Zygzak i rysowanie ścieżki 2 pytania początkującego |
Autor |
Wiadomość |
Aniuko
Początkujący

Dołączyła: 24 Lut 2008 Posty: 11 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: 24 Luty 2008, 20:09 Zygzak i rysowanie ścieżki 2 pytania początkującego
|
|
|
Witam,
To mój pierwszy post na tym forum dlatego pozdrawiam serdecznie wszystkich użytkowników i liczę na Waszą pomoc.
Na wstępie powiem ,że do tej pory uzywałam Illustratora ,a teraz jestem zmuszona przeżucić się na Corela i mam z tego tytułu sporo problemów.
Pierwsza , banalna kwestia jak się robi linię zygzakowatą - w illustratorze jest taka opcja Effect-distort- zig-zag gdzie mogę sobie ustawić zagęszczenie i wielkość zygzaka ,a w Corelu nie mogę nic takiego znaleźć.
Druga sprawa to czy istnieje jakaś możliwość usuwania pojedynczego punktu kontrolnego (direction point albo control handle) tak jak to Illustrator sprytnie robi po wciśnięciu alt .
Jakoś nie chce mi się wierzyć ,że jedyną metodą zmiany kierunku ścieżki ,jest przełączanie sie na Shape Tool ,a potem wciskanie opcji 'Make nod a casp' ale póki co to jedyny sposób jaki odkryłam ,żeby zmienić kierunek ścieżki bez wpływu na poprzedni odcinek.
Rety ,mam nadzieję ,że nie zamieszałam zbyt mocno ,ale to moje pierwsze kroki w Corelu i nie sądziłam ,że będzie się aż tak różnił od Illustratora. |
|
|
|
 |
bociek666
Bywalec

Dołączył: 24 Lut 2008 Posty: 35 Skąd: Skądinąd
|
Wysłany: 24 Luty 2008, 21:17
|
|
|
Zygzaka zrobisz narzędziem Distort (jest w przyborniku obok Contour, Drop Shadow, Transparency, itp.). Na pasku narzędzi dobierasz parametry.
Niestety, jedyną metodą na interesującą Cię obróbkę węzła jest zamiana go na węzeł ostry (cusp). Robisz to klikając ikonkę na pasku narzędzi lub z menu kontekstowego węzła. |
|
|
|
 |
Aniuko
Początkujący

Dołączyła: 24 Lut 2008 Posty: 11 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: 24 Luty 2008, 21:39
|
|
|
Dzięki , z zygzakiem już sobie poradziłam.
A odnośnie rysowania to znaczy ,że muszę najpierw narysować gładkie węzły (bo takie są domyślnie w krzywych Beziera) a potem je poprawiać narzędziem kształtu? Dla mnie to bez sensu ,że nie mogę odrazu narysować kształtu o który mi chodzi, strata czasu. A nie ma jakiegoś skrótu klawiaturowego ,żeby odrazu przełączać się na zmianę rodzaju węzła? Sorry , jeśli głupie pytania zadaję ,ale rysowanie w Corelu jest dużo bardziej skomplikowane niż w Illustratorze. |
|
|
|
 |
bociek666
Bywalec

Dołączył: 24 Lut 2008 Posty: 35 Skąd: Skądinąd
|
Wysłany: 24 Luty 2008, 21:46
|
|
|
Narysuj pożądaną ścieżkę, narzędziem Shape zaznacz wszystkie węzły i dwoma kliknięciami możesz wszystkie pozamieniać na Cusp.
Rozumiem Twój ból - ja z kolei nie umiem poradzić sobie z Illustratorem, według mnie jest całkowicie nieprzyjazny w użytkowaniu. Chyba się poddam. |
|
|
|
 |
Aniuko
Początkujący

Dołączyła: 24 Lut 2008 Posty: 11 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: 24 Luty 2008, 21:56
|
|
|
No ja Cię zapewniam ,że Illustrator jest super - szczególnie jeżeli pracujesz też w Photoshopie - działanie Pen Tool'a identyczne, przede wszystkim mniej skomplikowane
wszystko zrobisz za pomocą Shifta ,alta i ctrl'a. Także nie poddawaj się. |
|
|
|
 |
jagna
Jagna


Pomogła: 13 razy Wiek: 51 Dołączyła: 17 Paź 2006 Posty: 478 Skąd: Australia
|
Wysłany: 25 Luty 2008, 01:47
|
|
|
Nie bardzo rozumiem o czym piszesz, bo krzywe beziera tworzą właśnie węzły ostre jako podstawowe. Jeśli klikniesz w jednym punkcie a potem w drugim bez "przeciągania" to powstanie właśnie punkt tzw. "cusp". Poza tym zawsze możesz użyć narzędzia "pen tool", które działa tak samo jak w photoshopie i Illustratorze. Corel jest dużo bardziej "user friendly" trzeba tylko troszkę czasu na poznanie funkcji i znalezienie własnej ścieżki. Powodzenia |
|
|
|
 |
Aniuko
Początkujący

