Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych

Makra - Problem z rejestracją makra

zagadkowyjim - 6 Lipiec 2015, 22:31
Temat postu: Problem z rejestracją makra
Witam.
Jako, że jestem laikiem w tej kwestii, to mam pytanie.

Jak zdefiniować, aby corel przeszukał plik pod kątem konkretnego pantone z konkretnej biblioteki (C, U, CV itd), a potem podmienił na konkretny CMYK, jaki wskażę.
Dodatkowo jeśli mam kilka kolorów np z C, to żeby nie zwracał błędu, bo nie ma takiego koloru w pliku, tylko szukał dalej pod względem pozostałych wytycznych, np po kolei :
200C, 250C, 400C itd

Przy rejestrowaniu makra nie ma problemu z tym, jeśli wcześniej wyszukam konkretny kolor i będę miał zaznaczone krzywe z tym kolorem (wypełnienie lub obrysem).
Po zapisaniu nagrania brakuje operacji związanej z przeszukiwaniem pliku pod względem występujących kolorów.

Jednak jak muszę przeszukać plik, to równie dobrze mogę skorzystać z znajdź i zamień, bo to tyle samo pracy.

Makro przy rejestracji odwołuje się tylko do zaznaczonych (tak wynika z kodu, jakim to makro się definiuje) brakuje linijki nakazującej przeszukać plik, tak aby sam po kliknięciu sprawdził warstwy, po czym podmienił na konkretne składowe.



Dla porównania, photoshop robi kopię każdego ruchu przy rejestrowaniu akcji i o coś takiego mi chodzi.


Mam corela z wersji X5

Shame - 6 Lipiec 2015, 23:07

A próbowałeś robić to po prostu narzędziem Znajdź Obiekt?

Załóżmy, że masz coś takiego:



Wciskasz CTRL+F, dostaniesz takie okno:



Robisz nowe wyszukanie i z zakładek tego co ma wyszukać wybierasz Wypełnienie (Fill) i rozwijasz Ogólna Paletę Kolorystyczną (czy jak się to w polskiej wersji nie nazywa):



Teraz wybierz interesującą Cię paletę:



Zakończ i kliknij Znajdź Wszystkie:


zagadkowyjim - 6 Lipiec 2015, 23:11

dziękuję za w miarę szczegółowy opis, lecz pisałem, że mogę skorzystać z tej funkcji (find and replace), lecz traci to sens gdy mam np 200 różnych plików

chodzi o automatyzację, aby nie robić łopatologicznie tego samego w kółko :)

Shame - 6 Lipiec 2015, 23:22

Raz ustawione wytyczne wyszukiwania można zapisać i wystarczy 2 kliknięciami wgrać ją do narzędzia Wyszukiwania bez konieczności ponownego wybierania opcji. Praktycznie tyle samo schodzi na odpalenie makra ;-)

A odnośnie zamiany, to chodzi o podstawienie możliwie najbliższego PANTONE'owi CMYK'a? Jak podczas eksportu do PDF z konwersją do CMYK? dotyczy to WSZYSTKICH kolorów spotowych w projekcie, czy tylko konkretnych? Albo czy podmieniany jest np. PANTONE niebieski na CMYK czerwony (podmiana zupełnie na co innego)?

zagadkowyjim - 6 Lipiec 2015, 23:33

nie wiedziałem, że da się zapisać parametry wyszukiwania, jutro poszukam tej opcji :)



niektóre kolory pantone da się uzyskać w CMYK'u i chodzi o zmianę na konkretne wartości

np w pliku mam pantone 100U i wiem, że ten kolor wyjdzie mi na maszynie, jak ustawię 100/30/21/7 itd
kolor powyższy zmyślony, ale dobrze obrazuje problematykę zagadnienia

jak już dobierze się odpowiedni kolor na maszynie + doda odpowiedni profil ICC, to można śmiało drukować, bez konieczności dodawania koloru spotowego, dlatego szukam możliwości podmiany wskazanego koloru, który wskażę w makrze, na rzecz konkretnych składowych CMYK'a.

zdefiniuję paletę najczęściej występujących i jednym kliknięciem przemienię na konkretny CMYK

Sam eksport do tiff'a z konkretnym profilem icc nie ma znaczenia w mym zapytaniu.

tegraf - 7 Lipiec 2015, 06:27

zagadkowyjim napisał/a:
niektóre kolory pantone da się uzyskać w CMYK'u


Skoro tak, to po co używać kolorów Pantone, skoro można od razu w cmyku? Po co dokonywać zamiany, skoro można np. wypełniać już zamienionymi?

