 |
Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych
|
|
Corel potrafi zaskoczyć |
| Autor |
Wiadomość |
marak
Profesjonalista

Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy Dołączył: 22 Gru 2012 Posty: 303 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
|
Wysłany: 20 Wrzesień 2013, 08:27 Corel potrafi zaskoczyć
|
|
|
Temat ten wstawiam, trochę jako humoreskę, bo raczej trzeba jasnowidza aby znaleźć przyczynę, tego co mi Corel zaczął wyprawiać. Tym bardziej, że przez pomyłkę nadpisałem plik źródłowy, a na identycznej kopii już się tak nie dzieje.
Ale do rzeczy. Klient wstępnie opracował okładkę książki. Dopracowałem ją, obrobiłem i powstawiałem na nowo zdjęcia, ułożyłem na arkuszu. Całość wyglądała tak (zdj_01). Jak widać na podglądzie szkieletowym (zdj_02) całość zawiera tylko 3 proste zdjęcia w CMYKu oraz jedno zdjęcie - popiersie Sienkiewicza, które dodatkowo ma kanał alfa sterujący wtapianiem zdjęcia.
Następna operacja to drukuj do PDF-a i zaskoczenie - efekt widoczny na zdj_03. Oglądam więc pracę, szukam ukrytych obiektów, warstw, kanałów alfa, ścieżek przycinających itp. - nic nie ma. Reset komputera. Efekt ten sam. Więc tak już trochę na pałę, chwytam to zdjęcie i przesuwam na samą górę. Drukuj.. i efekt na zdj_04.
Dostrzegłem, że obcięcie zdjęć następuje dokładnie według kształtu Sienkiewicza, więc scaliłem Sienkiewicza z tłem (poprzez utwórz mapę bitową) i dostałem poprawny wydruk (zdj_05).
Ale jak kanał Alfa z jednej bitmapy może przeskoczyć na drugą - to już chyba na zawsze pozostanie tajemnicą Corela. |
|
|
|
 |
s-p-i-n

Pomógł: 192 razy Dołączył: 26 Lut 2007 Posty: 1484 Skąd: opolszczyzna
|
Wysłany: 20 Wrzesień 2013, 08:38
|
|
|
| To się nazywa duch Sienkiewicza :) widać podpadłeś :D |
|
|
|
 |
chezare


Pomógł: 402 razy Dołączył: 24 Gru 2010 Posty: 4551 Skąd: Grodzisk Mazowiecki
|
Wysłany: 20 Wrzesień 2013, 08:39
|
|
|
Nie wiem jak ma się sprawa z przeskakiwaniem, ale nie zostawia się takich bitmap (Sienkiewicz) bez scalenia z tłem. Sam jesteś sobie winien
Masz szczęście, mogło być znacznie gorzej, mogłeś obudzić się z ręką w nocniku po odebraniu wydruków, bo nie wszystko zawsze widać |
| Ostatnio zmieniony przez chezare 20 Wrzesień 2013, 08:45, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
tegraf
Ekspert tegraf

Pomógł: 74 razy Dołączył: 21 Mar 2011 Posty: 1954 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: 20 Wrzesień 2013, 08:41
|
|
|
| Gdybyś jeszcze miał zachowany montaż przed scaleniem Sienkiewicza, to warto by sprawdzić, czy ten efekt wystąpi też przy braku obrotu bitmap o 90 st. |
|
|
|
 |
marak
Profesjonalista

Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy Dołączył: 22 Gru 2012 Posty: 303 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
|
Wysłany: 20 Wrzesień 2013, 10:11
|
|
|
| tegraf napisał/a: | | Gdybyś jeszcze miał zachowany montaż przed scaleniem Sienkiewicza, to warto by sprawdzić, czy ten efekt wystąpi też przy braku obrotu bitmap o 90 st. |
Jak pisałem na początku, przez pomyłkę nadpisałem ten oryginalny plik. Gdy drugi raz wstawiłem dokładnie tego samego Sienkiewicza, efekt już się nie powtórzył. |
|
|
|
 |
marak
Profesjonalista

Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy Dołączył: 22 Gru 2012 Posty: 303 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
|
Wysłany: 20 Wrzesień 2013, 10:21
|
|
|
| chezare napisał/a: | Nie wiem jak ma się sprawa z przeskakiwaniem, ale nie zostawia się takich bitmap (Sienkiewicz) bez scalenia z tłem. Sam jesteś sobie winien
Masz szczęście, mogło być znacznie gorzej, mogłeś obudzić się z ręką w nocniku po odebraniu wydruków, bo nie wszystko zawsze widać |
To jest taka zasada, która nie zawsze jest dobra.
W tym wypadku musiałem scalić, bo już nie miałem czasu kombinować. Ale efekt uboczny to:
a) powiększenie znaczne pliku - więc wydłuża się wysyłki.
b) Tłem było przejście tonalne od 5 do 15 % szarości. Więc automatycznie bitmapa została podzielona na 11 pasemek co 1 %. Gdybym wysłał to jako wektor naświetlarka dzieli pełny zakres od 0 do 100 nie na 100, a na 4096 pasków, więc efekt przejścia tonalnego na pewno byłby lepszy.
Co nie zmienia faktu, że wszędzie gdzie to możliwe staram się łączyć nieregularne bitmapy z tłem. |
|
|
|
 |
tegraf
Ekspert tegraf

