Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych

CorelDRAW - grafika wektorowa - Potrzebuję pomocy w zrozumieniu pewnej rzeczy

F-Głowy - 24 Marzec 2015, 14:13
Temat postu: Potrzebuję pomocy w zrozumieniu pewnej rzeczy
SPRAWA 1.

Obecnie szukam ładnego koloru złota do projektu kart płatniczych. Karty plastikowe, takie jak kredytowe czy jakieś tam karty miejskie, karty cżłonkowskie, karty stałego klienta itd.

Zasugerowano mi, że aby wyszedł piękny, metaliczny złoty kolor należy skorzystać z palety innej niż CMYK. No to w takim razie wyboru dużego nie mam, bo trzeba zdać się na paletę Pantone. Popytałem więc w sieci i ktoś polecił mi kolor złoty jako kolor o takiej nazwie:
7142 C. Jednak z racji, że nigdy w życiu nie pracowałem na Pantonach, nie umiem tego odszukać. Może mi ktoś powiedzieć jak znaleźć w Corelu ten właśnie kolor?
Otworzyłem sobie nowe palety o nazwie Pantone. Jednak, jak wiemy, to już nie działa tak jak w palecie CMYK. Tutaj nie wystarczy wpisanie nazwy by paleta pokazała nam pożądany przez nas kolor. Tutaj mamy wiele określonych palet, które to jak mi się wydaje, zawierają określone kolory. Otworzyłem sobie kilka palet Pantone z Corela ale nie znalazłem tej wartości. Gdzie znajdę więc taki kolor jak 7142 C ?

Tutaj widzimy okno kolorów Pantone jakie posiada Corel:







SPRAWA 2.

To raz, a teraz druga sprawa. Też zapytam korzystając z okazji. Pracuję teraz z klientem, który będzie miał potrzebę wydrukowania czegoś na takich kartach. Karta ma mieć koniecznie złoty kolor, ma być ekskluzywna, ma być "bogata". Polecił mi przesłanie mu tła takiej złotej karty z którego będzie chciał na własną rękę zrobić z tego próbny wydruk.
Czyli: ja mu tam zaprojektuje już właściwie jakieś logo na kartę, napis, litery itd, a wszystko to ma być na złotych tle jak mówi. Ja będe musiał tylko nadać jakiś ładny kolor oraz krój napisom obecnym na karcie. No i ja to bym standardowo robił taki projekt w CMYKu, uzyskał na nim kolor jakiegoś złota i tyle. Jednak dostałem przestrogę, iż na CMYK często kolor złoty wychodzi albo zbyt ciemny, albo z naleciałościami koloru zielonego, albo jest totalnie żółty zamiast być złoty. W takim razie zacząłem poszukiwania wyglądu takiego koloru w Google Grafika w internecie. Nie mam próbników kolorów, które mógłbym fizycznie wziąć do ręki i zobaczyć jak prezentują się w słonecznym świetle, jak się błyszczą, jak się odbijają od światła i tak dalej. Dlatego wyszukałem sobie w sieci takie przykłady złota. Uważam je za ładne, a prezentują się tak:

Te próbki po lewej na zdjęciu prezentują się całkiem ładnie. Faktycznie przypominają złoto.


Albo na przykład te próbki:


Jak również i te:



Problem polega tylko na tym, że nie mogę takiego tła o kolorze pokazanym wyżej zrobić sobie w Corelu ponieważ nie potrafię odszukać tych palet. Nie umiem ich po prostu znaleźć. A z racji tego, że nigdy wcześniej przez całe lata nie pracowałem z użyciem palety innej niż CMYK jest to dla mnie totalna nowość i nie potrafię sobie poradzić. Pewnie mój problem brzmi dla was banalnie. Ale to chyba tym łatwiej go wtedy rozwiązać :-/

Jak mam odszukać sobie np. te próbki z obrazków jakie załączyłem? Zwróćcie uwagę, że np. na tej próbce:


To już zupełnie nie ma jakiejś nazwy ani tego "kodu koloru". Jest tylko jakiś numer opisany i nie wiem jak odtworzyć taki kolor w programie.

chezare - 24 Marzec 2015, 16:07

Po pierwsze F, palet panton jest całkiem sporo, są takie które są dedykowane dla konkretnego rodzaju papieru, te z C np. do powlekanych, ty masz plastik. Jak chcesz znaleźć kolor w takiej palecie mając numer, to wybierz dowolny kolor, który opisany jest numerem, np. 990 C, zaznacz 990 i wpisz 971, po tej wpisanej liczbie musi być spacja, inaczej się nie znajdzie.
Na ekranie nie ma co oglądać takich kolorów, bo one wydrukowane będą wyglądały zupełnie inaczej, musisz dopaść do wzornika.