zagadkowyjim napisał/a:
np w pliku mam pantone 100U i wiem, że ten kolor wyjdzie mi na maszynie, jak ustawię 100/30/21/7 itd kolor powyższy zmyślony, ale dobrze obrazuje problematykę zagadnienia


Ja jednak poproszę o prawdziwy przykład, jak można. Jakiś "prawdziwy" Pantone i jego odpowiednik w cmyk, którym chcesz go zastąpić. Nie zmyślony.

chezare - 7 Lipiec 2015, 09:44

Tegraf ma niestety całkowitą rację, automatyczna zamiana pontonu na CMYK musi się zakończyć katastrofą, bo tego zwyczajnie zamienić się nie da. Będą spore różnice między kolorami i nie da się tego ocenić na oko. Jedyny sposób to podawać konkretny kolor w CMYK, ale do tego trzeba mieć wzorniki kolorów.
zagadkowyjim - 7 Lipiec 2015, 09:49

W załączniku wrzucam corela dla pantone 032 i oczekiwanej zamiany



To jest ilustracja przykładu jak może wyglądać plik (co zawiera) do zmiany kolorów za pomocą makra.

Do tej pory stosowałem znajdź i zamień, ale na dłuższą metę jest to uciążliwe.

Po lewo całość zdefiniowana w pantone
Po prawo całość zamieniona na odpowiednik 032 w CMYK'u


Posiadam dobrane kolory z CMYK'a dla kolorów, które trafiają mi się w plikach i wiem że po wydrukowaniu otrzymam zamierzony efekt, ponieważ akurat te, da się je uzyskać w wydruku.

Mam ok 15 kolorów, które muszę łopatologicznie szukać, ale jak zdefiniuję makro pod każdy, to będę miał pasek narzędzi z wybranymi kolorami, co znacznie przyspiesza pracę :)

tegraf - 7 Lipiec 2015, 10:09

Trzeba to jakoś uporządkować, zanim pójdziemy dalej.

Ten kolor "032" - to chodzi o Pantone Red 032?

I drugie pytanie: skąd wiesz, że Twoim odpowiednikiem Pantone Red 032C jest C0 M100 Y83 K3, a odpowiednikiem Pantone Red 032U jest C0 M90 Y60 K0? Jak to stwierdziłeś?

zagadkowyjim - 7 Lipiec 2015, 10:43

Umówmy się że bardzo dobrze wiem jakie składowe cmyk muszę mieć aby otrzymać dany kolor.
Składowe w makrze mogę bez problemu zmienić.

Powyższy plik jest przykładem operacji o jaką mi chodzi.

Mnie interesuje tylko i wyłącznie automatyzacja, wartości nie są tak istotne, bo ja na bazie wzoru zdefiniuję pozostałe kolory.



Nie ma sensu rozważać jak uzyskać pantone na cmyk, ponieważ w zależności od technologii i wzornika do którego porównujemy możemy mieć 2 różne kolory tego samego pantone, a większości pantone nie da się uzyskać ze składowych cymk, o czym każdy na tym forum wie.

Wzornik wzornikowi nie równy :)

tegraf - 7 Lipiec 2015, 11:10

A interesuje Cię rozwiązanie Twojego problemu, czy makro? Bo to nie to samo.

Istnieje cień szansy na to, że można by cel osiągnąć bez makra, ale póki nie odpowiesz, w jaki sposób porównujesz oba kolory (Panton i cmyk) - to nie mogę Ci pomóc.

zagadkowyjim - 7 Lipiec 2015, 11:43

Metodą prób i błędów dopasowałem kolory...

Kolor nie ma znaczenia, równie dobrze mógłby każdy pantone np 300c (odcień niebieskiego_ zmienić na cmyka z samej magenty 0/100/0/0, zasada jest prosta, zmiana konkretnego pantone na konkretny cmyk.

Problem w rejestracji makra jest taki, że corel nie chce sam szukać konkretnego koloru.
Posiadanie takiej operacji pod jednym przyciskiem jest bardzo pomocne, dlatego nawet zapisane parametry wyszukiwania nie są tym do czego dążę.


Wieczorem sprawdzę jak system rejestracji działa w testowej wersji x7 i jeśli tam będzie działał ten zabieg, to pozostanie sprawdzić, czy x5 odczyta poprawnie zarejestrowane makro.

tegraf - 7 Lipiec 2015, 12:02

zagadkowyjim napisał/a:
Metodą prób i błędów dopasowałem kolory...