Pomógł: 74 razy Dołączył: 21 Mar 2011 Posty: 1954 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: 20 Wrzesień 2013, 11:42
|
|
|
To nie do końca musi być problem Corela. Piszesz, że "drukujesz" do pdf. To wydruk na jakąś wirtualną drukarkę? Jaki sterownik? Czy może masz na myśli "publikuj do pdf" - dostępne z menu Plik?
Szkoda, że nadpisałeś pliki. Teraz to po ptokach. Ale jak Ci się jeszcze raz trafi, to nie nadpisuj |
|
|
|
 |
restauro


Wersja CorelDRAW: CorelDraw X4 ,X7
Pomógł: 575 razy Dołączył: 25 Lis 2009 Posty: 7699 Skąd: Gdynia

|
Wysłany: 20 Wrzesień 2013, 12:04
|
|
|
| tegraf napisał/a: |
Szkoda, że nadpisałeś pliki. Teraz to po ptokach |
Nigdy tego nie próbowałem ale w Właściwości pliku "jest opcja Przywróć poprzednie wersje.
Kliknij prawym przyciskiem myszy plik lub folder, a następnie kliknij polecenie Przywróć poprzednie wersje.
"Zostanie wyświetlona lista dostępnych poprzednich wersji pliku lub folderu. Lista będzie zawierać pliki zapisane w kopii zapasowej (jeśli kopia zapasowa plików została wykonana za pomocą programu Kopia zapasowa systemu Windows), jak również punkty przywracania..." |
|
|
|
 |
chezare


Pomógł: 402 razy Dołączył: 24 Gru 2010 Posty: 4551 Skąd: Grodzisk Mazowiecki
|
Wysłany: 20 Wrzesień 2013, 19:05
|
|
|
Naświetlarka może takie przejście podzielić nawet na milion pasków tylko że będzie całe stado w identycznym kolorze obok siebie Pomijam to, że spora część z tak poszatkowanego przejścia tonalnego nie znajdzie się na blasze w ogóle.
Nie wiem, może się mylę, ale nie zostawia się w jakikolwiek sposób wyszparowanej, przyciętej do innego kształtu niż prostokąt bitmapy nad obiektami wektorowymi, nigdy.
Zresztą Corel przy tworzeniu pdf-X3 i tak robi bitmapę z tła. |
|
|
|
 |
marak
Profesjonalista

Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy Dołączył: 22 Gru 2012 Posty: 303 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
|
Wysłany: 23 Wrzesień 2013, 17:33
|
|
|
| chezare napisał/a: | Naświetlarka może takie przejście podzielić nawet na milion pasków tylko że będzie całe stado w identycznym kolorze obok siebie Pomijam to, że spora część z tak poszatkowanego przejścia tonalnego nie znajdzie się na blasze w ogóle.
Nie wiem, może się mylę, ale nie zostawia się w jakikolwiek sposób wyszparowanej, przyciętej do innego kształtu niż prostokąt bitmapy nad obiektami wektorowymi, nigdy.
Zresztą Corel przy tworzeniu pdf-X3 i tak robi bitmapę z tła. |
Odnośnie drugiej części nie będę się sprzeczał bo nie wiem, natomiast pierwszą część sprawdzałem wielokrotnie i nie masz racji. Pracowałem w firmie gdzie robiliśmy m. in. matryce do druku na wiadrach plastikowych takich np. na 5-cio czy 10-litrowe farby. Obwód wiadra ok. 100 cm. Był odwieczny problem gdy było na obwodzie przejście tonalne o niewielkiej gradacji. Z Adobe Ilustratora zawsze było widać smużenie. Okazało się, że Adobe sam dzieli przejście na 256 pasków, przy czym po 2-3 obok siebie jest jednakowych. Natomiast Corel wysyła przejście jako przejście tonalne i od RIP-u naświetlarki zależy jak będzie to przejście wyglądało. Nasza naświetlarka miała możliwość włączenia 4096 odcieni i wierz mi przejście tonalne po załączeniu tej funkcji było o wiele lepsze niz bez niej.
PS. Odnośnie Adobe Illustratora piszę o wersjach z lat 2005-2008. Jak jest teraz nie wiem. |
|
|
|
 |
tegraf
Ekspert tegraf

