Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych

CorelDRAW - grafika wektorowa - Gdzie w Corelu jest funkcja

bidon184 - 20 Maj 2013, 18:48
Temat postu: Gdzie w Corelu jest funkcja
Mam pytanko,bo już troche tego corela mam,ale za diabła nie moge dojść gdzie w nim ustawia się automatyzacje krzywej?Wiecie o co mi chodzi??pewnie nie :oops: no więc tak chodzi mi o to że jak rysuje se powiedzmy kwadrat to obojętnie gdzie chwyce miedzy węzłami wyginało mi "krzywą",jest gdzie to ustawić???
ipinko - 20 Maj 2013, 19:18

witaj bidon, nie wiem czy dobrze zrozumiałam o co Ci chodzi,
jest taka funkcja - Opcje, zaptaszkuj: włącz tryb śledzenia węzłów

Bogumila M. - 20 Maj 2013, 19:19

Kwadrat to nie krzywa. To obiekt. Dopiero po zamianie na krzywe i po zmianie prostej na krzywą możesz chwytać obojętnie gdzie i wyginać obojętnie jak. Pewnie dałoby się napisać makro zmieniające obiekty w krzywe, ale ma to sens?
bidon184 - 20 Maj 2013, 19:31

ipinko,no włączyłem te funkcje ,ale lipa :-(
Bogumila M. no własnie nie da sie chwycic gdzie chce i wygiąc ,musze kliknąc w krzywa,mi chodzi o to jesli robia 2 węzły to obojętnie gdzie chwyce pomiędzy tymi węzłami moge wyginać

Bogumila M. - 20 Maj 2013, 19:47

Nie bardzo rozumiem o co Ci chodzi. Są dwa rodzaje krzywych w figurze — zwykłe krzywe, które można wyginać i proste, których nie można. Żeby było można prostą trzeba zaznaczyć (kliknąć na niej) i zmienić w krzywą. Gdy przejdziesz w tryb edycji krzywej (narzędzie Kształt) pojawia Ci się narzędzia do obróbki krzywej i węzłów.
curve - 20 Maj 2013, 19:49

jak dobrze rozumie chodzi Ci o to że jak zrobisz kwadrat to chcesz od razu miec mozliwosc wyginania każdego boku a nie osobno 4 razy klikać ppm i "w krzywą" ?

jeżeli tak to zamień kwadrat w krzywe ctrl+q
potem zaznacz cały obiekt ale tym kursorem od krzywych tak żeby wszystkie węzły się podświetliły i z górnego menu kliknij wygiętą ikonke krzywej lub ppm "w krzywą" i zmienią sie wszystkie podświetlone odcinki między węzłami w krzywe do wyginania

bidon184 - 20 Maj 2013, 19:49

nie chodzi o to prostokąt to tylko taki przykład ,chodzi o automatyzacje,filmik jest w mp4

rozumiecie,to moze byc koło ,lisc,no niew wiem ,powiedzmy cos wektoryzuje i żeby było z automatu wygiecie a nie żeby klikac w nieskonczoność,kurcze nie wiem czy ja to jasno tłumacze :oops:

curve - 20 Maj 2013, 19:58

no to wg mnie ja dobrze rozumuje :-)
przekształc obiekt w krzywe i potem zaznacz wybrane węzły lub cały obiekt kursorem od krzywch - ten drugi z góry "kształt" (węzły sie podświetlają, jak nie cały obiekt to nowe dodajesz z shiftem)

potem klikniesz tylko raz "w krzywe" i mozesz wyginać wszystkie zaznaczone czyli np. cały obiekt z automatu staje się wyginalny :-)

Bogumila M. - 20 Maj 2013, 20:04

Niejasno tłumaczysz. Ale zapomnij. W Corelu jest to tak zrobione i musisz się z tym pogodzić. To akurat ma sens. Dzięki temu, że można krzywą zmienić na prostą możesz tworzyć dokładne figury. Przekształcanie prostokąta na krzywe po to, żeby z niego zrobić inny kształt nie stanowi żadnego problemu. Natomiast w sytuacji gdy jeden bok ma być prosty to nie zmieniasz go na krzywą i masz gwarancję, że będzie prosty.
bidon184 - 20 Maj 2013, 20:05

aha,no w życiu bym na to nie wpadł że robiąc np piórem musze zaznaczyć obiekt żeby mi wyginało :-P punkcik poleciał :lol:

tak szybko odpowiadacie że nie jestem wstanie nadązyć,no ja rozumiem że przeniesienie prostej jest ważne,ale przeniesienie prostej robi sie raz na 1000 kliknięc,ponieważ są prowadnice i mozna węzęł pojedynczy przesunąc,ale punkcik też leci,jeszcze sprawdze to co kolega wyzej napisał :-D

ipinko - 20 Maj 2013, 20:11

bidon, kochany, dzięki Tobie czegoś się nauczyłam:)
rysujesz kształt, przekształć w krzywe, narzędzie kształt i zaznacz wszystkie węzły, nast. ctrl Q, teraz możesz wyginać - czy teraz będzie Ok?

