 |
Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych
|
|
Problem z napisem |
| Autor |
Wiadomość |
Nowy_w
Początkujący

Dołączył: 01 Kwi 2014 Posty: 3 Skąd: sopot
|
Wysłany: 1 Kwiecień 2014, 01:19 Problem z napisem
|
|
|
Nie znam tego forum ale proszę bardzo o pomoc, nie wiem czy ktoś pisał na podobny temat. Stworzyłem w CoreluIDraw napis z kresek, tzn każda litera została stworzona od podstaw. Problem występuję kiedy napis ma być powiększony, w tedy napis się "rozjeżdża", linie się przesuwają itp. Starałem się wypełniać całe obiekty kolorem ale nie wszystkie części on pokrywa, tzn kilku kresek w literkach. Generalnie napis ma zostać potem wydrukowany w drukarni na płycie więc nie wiem czy bawić się w to czy zostawić ten problem ludziom którzy bd to robili. Pozdrawiam.
m2.cdr
|
Pobierz Plik ściągnięto 194 raz(y) 23.54 KB |
m.cdr
|
Pobierz Plik ściągnięto 184 raz(y) 1.33 MB |
|
| Ostatnio zmieniony przez Nowy_w 1 Kwiecień 2014, 10:43, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
 |
Artur Miernik


Pomógł: 49 razy Wiek: 53 Dołączył: 18 Lip 2010 Posty: 1608 Skąd: Starachowice
|
Wysłany: 1 Kwiecień 2014, 01:30
|
|
|
Nie bardzo wiadomo, co właściwie jest zrobione. Obawiam się, że w oparciu o opis słowny nie zdołam Ci pomóc. Dołącz swoją pracę, a przynajmniej zrzut z ekranu.
Być może nie połączyłeś krzywych w jeden obiekt. |
|
|
|
 |
Nowy_w
Początkujący

Dołączył: 01 Kwi 2014 Posty: 3 Skąd: sopot
|
Wysłany: 1 Kwiecień 2014, 01:43
|
|
|
| edytowałem post, z przykładową literką |
|
|
|
 |
Shame
Red Dot Corporation


Wersja CorelDRAW: X7
Pomógł: 213 razy Wiek: 41 Dołączył: 19 Kwi 2012 Posty: 2565 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 1 Kwiecień 2014, 06:35
|
|
|
Nowy_w, przyjmuje się ogólnie na forum, że wszelkie pliki poglądowe dołączane do postów zapisuje się do wersji starszych, preferowalnie do Corela 9. Nie wszyscy mają najnowsze wersje Ja na przykład nie mam pod reką X4, jak ty
Na szczęście, istnieją online'owe konwertery do innych wersji, więc obadałem twoje dzieło. Jak rozumiem mała literka jest właściwa, to znaczy grubość poszczególnych linii jest taka, jak ma być "na gotowo", tak? A w tej dużej wszystkie linie robią się cieniutkie(a raczej nie pogrubiają się wraz z powiększaniem całego obiektu)? To przez to, że masz wyłączoną opcję Skaluj Z Obiektem:
Możesz też - po zrobieniu wszystkiego i stwierdzeniu z absolutną pewnością, żeby litera jest git - Przekształcić Kontur W Obiekt:
Podpowiedź: żeby skorzystać z tej funkcji, należy najpierw rozgrupować literkę, a nastepnie zaznaczyć wszystkie krzywe i wcisnąć CTRL+SHIFT+Q
Oba sposoby dadzą podobny efekt, czyli po powiększeniu, czarny kontur będzie odpowiednio gruby.
Odnośnie "rozjeżdżania się" krzywych, ich przesuwania, to jest to tylko i wyłącznie wina niechlujnego wykonania i braku precyzji przy pracy. Zobacz to:
To widok szkieletowy, który dobitnie pokazuje, że nie wyrównałeś linii do siebie. Przy niewielkim rozmiarze, grubość linii jest większa niż przesunięcie, więc tego nie widać, maskuje się to jakoby. Jednak podczas powiększania bez Skalowania Z Obiektem, jak to zrobiłeś, długość linii się zwiększa, ale ich grubość pozostaje bez zmian. W pewnym momencie, grubość jest mniejsza niż niedokładność rysowania i maskowanie przestaje działać.
Powyższa uwaga przyda ci się do końca życia, lub Twojej współpracy z Corelem - zależnie co nastąpi pierwsze. Jednak u ciebie niechlujstwo wychodzi również w inny sposób, a mianowicie zostawiłeś zbędne linie (czyt. bajzel na stronie). Nie wiem, czy robiłeś sobie nimi prowadnice czy co, ale w okolicach tylko tego jednego szczytu literki były 4 niepotrzebne krzywe, które wychodziły za żądany kontur. Powinno to wyglądać tak:
Rada? Zacznij od nowa, korzystaj z prowadnic (nie linii robiących za prowadnice), włącz Przeciąganie Do Obiektów i Przeciąganie Do Prowadnic, używaj gotowych narzędzi (jak rysowanie Prostokątem, który możesz pochylić, by otrzymać romboid). Jeszcze pewno kilka rzeczy by się nasunęło, ale nie mam weny |
|
|
|
 |
Nowy_w
Początkujący