restauro - 24 Marzec 2015, 16:36

W tym wypadku trzeba chyba zastosować np:
http://www.agawa.pl/folia...7-56-53282.html

tegraf - 24 Marzec 2015, 17:02

F-Głowy napisał/a:
Popytałem więc w sieci i ktoś polecił mi kolor złoty jako kolor o takiej nazwie:
7142 C.


Ciekawe. Nawet na stronie Pantone, wyszukiwarka kolorów tego nie znajduje.
http://www.pantone.com/pa...olorfinder.aspx

F-Głowy napisał/a:
Tutaj mamy wiele określonych palet, które to jak mi się wydaje, zawierają określone kolory.


Dla lepszego zrozumienia: te palety zawierają numery farb produkowanych przez firmę Pantone (nie kolorów, chociaż to bliskie określenie, ale nie tożsame). Jeżeli zaprojektujesz coś w kolorach Pantone, upewnij się najsajmwpierwej najwprzód, czy drukarnia, która to będzie drukować - drukuje farbami Pantone. Inaczej cała zabawa na nic.

Gdyby jednak faktycznie ten numer gdzieś jednak istniał, zdefiniuj w Corelu własny kolor dodatkowy o nazwie np. "Złoto" (choć równie dobrze możesz go nazwać "cebula wujka Józka" lub... "Pantone 7142 C", dlaczego nie). Podczas definiowania będziesz musiał podać jakieś wartości w cmyk (tzw. definicja zastępcza, żeby Corel widział, jak to ma pokazać - bo aż taki mądry nie jest, żeby wiedział, jak ma pokazać kolor ugotowanej cebuli). Ważne, żebyś przekazał do drukarni informację - że są w Twoim projekcie elementy w kolorze dodatkowym i że do ich wydrukowania należy ponieść wydatek w postaci zakupu puszki farby o nazwie "Pantone 7142 C".

chezare - 24 Marzec 2015, 17:13

Te palety zawierają też numery farb których w puszce się kupić nie da, a już na pewno nie w jednej :-)
Z tym numerem to chyba się ktoś pomylił, choć Japończycy takowy jak najbardziej znają :-)


Całkiem poważnie, to wydaje mi się, że takiego złotego jak sobie F wyobraża, to się z pantona nie wydrukuje.
Drukowałem na offsecie sporo takich złotych i srebrnych pomysłów, wygląda to lepiej niż z CMYK, ale to ciągle mizerna podróbka jest.
Fleksografia pozwala na drukowanie "metalowych" kolorów.

restauro - 24 Marzec 2015, 17:43

Dobrego efektu raczej nie da się uzyskać farbą ,nawet z dodatkiem złota ,co innego folie.
http://archiwum.swiatdruk...iew/3303/1/167/

Shame - 24 Marzec 2015, 19:31

Ja kiedyś robiłem etykiety na flexo z użyciem P872C (złoty) i P877C (srebrny) i muszę powiedzieć, że są stosunkowo ciemne i matowe. Jeśli faktycznie chcesz mieć złoty, który bije po oczach odblaskami wygląda jak efekt pracy złotnika, a nie drukarza, to polecam folie, tak jak sugeruje restauro. Jedno co, to jeśli zdecydujesz się na foliowanie, to zastanów się nad kolejnością i farbami. Jak położysz folię najpierw, to resztę dobrze byłoby chyba zrobić na flexo paroma farbami, bo CMYK może prześwitywać i zmienić odcień niektórych kolorów.

Kiedyś widziałem taki myk, że projekt został nadrukowany CMYKiem na srebrnej folii. Efekt był taki, że faktycznie kolory były po części prześwitujące i wyglądały, jakby każdy jeden był metaliczny ;-) Tylko to trzeba najpierw popróbować, bo wynik jest trudny do przewidzenia :-/

Oczywiście mógłbyś szukać wśród kolorów PANTONE farby, która by ci podeszła (i Twojemu klientowi) bo przecież jest kolekcja PANTONE Metalic Coated i PANTONE PREMIUM Metalic Coated. W każdym chyba 300 kolorów o efekcie metalicznego połysku. Ledwo po $100-200 za wzornik, o cenie farby nie wspominając.