Proste pytanie, a taka skomplikowana odpowiedź. Domyślam się, że metodą prób i błędów - ale do czego porównywałeś?

To może precyzyjniej:
Czy porównywałeś próbkę koloru Pantone Red 032C (w Twojej wersji cmyk), wydrukowaną na kredzie - z próbką we wzorniku Pantone Solid Coated?

I to samo dla Pantone Red 032U:
Czy porównywałeś próbkę koloru Pantone Red 032U (w Twojej wersji cmyk), wydrukowaną na papierze offsetowym - z próbką we wzorniku Pantone Solid Uncoated?

zagadkowyjim - 7 Lipiec 2015, 12:19

Czemu ciągle pada pytanie o to jak dopasowałem pantone do cmyka?


To nie jest istotny element mojego zapytania.


Proszę się tym nie martwić, ja wiem co robię :)

Plik z RED 032 to przykład na co mogę trafić w pliku, czyli przejścia tonalne z pantone, kontury o różnej grubości i wypełnienia.
Wynik po prawo to całkowita zamiana wszystkich powyżej zdefiniowanych parametrów za pomocą jednej operacji.

nic więcej, kolor prawie nie ma znaczenia, jedynie przy szukaniu corel musi się odnieść do z góry ustalonego pantone i zmianę na cmyk.

tegraf - 7 Lipiec 2015, 12:53

zagadkowyjim napisał/a:
zdefiniuję paletę najczęściej występujących i jednym kliknięciem przemienię na konkretny CMYK


Ktoś już za Ciebie te odpowiedniki cmyk konkretnych Pantonów określił. Są zdefiniowane w każdym konkretnym Pantonie w każdej z bibliotek.

Jeżeli okaże się, że ten konkretny cmyk, zdefiniowany pewnie przez samego producenta, jest taki sam, jak Twój - to nic robić nie musisz. I tak nie drukujesz z Corela, więc wystarczy, jak podczas generowania pdfa, zaznaczysz opcję Przekształć kolory dodatkowe na rozbarwiane w oknie eksportu do pdfa. Każdy użyty Panton w Corelu, w wynikowym pdfie będzie cmykiem. I zawsze takim samym, bez względu na profil.

Problem w tym, czy rzeczywiście te zamienniki są takie, jak Twoje. Albo inaczej: dlaczego te zamienniki są inne.

Podajesz, że że Twoim odpowiednikiem Pantone Red 032C jest C0 M100 Y83 K3, a odpowiednikiem Pantone Red 032U jest C0 M90 Y60 K0. Wybacz, ale to jest kompletne pomieszanie pojęć.

Nie ma farby Pantone Red 032C i Pantone Red 032U. Jest Pantone Red 032 (bez U, C i CV). Bez względu na to, na czym drukujesz, najbliższym odpowiednikiem cmyk (wg Pantone), farby Pantone Red 032 - jest C0 M90 Y60 K0. Biblioteka Pantone Solid Coated i Uncoated pokazują tylko, jak ten kolor (Red 032) będzie wyglądał po wydrukowaniu na kredzie lub papierze offsetowym. Ale farba jest jedna.

Czyli - jeżeli zastąpisz Red 032C cmykiem C0 M90 Y60 K0 - i zadrukujesz kredę, to powinno to wyglądać jak we wzorniku Coated (mniej więcej). Jeżeli Red 032U zastąpisz cmykiem tym samym - i zadrukujesz papier gazetowy, to wygląd powinien być zbliżony do tego, jaki jest we wzorniku Uncoated. Za każdym razem cmyk jest ten sam: C0 M90 Y60 K0.

Wg Ciebie natomiast Pantone Red 032C i Pantone Red 032U to dwie różne farby, a to nie jest prawda. Usiłujesz symulować swoimi wartościami cmyk to, co już jest symulowane. Usiłujesz dobrać wartości cmyk do ekranowych symulacji farby Red 032 w zależności od podłoża, co jest kompletnie bez sensu.

Jeżeli dostajesz od grafików projekty przeznaczone do druku na kredzie, w których są użyte kolory z biblioteki Pantone Solid Uncoated - to znaczy, że grafik je przygotowujący jest niedouczony.

