co napisałeś...

1)
A gdyby kazało się czarnemu nie być nadrukowywanym, to musiałby zostać jakby domalowany do krawędzi pozostałych kolorów (w przypadku których, wszystkie się ze sobą miesza bez "zatrzymywania"). I wtedy wynika to ryzyko, że drukarka zrobi to niedokładnie (niedokładnie wypełni przy sąsiadujących kolorach, tak że nie będzie dolegać kolor czarny do innego) i uświadczymy te prześwity białego koloru kartki przy czarnym elemencie? To się w tedy by działo, prawda?

2)
A jak sprawa się ma z kolorami, które nie są takie stuprocentowo czarne? Czyli są np. troszkę wyblakłe jako czarny, czy nawet szarawe. Co w przypadku takich "jasnych czarnych"? One też podchodzą jako czarny, są tak interpretowane i co za tym idzie - nadrukowywane? Ktoś tam pisał, że czarnemu kolorowi to nic nie szkodzi bo nie wchodzi w interakcję z innymi kolorami pod spodem i że można go śmiało nadrukowywać - bo będzie ciemniejszy tylko. A jak wybierzemy taki wypłowiały czarny do druku? To taki czarny też wszystko inne niby przykryje, jeszcze bardziej się nie rozmywając? Jak to jest?

chezare - 16 Grudzień 2011, 01:22

F, zanim to wszystko napisałem, to zaznaczyłem, że się na tym nie znam :) Na pewno lepiej ci to wszystko wytłumaczyłby Kula. Jak na mój gust to nie do końca tak jest, że czarny obojętnie co jest pod nim czy nad nim będzie zawsze mniej lub bardziej czarny. Widziałem już wiśniowo-czarny i żółto-czarny i nie wydaje mi się żeby to była wina drukarza, ale może się mylę? Może to złe miejsce żeby reklamować inny serwis, ale jest takie coś jak chochlikdrukarski.com.pl. Znajdziesz tam całą masę przydatnych informacji dotyczących drukowania i do tego jest to napisane w zabawny i prosty sposób. Świetna lektura.
kula69 - 16 Grudzień 2011, 12:03

chezare, F-Głowy, kolor czarnego zależy od paru czynników jak między innymi: wielkość ziarna pigmentu, bazy w której ten pigment pływa, rodzaju pigmentu. W kolorach szarawych dobry RIP ocenia co mu się bardziej opłaca: dać czarny jako nadruk czy jako kolor obok (raster).
Czasami farba tej samej firmy różni się ciut odcieniem w zależności od bazy, w offsecie dochodzi jeszcze barwa samego podłoża, przy tak małych pokryciach (chodzi o grubość farby) jest to często dość mocno wpływający czynnik.
:-) Całe szczęście nikt nie pyta o nadfarbienie i przyrosty punktu drukarskiego bo nasze forum stało by się lekturą obowiązkową na studiach poligraficznych a nie graficznych. :mrgreen:

gonia - 16 Grudzień 2011, 12:38

:-) Całe szczęście nikt nie pyta o nadfarbienie i przyrosty punktu drukarskiego bo nasze forum stało by się lekturą obowiązkową na studiach poligraficznych a nie graficznych. :mrgreen:
Kula nie wywołuj wilka z lasu :mrgreen:
A jak tam zdrówko? Mam nadzieję, że zderzenie ze służbą zdrowia było mniej bolesne niż to z mercedesem :-) Pozdrawiam

tegraf - 16 Grudzień 2011, 13:37

Problem F_głowy miałby pewnie mniejszy, gdyby używać bardziej precyzyjnego języka...

W problemie z "nadrukowanym czarnym" nie chodzi o nadruk czarnej farby na pozostałe, ale o nadruk wektorowych elementów o kolorze wypełnienia = 100%K na inne obiekty leżące niżej.

Podsumowując:
1. Problem dotyczy tylko obiektów wektorowych (w tym tekstu) - w bitmapie pod czarnym pixelem nic nie ma (nie ma innego pixela), więc problem nadrukowań czarnego koloru z bitmapy nie istnieje.