Bogumila M. - 20 Maj 2013, 20:12

Nie pisałeś o robieniu piórem. Ale jak więcej popracujesz w Corelu z krzywymi to docenisz to rozróżnienie na prostą i wyginalną. Zwłaszcza podczas tworzenia obrysu ręcznie — choćbyś nie wiem jak się natężał nie będziesz miał gwarancji, że krzywa jest idealnie prosta.

Przy okazji zwróć uwagę gdy będziesz wyrównywał węzły w jakich okolicznościach Corel przestaje rozróżniać kolejność zaznaczania i wyrównuje zawsze jednakowo bez względu na to jak zaznaczasz. W X3 działo się to często, gdy prace z krzywymi trwały długo, a krzywe leżały na bitmapie. Wygląda na to, że w X5 tez wtedy się to knoci. Wystarczy wtedy na chwilę wysunąć obrabiane krzywe poza bitmapę, wyrównać (wtedy zaczyna znowu działać jak należy) i wrócić na miejsce nad bitmapą. Albo zapisać pracę i zrestartować Corela.

ipinko - 20 Maj 2013, 20:13

sorry nie widziałam wcześniejszych postów:)
curve - 20 Maj 2013, 20:14

ipinko napisał/a:
bidon, kochany, dzięki Tobie czegoś się nauczyłam:)
rysujesz kształt, przekształć w krzywe, narzędzie kształt i zaznacz wszystkie węzły, nast. ctrl Q, teraz możesz wyginać - czy teraz będzie Ok?


to samo przecież napisałem 2 razy wcześniej ;-)
z ta tylko różnica że Twój opis ma błąd bo ctrl Q na końcu nic nie da tylko "w krzywą" miało być :-P

ipinko - 20 Maj 2013, 20:19

masz rację, tak powinno być ;-)
bidon184 - 20 Maj 2013, 20:20

nie no wielka dupa jest,obojętnie czym robie,nie da sie tymi waszymi przykładami zautomatyzować wyginania :-( no ale chyba musi być jakis sposob :roll: c\y to tylko moje mażenie :-(
Bogumila M. - 20 Maj 2013, 20:54

Nie ma sposobu na zautomatyzowania wyginania z przyczyn podanych powyżej. Zwróć na to także uwagę na opcje trasowania, skoro przeszkodą jest dla Ciebie przekształcenie krzywych zgodne z Twoją wolą, a nie z wolą programu. Powtarzam — zaczniesz więcej pracować z krzywymi sam zrozumiesz, że Twoje postulaty nie mają sensu. Weź choćby logo AC/DC, o którym rozmawialiśmy. Prędzej zaczniesz kąsać ścianę niż utworzysz je z wyginalnych krzywych.
curve - 20 Maj 2013, 21:10

bidon184 napisał/a:
nie no wielka dupa jest,obojętnie czym robie,nie da sie tymi waszymi przykładami zautomatyzować wyginania :-( no ale chyba musi być jakis sposob :roll: c\y to tylko moje mażenie :-(


filmik
http://www.sendspace.com/file/xo2yoy

bidon184 - 20 Maj 2013, 22:24

wow!!!! curve, masz u mnie 10 czcionek gratis,nawet Ci je zrobie jako ttf,powiedzmy 4 jako amf pmf pfb,otf no jak tam chcesz :-P za filmik,szacun za chęc pomocy,a to jak nic doceniam :-) niestety nie o to biega ;-) ty wychodzisz założenia przekrztałc na krzywa,ja jak robie coś to od razu robie w krzywych w sensie wektorów i moj problem polega na tym ,ze jestem przyzwyczajony do automatycznej blokady prostych i w zamian dostaje łuki,chodzi mi w corelu o to żeby zamienić tę zależnośc w sensie ,nie tak jak corel robi że jest prosta i dopiero po zaznaczeniu punktu jest krzywa tylko żeby blokowało węzły i pomiędzy nimi była już wygięta,w sensie przygotowana cięciwa,i tutaj coś sie mi wydaję że Bogumila M. ma racje i w corelu się nie da zrobić ,bo wyobraź sobie że ja do teraz siedziałem i kombinowałem,ba nawet pobrałem wszystko co moze być w związku z corelem,i mi nie wychodzi,rozmawialismy na GG ,i to jest gut ,tylko jak to zrobić gdy sciezki sie przecinają itd,to cały czas opiera sie na klikaniu,a mi nie o to chodziło,mi chodzi o wektoryzacji obiektu względem jego konturu,coś jak funkcja przyciągania w x6,tylko ta funkcja działa jako wektor plus wektor narysowany a nie wektor plus obiekt plus wektor,alwe i tak dla wszystkich ktorzy wypowiedzieli sie w tym temacie należy sie pokłon,mysle że to ciekawe zagadnienie jesli chodzi o usprawnienie pracy w corelu
Bogumila M. - 21 Maj 2013, 00:21