Twoje pytanie miałoby sens tylko wtedy, gdybyś napisał, że chcesz zastąpić swoimi wartościami cmyk (bo te zaproponowane przez Pantone Ci nie odpowiadają) kolor Red 032 z dowolnej biblioteki. Ale jeżeli okaże się, że Twoje piętnaście odpowiedników cmyk piętnastu Pantonów - są takie same, jak odpowiedniki określone w bibliotekach dostarczanych razem z Corelem - to żadne makro nie ma sensu.

Jest jakiś problem, abyś podał te wartości zamienników dla wszystkich piętnastu? A może już tylko pięciu, skoro te trzy z Twojego przykładu to tak naprawdę jeden i ten sam kolor?

chezare - 7 Lipiec 2015, 13:06

Nie komplikujcie sprawy, kolega chce zamienić konkretny panton na zdefiniowany kolor w cmyk, który niekoniecznie będzie choćby podobny do tego pierwszego, dziwne by było jakby był. Kto mu zabroni.
Co do makr, to automatycznym nagrywaniem niewiele się osiągnie, ale wydaje mi się, że podobnie jest to zorganizowane choćby we wspomnianym PS?
Napisanie takiego makra nie powinno być jakoś specjalnie skomplikowane, nawet chyba jest coś podobnego na forum, pamiętam że chodziło kiedyś o znalezienie czarnego i włączenie nadrukowania, czy jakoś tak.

tegraf - 7 Lipiec 2015, 13:09

chezare napisał/a:
Nie komplikujcie sprawy


Osobiście mi się wydaje, że... upraszczam. Czy jest coś bardziej prostego od makra, jak brak makra?

zagadkowyjim - 7 Lipiec 2015, 13:23

chezare - przeszukam forum :)

odnośnie kolorów, dziękuję za wykład, ale napiszę to najprościej jak się da, aby już zamknąć ten temat.


Mam zaakceptowane podłoże i kolor, robię to już ponad miesiąc i planuję ogarnąć to w formie makra, aby jednym przyciskiem rozwiązać problem klikania i zamieniania, dlatego prosiłbym o nie poruszanie kwestii jak dobrałeś, czemu tak itd, bo to nie dotyczy mojego problemu

Maszyna uzyskuje zbliżony kolor tylko na konkretnych składowych, które są zgoła inne od proponowanych przez konwenter corela, stąd ta cała zabawa ze zmienianiem itd.

tegraf - 7 Lipiec 2015, 15:20

zagadkowyjim napisał/a:
Maszyna uzyskuje zbliżony kolor tylko na konkretnych składowych


Twój cyrk, Twoje małpy.

Miałem już odpuścić, ale nie mogę zrozumieć, jak ta Twoja maszyna jest w stanie ten sam kolor na tym samym podłożu - wydrukować za pomocą trzech różnych kombinacji cmyk, gdzie w jednej magenta jest przewalona o 10% a żółty aż o 30%. I to - podobno - ciągle wychodzi tak samo.

Czyli jak dostarczę Ci plik z logiem w kolorze Red 032C na pierwszej stronie - to go zamienisz na 0 100 83 3, a w kolorze Red 032CV (na stronie ostatniej) to - zamienisz na 0 100 90 0?

I już zupełnie na koniec: czy wiesz, że nigdy nie istniał próbnik z kolorami Pantone CV? Nigdy, nigdzie i nikt na świecie nie widział wydrukowanego koloru Pantone Red 032CV. Oprócz Ciebie.

zagadkowyjim - 7 Lipiec 2015, 16:03

człowieku, odpuść kwestię kolorów, to jest przykład...

kolory które mnie interesują wprowadzę sobie później sam, po co szukasz jakiegoś sensu i innego wyjścia z sytuacji niż ja oczekuję?

nie potrzebuję kliknąć x funkcji, eksportować na x ustawieniach itd

mnie interesuje zmuszenie corela do przeszukania pliku w celu odnalezienia konkretnego typu krzywej, o określonym wypełnieniu i konturze do czego samo rejestrowanie nie wystarcza w przypadku x5


plik cdr jest jasnym wyjaśnieniem jak ma przebiegać proces wyszukiwania kolorów w pliku i jaki ma być zwracany rezultat, możesz mieć nawet zwracane 0/0/0/100 z pantone red 032 to jest nie istotne, bo jak corel w wyniku zmieni kolor, to w makrze dostosuję sobie parametry

równie dobrze moglem wpisac wszedzie ze zwraca 0/100/100/0, ale szukanie wielu rodzajów, po wielu rodzajach pantone pozwoli mi zrobienie 1 przycisku na wszystkie interesujace mnie kolory, poniewaz jesli na stronie nie znajdzie danego koloru to przejdzie do nastepnego, a nie wywali blad...

cieszy mnie ze posiadasz wiedze, ktora chetnie sie dzielisz. ale nie szukaj odpowiedzi na pytanie, ktore nie padlo

tegraf - 8 Lipiec 2015, 09:13

zagadkowyjim napisał/a:
człowieku, odpuść kwestię kolorów, to jest przykład...