Dołączył: 01 Kwi 2014 Posty: 3 Skąd: sopot
|
Wysłany: 1 Kwiecień 2014, 10:45
|
|
|
| Dziękuje za pomoc, generalnie bardzo dużo rzeczy nie pamiętam, tych podstawowych które ciągle wychodzą w pracy w programie, zamieściłem poprawioną literkę w edytowanym poście, tylko jak mam połączyć linie u wierzchołków litery, skorzystałem z prostokątów, ale gdyby cała litera była by z kresek było by więcej do łączenia, co robić, z góry dzięki że komuś chcę się pomóc. |
|
|
|
 |
Shame
Red Dot Corporation


Wersja CorelDRAW: X7
Pomógł: 213 razy Wiek: 41 Dołączył: 19 Kwi 2012 Posty: 2565 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 1 Kwiecień 2014, 12:45
|
|
|
Stykające się, sąsiadujące ze sobą prostokąty Zespawaj razem.
Poszczególne krzywe nie będące zamkniętymi obiektami musisz również Zespawać (lub Połączyć, jak tam chcesz), następnie zmienić narzędź na ten do edytowania węzłów (czarna strzałka), zaznaczyć nakładające się węzły w nowopowstałym, zespawanym obiekcie (koniec jednej krzywej i początek drugiej) i Połączyć węzły w jeden. Kiedy to zrobisz, dany obiekt da się wypełnić kolorem. |
|
|
|
 |
Artur Miernik


Pomógł: 49 razy Wiek: 53 Dołączył: 18 Lip 2010 Posty: 1608 Skąd: Starachowice
|
Wysłany: 1 Kwiecień 2014, 12:53
|
|
|
Fajnie, że projektujesz krój pisma.
Wprowadzenie: pracuj precyzyjnie, wyrównuj obiekty względem siebie lub prowadnic. Wykonanie ma być od razu na tip top, a nie na potem się poprawi.
Zasada: jedna litera to jeden obiekt.
Linie składające się na pojedynczą literę są osobnymi obiektami, tyle, że zgrupowanymi, a powinny być jednym i tym samym. Czyli, finalnie powinieneś połączyć poszczególne linie w jedną ciągłą i zamkniętą* ścieżkę. A teraz przypadki:
- Litera to ścieżka, czyli znaki najprostsze: większość liter (m, n, l, z itp.) można obrysować jednym pociągnięciem, czyli bez odrywania ręki od kartki. Ich elementy zespaja się funkcją utwórz granicę*, albo po staremu, poprzez spawanie**, czy po antycznemu łącząc [ctrl]+[l]. Otrzymujemy wtedy pojedynczy obiekt, który jest jedną ścieżką.
- Litera to osobne ścieżki, czyli znaki złożone. Drugi przypadek, to znaki, które składają się z kilku osobnych części, jak na przykład i, ż, ś. Łączymy je identycznie jak uczyniliśmy to w poprzednim przypadku. Mamy wtedy jeden obiekt z więcej niż jedną ścieżką.
- Ciastko z dziurką. Na koniec mamy litery dziurawe, takie jak o, p, B. Tutaj skorzystanie z możliwości utworzenia granicy** niczego nam nie da. Podobnie jest ze spawaniem**. Po prostu łączymy [ctrl]+[l], lub wycinamy funkcją tył bez przodu** albo przód bez tyłu** — zależnie od tego, czo leży na wierzchu. Otrzymamy wtedy jeden obiekt z przynajmniej jedną ścieżką wewnątrz.
Wreszcie mamy taką sytuację, że litera jest zaprojektowana, tak jak u Ciebie, z pojedynczych linii. Trzeba je połączyć w jeden obiekt [Ctrl]+[L], a następnie, już w trybie edycji węzłów, poustawiać na sobie te węzły które powinny być scalone i połączyć je ręcznie. Można to zrobić automatycznie, nawet bez podsuwania, ale nie polecam.
Podejście: krój jedno– czy dwuelementowy? Jeśli projektujesz pismo dwuelementowe, takie jak Twoja literka M, zrezygnuj z domyślnego konturu i używaj tylko wypełnienia, to Ci ułatwi pracę. Natomiast, jeżeli tworzysz krój jednoelemetowy, lub wręcz monotypiczny, możesz posłużyć się pojedynczą linią z konturem odpowiedniej grubości. Na końcu, tak jak pisał Shame, zamienisz go sobie na krzywe [Ctrl]+[shift]+[q].
_________
* — ciągły i zamknięty, czyli taki, którego pierwszy węzeł jest jednocześnie ostatnim, a pomiędzy resztą węzłów nie ma żadnych przerw.
** — znajdziemy to na pasku kontekstowym, albo w menu Rozmieść > Kształtowanie… |
|
|
|
 |
bidon184 [Usunięty]
|
Wysłany: 1 Kwiecień 2014, 13:11
|
|
|
Zgadzam się z Arturem.ale w przypadku importu do programu typowo fontowego mam zastrzeżenia ,więc tak .Granice--tworzą obiekt wiekszy niż rzeczywisty,chodzi o to że program do fontow nie uznaje konturu i taka literka bedzie poprostu grubsza,lepiej pospawać, no i na koniec moja uwaga ,to pod żadnym względem nie uzywać tyl bez przodu itd lepiej połączyć spawać itd,oczywiscie jesli chcemy takie literki importować do programu fontowego,ale to są niuanse i niezmieniają sensu postu Artura pod którym sie w pełni podpisuje |
|
|
|
 |
Shame
Red Dot Corporation