To usprawnienie niczego nie usprawnia. Przyzwyczajony pewnie jesteś do pracy z krzywymi we flashu i stąd pomysł, żeby tę mordęgę przenieść do Corela.
chezare - 21 Maj 2013, 05:56

Bidon, predefiniowane kształty w Corelu, mimo, że skonstruowane z krzywych Baziera nie dają się wyginać dopóki takiego obiektu nie zamienisz na krzywe.
Nie wiem może już gdzieś ta odpowiedź była i ją przeoczyłem?
1. Jeśli użyłeś jakiegoś gotowego kształtu to musisz go zamienić na krzywe ctr+Q
2. Jeśli kształt narysowałeś korzystając np. z narzędzia krzywa Baziera, to robić tego nie musisz.
3. Jeśli chcesz żeby wszystkie fragmenty między węzłami dawały się wyginać, to zaznaczasz taki obiekt, wciskasz ctr+A i z menu kontekstowego (prawy klawisz myszy) wybierasz zamień na krzywe.
4. W taki sam sposób możesz zamienić wszystkie węzły na "ostre" tylko prawym klawiszem musisz kliknąć nad węzłem a nie którymś z fragmentów krzywej.

Bogumila M. - 21 Maj 2013, 11:35

Lepiej zrezygnować z wciskania Ctrl A ponieważ to zaznaczy wszystkie obiekty. Jeśli obok obiektów wektorowych będzie choć jedna bitmapa polecenie Zamień na krzywe będzie niedostępne. Z kolei gdy wśród zaznaczonych obiektów znajdzie się tekst, to także zostanie przekształcony w krzywe, co nie zawsze jest pożądane. Z tego względu

3. Jeśli chcesz żeby wszystkie fragmenty między węzłami dawały się wyginać, to zaznaczasz taki obiekt i z menu kontekstowego (prawy klawisz myszy) wybierasz zamień na krzywe.

4. Po zamianie na krzywe, jeśli obiekt zbudowany jest z odcinków prostej, możesz narzędziem Kształt zaznaczyć wszystkie węzły i kliknąć ikonkę Przekształć w krzywą (łuk z dwiema strzałkami wychodzącymi z węzłów). Wszystkie odcinki zostaną przekształcone w dające się wyginać krzywe nie tracąc pierwotnego kształtu.

bidon184 - 21 Maj 2013, 14:46

dziękuje wszystkim za odpowiedzi,dowiedziałem się wielu ciekawych rzeczy,mimo że nie o to mi w moim pytaniu chodziło,ja się pytałem jak ustawić automatyzacje krzywych,i tutaj musze przyznać że Bogumila M.,odpowiedziała trafnie,że się nie da,i mimo że szedłem waszym tropem,robiłem wszystko o czym pisaliście z żalem musze stwierdzić że faktycznie się nie da :-( ,ale oczywiście te wszystkie metody o jakich piszecie są niezwykle przydatne,ja chyba na tym forum nie znalazłem tematu ,który by w tak ciekawy sposob opisywał problem,więc wielki szacunek dla wszystkich,jestem pod wrażeniem :-) ,mi zostaje niestety robić te moje wypociny tak jak robiłem dotychczas,czyli ściezki robić w programie zewnętrznym i potem przenoisic do corela,bo powiem wam szczeże że to klikanie za każdym razem żeby zmusic przekrztałcenie mnie rozbraja,to jest za długo,ale to nic ,jeszcze raz dziękuje za odpowiedzi :-)
chezare - 21 Maj 2013, 15:48

Bogumiło, spójrz na obrazek który wcześniej zamieściłem :-)
Wszystko zależy od tego kiedy wciśnie się ctrl+A.
Oczywiście jeśli nic nie było zaznaczone, to ctrl+A zaznaczy wszystko i rzeczywiście polecenie zamień na krzywe będzie niedostępne, ale niedostępne będzie również wtedy kiedy zaznaczone będą same obiekty narysowane np. narzędziem Krzywa Beziera :-) .
Jeśli jakiś obiekt który składa się z krzywych jest zaznaczony, to ctrl+A uruchamia narzędzie kształt i zaznacza wszystkie węzły i wszystko to co pomiędzy nimi.
Bidon jest kumaty i jak coś chce zmienić w figurze, to z całą pewnością ją wcześniej zaznacza.
Myślałem, że chodzi o to żeby tak zmodyfikować wszystkie fragmenty figury między węzłami żeby dały się wyginać, ale teraz to już nie wiem o co chodzi?