restauro - 24 Marzec 2015, 20:18

Shame napisał/a:
Tylko to trzeba najpierw popróbować, bo wynik jest trudny do przewidzenia

W konserwacji używa się farb laserunkowych .

chezare - 24 Marzec 2015, 21:29

Zdaje się, że zapomnieliście, że to na plastiku ma być? :-)
Jeśli cała ta karta ma być złota, to na pewno są takie plastiki, wystarczy je tylko zadrukować.
Tak w ogóle, to wydaje mi się, że F wystartował z motyką na słońce.
To będzie nie na temat, ale tak mnie rozbawiło, że się z Wami podzielę. :-)
Jadąc rano do pracy zauważyłem, że po drodze otworzyli nowy zakład stomatologiczny, wiecie jak go nazwali? ZĘBATKA. :-)
To jest prawie tak dobre, jak zakład pogrzebowy GAME OVER.

F-Głowy - 25 Marzec 2015, 01:38

PS
Jak widzimy na zdjęciach te kolory z Pantonów są metaliczne. Na tych próbnikach widzimy jak się ich tło mieni, błyszczy, widzimy jak jest wypełnione takim "złotym szumem". Kiedy w programie mamy do wyboru co oczywiste jedynie kolor "solid", czyli jednolity.
Chciałbym się zapytać czy to takie tło niczym z metalicznego lakieru samochodowego uzyskuje się już dalej w drukarni? Czyli innymi słowy, czy to projektant ma na to wpływ czy już drukarnia, która używa jakichś lakierów?

Odpowiem później na resztę postów.

chezare - 25 Marzec 2015, 01:58

W tym przypadku to chyba bardziej faktura materiału, papieru, ma na to wpływ :-)
Niechcący F trafiłeś, jednym ze sposobów drukowania złotego jest dodanie szumu :-)

Ale to taki matowy złoty, w błyszczącym muszą być ostre granice między odcieniami koloru.

Moim zdaniem z pantonu nie da się uzyskać zadrukowanej powierzchni sprawiającej wrażenie metalowej. Może przez lakierowanie albo foliowanie, same farby są raczej matowe.
Smacznego.

F-Głowy - 25 Marzec 2015, 13:44

@Chezarre: ale to nie działa. Tak już sprawdzałem. I jestem pewny, że szukam w złym miejscu, że robię to w zły sposób. A jaką paletę mam otworzyć aby znaleźć sobie w niej ten numer? Palety jakie widzę w Corelu nie odpowiadają swoimi nazwami w ogóle z tamtym kolerem. Nie wiem czy zostanę przy tym pomyśle, chciałbym to przede wszystkim sprawdzić. Mnie się wydaje, że Ty sądziłeś im jakąś konkretną bazę, paletę (czy jak to nazwać) tych kolorów Pantone i nie wiem jak sobie wyszukać taki kolor wśród niej. Ale nie. Ja nie mam niczego. I się pytam jak mam w Corelu sobie ten kolor odtworzyć. No bo popatrz, wybieram sobie losową paletę, która ma takie nazwy:



I cokolwiek tam nie wpiszę, to okazuje się, że nie ma takiego koloru jaki chcę uzyskać. Dlaczego chcę akurat taki uzyskać? Ktoś mi w internecie podpowiedział, że ten odcień jest bardzo ładny. I chcę to sprawdzić.


@Tegraf, faktycznie. Zasugerowałem się w ciemno. Ale dostałem taką odpowiedź od innego grafika, więc przyjąłem ją w ciemno.


Cytat:
Gdyby jednak faktycznie ten numer gdzieś jednak istniał, zdefiniuj w Corelu własny kolor dodatkowy. Podczas definiowania będziesz musiał podać jakieś wartości w cmyk (tzw. definicja zastępcza, żeby Corel widział, jak to ma pokazać - bo aż taki mądry nie jest, żeby wiedział, jak ma pokazać kolor ugotowanej cebuli). Ważne, żebyś przekazał do drukarni informację - że są w Twoim projekcie elementy w kolorze dodatkowym i że do ich wydrukowania należy ponieść wydatek w postaci zakupu puszki farby o nazwie "Pantone 7142 C".