2. Czarna farba (jak każda inna offsetowa) jest półprzezroczysta. Nadrukowany czarny obiekt nad obiektem w innym kolorze staje się "bardziej czarny" - w zależności od koloru pod spodem: np. "czarny czerwony", "czarny niebieski". Z tego wniosek, że nadrukowany na dwa obiekty w różnych kolorach będzie różnie czarny w zależności od tego nad czym leży. W praktyce oznacza to, że obiekty kolorowe leżące pod czarnym nadrukowanym... są widoczne. Z reguły oznacza to błąd. Ten problem pojawia się przy dużych elementach, przy drobnym tekście efekt ten jest niewidoczny, co nie znaczy, że nie występuje. Rada: duże czarne elementy lepiej jest projektować z jako wypełnione nie tylko czarnym (100%K) ale z domieszką innych kolorów, np. 30%C 30%M 0%Y 100%K. Korzyść podwójna: uzyskamy czarny jak smoła oraz unikniemy przebijania tego co pod spodem. Albo też dla takich dużych elementów nie nadrukowywać czarnego.

3. Nadawać atrybut "nadrukowania" w Corelu, czy nie? Jeżeli masz własną naświetlarnię to być może zrobi to za Ciebie RIP, który z reguły ma taką opcję. Jeżeli wykonujesz płyty w naświetlarni usługowej, to wszystko zależy od stopnia zażyłości z obsługą naświetlarni. Z reguły w punktach usługowych ta opcja jest wyłączona, z zachowaniem reguły "zachowaj nadrukowania z dokumentu". Wtedy definiowanie nadrukowania czarnych elementów spoczywa na Tobie. Jeżeli tych płyt wykonujesz dużo, może warto się postarać o stworzenie specjalnej "kolejki" dla Ciebie z nadrukowanych czarnym.

3. Warto pamiętać, że RIPy z reguły mają opcję definiowania, jaki czarny ma być nadrukowany. Z reguły 100%K, ale można to zmieniać np. nadrukowany ma być czarny w zakresie 95%-100%.

4. I już tak dla całkowitego zagmatwania sprawy: przeciwieństwem "nadrukowania czarnego" (Overprint Black) jest "wybranie tego co pod białym" (Knockout White)... :-)

wawel - 16 Grudzień 2011, 15:08

tegraf napisał/a:
Problem [b]
W problemie z "nadrukowanym czarnym" nie chodzi o nadruk czarnej farby na pozostałe, ale o nadruk wektorowych elementów o kolorze wypełnienia = 100%K na inne obiekty leżące niżej.

Podsumowując:
1. Problem dotyczy tylko obiektów wektorowych (w tym tekstu) - w bitmapie pod czarnym pixelem nic nie ma (nie ma innego pixela), więc problem nadrukowań czarnego koloru z bitmapy nie istnieje.



Generalnie tak jest, ale jak to zwykle... wiele spraw jest zlozonych... bitmapa moze tez miec atrybut overprint, moze to dotyczyc np. bitmapy w skali szarosci, (jest wowczas nadrukowywana w calosci na jakies tlo z proj.) oraz kolorowanych bitmap, bitmap jednobitowych, czy nawet zwyklych cmyk-owych zdjec.

pozdr.

joannaw.79 - 16 Grudzień 2011, 15:13

Cytat:
Podsumowując:
1. Problem dotyczy tylko obiektów wektorowych (w tym tekstu) - w bitmapie pod czarnym pixelem nic nie ma (nie ma innego pixela), więc problem nadrukowań czarnego koloru z bitmapy nie istnieje.


Nie do końca, niestety często zdarza się, że dostaję TIFy lub, co gorsza JPGi i niestety występuje wybieranie spod czarnego na separacjach. Nie zawsze, ale często. I wówczas mogę zrobić dwie rzeczy: prosić kolegę, żeby zadał mi na RIPie nadrukowanie z automatu albo zostawić jak jest z wybieraniem i drukarz niech sobie ustawia. Z reguły wybieram drugie rozwiązanie, ponieważ, jak wspomniałeś, przy większych obszarach czarnego wyłażą spod niego kolorowe elementy, jakie są pod spodem, a to nie jest fajne. Dlatego jak tylko mam możliwość (czyli przeważnie gdy sama robię projekt, lub po kimś coś poprawiam, wrogowi nie życzę) overprint nadaję tylko tam, gdzie ma to sens i jest bezpieczne. Zwłaszcza że uwielbiam projektować czarne ulotki i bawić się tymi odcieniami czerni, ostatnio, jako że dominującym elementem były limonki, tło zrobiłam zielonkawo-czarne. Drukarz miał mniej więcej twarz w tym odcieniu ale wyszło prześlicznie :-)

tegraf - 16 Grudzień 2011, 15:19

wawel napisał/a:
Generalnie tak jest, ale jak to zwykle... wiele spraw jest zlozonych... bitmapa moze tez miec atrybut overprint, moze to dotyczyc np. bitmapy w skali szarosci, (jest wowczas nadrukowywana w calosci na jakies tlo z proj.) oraz kolorowanych bitmap, bitmap jednobitowych, czy nawet zwyklych cmyk-owych zdjec.


