Corel FORUM Strona Główna Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Czerń zwykła i głęboka
Autor Wiadomość
martin_sound 
Praktyk


Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 77
Skąd: mam to wiedzieć :)
Wysłany: 23 Kwiecień 2015, 11:55   Czerń zwykła i głęboka

Robię projekt, w którym tłem jest mapa bitowa o intensywnej czerni. Jeżeli obiekty wektorowe wypełniam czarnym kolorem (C=0 M=0 Y=0 K=100) jest widoczna różnica. Pytanie jak to wyjdzie na wydruku (papier powlekany, czyli kreda). Jeżeli wejdę do edycji koloru i przesunę "kwadrat" skrajnie w lewy dolny róg, czerń jest głębsza (suma CMYK wynosi 330, czyli dopuszczalne sumaryczne nafarbienie dla "kredy"). Pytanie, co powinienem zrobić? Stosować standardową czerń czy głęboką? Jak to wyjdzie na papierze?
P.S. W programie mam ustawione profile ADOBE RGB 1998 i Fogra 39.
 
 
tegraf 
Ekspert
tegraf


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 1954
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 23 Kwiecień 2015, 12:50   

martin_sound napisał/a:
Jeżeli obiekty wektorowe wypełniam czarnym kolorem (C=0 M=0 Y=0 K=100) jest widoczna różnica.


Co to za kolor "intensywna czerń"? Lepiej podaj składowe tej czerni. Dla każdego "intensywna" znaczy co innego.

Te wektorowe obiekty są na tej "intensywnej czerni"? Mają być widoczne czy się "zlać" się z tłem? Może pokaż jakiś fragment, inaczej to wróżenie z fusów.
 
 
martin_sound 
Praktyk


Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 77
Skąd: mam to wiedzieć :)
Wysłany: 23 Kwiecień 2015, 18:12   

Dziękuję za odpowiedź. W załącznikach projekty. Pierwszy ze składowymi CMYK ( 0 0 0 100), drugi (91 79 62 98), co w sumie daje 330, czyli maksymalne dopuszczalne nafarbienie w przypadku druku na "kredzie". Pytanie jak to wyjdzie na papierze? Czy "dociągać" kolory wektorów do tła bitmapy, czy rozjaśnić bitmapę do "zwykłej czerni" wektorów (CMYK 0 0 0 100)?

Beznazwy-2.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 248 raz(y) 1 MB

Beznazwy-1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 258 raz(y) 1 MB

 
 
tegraf 
Ekspert
tegraf


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 1954
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 23 Kwiecień 2015, 20:30   

martin_sound napisał/a:
Czy "dociągać" kolory wektorów do tła bitmapy


Ja bym dobrał kolor tej apli = czerni z bitmapy. Zakładam, że znajdą się tam jeszcze jakieś teksty, więc nie będzie to aż taka duża plama.

Jeżeli dasz sam czarny (a pod tą aplą jest jeszcze bitmapa), to prawdopodobnie ten czarny zostanie nadrukowany na C, M i Y z tej bitmapy, więc też taki blady to znowu nie będzie. Jeżeli tej bitmapy tam nie ma, to sam czarny w zestawieniu z czernią bitmapy - to chyba zbyt duża różnica.

martin_sound napisał/a:
czy rozjaśnić bitmapę do "zwykłej czerni" wektorów (CMYK 0 0 0 100)


To jest niewykonalne.
 
 
martin_sound 
Praktyk


Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 77
Skąd: mam to wiedzieć :)
Wysłany: 23 Kwiecień 2015, 23:30   

Apla to jest ten prostokąt pod bitmapą? Będą na nim dane teleadresowe w kolorze białym. Bitmapa nie jest do samego dołu, jest 1mm od górnej krawędzi prostokąta. Czyli lepiej jest pobrać czarny kolor z bitmapy i wypełnić nim "wektory"?
 
 
Shame 
Red Dot Corporation



Wersja CorelDRAW: X7
Pomógł: 213 razy
Wiek: 39
Dołączył: 19 Kwi 2012
Posty: 2565
Skąd: Poznań
Wysłany: 23 Kwiecień 2015, 23:40   

martin_sound napisał/a:
Będą na nim dane teleadresowe w kolorze białym.