Tutaj się chyba pogubiłem. Radzisz mi co zrobić by rozpocząć projektowanie z wykorzystaniem koloru, którego nie mogę zobaczyć? Nawet jego chociaż propozycji abym miał jakiekolwiek pojęcie. No rozumiem, ale w ten sposób to przecież nie będę podchodził do sprawy. Ponieważ nie chcę projektować niczego po omacku. Poza tym barwy się również ze sobą miesza, robi się przejśćia gradientowe więc cholera wie jak by finalnie wydruk wyszedł gdybym tak podszedł do sprawy. Jestem absolutnie pewny, że efekt oczekiwany byłby niekorzystny.


@chezarre, odnośnie:
Cytat:
Z tym numerem to chyba się ktoś pomylił, choć Japończycy takowy jak najbardziej znają

Tam jest napisane "CH" a nie samo "C". Skąd wiesz, że można to ujednolicać?


@shame, odnośnie:
Cytat:
Jeśli faktycznie chcesz mieć złoty, który bije po oczach odblaskami wygląda jak efekt pracy złotnika, a nie drukarza, to polecam folie, tak jak sugeruje restauro

Ale to się tyczy tak samo druku plastikowych kart? Ja nie mam pojęcia jak wygląda proces druku plastikowych kart. Nie wiem czy się je okleja jakąś folią czy robi z nimi cokolwiek innego.

Odnośnie:
Cytat:
Kiedyś widziałem taki myk, że projekt został nadrukowany CMYKiem na srebrnej folii. Efekt był taki, że faktycznie kolory były po części prześwitujące i wyglądały, jakby każdy jeden był metaliczny ;-) Tylko to trzeba najpierw popróbować, bo wynik jest trudny do przewidzenia :-/

Nigdy nie zajmowałem się wydrukami innymi niż CMYK. Teraz mi się trafiło zapytanie o karty. Tylko ta cała problematyka mnie zastanawia, bo nie dostałem żadnych wytycznych od klienta poza tym, że tło ma być złote i ładne.

@Shame:
Cytat:
Oczywiście mógłbyś szukać wśród kolorów PANTONE farby, która by ci podeszła (i Twojemu klientowi) bo przecież jest kolekcja PANTONE Metalic Coated i PANTONE PREMIUM Metalic Coated.

A gdzie ja to znajdę w Corelu? Nie widzę palety o takiej nazwie. Skąd mam to wziąć? Te palety to się jakoś za darmo pobiera? Jak to wygląda?



@chezarre, odnośnie:
Cytat:
Tak w ogóle, to wydaje mi się, że F wystartował z motyką na słońce.

Oferuję swoje usługi na polu na którym jestem projekty wykonać bez głupiego pytania o to "jak to się robi" na forach. Zapytanie klienta dotyczyło wyłącznie spraw dotyczących logo. Przeróbki jego logo, wyrównania lub zaprojektowania zupełne od nowa jeśli będzie trzeba. A więc wyłącznie projekt logo w wektorach. Tego tyczyło się zlecenie, które byłem skłonny chętnie wykonać. To był punkt wyjścia. Nie rozmawiałem o żadnych kartach, z tym klient wyszedł do mnie w trakcie tworzenia. Nie mówię przecież, że się zgodzę na jakieś takie eksperymenty bo przecież z pustego to i Salomon nie naleje (skąd ja mam wiedzieć czym dysponuje ta jego drukarnia w której to tylko on wydrukuje swoje próbne karty, nie mam takich informacji). No ale temat mogę zgłębić, zbadać. Prawda? No wiec się zainteresowałem tematyką i pytam. Zobaczę co z tego wyjdzie po prostu. Reasumując, moje posty tutaj świadczą właśnie o tym, że NIE porwałem się z motyką na słońce :)

@chezarre:
Cytat:
W tym przypadku to chyba bardziej faktura materiału, papieru, ma na to wpływ

Faktura takiej karty plastikowej, tak?
Ja pierdzielę... Jak ja mam cokolwiek wydedukować skoro jest tyle możliwości. A to rodzaj folii, a to rodzaj karty. Nie mam pojęcia co odpowiedzieć swojemu klientowi nawet. Niech pyta o takie rzeczy w swoim punkcie gdzie będzie drukował. Powiedziałem mu to i odparł mi, że oni umieją drukować w kolorach złota ale im to źle wychodzi. A wydrukować musi u nich dances












