Corel FORUM Strona Główna Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
jak zrobić awers i rewers
Autor Wiadomość
marko12
Praktyk


Dołączył: 08 Lis 2009
Posty: 97
Skąd: Krosno
Wysłany: 14 Czerwiec 2013, 19:22   jak zrobić awers i rewers

Witam
Mam pytania jak w indesignie zrobić awers i rewers? chodzi mi o to ze chce zrobić 8 dwóstronnych wizytówek rozmieszczonych na formacie a4, tak aby awers pasował do rewersu(czy ajk to sie tam zwie)
 
 
Shame 
Red Dot Corporation



Wersja CorelDRAW: X7
Pomógł: 213 razy
Wiek: 41
Dołączył: 19 Kwi 2012
Posty: 2565
Skąd: Poznań
Wysłany: 14 Czerwiec 2013, 20:08   

Zrób sobie szablon takiego składu* i najlepiej wrzuć go do warstwy prowadnic. Korzystając z takiego szablonu zrób na jednej stronie awers, na drugiej rewers, wyeksportuj do PDF'a. Teraz otwórz PDF'a i w ustawieniach druku wybierz opcje wydruku dwustronnego. Jeśli Twoja maszyna potrafi drukować duplex, to po kłopocie. Jeśli nie, to puść ileś tam razy awers, weź stertę, obróć jak należy i puść ileś tam razy rewers.

*) jak zrobić sobie szablon składu? Narysuj prostokąt o wymiarach wizytówki (90x50 lub 85x55), następnie duplikuj prostokąt, tylko do każdego z wymiarów dodaj 6mm. Zewnętrzny prostokąt to twoje spady (rozmiar brutto), a wewnętrzny to wizytówka (rozmiar netto). Zgrupuj (CTRL+G) oba prostokąty, skopiuj sobie obok tak, by stykały się zewnętrzną krawędzią. Zaznacz oba i skopiuj je w dół. Powtórz czynność aż będziesz miał 10 pól tworzących taką siatkę:

Wycentruj ją względem strony, przenieś do prowadnic i rozkładając poszczególne wizytówki trzymaj się tego, żeby ważne info mieściło się w wewnętrznym prostokącie, a obiekty dochodzące do krawędzi wychodziły poza wewnętrzny, ale mieściły się w zewnętrznym prostokącie. Podpowiedź TUTAJ. Na koniec jakieś znaczniki cięcia, żebyś na oko nie ciął i gra gitara.

NA koniec zapytaj sam siebie, albo lepiej zapytaj Twojej drukarki, czy jest dobrze skalibrowana i czy nie ma przesunięć w druku, bo inaczej nie spasujesz stron, pomimo tego, że w projekcie było git.

req-wiz.cdr
Gotowizna
Pobierz Plik ściągnięto 500 raz(y) 23.73 KB

 
 
marko12
Praktyk


Dołączył: 08 Lis 2009
Posty: 97
Skąd: Krosno
Wysłany: 15 Czerwiec 2013, 11:26   

zrobilem sobie coś takiego ale chyba cos jest zle dlatego daje do sprawdzenie

PDF - http://www.sendspace.pl/f...cde0e0e6b11f27c
Plik indesigna http://www.sendspace.pl/f...cde0e0e6b11f27c
i wzór jak to ma wyglądac (strona 12) http://www.sendspace.pl/f...5d05b4e029c1253

u mnie w pliku pdf nie ma po bokach żadnych znaczników a chyba powinny być no nie?

mam tez problem z marginesami moze to banalne ale nie wiem jak powinienem je ustawiać i czy np w czy np ten projekt mógbym zrobic bez marginesów?
 
 
Shame 
Red Dot Corporation



Wersja CorelDRAW: X7
Pomógł: 213 razy
Wiek: 41
Dołączył: 19 Kwi 2012
Posty: 2565
Skąd: Poznań
Wysłany: 15 Czerwiec 2013, 21:21   

No prawdę mówiąc, to tylko sprawdziłem te Karty Lojalnościowe i kilka uwag:

1. Brak spadów do poszczególnych kart.

2. Skoro masz skład na A4, to nie możesz ich układać do krawędzi kartki, bo maszyny tak nie drukują - zawsze trzeba zostawić margines. Najlepiej koło 5mm.

3. Podaruj sobie te wszystkie pasery, paski koloru itp. Sztyny (znaczniki cięcia) musisz sobie dorobić sam (sprawdź plik, który załączyłem do posta wyżej).