Zależy od wielkości tekstu, ale przy kontrze (niewielkie białe elementy na czarnym tle) lepiej robić czarny K100, niż składany ("głęboki"), bo inaczej tekst może stać się nieczytelny.



W głębokim czarnym kładzione są wszystkie kolory i ich niespasowanie spowoduje zalanie drobnych białych elementów. Są na to sposoby - poszukaj na tym forum bo temat już nie raz był omawiany ;-) Oczywiście wszystko zależy od fontu i wielkości - jak dasz Arial Black 24 pkt. to zawsze będzie OK, ale jak zrobisz Times New Roman 5 pkt. to będzie kaplica w druku.

Co do apli, to teoretycznie najlepiej byłoby zrobić jak proponuje tegraf, czyli pobrać czarny z bitmapy, żeby się zgadzało.
 
 
martin_sound 
Praktyk


Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 77
Skąd: mam to wiedzieć :)
Wysłany: 23 Kwiecień 2015, 23:59   

Pobrałem próbkę z bitmapy i wyszło 330 (91 79 62 98). Czyli sugerujecie, żeby zostać przy standardowym czarnym (0 0 0 100) i ewentualnie lekko rozjaśnić bitmapę?
 
 
chezare 



Pomógł: 402 razy
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 4551
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Wysłany: 25 Kwiecień 2015, 00:46   

Wyłącz sound bo Ci zakłóca słuchanie. Koledzy radzą żeby tło dopasować do bitmapy, a nie odwrotnie. Tak na marginesie, 0/0/0/100, to nie jest czarny, tylko bury, a głęboka była studzienka. :-)
Przy okazji, kolor w AutoCad opisany liczbą 253, to w CMYK będzie?
 
 
martin_sound 
Praktyk


Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 77
Skąd: mam to wiedzieć :)
Wysłany: 26 Kwiecień 2015, 11:35   

Nie zakłóca, bez obaw. Pisałem przecież, że pobrałem próbkę z bitmapy i wyszło 330, czyli maksymalne nafarbienie dla "kredy", z kolei w jednym z postów było, że dla pewności pracować na standardowym (0 0 0 100).
 
 
marak 
Profesjonalista


Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 22 Gru 2012
Posty: 303
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Wysłany: 26 Kwiecień 2015, 12:28   

Nie sugeruj się tą magiczną liczbą 330. Wartość ta zależy od maszyny, papieru, wielkości apli itp. Dla maszyn jednokolorowych mozna dać nawet 400. Natomiast szybkie czterokolorówki wolą raczej 280. Ale to wszystko dotyczy bitmap, gdzie takie nasycenie występuję na sporadycznych pikselach, a nie dużej apli. Jak dasz 330 na takiej apli to na czterokolorówce papier będzie mokry i będzie się zawijał lub sklejał.
Ja to postępuję tak, a robię to dosyć często. Aplę wzmacniam np. 40,40,0,100 - to zależy od maszyny, ale takie wartości chyba są optymalne. Następnie dajesz biały tekst i dajesz mu czarny (0,0,0,100) kontur o szerokości około 0,2 mm z atrybutem (za wypełnieniem). Dla drukarni musisz przekazać informację, że czarny jest nienadrukowywany. Jeśli nie jesteś pewny, czy posłuchają tej informacji, to zduplikuj tekst i daj mu biały kontur o szer. 0,15 mm i przesuń go w dół, pod tekst z czarnym konturem (ale nad aplą). To zapewni Ci, że cyan i magenta nie będzie wyłazić na biały.
 
 
chezare 



Pomógł: 402 razy
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 4551
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Wysłany: 29 Kwiecień 2015, 02:54   

