Corel FORUM Strona Główna Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Róznica między grafiką rastrową a wektorową
Autor Wiadomość
JarekDRAW 



Pomógł: 93 razy
Wiek: 44
Dołączył: 01 Sty 2007
Posty: 1176
Skąd: Poznań
Wysłany: 4 Wrzesień 2007, 07:30   Róznica między grafiką rastrową a wektorową

Grafika Rastrowa

W grafice rastrowej obrazy tworzone są z położońych regularnie obok siebie pikseli. Posiadają one różne kolory lub odcienie jasności. Torzone w ten sposób obrazy i rysunki zwykło się nazywać mapami bitowymi (bitmapami).

Mapa bitowa (bit map) - sposób zapamiętania obrazu przy wykorzystaniu pikseli ułożonych w rzędy i kolumny. Każdy piksel a właściwie informacja o jego kolorze może zostać zapisana za pomocą określonej liczby bitów; wartość 1 oznacza czerń lub kolor, wartość 0 biel. W zależności od liczby kolorów jakie możemy wykorzystać w mapie bitowej, rozróżniamy mapy: 1-bitowe, 8-bitowe, 16-bitowe, 24-bitowe i 32-bitowe. Mapy 1-bitowe to mapy czarno-białe, natomiast w mapach 8-bitowych na jeden piksel przypada 256 kolorów, w 16-bitowych 65 526 kolorów, w 24-bitowych 16 777 216kolorów itd.



Liczba pikseli użytych do odwzorowania obrazu w komputerze zależy od jego rozdzielczości. Pojęcie to określa liczbę pikseli przypadającą na jednostkę powierzchni. Im wyższa jest rozdzielczość obrazka, tym większy jest jego plik. Na objętość zbioru graficznego istotny wpływ ma również ilość możliwych do zapamiętania kolorów. Im więcej kolorów, tym większa objętość.

Do wstępnego oszacowania wielkości pliku możemy posłużyć się prostym wzorem:


Wielkość pliku =ilość pikseli w pionie * ilość pikseli w poziomie * ilość kolorów
Przetwarzanie map bitowych wymaga odpowiedniej ilości pamięci RAM w komputerze. Im więcej, tym lepiej. W przypadku obrazów rastrowych liczba pikseli przypadająca na jednostkę powierzchni jest wielkością stałą (rozdzielczość), dlatego też przy powiększeniu mapy bitowej występuje efekt powiększenia piksela. W praktyce objawia się to widocznymi na ekranie monitora lub wydruku schodkami, stąd jakość obrazu nie jest najlepsza. Wystęująca wtedy utrata ostrości obrazu map bitowych jest ich podstawową wadą. Inną wadą hest brak możliwości operowania na fragmentach obrazu. Grafikę rastrową można przyrównać do obrazka namalowanego farbkami. Zmiana barwy dowolnego fragmentu polega na nałożeniu pędzelkiem innego koloru. Nie można tutaj zmienić np. kształtu liścia przez jego modelowanie, a jedynie przez namalowanie w jego miejscu nowego.

Grafika Wektorowa

Zupełnie inaczej wygląda to w grafice wektorowej. Tutaj obrazy i rysunki skłądają się z szeregu punktów, przez które prowadzi się linie proste i krzywe. Obiekty te definiuje się za pomocą równań algebraicznych (wektorów). Obraz wektorowy najprościej ujmując zapamietany jest w postaci wzorów. Program, który je wyświetla i pozwala edytować, przelicza wzory. W praktyce kreowanie takiego obrazu polega na utworzeniu niezależnych od siebie obiektów, z których każdy posiada takie właściwości jak kontur, rozmiar, kolor i stanowi odręną całość.Utworzone obiekty układa się w odpowiednią kompozycję, w wyniku której powstaje obraz. Obrazy i rysunki wektorowe możemy poddawać skalowaniu i modelowaniu bez utraty ich jakości. Tutaj zmiana kształtu przykładowego liścia polega na modelowaniu jego konturu. Przykładem rysunków utworzonych w grafice wektorowej mogą być ClipArty z MS Office. W przypadku grafiki wektorowej nie używamy określenia rozdzielczości obrazu. Obiekty są wyświetlane na ekranie monitora z rozdzielczością, z jaką pracuje karta graficzna i drukowane z rozdzielczością drukarki.

Grafika wektorowa posiada wiele zalet. Jest wyraśna na monitorze i na wydruku, zajmuje mniej miejsca na dysku i w pamięci RAM komputera. Z kolei wysokiej jakości bitmapy zajmują dużo miejsca, ale dzięki strukturze pikseli umożliwiają przeprowadzenie na nich drobiazgowego retuszu (zaczerpnięte z internetu.)



Najczęściej używane programy graficzne do różnch rodzajów grafiki:

Rastrowa
Photoshop, PhotoPaint, Paint Shop Pro.

Wektorowa
CorelDraw, Ilustrator.

Pozdrawiam
JarekDraw
 
 
 
beblock 
Znawca
beblock



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 23 Lut 2007
Posty: 172
Skąd: szczytno
Wysłany: 19 Maj 2008, 14:57   

:)

właśnie taki miałem temat pracy dyplomowej
dla chętnych udostępnię.....
 
 
 
JarekDRAW 



Pomógł: 93 razy
Wiek: 44
Dołączył: 01 Sty 2007
Posty: 1176
Skąd: Poznań
Wysłany: 23 Maj 2008, 10:18   

beblock napisał/a:
:)

właśnie taki miałem temat pracy dyplomowej
dla chętnych udostępnię.....


Jeżeli masz więcej wiedzy na ten temat, spokojnie możesz dopisać :-)
Od przybytku głowa nie boli.


Pozdrawiam
 
 
 
beblock 
Znawca
beblock



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 23 Lut 2007
Posty: 172
Skąd: szczytno
  Wysłany: 23 Maj 2008, 10:22   

JAREK A CO TU WIęCEJ PISAć??!
TO CO JEST TO SENTENCJA SKOMPENSOWANE NAJISTOTNIEJSZE DANE!!!!
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
         
Strona wygenerowana w 0.07 sekundy. Zapytań do SQL: 13