Sympatyczny Kolego, prosiłem Cię o podanie przykładu prawdziwych wartości cmyk dla konkretnego koloru Pantone. Podałeś, zrobiłeś nawet rysunek, zamieściłeś na forum - i nagle, jak już zorientowałeś się, że piszesz brednie - to okazuje się, że to jednak był tylko nieprawdziwy przykład. Więc może jednak się zdecyduj.

zagadkowyjim napisał/a:
ale nie szukaj odpowiedzi na pytanie, ktore nie padlo


Kiedy szukam odpowiedzi na zadane pytanie. Ale zanim zacznę, chcę mieć pewność, że ten, któremu pomagam, rozumie temat. Ty masz z tym problem - więc najpierw wstępny wykład. Bez obrazy, oczywiście.

Wracając do makra.

Jeżeli nawet uda Ci się znaleźć jakieś do przerobienia, to pamiętaj, że kolor dodatkowy ma jeszcze jeden parametr, o którym zapominasz - czyli odcień (inaczej: tinta). Czyli - Twoje makro nie tylko powinno mieć 15 wskazanych Pantonów do zamiany, ale raczej 1500 (15*100) - gdyż dla każdego Pantona musisz (doświadczalnie) ustalić jeszcze tabelkę zamiany dla odcieni od 1 do 100%.

To oczywiście pewnie wykonalne, tym bardziej, że jak pisałeś - wiesz, co robisz, więc pewnie taką tabelkę już dawno masz.

Inaczej - w zależności od użytej metody zamiany - albo zamienisz tylko te obiekty, które są w odcieniu 100%, albo zamienisz wszystkie w odcieniach od 1 do 99% - najpierw na odcień 100%, a potem na kolor cmyk odpowiedni dla tinty 100%.

Dobrym punktem do ewentualnych eksperymentów jest makro Oberon Color Replacer http://dev.oberonplace.co...lacer/index.htm



Makro potrafi zamienić Panton na cmyk zachowując odcień (Preserve Tints), działa dla wypełnień i konturów (nie wiem, czy dla gradientów), dla wybranej warstwy, strony lub dokumentu.

Wydaje się, że jedyne, co trzeba zmienić, to zrezygnować z wybierania obu kolorów (a wpisać te wartości na stałe) i zapętlić. To powinno być już w miarę proste.

chezare - 9 Lipiec 2015, 10:54

Potrafi znaleźć panton w gradientach, tak mi się przynajmniej wydaje, choć pamięć już stara.
Nasycenie pantonowego koloru raczej nie ma znaczenia bo zamiana ma dotyczyć konkretnego koloru panton, na konkretny cmyk. Corel pontony znajduje po nazwie.

tegraf - 9 Lipiec 2015, 11:30

chezare napisał/a:
Nasycenie pantonowego koloru raczej nie ma znaczenia


Jest dokładnie odwrotnie.

Red 032 100% to C0 M90 Y60 K0.

Czy Red 032 50% to 50% C0 M90 Y60 K0? Być może.

Ale nie można zdefiniować tak koloru cmykowego jako 50% 0 90 60 0. Można jako 0 45 30 0. Ale to trzeba zrobić dla każdego odcienia od 1 do 100% oddzielnie. I nie wystarczy tu dzielić wartości cmyk przez 100, po 1% Red 032 to na pewno nie jest 0 0.9 0.6 0 w cmyku.

chezare - 9 Lipiec 2015, 12:40

Bardzo przepraszam, ale cała ta operacja ma dotyczyć "ręcznie" ustalonych kolorów, w Panton i w CMYK, makro nie ma się zastanawiać co operator miał na myśli? To ma być zamiana, a nie konwersja, dopasowanie kolorów wykonuje operator. Jeśli rzeczywiście mogą być w projektach Pantony, które były "ruszane" i mają odcień inny niż 100%, to trzeba to w procedurze oczywiście uwzględnić. Najwyższy czas, żeby ktoś zaczął pisać makro. :-)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group