To prawda. Moja odpowiedź skierowana jest do kolegi FGłowego, którego traktuję ciągle (może niesłusznie) jako początkującego w świecie DTP - i który do etapu spotowych bitmap jednokolorowych jeszcze nie doszedł... :-) Bez urazy, oczywiście.

wawel - 16 Grudzień 2011, 18:04

joannaw.79 napisał/a:

... JPGi i niestety występuje wybieranie spod czarnego na separacjach. Nie zawsze, ale często. I wówczas mogę zrobić dwie rzeczy: prosić kolegę, żeby zadał mi na RIPie nadrukowanie z automatu...


...a skad kolega wezmie jakis kolor/wzory tla pod tym czarnym aby na niego czern nadrukowac w bitmapie w ktorej na etapie projektu ktos nie uwzglednil sumowania z tlem?
pozdr.

ps
Jako ciekawostke wrzucam plik pdf z ustawionym atrybutem overprint dla bitmap - w zaleznosci od wybranej opcji w Adobe Reader (wlaczony lub wylaczony podglad nadruku widac co sie dzieje z tymi bitmapami)

kula69 - 16 Grudzień 2011, 18:53

gonia, dziękuje wracam powoli do zdrowia choć boli nadal jak diabli, służba zdrowia - bez komentarza ale pod Stalingradem też ponoć ciężko bywało :)
F-Głowy - 16 Grudzień 2011, 23:15

Sorry, ale ja odpadam z dyskusji.
Nie rozumiem zbyt wiele i tak z tej całej wymiany zdań i odpowiedzi.
Nie jestem drukarzem.

joannaw.79 - 17 Grudzień 2011, 00:34

Cytat:
a skad kolega wezmie jakis kolor/wzory tla pod tym czarnym aby na niego czern nadrukowac w bitmapie w ktorej na etapie projektu ktos nie uwzglednil sumowania z tlem?


RIP naświetlarki nadaje nadrukowanie czerni przy 95% (tak jest u nas), jeśli zahaczy się tę opcję przy świeceniu, nie wiem jak technicznie on to robi, ale jakoś robi. Nie znam na tyle budowy naświetlarki, maszynę offsetową mogę wyrysować, naświetlarka to wciąż dla mnie częściowo magia, ale się "naumiem", nie odpuszczę ;-) Ale jak wspomniałam, staram się z tego nie korzystać ponieważ bywa zgubne. Poligrafia to jedno wielkie oszustwo oka ludzkiego.

Ale czemu wrzuciłeś rozbarwienia z Quarka? Widzę, że bitmapa jest nadrukowana i zachowuje się prawidłowo: cyjan z yellow robi się zielony itp., gdzie tu zagwozdka?

wawel - 17 Grudzień 2011, 08:51

joannaw.79 napisał/a:

RIP naświetlarki nadaje nadrukowanie czerni przy 95% (tak jest u nas), jeśli zahaczy się tę opcję przy świeceniu, nie wiem jak technicznie on to robi, ale jakoś robi.


Moze to dzialac i od 95, tylko aby nadrukowac te czern na cos to cos w takim pliku pod ta czernia musi byc, w przeciwnym wypadku nadruk bedzie na bieli, czyli tak jakby go nie bylo.

Natomiast przy takich elementach z wybraniem mozna zrobic zalewke nawet na bitmapie czyli byloby to jakies rozwiazanie, choc tez nie bez wad, bo jesli to bedzie robione z automatu to obawialbym sie o to co bedzie wew. np zdjec.

Dlatego lepiej aby tifow, jpg-ow w proj. gdzie jest tekst i jakies elementy ktore w wektorach wygladac beda lepiej, klienci do druku nie przysylali.

joannaw.79 napisał/a:

Ale czemu wrzuciłeś rozbarwienia z Quarka? Widzę, że bitmapa jest nadrukowana i zachowuje się prawidłowo: cyjan z yellow robi się zielony itp., gdzie tu zagwozdka?


Tylko jako ciekawostke wrzucilem ten plik pdf w kompozycie - aby mozna bylo zobaczyc wlasnie ze bitmapa tez moze byc nadrukowana, a overprint nie musi odnosic sie tylko do wektorow, co daje dodatkowe mozliwosci przy proj. Nie zawsze to musi byc jeden kolor, moze to byc i bitmapa w cmyku, czy tez np. wykolorowana pantonami. Jednak aby to dzialalo to jakis kolor musi byc pod ta nadrukowywana bitmapa, i do niej samej powinien byc przypisany overprint.

pozdr.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group