I mam też takie pytanie. To będzie dygresja do tematu. Jak mam paletę z prawej strony i najadę na nią myszką i wcisnę trzymając cały czas, to mi się rozwiną kolory zbliżone. Jednak to co działa w palecie CMYK nie działa w palecie Pantone. Pantone zachowuje się jakoś dziwnie. Ponieważ jak kliknę na kolor i przytrzymam to owszem rozwija mi się inny zbliżony kolor, ale po jego wybraniu calutka paleta nagle zmienia kolor. Z żółtych barw na fioletowe, z fioletowych na zielone i tak dalej. Sprawdźcie sobie. Czemu to tak skacze?
Tu to pokazuje na filmie, na koniec nawet na fioletowy nagle przeskakuje:
http://www.dailymotion.co...3ho2FkwTbVawbz0

tegraf - 25 Marzec 2015, 13:55

F-Głowy napisał/a:
Radzisz mi co zrobić by rozpocząć projektowanie z wykorzystaniem koloru, którego nie mogę zobaczyć?


Właśnie tak. Oryginalnych farb Pantone też na ekranie nie zobaczysz, co najwyżej bardziej lub mniej zbliżony podgląd. Farby Pantone z reguły nie są zamieniane na CMYK dokładnie, do ich produkcji używa się zupełnie innych pigmentów - a już tym bardziej dotyczy to farb metalicznych czy też np. fluorescencyjnych.

Bez próbnika daleko nie zajedziesz przy takiej pracy. Klientowi pokazuje się projekt na ekranie lub na wydruku, gdzie Pantony (po zamianie na cmyk, bo przecież w drukarkach nie ma tonerów czy też atramentów Pantone) są takie mniej-więcej. Bardziej mniej, jak więcej. Jak naprawdę taki kolor wygląda - pokazujesz na próbniku. Od klienta zależy, czy potrafi to sobie wyobrazić.

F-Głowy - 25 Marzec 2015, 14:24

Aha, grafikowi chyba się w tym numerze Pantona pomyliła cyfra.


Bo znalazłem takie coś:


Nie ma 7142 C, jest 7412 C. Cyfra "1" z "4" się pomyliła.


Różnica jest kolosalna po wydruku z tym co widze w Photoshopie:



F-Głowy - 25 Marzec 2015, 14:28

Cytat:
Bez próbnika daleko nie zajedziesz przy takiej pracy. Klientowi pokazuje się projekt na ekranie lub na wydruku, gdzie Pantony (po zamianie na cmyk, bo przecież w drukarkach nie ma tonerów czy też atramentów Pantone) są takie mniej-więcej. Bardziej mniej, jak więcej. Jak naprawdę taki kolor wygląda - pokazujesz na próbniku. Od klienta zależy, czy potrafi to sobie wyobrazić.

To ciekawe. W takim razie czysto teoretycznie... W takim razie po co brnąć w Pantony? Bo mają niby lepszą jakość? A co komu po jakości jak projektu na ekranie nie można zobaczyć? W przypadku korzystania z palety CMYK - można.

tegraf - 25 Marzec 2015, 15:41

F-Głowy napisał/a:
takim razie po co brnąć w Pantony?


Powody są dwa:
1. Z jednej farby można uzyskać kolor, który w cmyku wymaga kilku składowych (a więc taniej).
2. Można uzyskać taki kolor, którego w cmyku się nie da (np. Twój złoty).

F-Głowy napisał/a:
A co komu po jakości jak projektu na ekranie nie można zobaczyć?


Projekt - to półprodukt. Do skrzynek na listy nie wrzucają projektów, tylko ulotki. Mnie, potencjalnego klienta, interesują złote karty. Co mi po projekcie?

A co mają mówić Ci, co kiedyś projektowali na monochromatycznych monitorach :-)

Shame - 25 Marzec 2015, 17:32

F-Głowy napisał/a:
W takim razie po co brnąć w Pantony?


Mógłbyś się zastanowić, dlaczego wszyscy znają PANTONE? To prestiżowe farby dla wymagających, czyli głównie dla koncernów, sporych firm i tak dalej. Takie firmy czy korporacje są zazwyczaj międzynarodowe. Oznacza to, że w różnych miejscach na globie trzeba produkować to czy tamto. I pytanie brzmi - jak zrobić, żeby wszędzie było identycznie? Odpowiedź: PANTONE. W przypadku tych farb nie ma to-tamto. Drukarnie mogą wsadzić sobie swoje profile kolorów, kalibracje maszyn i inne te rzeczy, które mogą spowodować różnice w barwie. Firma zleca to-a-tamto w ty-a-tym PANTONE'ie i gitara. Niezależnie od miejsca druku.

chezare - 26 Marzec 2015, 22:15

Mógłby mnie ktoś oświecić jak w Corelu przygotować projekt w CMYk na taką maszynę?