Wersja CorelDRAW: X7
Pomógł: 213 razy Wiek: 41 Dołączył: 19 Kwi 2012 Posty: 2565 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 1 Kwiecień 2014, 14:01
|
|
|
| Artur Miernik napisał/a: | | [...] niczego nam nie da. Po prostu spawamy, lub [...] |
Łączymy. Łączymy, nie spawamy. Podczas spawania ginie obiekt będący wewnątrz. Podczas łączenia, obszar wewnętrznego obiektu jest odejmowany od obiektu zewnętrznego (znalazłem piękny post zdaje się tegrafa, gdzie opisuje to działaniami na zbiorach ). Nie mniej jednak, wskazówki Artura dla świeżo upieczonych typografów są bardzo cenne i na Twoim miejscu Nowy_w, wziąłbym je sobie do serca, bo to elementarz |
|
|
|
 |
bidon184 [Usunięty]
|
Wysłany: 1 Kwiecień 2014, 14:29
|
|
|
Tu sie z Tobą nie zgodze jeśli pozwolisz łączenie nieraz nic nie daje da nam tylko figure ale obiekty w tej figurze nadal będą,spawanie likwiduje nam te figury,wszystko zależy co chcemy otrzymać,jesli rozmawiamy o literach,a tak ten temat rozumiem to zespawanie obiektu glownego potem dodanie obiektu dodatkowego i polaczenie ,da nam lepszy efekt niz ten o ktorym prawisz |
|
|
|
 |
Artur Miernik


Pomógł: 49 razy Wiek: 53 Dołączył: 18 Lip 2010 Posty: 1608 Skąd: Starachowice
|
Wysłany: 1 Kwiecień 2014, 15:11
|
|
|
Ano — pomyliłem. Przy [ctrl]+[l] napisałem spawanie, zamiast łączenie. Wrócę i w wolnej chwili wpis poprawię.
----Dodane o 23:56-----
Poprawiłem te nieścisłości. Dzięki Panowie za spostrzegawczość. Bidonie, myślę, że mój dopisek o rysowaniu bez konturu rozwiązuje wątpliwość z granicą. Pisaliśmy jednocześnie — Ty już odpowiadałeś na mój nieukończony wpis, a ja go w tym czasie piłowałem dalej. Mam taki zwyczaj, że czasem publikuje po kawałku, bo mi kiedyś duża pisanina zniknęła po próbie opublikowania. Dobranoc. |
|
|
|
 |
chezare