Bogumila M. - 21 Maj 2013, 16:44

Teraz załapałam. Ale nie o to autorowi wątku chodziło. Nie potrzebował wszystkich węzłów zakończonych ostro przekształcić w gładkie, tylko odcinki proste obiektów rysowanych narzędziem, np kwadratu czy gwiazdy, mieć od razu jako krzywe i to na dodatek dające się wyginać po chwyceniu.

@bidon184
Kompletnie nie rozumiem po co chcesz zmieniać wszystkie krzywe na krzywe wyginane. W Corelu lepiej wyginać krzywe za pomocą wektorów sterujących niż mnożenia punktów. Czy mógłbyś podać przykładowe zastosowanie? W ostateczności przykładowy przykład takiej modyfikacji, której nie da się wykonać bez takiej zmiany?

Roberto - 22 Maj 2013, 07:00

Cytat:
Jeśli chcesz żeby wszystkie fragmenty między węzłami dawały się wyginać, to zaznaczasz taki obiekt, wciskasz ctr+A

albo 2x lewy myszy na narzedziu "Kształt" gdy mamy zajetą lewą rękę :-)

curve - 22 Maj 2013, 07:55

Bogumila M. napisał/a:
Teraz załapałam. Ale nie o to autorowi wątku chodziło. Nie potrzebował wszystkich węzłów zakończonych ostro przekształcić w gładkie, tylko odcinki proste obiektów rysowanych narzędziem, np kwadratu czy gwiazdy, mieć od razu jako krzywe i to na dodatek dające się wyginać po chwyceniu.

@bidon184
Kompletnie nie rozumiem po co chcesz zmieniać wszystkie krzywe na krzywe wyginane. W Corelu lepiej wyginać krzywe za pomocą wektorów sterujących niż mnożenia punktów. Czy mógłbyś podać przykładowe zastosowanie? W ostateczności przykładowy przykład takiej modyfikacji, której nie da się wykonać bez takiej zmiany?


no to dokładnie takie rozwiązanie podałem i zobrazowałem filmem
ehh już w ogóle nie rozumie o co chodzi w tym temacie :lol:

restauro - 22 Maj 2013, 10:48

curve napisał/a:
ehh już w ogóle nie rozumie o co chodzi w tym temacie

Temat zaczyna już własne życie i tylko tyle.

bidon184 - 22 Maj 2013, 16:00

ogólnie chodziło,żeby nie klikać :-D bo jak masz powiedzmy do zewktoryzowania rozbitą bombke to funkcja blokująca miedzywęźla,niesamowicie ułatwia prace,bo tylko kursorem jedziesz i wyginasz,bez żadnego klikania i wciskania skrótów klawiaturowych,poprostu powiedzmy rysujesz tojkąty np piorem,linie będą sie nakladac na siebie,ale nie ma to znaczenia,poprostu chwytasz obojetnie gdzie i wyginasz obojetnie jak,ewentualnie na koniec pracy mozesz zaznaczyc wszystko i zmienic wszystkie węzły wierzchołkowe na symetryczne lub gładkie i juz,i oto mi chodziło,jak uniknąc klikania,w sensie żeby tych kliknięc było jak najmniej,ale tearaz mam już jasnośc i jeszcze raz dzieki wszystkim za pomoc :-)
Bogumila M. - 22 Maj 2013, 17:32

@curve
Owszem podałeś rozwiązanie. Tylko co to rozwiązanie rozwiązało? Przeczytaj jeszcze raz to, co sam wytłuściłeś, a potem swoje rozwiązanie. Potem wytłumacz Restauro jak się ma jedno do drugiego. Pozwolę sobie podpowiedzieć, byś zwrócił szczególną uwagę na słowa "od razu".

bidon184
Starej babie musisz kawę na ławę. Przygotuj jakiś przykładowy przykład, w którym wykażesz, że preferowany przez Ciebie sposób naprawdę ułatwia i przyspiesza pracę. Np. kilka etapów pracy (pamiętaj, że nie wszyscy mają X6, więc zapisz w niższej wersji).


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group