Całej nie widać, to jest drukarka offsetowa, która może drukować dwunastoma farbami w jednym przelocie, albo sześcioma po dwóch stronach na raz.
Po co panton? Po to żeby wkurzyć drukarza.
Wcale nie jest taniej, C, M, Y i K stoją na półce, a panton trzeba kupić. Dodatkowa blacha i dodatkowe czyszczenie maszyny, a jak w projekcie jest cały CMYK, to często dodatkowy przelot. To co z trzech czy czterech farb CMYK z jednej panton. Akurat, można z CMYK wydrukować kolor zbliżony do pantonowego, ale nie identyczny.
Można zapomnieć o kalibrowaniu. Pantonowych kolorów jest ze dwadzieścia, a numerów całe stado, te farby się miesza, można pomieszać niedokładnie :-)
Wystarczy inny papier i będą różne kolory.
Nie da się wydrukować miarodajnego proofa, ani wyświetlić przyzwoicie na na ekranie.
Te farby powstały właśnie po to, że z CMYK wielu kolorów wydrukować się nie da, po to żeby F mógł sobie wydrukować marną podróbkę złotego, albo 3 pkt tekst, który da się przeczytać.
Przestań F się przejmować tym, że na ekranie masz inny kolor niż na fotografii, bo tego koloru wyświetlić się nie da. Musisz oglądać to we wzorniku i to najlepiej zrobionym z plastiku na którym masz zamiar drukować. Ja bym szukał złotego plastiku, jest złota pleksa ,jak lusterko, to pewnie są i inne materiały na których da się drukowac.

Artur Miernik - 26 Marzec 2015, 23:24

Cezary, hexachrom + uszlachetnienia?

W sumie, to już w Corelu 8 dało się hexachromować, ale i tak nikt tego nie robił. Z tego, co słyszałem, daje się drukarzowi foty RGB, czy tam LAB a on sam sobie to rastruje. A czy dobrze słyszałem, to pewnie Tegraf podpowie.

F-ludziku drogi, na prawdę nie ma niczego dziwnego w tym, że monitor nie umie wyświetlić srebrnego, czy złotego. Pytanie brzmi — jaki kolor ma lustro? Jak sama nazwa wskazuje nie są to barwniki, lecz związki połyskliwe, jak rura od Junaka, czy celofan na kwiatkach dla pani sprzątaczki.
Skanować też się tego nie da, chcesz, to spróbuj. Za to możesz zdjęcie złotemu zrobić i ładnie wyjdzie, o ile bez użycia lampy.
Z oglądania takiego zdjęcia w komputerze, pod próbnikiem barw, przychodzi wniosek, że jeśli chcesz klientowi pokazać na ekranie wglądówkę ze srebrnym pantonem, to lepiej mu pokazać w to miejsce szarawą gradację, a będzie wyglądało podobnie do tej błyszczącej folii, czy takiegoż pantonu:


Dopiero do druku, dajesz panton, czy folię wtłaczaną, zamiast gradacji.


A tak w ogóle, to:

Cysorz - 27 Marzec 2015, 00:01

To wcale nie musi byś hexachrom (heksachromat?), "zwykła" maszynka drukująca w jednym przelocie 4+4 też tak wygląda. Dodatkowa wieża na odwracanie lub na dyspersję czy cokolwiek tam innego...
F-Głowy - 27 Marzec 2015, 01:04

Cytat:
jak zrobić, żeby wszędzie było identycznie? Odpowiedź: PANTONE. W przypadku tych farb nie ma to-tamto. Drukarnie mogą wsadzić sobie swoje profile kolorów, kalibracje maszyn i inne te rzeczy, które mogą spowodować różnice w barwie. Firma zleca to-a-tamto w ty-a-tym PANTONE'ie i gitara. Niezależnie od miejsca druku.


No ale w CMYK też możemy podać wartości "C", wartości "M", wartości "Y" i wartości "K" aby ktoś sobie mógł identyczne kolory odtworzyć na drugim krańcu świata.

Cytat:
hexachrom
Nie wiem o czym rozmawiacie :)

No i zasadnicze pytanie. Co z tym drugkiem na karcie plastikowej? Drukował ktoś coś takiego na maszynach?

Shame - 27 Marzec 2015, 07:00

F-Głowy napisał/a:
Co z tym drugkiem na karcie plastikowej? Drukował ktoś coś takiego na maszynach?