Powtórzę, bo jednak chyba nie słuchasz. 0/0/0/100, to nie jest czarny tylko bury.
W drobnych elementach grafiki, np. tekstach pisanych małą czcionką będzie wyglądał na czarny, szczególnie wtedy kiedy będzie nad innymi kolorami. Jak chcesz mieć duże powierzchnie naprawdę czarne to nie drukujesz ich tylko z czarnego, ale robisz np. 70/60/60/100 (dla papieru powlekanego). Jeśli jednak tak zrobisz to musisz zadbać o to żeby to co jest nad tak zadrukowaną powierzchnią nie zalały farby. Innym rozwiązaniem są farby Panton, które mają lepszą zdolność krycia.
 
 
cyklop
Profesjonalista


Wersja CorelDRAW: x4
Pomógł: 8 razy
Wiek: 69
Dołączył: 01 Paź 2009
Posty: 381
Skąd: Silesia
Wysłany: 30 Kwiecień 2015, 15:51   

Po pierwsze dowiedz się w drukarni jakie chcą mieć skladowe do głębokiej czerni, bo nie wszystkie mają tak samo. A jeśli to druk na zwykłych cyfrówkach, to spróbuj zamienić na rgb 000
 
 
martin_sound 
Praktyk


Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 77
Skąd: mam to wiedzieć :)
Wysłany: 1 Maj 2015, 12:00   

chezare napisał/a:
0/0/0/100, to nie jest czarny tylko bury.


Widać wyraźnie na powyższych przykładach 0 0 0 100 i 50 40 40 100.
 
 
martin_sound 
Praktyk


Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 77
Skąd: mam to wiedzieć :)
Wysłany: 1 Maj 2015, 12:02   

chezare napisał/a:

W drobnych elementach grafiki, np. tekstach pisanych małą czcionką będzie wyglądał na czarny, szczególnie wtedy kiedy będzie nad innymi kolorami. Jak chcesz mieć duże powierzchnie naprawdę czarne to nie drukujesz ich tylko z czarnego, ale robisz np. 70/60/60/100 (dla papieru powlekanego).


Dlatego w przypadku tekstu zastosuję 0 0 0 100, a dla dużych powierzchni 50 40 40 100 (cały czas mam na myśli druk na "kredzie"). Mogę tak zrobić?
 
 
martin_sound 
Praktyk


Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 77
Skąd: mam to wiedzieć :)
Wysłany: 1 Maj 2015, 12:14   

cyklop napisał/a:
Po pierwsze dowiedz się w drukarni jakie chcą mieć skladowe do głębokiej czerni, bo nie wszystkie mają tak samo.


Otrzymałem odpowiedź z drukarni, że nawet w przypadku 330 (czarny) nie będzie problemu z czytelnością białego tekstu (Arial 12) na wspomnianym czarnym tle. Niemniej jednak zapobiegawczo zastosuję 50 40 40 100 co daje w sumie 230.

P.S. Przepraszam za "lamerskie" pytania, tym samym dziękując za pomoc i zaangażowanie. Miałem przerwę od 2008 roku, "edukację" zakończyłem na Corel DRAW 8 i 9, a przeważnie moje "wypociny" lądowały na papierze gazetowym i raz w roku na powlekanym "kreda", przy czym pracę oddawałem (mowa o "kredzie") jako cdr, co też było błędem (możliwość przypadkowego przesunięcia obiektu-ów, że o potencjalnej ingerencji w tekst nie wspomnę). Tu kolejne pytanie: czy pracę do drukarni wysyłać w formacie TIFF 300 dpi CMYK? Oczywiście bez opcji "tylko zaznaczone" podczas eksportu, żeby zachować miejsce na spady. Jakie ustawienia wybrać? Oczywiście musi być zaznaczone "dołącz profile kolorów" i "wygładzanie". A jak w kwestii pozostałych opcji?
 
 
Cysorz 



Pomógł: 205 razy
Dołączył: 01 Sty 2011
Posty: 3129
Skąd: Kraków
Wysłany: 1 Maj 2015, 12:43   

Można, o ile to np. drukarnia solwentowa. Draw kiepsko sobie radzi z zamianą na bitmapę.
Do druku na offset wysyłaj PDF X/1-a lub X-3 (za każdym razem czcionki jako krzywe) - tak jest najbezpieczniej, bo drukarnia zazwyczaj sama sobie poradzi w takim przypadku (overprint, zalewki, załączone profile itp.).
 
 
martin_sound 
Praktyk


Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 77
Skąd: mam to wiedzieć :)
Wysłany: 1 Maj 2015, 15:13   

Dzięki za sugestię, będę wdzięczny za sprawdzenie ustawień.

