|
Corel FORUM Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych |
|
FAQ - najczęściej zadawane pytania - Skalowanie
alansiu - 3 Styczeń 2008, 19:36 Temat postu: Skalowanie Witam,
Jestem zielony w corelu więc proszę o pomoc, bo na forum nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie.
Chodzi o to że mam plan o jakiś wymiarach i chciałbym abym na tym planie danemu odcinkowi mógł nadać konkretny wymiar, oraz żeby reszta wymiarów zmieniła się proporcjonalnie do tego jednego który był przeze mnie określony.
Proszę o pomoc jak to zrobić.
P.S. kożystam z programu CorelDRAW X3 ver.13.
Z góry dziękuje
Pozdrawiam
alansiu
HORNET - 3 Styczeń 2008, 20:18
To samemu trzeba sobie określić, np. jeżeli dom ma 10 x 10 m a na monitorze 10 x 10 ale cm itd. itp.
alansiu - 3 Styczeń 2008, 20:43
Nie. Źle mnie zrozumiałeś. Chodzi o to że pobrałem z internetu plan samolotu który ma 150 cm rozpietości, a ja chciałbym go zmniejszyc aby maił 120 cm.
anonymus - 3 Styczeń 2008, 21:02
1. Skopiuj interesującą Cię część planu (lub na istniejącym obiekcie - na przykładzie: "fridge" - narysuj jak najdokładniej jego obrys) i przenieś go dla wygody gdzieś poza obszar roboczy. Na rysunku to ten czerwony kwadracik.
2. Narysuj i zwymiaruj nowy obiekt (np. prostokąt) do żądanej wielkości. Na rysynku to ten zielony prostokącik - wielkość wpisujesz w okienku dialogowym (góra, po lewej - na rysunku to wymiar 30.0 mm).
3. Zaznacz oba obiekty, wciśnij "L" (wyrównanie do lewej), przy włączonym "przyciąganiu do obiektów" dociągnij do zwymiarowanego obiektu prowadnice ("wyciągasz" je z linijki).
4. "Złap" prostokąt za dolny prawy kwadracik i dociągnij go do prowadnic (pamiętaj, żeby było zaznaczone "przyciągaj do prowadnic"). Zaznacz wszystko (ctrl+A) i wciśnij powtarzanie (ctrl+R) lub z menu 'Edycja -> Powtórz rozciągnij'.
Bardzo prymitywny sposób ale na pewno dokładny i do zastosowania przez każdego.