Robiłem takie karty, ale plastik był biały (a w jednym przypadku przezroczysty), a srebrzenie było jedynie na wypukłych numerach karty (jak na kartach kredytowych). Projekt przygotowywany był zwyczajnie, jak wizytówka w CMYKu.

Chezare dobrze gada - poszukaj firmy, która ma złoty plastik. To najłatwiejsze rozwiązanie. Wtedy jedna rzecz, jaką mógłbyś zrobić, żeby nie mieć ewentualnych przekłamań koloru na większych powierzchniach (aplach), to dać biały poddruk. Jeśli te kolorowe elementy to tekst lub inne niewielkie obiekty, to poddruk raczej nie potrzebny.

Artur Miernik - 27 Marzec 2015, 07:57

Z pantonami nie chodzi o to, że są „prestiżowe”, tylko powtarzalne, to raz, a dwa, mają bogatszą gamę — CMYKaniem tego nie ukręcisz. Ot cała sprawa. Takich palet jest kilka.
F-Głowy - 27 Marzec 2015, 16:20

Artur Miernik napisał/a:
Z pantonami nie chodzi o to, że są „prestiżowe”, tylko powtarzalne, to raz, a dwa, mają bogatszą gamę — CMYKaniem tego nie ukręcisz. Ot cała sprawa. Takich palet jest kilka.

Lepiej się je odtwarza?

Artur Miernik - 27 Marzec 2015, 17:51

Eee, tam, szukasz dziury w całym ironisto. Legalnie, to się ich właśnie nie odtwarza, bo to rozwiązanie firmowe. Ale tak się składa, że Pan Ton trochę przegina i niektóre z jego barw są takie same, lub prawie takie same jak mieszanki podstawowych kolorów drukarskich. Więc mądry drukarz ukręci czasem w kubełku to i owo, bo po co przepłacać, skoro kolorymetr nie widzi różnicy.

Kwestia leży w tych niepowtarzalnych, typowo pantonowskich.

kula69 - 8 Kwiecień 2015, 18:04

F-Głowy napisał/a:
Artur Miernik napisał/a:
Z pantonami nie chodzi o to, że są „prestiżowe”, tylko powtarzalne, to raz, a dwa, mają bogatszą gamę — CMYKaniem tego nie ukręcisz. Ot cała sprawa. Takich palet jest kilka.

Lepiej się je odtwarza?

Wpierwej należało by powiedzieć że Panton to nie ekskluzywne farby, ale farby kryjące i tu tkwi ich siła. Istnieje cmyk Pantonowy (używany by uzyskać kolor cmyk-owy mieszany przed drukiem nie istniejący w tej skali) ale KRYJĄCY nie laserunkowy. Używa się ich nałogowo np.: w sitodruku i gdzie indziej także, ale kładzie się np.: 2 x Panton z cmyka laserunkowego czyli kartka przelatuje 2 razy przez cykl druku(aby uniezależnić się od podłoża), lub używa się 1 koloru KRYJĄCEGO z puszki Panton :)
Co do złota i druku offsetowego jeśli drukarz nie ma złota sprawdzonego przez siebie lepiej nie próbować.

Shame - 20 Kwiecień 2015, 21:53

kula69 napisał/a:
ale farby kryjące i tu tkwi ich siła


Wiem, że może odgrzewam kotlet, ale dzisiaj zauważyłem pewna rzecz odnośnie "kryjących" własności farb PANTONE, których to Corel nie uwzględnia. Otóż kiedy zrobimy obiekt (A), częściowo znajdujący się nad innym obiektem (B), i nadamy A kolor czarny K100, a B będzie dowolnym kolorem i potraktujemy A "nadrukowaniem wypełnienia" to dostaniemy jakby głębszy czarny nad B i nieco jaśniejszy czarny poza nim.



Oczywiście wszystko to w oparciu o założenie, że mamy włączona opcję symulacji nadrukowania.

Jednakże, skoro PANTONE są farbami kryjącymi, to czy w DRAWie, kiedy ten sam czarny K100 zamienimy na PANTONE Black C, nie powinien on na projekcie mieć jednolicie czarnej barwy? A niestety efekt jest identyczny, jak w przypadku czarnego CMYKowego, czyli dwa odcienie czarnego, zależnie od tego, nad czym się znajduje. Różnica polega tylko na tym, że te czarne (CMYKowy i PANTONE'owy) wyświetlane są w nieco innym odcieniu (PANTONE jest nieco bardziej "bury", a K100 bardziej jak odcień szarości oparty tylko na K).