1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 230 raz(y) 38.29 KB

7.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 172 raz(y) 54.2 KB

6.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 186 raz(y) 40.45 KB

5.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 195 raz(y) 29.92 KB

3.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 225 raz(y) 37.06 KB

2.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 185 raz(y) 40.16 KB

Ostatnio zmieniony przez martin_sound 1 Maj 2015, 22:36, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Cysorz 



Pomógł: 205 razy
Dołączył: 01 Sty 2011
Posty: 3129
Skąd: Kraków
Wysłany: 1 Maj 2015, 15:30   

1: X/1-a nie w każdej wersji pozwala dołączyć profil, ale możemy to w tym przypadku pominąć.
4: Możesz włączyć kompresję. Pakowane jest to do LZW, więc bezstratnie.
5: "Spady" są potrzebne. Oczywiście te już uwzględnione podczas projektowania, bo program sam ich nie utworzy, Cropmarkami też to można załatwić, ale rzecz jasna też wcześniej trzeba o tym pomyśleć.
Reszta OK lub bez znaczenia.
 
 
martin_sound 
Praktyk


Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 77
Skąd: mam to wiedzieć :)
Wysłany: 1 Maj 2015, 16:03   

Malutki napisał/a:

4: Możesz włączyć kompresję. Pakowane jest to do LZW, więc bezstratnie.


Ustawić na ZIP?
 
 
martin_sound 
Praktyk


Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 77
Skąd: mam to wiedzieć :)
Wysłany: 1 Maj 2015, 16:05   

Malutki napisał/a:

5: "Spady" są potrzebne. Oczywiście te już uwzględnione podczas projektowania, bo program sam ich nie utworzy.


Spady już uwzględniłem w projekcie - 3mm (zgodnie z wymaganiami drukarni), czyli mam ustawić na 3mm?
 
 
martin_sound 
Praktyk


Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 77
Skąd: mam to wiedzieć :)
Wysłany: 1 Maj 2015, 16:10   

Na próbę wyeksportowałem projekt do PDF. Po otwarciu pliku w Adobe Reader zauważyłem, że zielony kolor jest lekko ciemniejszy. Zaimportowałem plik do Corela, porównałem z projektem i nie ma różnicy. Skąd te przekłamanie w przypadku otwarcia w przeglądarce PDF-ów? Czy ma to związek z profilem kolorów w Corelu (ISO Coated V2 ECI)? W przypadku Fogra 39 nie ma problemu. Wyeksportowałem również do JPG (profil ISO Coated V2 ECI) i nie ma problemu. Kolory są takie same jak w projekcie. Swoją drogą muszę zapytać drukarnię o profil kolorystyczny. W przypadku Fogra 39 zauważyłem, że kolor zielony (różne odcienie) jest lekko mdły (nie pomaga nawet "mieszanie" CMYK).
 
 
Cysorz 



Pomógł: 205 razy
Dołączył: 01 Sty 2011
Posty: 3129
Skąd: Kraków
Wysłany: 1 Maj 2015, 21:35   