Pomógł: 402 razy Dołączył: 24 Gru 2010 Posty: 4551 Skąd: Grodzisk Mazowiecki
|
Wysłany: 2 Kwiecień 2014, 07:54
|
|
|
Można zrobić tak jak kolega zaczął bo to nie prawda że każda litera musi być pojedynczą figurą na co dowody niżej. Mnie się takie rozwiązanie nie podoba, ale istnieje i każdy miał z nim do czynienia. Przy drukowaniu nic się nie dzieje, gorzej przy wycinaniu czy grawerowaniu.
Zasada jest prosta, jeśli figurę da się narysować jedną linią, to ma być jedna. Te wyżej wymagają dwóch bo mają dziury, a malarz użył do narysowania każdej trzech, albo złożone są z dwóch glyfów (nie mam jak sprawdzić). Oczywiście w trakcie projektowania można taki kształt złożyć ze stu fragmentów, ale i tak kiedyś trzeba będzie je połączyć, dlatego lepiej od razu zrobić porządnie. Co zrobić jak mamy kilka fragmentów? Trzeba je wszystkie zaznaczyć i połączyć (ctrl+L). To jednak nie załatwia sprawy, bo taka figura będzie otwarta i nie da się zamalować, trzeba połączyć nakładające się, lub sąsiadujące ze sobą węzły.
Koledzy już o tym wszystkim napisali, ale może po egipsku będzie łatwiej?
Zacząć trzeba jednak od tego, że projektowanie fontów, to mocno złożona robota i trzeba naprawdę sporej wiedzy żeby zrobić to przyzwoicie, sama umiejętność biegłego korzystania z tego czy innego programu, to dużo za mało.
Nie chcę Cię zniechęcać, każdy kiedyś zaczynał, ale wygląda na to, że zacząłeś od końca. |
|
|
|
 |
bidon184 [Usunięty]
|
Wysłany: 2 Kwiecień 2014, 08:14
|
|
|
nie wyjasniles jednak ogonków problem z ogonkami jest taki że własnie są połączone a powinno być przynajmniej tak,robimy sobie literke ą blokujemy środeczek zaznaczamy wszystko i klikamy spawaj,potem odblokowujemy środeczek zaznaczamy wszystko i klikamy polącz |
|
|
|
 |
chezare


Pomógł: 402 razy Dołączył: 24 Gru 2010 Posty: 4551 Skąd: Grodzisk Mazowiecki
|
Wysłany: 2 Kwiecień 2014, 10:33
|
|
|
Z ogonkami to jest tak
Są fonty w których taka litera jest konstruowana poprzez połączenie dwóch innych znaków, a i ogonka. Zaleta taka, że modyfikacja ogonka spowoduje jego zmianę jednocześnie i w ą i ę, ale to jest raczej słabe rozwiązanie. |
| Ostatnio zmieniony przez chezare 2 Kwiecień 2014, 10:37, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Artur Miernik


Pomógł: 49 razy Wiek: 53 Dołączył: 18 Lip 2010 Posty: 1608 Skąd: Starachowice
|
Wysłany: 2 Kwiecień 2014, 10:34
|
|
|
Cezary, ale po co ludziom wdrukowywać w głowy błędy, tylko dlatego, że one istnieją. Chodzi mi o pokazane przez Ciebie Arial i bodaj Garamond z brewisem dołożonym zamiast ogonka.
Litera ma być lita i tyle. A ogonki i szeryfy możemy sobie trzymać w projekcie, ale nie w gotowcu. |
|
|
|
 |
chezare


Pomógł: 402 razy Dołączył: 24 Gru 2010 Posty: 4551 Skąd: Grodzisk Mazowiecki
|
Wysłany: 2 Kwiecień 2014, 10:40
|
|
|
Bidon Ci zaraz napisze, że to Times
Nie wiem jak to jest zrobione w Arialu i Timesie, tfu, prawdopodobnie w jednym glyfie są dwie figury, ale znak może być złożony z kilku innych, które znajdują się w zupełnie innych miejscach tablicy znaków, można tak zrobić i tak jest w wielu przypadkach robione. Inną sprawą jest to, czy to jest dobre rozwiązanie.
Co do tych dwóch wymienionych fontów, to one są do… niczego, są zwyczajnie marne.
Pytasz dlaczego? Staram się jak mogę żeby kolegę zniechęcić do projektowania liter |
|
|
|
 |
Artur Miernik


Pomógł: 49 razy Wiek: 53 Dołączył: 18 Lip 2010 Posty: 1608 Skąd: Starachowice
|
Wysłany: 2 Kwiecień 2014, 12:31
|
|
|
A ja myślę, że przebiegły z Ciebie szczuka i pokazujesz Nowemu_W kaszany, żeby zaczął sam szukać lepszych przykładów.
Może to i MS Times — kiedy widzę zarys zamiast litego znaku, to błądzę. |
|
|
|
 |
chezare


Pomógł: 402 razy Dołączył: 24 Gru 2010 Posty: 4551 Skąd: Grodzisk Mazowiecki
|
Wysłany: 3 Kwiecień 2014, 05:35
|
|
|
Tylko nie Szczuka |
|
|
|
 |
Artur Miernik


Pomógł: 49 razy Wiek: 53 Dołączył: 18 Lip 2010 Posty: 1608 Skąd: Starachowice
|
Wysłany: 3 Kwiecień 2014, 15:13
|
|
|
| No, co? To taka sprytna ryba, tyle, że po rosyjsku — żeby było wiadomo skąd do nas przypłynęła. |
|
|
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|
|
|
|
|
|
Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
| | Strona wygenerowana w 0.14 sekundy. Zapytań do SQL: 12 |
|
|