A tak serio, to jest sporo materiałów o składzie, przygotowaniu do druku i typowo technicznych aspektach projektów, jak również wiele opracowań o zasadach kompozycji, typografii i artystycznej stronie zagadnienia.
 
 
marko12
Praktyk


Dołączył: 08 Lis 2009
Posty: 97
Skąd: Krosno
Wysłany: 15 Czerwiec 2013, 22:54   

Shame napisał/a:
No prawdę mówiąc, to tylko sprawdziłem te Karty Lojalnościowe i kilka uwag:

3. Podaruj sobie te wszystkie pasery, paski koloru itp. Sztyny (znaczniki cięcia) musisz sobie dorobić sam (sprawdź plik, który załączyłem do posta wyżej).


niestety nie mam corela żeby to sprawdzić :/ tylko adobe
 
 
marko12
Praktyk


Dołączył: 08 Lis 2009
Posty: 97
Skąd: Krosno
Wysłany: 15 Czerwiec 2013, 23:46   

a co zrobić zrobić żeby miec widoczne te czarne linie po bokach(to są spady?) http://s14.postimg.org/xt4vug7cx/screen2.png
 
 
chezare 



Pomógł: 402 razy
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 4551
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Wysłany: 16 Czerwiec 2013, 07:36   

Te czarne linie, to linie cięcia. Spad jest między czerwonymi. Te czerwone są wirtualne, czarne się drukuje.
Niby Hyde Park ale pomysł żeby pytać na forum Corela jak coś zrobić w programie konkurencji, wydaje mi się dosyć oryginalny :-)
W Corelu byłoby tak jak w załączniku.
 
 
marko12
Praktyk


Dołączył: 08 Lis 2009
Posty: 97
Skąd: Krosno
Wysłany: 17 Czerwiec 2013, 00:37   

a mógłbyś mi powiedzieć jak zrobić to samo w corelu?
i czy mogłbys mi powiedzieć daleczego w tym moim pdf-ie nie mam oznacen po bokach? - w ustawienaich indesigna wzakładce znacznki i spady chyba zaznaczyłem wszystko

i czy mógłbym się dowiedzieć kiedy tzreba dawac marginesy i czy są one konieczne i jaki rozmiar tych marginesów ustawiać?
 
 
chezare 



Pomógł: 402 razy
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 4551
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Wysłany: 17 Czerwiec 2013, 05:03   

Marko12, nie wiem kogo pytasz? Jeśli mnie, to mój pdf dotyczy Corela. Być może się przejęzyczyłeś i pytasz jak zrobić to samo w InDesign? Nie wiem, nie używam.
Jaki by to program nie był, zasada jest ta sama, nie powiela się niepotrzebnie grafiki.
Ponieważ masz jeden projekt wizytówki, to rysujesz tylko jedną, jeden projekt ulotki, to też ma być w 1 egzemplarzu. Jej rozmnożeniem zajmujesz się sam, kiedy sam drukujesz, albo zostawiasz to drukarni. Jeśli sam, to dobrze mieć znaczniki cięcia, jeśli drukuje drukarnia, to w pdfie są zaszyte informacje o np. spadzie czy jego braku, to pozwala ustawić znaczniki cięcia. Drukarnie wiedzą lepiej gdzie chcą to mieć i dysponują lepszymi narzędziami, które są do tego specjalizowane. Poza tym, nie wiesz przecież na jakim formacie papieru będą drukowali, to jak chcesz ich wyręczyć w impozycji (rozłożeniu użytków na papierze)? Marginesy, spady w zasadzie daje się zawsze, łatwiej wtedy wszystko na równo obciąć. Z reguły wystarczają 2, 3 mm. Zawsze daje się spad wtedy kiedy grafika jest na krawędziach użytku. Jak zrobisz żeby kończyła się na krawędzi, to przy minimalnym błędzie przy cięciu będziesz miał niezadrukowaną białą krawędź.
 
 
marko12
Praktyk


Dołączył: 08 Lis 2009
Posty: 97
Skąd: Krosno
Wysłany: 17 Czerwiec 2013, 18:53   

mi chodzi o egzamin zawodowy, i cały czas nie znam odpowiedzi dlaczego w tym pliku http://www.sendspace.pl/f...y-lojalnosciowe nie mam tych znaczników po bokach mógłby ktoś zerknać na ten plik i sprawdzic czego tam nie ustawiłem? bo spady przecierz dawałem a co mozna jeszcze dac?
 
 
Shame 
Red Dot Corporation



Wersja CorelDRAW: X7
Pomógł: 213 razy
Wiek: 41
Dołączył: 19 Kwi 2012
Posty: 2565
Skąd: Poznań
Wysłany: 17 Czerwiec 2013, 22:12   

marko, stary, nie całkiem ogarniasz temat, przez co plączą ci się pojęcia.

Sprawa wygląda tak, że automatyczne generowanie spadów i znaczników cięcia (oraz tego niepotrzebnego badziewia w postaci pasków kolorów i paserów) odbywa się w odniesieniu do PROJEKTU JAKO CAŁOŚCI. A całość twojego projektu, to kartka A4. Tak więc program automatycznie dodał wszystko dla kartki A4. On nie wie, co masz na tej kartce! To nie SI, żeby wyczuwał twoje intencje. To tak jakbyś oczekiwał, że rzucony młotek wbije wystający w ścianie gwóźdź - bo przecież do tego są młotki, nie? A on proszę, trafia w ścianę i robi ruinę :-P Rozgranicz więc projekt od składu. Najpierw zrób sobie projekt. Najważniejsze, żebyś ustalił rozmiar "kartki" (obszaru roboczego czy jak to tam zwało) na rozmiar karty (tutaj akurat 85x55 mm). Zrób projekt karty wysuwając dotykające krawędzi elementy POZA tą krawędź (2-3mm). Potem, jak skończysz i będziesz eksportował do PDF'a, zaznacz Znaczniki Cięcia (Crop Marks) i 2-3mm Spady (Bleed). Wtedy będzie git-majonez, mucha nie siada, komar spier...