4. Tak
5. Tak
Każdy program ma swoje własne, natywne ustawienia dotyczące wyświetlania obrazu. Jeżeli w każdy przypadku wartość wyświetlanego koloru jest taka sama to wszystko jest w porządku. Nawet sam Draw w różnych swoich wersjach (np. Draw 9, X3 czy X5) tą samą pracę potrafi wyświetlić za każdym razem inaczej - nie będę się nad tym rozwodził, bo na forum było o tym dziesiątki (jeżeli nie nawet setki) razy pisane ;). Generalnie nie ma możliwości uzyskać idealnego odwzorowania kolorów na monitorze i papierze - nawet w przypadku druku na różnym papierze (np. offsetowy, powlekany, satynowany, kredowany itp.) za każdym razem będzie inny.
Tak z ostatniej chwili: drukuję co pewien czas praktycznie tą samą pozycję, gdzie czysta apla z 100%C85%M zawsze jest taka sama - za każdym razem wychodzi inny odcień i chociażbym zabił drukarza to po prostu nie da się uzyskać tego samego odcienia.
Pomyśl zresztą - czy np. czysty Cyan w puszce będzie taki sam od Hubera i od Sun Chemical? Nawet temperatura czy wilgotność powietrza na hali maszyn mają na to wpływ - rozpuszczalniki zawarte w farbie inaczej wtedy "pracują" i nic na to nie poradzisz. I jeszcze przynajmniej setka innych powodów...
 
 
martin_sound 
Praktyk


Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 77
Skąd: mam to wiedzieć :)
Wysłany: 1 Maj 2015, 22:35   

Malutki napisał/a:

drukuję co pewien czas praktycznie tą samą pozycję, gdzie czysta apla z 100%C85%M zawsze jest taka sama - za każdym razem wychodzi inny odcień i chociażbym zabił drukarza to po prostu nie da się uzyskać tego samego odcienia.
Pomyśl zresztą - czy np. czysty Cyan w puszce będzie taki sam od Hubera i od Sun Chemical? Nawet temperatura czy wilgotność powietrza na hali maszyn mają na to wpływ - rozpuszczalniki zawarte w farbie inaczej wtedy "pracują" i nic na to nie poradzisz. I jeszcze przynajmniej setka innych powodów...


Z powyższego wynika, że może niepotrzebnie się "pałuję" z tym standardowym czarnym (zwanym też burym), a "podrasowanym". Zrobię w ten sposób, do tekstów, ramek i obrysów zastosuję 0 0 0 100, a do apli 30 30 30 100.
P.S. Czy w przypadku projektów z białym tłem muszę na samym początku stworzyć białą aplę i przenieść na spód strony? Chodzi o to, że po konwersji do PDF i wyświetleniu w Adobe Reader widać przezroczystość (po włączeniu tej opcji w ustawieniach "wyświetlania strony")? Czy ma to znaczenie w przypadku druku na białym papierze?
 
 
Cysorz 



Pomógł: 205 razy
Dołączył: 01 Sty 2011
Posty: 3129
Skąd: Kraków
Wysłany: 1 Maj 2015, 22:42   

Jeżeli dodasz więcej cyanu to czerń będzie bardziej "zimna", jeżeli yellow i/lub magenty to "cieplejsza" (przy aplach rzecz jasna). Wiem, że trochę śmieszne jest przyrównanie temperatury do barwy, ale pewnie załapiesz o co chodzi ;-) . W końcu czarny czarnemu nierówny...

Domyślnym tłem jest biały, więc nie ma potrzeby dodawać go do projektu.
Inną bajką jest np. przypadek, jeżeli drukował będziesz np. na papierze w innym kolorze - wtedy koniecznie trzeba włączyć w podglądzie widok z nadrukowaniem (overprintem). I bardzo trzeba uważać wtedy na używanie białego koloru!
Ostatnio zmieniony przez Cysorz 1 Maj 2015, 22:46, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
martin_sound 
Praktyk


Dołączył: 28 Sty 2015
Posty: 77
Skąd: mam to wiedzieć :)
Wysłany: 25 Maj 2015, 16:17   

Malutki napisał/a:
Domyślnym tłem jest biały, więc nie ma potrzeby dodawać go do projektu.


W załączniku przykład o co mi chodzi (po wyeksportowaniu do PDF i włączeniu w Adobe Reader "pokaż siatkę przezroczystości"). Pierwszy projekt jest bez tła, a drugi z aplą (bez konturu) przeniesioną na spód. Próbowałem w "ustawieniach strony" dodać tło, wybrałem biały kolor, ale niestety, projekt importuje się do nowego projektu bez tła.

Bez tytułu2.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 231 raz(y) 135.52 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
         
Strona wygenerowana w 0.19 sekundy. Zapytań do SQL: 15