Ot, taki burak, który przeczy rzeczywistemu sanowi rzecz. A może nie przeczy? Nie mam doświadczenia z drukiem prawdziwymi PANTONE'ami. Nawet jak dostawałem w nich projekt, to i tak szło na rozbarwienie, bo to cyfrowa maszyna była.

__________________________
* wybaczcie literówkę na screenie

Cysorz - 20 Kwiecień 2015, 22:25

Podstawowe kolory Pantone nie są kryjące - zachowują się tak samo jak każda inna farba CMYK-owa (skrajny przykład, ale niech będzie: spróbuj wydrukować np. żółty Pantone na K to się boleśnie przekonasz ;))
Teoretycznie kryjącymi farbami Pantone są kolory metaliczne oraz DEDYKOWANE farby kryjące, m.in. specjalny biały.
Mimo tej "teoretyczności" dawno temu zaprojektowałem kiedyś coś takiego, że na CMYK szedł dodatkowy Pantone srebrny - oj, bolesne (szczególnie dla mojej kieszeni) było ujrzenie efektu końcowego...

kula69 - 20 Kwiecień 2015, 22:54

Malutki napisał/a:
Podstawowe kolory Pantone nie są kryjące - zachowują się tak samo jak każda inna farba CMYK-owa (skrajny przykład, ale niech będzie: spróbuj wydrukować np. żółty Pantone na K to się boleśnie przekonasz ;))

i... masz racje, ale nie do końca hihi - w sicie są kryjące w offsecie nie bo... ziarno zbyt małe przy tej warstwie farby. w sitodruku kładę co dzień (no dobra kiedy jeszcze się tym bawiłem :) ) jasne na ciemne. To tak tylko sie tłumaczę :)
Co do offsetu tam srebrna na bazie aluminium więc ziarno większe (tak mi kiedyś nagadał któś mundry a jemu wierzę hihi)

chezare - 21 Kwiecień 2015, 10:08

Było o sicie i offsecie, to ja wam powiem że w technologii pędzelka i wałka, krycie też jest mocno przereklamowane. :-)
tegraf - 21 Kwiecień 2015, 10:29

Offset: w skali "od transparentne do kryjące", to co nazywa się "kryjące" - są tylko mniej transparentne :-)

A jak już są true "kryjace", to mogą być słabo, średnio i mocno kryjące. Z tym, że te "mocno kryjące" to kryjące nie są.

kula69 - 21 Kwiecień 2015, 18:07

no cóż - następna puszka Pandory - farby :). wszystko zależy od widzimisię producenta i uczciwości rozlewni ale to osobny temat i chyba nie te forum :)
Sound - 22 Kwiecień 2015, 09:56

Przy wydruku etykiet na folii spotkałem się z drukarnią która dodawała jakiegoś nabłyszczacza (jak w lakierze do paznokci) do srebrnego pantonu 877 C. Kolor ładnie się prezentował (namiastka tego co na folii metalizowanej).
RSgrafik - 26 Kwiecień 2015, 09:39

Farby triadowe i farby Pantone nie są kryjące. Nadrukowany złoty Pantone 871 na jakąkolwiek inną da inny efekt niż położenie tej farby na biały papier. Tak samo będzie z innymi Pantonami. Czasem stosujemy nadrukowanie jednego Pantonu na drugi ale trzeba dokładnie wiedzieć co się robi. Teoria o tym że farby są kryjące pewnie wynika z tego, że sitodruk ma całkiem inne farby i dodatkowo położone grubą warstwą faktycznie dają taki efekt. W offsecie, felxo i innych to już nieosiągalne. Oprogramowanie jedynie symuluje efekty i nie daje pełnego obrazu. Dodatkowo Corel prawidłowo pokazuje efekt mocniejszej czerni położonej na inną farbę - tak jest w rzeczywistości.
restauro - 26 Kwiecień 2015, 11:15

RSgrafik napisał/a:
Pantone nie są kryjące. Nadrukowany złoty Pantone 871 na jakąkolwiek inną da inny efekt niż położenie tej farby na biały papier

Kryjący to nie jest nawet płatek czy folia 24 karatowego złota.

restauro - 6 Maj 2015, 16:48

Przypadkowo znalazłem takie rozwiązanie.
http://www.druk.zgora.pl/


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group