Dołączyła: 24 Lut 2008 Posty: 11 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: 25 Luty 2008, 13:17
|
|
|
Dzięki jagna!
No właśnie wiem ,że zawodowcy bardziej sobie chwalą Corela, ale ja poprostu wcześniej miałam dostęp jedynie do Illustratora, no i wiadomo ,że tylko praktyka czyni mistrza.Póki co walczę , domyślnie mam w narzędziu krzywe Beziera węzły gładkie , mało tego opcja węzłów ostrych jest nieaktywna(uaktywnia się dopiero po zaznaczeniu ścieżki Shape Toolem)
Może wyjaśnie to łopatologicznie: no więc gdy tworzę linię krzywą sterując niebieskimi strzałkami czyli uchwytami sterującymi , a potem chcę zmienić kierunek krzywej tak ,aby poprzedni fragment pozostał bez zmian to nie mogę tego zrobić gdyż uchwyt sterujący jest zależny od tego po przeciwnej stronie, dopiero gdy przełączam się na narzędzie Shape Tool i zaznaczam węzeł mogę uruchomić opcję 'make node a cusp'. Nie wierzę ,żeby to było takie skomplikowane i wiem ,że napewno robię coś nie tak.
Może ja mam coś źle w ustawieniach? Tylko za diabła nie wiem gdzie to zmienić.
Jeśli ktoś ma do mnie cierpliwość to proszę o pomoc. |
|
|
|
 |
miro88
Doradca


Pomógł: 5 razy Dołączył: 10 Mar 2007 Posty: 119 Skąd: Wieliczka
|
Wysłany: 25 Luty 2008, 16:53
|
|
|
Przekształć istniejący węzeł na ostry, wtedy jedną krzywą sterującą będziesz mogła modyfikować kształt na lewo od węzła a drugą na prawo od węzła. Chyba o to chodziło. |
|
|
|
 |
Aniuko
Początkujący

Dołączyła: 24 Lut 2008 Posty: 11 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: 25 Luty 2008, 17:25
|
|
|
rzecz w tym ,że kiedy używam narzędzia Beziera to ta opcja jest nieaktywna, dopiero po przełączeniu na Shape Tool (kształt) uaktywnia się taka opcja w górnym menu. Więc muszę zmienić narzędzie, poprawić błędy w krzywej ,a potem wrócić do rysowania krzywymi Beziera.
I jeszcze 2 pytania z gatunku tworzenie kształtów:
-czy po nadaniu efektu narzędziem Distortion tool , nie mogę już edytować krzywej narzędziem kształt (nie zaznaczją mi się węzły)
- i jeszcze czy wobec tego mogę taką dajmy na to linię zmienioną w zygzak jakimś narzędziem wygiąć w łuk? |
|
|
|
 |
miro88
Doradca


Pomógł: 5 razy Dołączył: 10 Mar 2007 Posty: 119 Skąd: Wieliczka
|
Wysłany: 25 Luty 2008, 17:34
|
|
|
zygzak->łuk zaznaczasz węzły narzędziem kształt i przycisk przekształć w krzywą |
|
|
|
 |
bociek666
Bywalec

Dołączył: 24 Lut 2008 Posty: 35 Skąd: Skądinąd
|
Wysłany: 25 Luty 2008, 18:14
|
|
|
Po użyciu Distortion zamień obiekt na krzywą (ctrl + Q), będziesz mogła wtedy edytować węzły.
W łuk wygniesz narzędziem "Obwiednia" (niestety nie pamiętam jak to po anglijsku). Narzędzie znajdziesz w przyborniku obok Distortion i innych. |
|
|
|
 |
Aniuko
Początkujący

Dołączyła: 24 Lut 2008 Posty: 11 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: 25 Luty 2008, 18:25
|
|
|
dzięki wielkie , do wygięcia posłużyłam siuę narzędziem Envelope
I jeszcze z serii pytań banalnych:
jak ustawić stałą grubość konturu? Domyślnie mam ustawiony najcieńszy obrys 'Hairline' i po rozpoczęciu każdej nowej ścieżki włącza mi się taka grubosć. Można jakoś na stałe ustawić grubszy obrys? |
Ostatnio zmieniony przez Aniuko 25 Luty 2008, 18:33, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
bociek666
Bywalec

Dołączył: 24 Lut 2008 Posty: 35 Skąd: Skądinąd
|
Wysłany: 25 Luty 2008, 18:31
|
|
|
Nie ma za co, ja też z Trójmiasta |
|
|
|
 |
Aniuko
Początkujący

Dołączyła: 24 Lut 2008 Posty: 11 Skąd: Trójmiasto
|
Wysłany: 25 Luty 2008, 18:34
|
|
|
No wiedziałam ,że na ziomala można liczyć |
|
|
|
 |
miro88
Doradca


Pomógł: 5 razy Dołączył: 10 Mar 2007 Posty: 119 Skąd: Wieliczka
|
Wysłany: 25 Luty 2008, 18:42
|
|
|
Klikasz wskaźnikiem w puste miejsce F12 i tam ustawiasz grubość konturu jaka Ci pasuje. |
|
|
|
 |
bociek666
Bywalec

Dołączył: 24 Lut 2008 Posty: 35 Skąd: Skądinąd
|
Wysłany: 25 Luty 2008, 18:54
|
|
|
Zasadniczo nie radzę używać grubszych konturów. Lepiej zastosować obrys (Contour) - jest bardziej wdzięczny w edycji :) |
|
|
|
 |
|