Dopiero teraz zajmij się składem. Jak wiesz jak lekko przyciąć zgrupowane obiekty, to podam ci najłatwiejszy sposób na skład: otwórz nowy dokument, wybierz rozmiar A4, ZAIMPORTUJ wygenerowany przez siebie projekt karty w PDF'ie. Wgra ci się do programu jako grupa iluś tam elementów WRAZ ze spadami i znacznikami cięcia. Teraz skopiuj sobie to kilka razy i rozłóż na tej kartce tak, by sznyty się stykały albo przynajmniej były w osiach. Znaczniki cięcia mogą na siebie nachodzić. Dopiero coś takiego będzie składem.

Projekt


Ustawienia eksportu do PDF'a


Import projektu na A4



Przycinanie projektu


Skład


W załączniku są pliki tej pokazówki.

EDIT: malutki, przepraszam, zawsze mi się myli, nie mogę tego wbić do łba. Poprawiłem już i na przyszłość postaram się zapamiętać.
Ostatnio zmieniony przez Shame 17 Czerwiec 2013, 22:36, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Cysorz 



Pomógł: 207 razy
Dołączył: 01 Sty 2011
Posty: 3146
Skąd: Kraków
Wysłany: 17 Czerwiec 2013, 22:23   

Bo już kolejny raz to widzę:
Shame napisał/a:
sztyny

http://pl.wikipedia.org/wiki/Sznyt_(poligrafia) ;)
 
 
marko12
Praktyk


Dołączył: 08 Lis 2009
Posty: 97
Skąd: Krosno
Wysłany: 18 Czerwiec 2013, 00:45   

a jeśli robił bym np okładke która powinna miec rozmiar 347x270mm to jeśli chce dodać spady 5mm to w powinienem zmienić coś w rozmiarze strony (powiększyć ja lub pomniejszyć? - np 337x270 albo 57x270?) czy rozmiar strony ma byc bez zmian?
 
 
Shame 
Red Dot Corporation



Wersja CorelDRAW: X7
Pomógł: 213 razy
Wiek: 41
Dołączył: 19 Kwi 2012
Posty: 2565
Skąd: Poznań
Wysłany: 18 Czerwiec 2013, 06:50   

Jeśli wszystko ma być tip-top, to nigdy nie zwiększaj rozmiaru strony sam - chyba, że robisz impozycję (coś jak skład), ale to zabawa dla profesjonalistów i ich profesjonalnych programów. Ty zawsze ustawiaj rozmiar strony na rozmiar netto (tyle, ile produkt ma mieć na gotowo), wyciągaj elementy poza ten obszar, a rozmiarem spadów steruj używając ustawień eksportu do PDF'a (na moim screenie to było Bleed Limit: 3mm - chcesz inne, wpisz inną wartość). Dodatkowo, generowane spady są wkoło użytku, a nie tylko na przykład na boki, albo tylko z góry i z dołu. Jak zrobisz jak pisałem, będzie dobrze. Impozycjonerzy w drukarniach używają narzędzi, które pozwalają odczytać z plików meta-dane, takie jak rozmiar spadów, wymiar netto itp., nawet nie otwierając pliku ;-) Prawdę mówiąc, jeśli robisz coś w standaryzowanych rozmiarach (A5, A6, DL, wizytówka, karta, A2, A1, B1 etc.) - wizytówka, ulotka, plakat, nawet katalog - ale zlecasz gdzieś druk, to nawet lepiej, jak nie robisz znaczników cięcia, bo różne programy różnie je generują, i usuwanie ich i wstawianie swoich, to dla impozycjonera dodatkowa robota. Zastosuj tylko spady i będzie gitara. Na koniec - wspominasz o okładce - pamiętaj, że okładka to jeden ciągły kawałek papieru (szyta lub klejona oprawa) i robiąc coś takiego dla, dajmy na to folderu A4 (297x210), musisz przygotować projekt, który będzie zawierał obie strony razem, czyli 2xA4 (594x210), gdzie front folderu będzie po prawej stronie, a tył z lewej. Jeśli publikacja jest gruba (kilkadziesiąt-kilkaset stron) i klejona, musisz uwzględnić szerokość grzbietu (kilka milimetrów, w zależności od gramatury papieru i liczby stron, ale wtedy zwracasz się do drukarni i oni cię naprowadzą - mają doświadczenie).
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
         
Strona wygenerowana w 0.14 sekundy. Zapytań do SQL: 12