Pomógł: 74 razy Dołączył: 21 Mar 2011 Posty: 1954 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: 23 Wrzesień 2013, 18:55
|
|
|
| marak napisał/a: | | Natomiast Corel wysyła przejście jako przejście tonalne i od RIP-u naświetlarki zależy jak będzie to przejście wyglądało. |
Możesz to jakoś uściślić: z Corela wprost na naświetlarkę? I nic po drodze nie ma? Żadnego ps-a czy też pdfa? |
|
|
|
 |
marak
Profesjonalista

Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy Dołączył: 22 Gru 2012 Posty: 303 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
|
Wysłany: 23 Wrzesień 2013, 19:39
|
|
|
| tegraf napisał/a: | | marak napisał/a: | | Natomiast Corel wysyła przejście jako przejście tonalne i od RIP-u naświetlarki zależy jak będzie to przejście wyglądało. |
Możesz to jakoś uściślić: z Corela wprost na naświetlarkę? I nic po drodze nie ma? Żadnego ps-a czy też pdfa? |
Na wstępię zaznaczę, że może niepotrzebnie się wymądrzam (albo tak to wygląda) bo rastrami i naświetlarką bezpośrednio zajmowałem się całe lata temu. Wtedy próbowałem stworzyć raster dla flexo, gdzie normalnym rastrem trudno jest wydrukować niskie i wysokie procenty, a raster stochastyczny z kolei źle wyglądał dla normalnych np 20 - 60 % nasycenia.
Co wtedy doświadczalnie stwierdziliśmy. Działaliśmy wyłącznie na plikach "PS".
Jeśli został narysowany prostokąt z przejściem tonalnym (0-100) to w zależności od programu w pliku .ps jest pętla 100 prostokątów lub 256 prostokątów. Z corela w pliku .ps był jeden prostokąt cieniowany o ile pamiętam operatorem "image" (mogę się mylić).
Nie wiem jak to jest w nowych wersjach programu, ale jak już nieraz pisałem często muszę coś przerabiać w PDF-ach i czasem gdy wczytuję otrzymany od klienta .pdf - do Corela to mam obiekt z przejściem, ale często też zamiast jednego obiektu jest szereg pasków.
Wtedy bardziej nawet interesowało mnie to jak naświetlarka pracując na 2400 dpi i 150 lpi potrafi przeskoczyc granicę 256 odcieni szarości i oferując ich 4096. Na niskich procentach było proste, pierwsze punkty były robione linaturą ok 37 lpi, a potem wskakiwały punkty między nimi. Dla większych procentów chyba zmieniał się kształt rastra, ale nawet pod mikroskopem nie mogłem tego jednoznacznie stwierdzić. |
|
|
|
 |
chezare


Pomógł: 402 razy Dołączył: 24 Gru 2010 Posty: 4551 Skąd: Grodzisk Mazowiecki
|
Wysłany: 23 Wrzesień 2013, 21:35
|
|
|
Corel standardowo robi przejście tonalne w 256 krokach, jeśli się da, maksymalnie może ich być 999.
Wytłumacz mi w jaki sposób naświetlarka robi z tego 4 tys.? |
|
|
|
 |
marak
Profesjonalista

Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy Dołączył: 22 Gru 2012 Posty: 303 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
|
Wysłany: 23 Wrzesień 2013, 23:02
|
|
|
| chezare napisał/a: | Corel standardowo robi przejście tonalne w 256 krokach, jeśli się da, maksymalnie może ich być 999.
Wytłumacz mi w jaki sposób naświetlarka robi z tego 4 tys.? |
Jak wcześniej pisałem zajmowałem się tym parę lat temu, więc próbując zagłebiać się, mógłbym tylko namieszać, ale myślę, że to jest na tej samej zasadzie co:
1. W Corelu możesz ustawić liniaturę i kąty rastra - a naświetlarka w zależności od ustawień w RIP-ie może to honorować, albo olać.
2. Podobnie jest ze wszystkimi innymi ustawieniami drukarskimi jak nadrukowywanie czarnego, nadrukowywanie obiektów, drukowanie pantonów itp.
Więc podobnie jest chyba z przejściami tonalnymi. Gdy ustawiałem, że jakiś obiekt ma robić przejście np w 5 paskach to tak było na kliszy, ale gdy włączyłem opcję 4096 przejść, to na kliszy nie było widocznych pasków i przejście było gładkie.
PostScript jest na tyle dziwnym językiem, ze jak wczytasz tego samego .eps-a do kilku różnych programów i wypuścisz z tego .ps-a, to otrzymasz całkiem inne pliki wynikowe.
Więc na 100 % masz rację, że z tych programów które przejścia tonalne same dzielą na paski, naświetlarka nic nie zrobi, ale duży plus właśnie dla Corela, że Corel nie dzieli obiektu na paski tylko opisuje, że obiekt zmienia się od np 2% do 100 % w 256 przejściach. Gdyby sam podzielił na 999 przejść to i tak nie miałby tego jak zapisać w pliku .PS bo definiacja koloru jest 8-bitowa (przynajmnie w PS2, a corel już od dawna ma 999 przejść). Z drugiej strony przy standardowym ustawieniu naświetlarki 2400 dpi, 150 lpi i tak nie da się zrobić więcej jak 256 przejść. Choć tu sam sobie muszę zaprzeczyć, bo tam gdzie ja robię płyty producent podaje, że przy 2400 dpi urządzenie robi 256 odcieni szarości przy 175 lpi? Jak to robi nikt nie potrafił mi wytłumaczyć.
PS. Przed chwilą zrobiłem eksperyment. Narysowałem prostokąt. Przejście od zera do 100. Wypuściłem PDF-a. Następnie zmieniałem 999 przejść, 5 przejść itp. Wszystkie pliki wynikowe miały 5676 bajtów długości, a PDF na ekranie ma 256 przejść. Gdyby Corel sam podzielił prostokąt na pasemka to wielkość pliku musiałaby się zmieniać, a na ekranie musiałoby tych 5 przejść być widocznych. |
|
|
|
 |
chezare


Pomógł: 402 razy Dołączył: 24 Gru 2010 Posty: 4551 Skąd: Grodzisk Mazowiecki
|
Wysłany: 24 Wrzesień 2013, 06:37
|
|
|
Marak, ja ani przez chwilę nie poddawałem w wątpliwość tego co napisałeś, nie mam wiedzy żeby to zrobić, ani nie miałem takiego zamiaru, ja po prostu posługując się pokładowym komputerem doszedłem do wniosku, że nie da się zrobić czegoś z niczego.
Nie miałem do czynienia z naświetlarkami i nigdy poza bodaj jednym przypadkiem w zamierzchłej przeszłości nie rozbarwiałem grafiki, nie martwiłem się o rodzaj rastra, kąty, itp.
Jak oddaję pdfa do drukarni, to zakładam, że oni tam wiedzą co z tym zrobić
Ja wiem że jak narysuję linię o grubości 0,0001 mm to niekoniecznie zobaczę ją na wydruku, bo jest właśnie raster, liniatura, itd. Co może zrobić oprogramowanie naświetlarki? Na logikę jak kolory są bardzo blisko siebie, to może podzielić włos na czworo, może wykombinować raster, który zamaskuje granicę między kolorami, ale nowego koloru, którego nie ma, nie wymyśli Kiedyś zmorą były paski na wydrukach wielkoformatowych, teraz oprogramowanie i sposób drukowania powoduje, że problem został zminimalizowany bo sama maszyna dba o to żeby z paskowaniem nie było problemu. Oczywiście zdarzają się przypadki kiedy to mądre oprogramowanie i technologia drukowania nie daje sobie rady, dlatego bez problemu znajdziesz przepisy jak niechciany efekt zminimalizować na etapie przygotowywania grafiki. |
|
|
|
 |
tegraf
Ekspert tegraf

Pomógł: 74 razy Dołączył: 21 Mar 2011 Posty: 1954 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: 24 Wrzesień 2013, 17:09
|
|
|
| chezare napisał/a: | | Wytłumacz mi w jaki sposób naświetlarka robi z tego 4 tys.? |
To taka sprytna sztuczka możliwa w PS3 (PostScript 3 ) gdzie informacja o kolorze jest na 12 bitach, zamiast na 8.
Natomiast w starszych (ale tu nie mam pewności) - chodzi o to, że tworzy się "nadraster" złożony z kilku kropek rastra zwykłego (np. taka nadkropka lub superkropka 2x2 zużywa 4 kropki zwykłe). Jeżeli w takiej superkropce jedna z plamek podstawowych będzie tak duża, że odpowiada wielkości 11% szarości, a pozostałe trzy wielkością odpowiadają 10% - to cała "superkropka" daje szarość 10,25%. Regulując ilość kropek 10% i 11% możliwe są więc szarości 10.00%, 10.25%, 10.50% i 10.75%. Cztery razy więcej - oczywiście przy superkropce 2x2.
Trudno to jakoś tak wytłumaczyć, dlatego lepiej rysunkiem:
http://studiorip.pl/techn...shades-of-gray/ |
|
|
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|
|
|
|
|
|
Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
| | Strona wygenerowana w 0.12 sekundy. Zapytań do SQL: 11 |
|
|