 |
Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych
|
|
Problem z wypełnieniem obiektów za pomocą tekstur |
| Autor |
Wiadomość |
MichalZ87
Początkujący

Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 4 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: 22 Listopad 2013, 16:32 Problem z wypełnieniem obiektów za pomocą tekstur
|
|
|
Witam,
Mój problem dotyczy wypełnienia obiektów teksturą w programie Corel Draw X5. Problem dotyczy ziarnistości tekstur w zależności od wielkości obiektu, co nie powinno mieć miejsca przy takich samych ustawieniach. W przypadku kiedy ustawię z góry dla danej warstwy odpowiednie opcje, to obiekty są wypełniane teksturą poprawnie, z takimi samymi parametrami bez względu na wielkość wypełnianego obiektu. Problem pojawia się w momencie, kiedy po wypełnieniu obiektu zmienię jego parametry (np. wyłączę wypełnienie, żeby wprowadzić poprawki przy obrysowywaniu obiektów na mapie), a następnie wracam do poprzedniego wypełnienia. Właściwie to wystarczy wejść w zakładkę dotyczącą opcji wypełnienia, nacisnąć "OK" (bez wprowadzania jakichkolwiek zmian) i Corel już wtedy zaczyna wariować. Czym mniejszy obiekt, tym większa ziarnistość. Niby nic, a jednak dla mnie robi to dużą różnicę, ponieważ tekstura wygląda inaczej.
Jest to spory problem biorąc pod uwagę fakt, że robię za pomocą tego programu mapę geomorfologiczną do pracy magisterskiej. Tekstury wypełniające te obiekty pełnią rolę szrafur, które muszą wyglądać tak samo.
Próbowałem już wszystkiego, proszę o pomoc! |
|
|
|
 |
Artur Miernik


Pomógł: 49 razy Wiek: 53 Dołączył: 18 Lip 2010 Posty: 1608 Skąd: Starachowice
|
Wysłany: 22 Listopad 2013, 18:09
|
|
|
Pomogę, ale opisz precyzyjniej, co właściwie robisz, bo nie wiem, w jaki sposób szrafujesz, a dokładnie:- Czy używasz własnych szrafów, czy wybierasz coś z ustawień oferowanych przez Corela?
- Jeśli piszesz, o teksturach, czy to znaczy, że rzeczywiście używasz wypełnienia teksturą, czy może deseniem, a może PostScriptem?
- Co konkretnie masz namyśli pisząc, że "z góry ustawiasz odpowiednie opcje dla danej warstwy"?
Póki nie przybliżysz problemu — tak, tylko z grubsza:- W Corelu raczej nie można wyłączyć wypełnienia obiektu. Można je zlikwidować, lub trwale zamienić na inne. Ale… da się to ominąć na kilka sposobów.
- Jeśli wypełniasz teksturą, deseniem itp. bitmapą, to oczywiście ona ma jakąś stałą, lub nadaną rozdzielczość. Czyli jest ziarnista — jak piszesz „czym mniejszy obiekt, tym większa ziarnistość”. To oczywiste.
| MichalZ87 napisał/a: | | Próbowałem już wszystkiego |
A wypełnienie wektorowe?
A wyłączenie skalowania z obiektem wypełnienia?
A zmiana rozdzielczości tekstury?
Może, zrób zrzuty z okna wypełnień. |
|
|
|
 |
MichalZ87
Początkujący

Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 4 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: 22 Listopad 2013, 18:44
|
|
|
| Cytat: | | Czy używasz własnych szrafów, czy wybierasz coś z ustawień oferowanych przez Corela? |
Są to szrafury oferowane przez Corela. Jedna przeze mnie zmodyfikowana, ale dotyczy to również tych niezmodyfikowanych.
| Cytat: | | Jeśli piszesz, o teksturach, czy to znaczy, że rzeczywiście używasz wypełnienia teksturą, czy może deseniem, a może PostScriptem? |
Chodzi ściśle o tą funkcję, "wypełnienie teksturą"
| Cytat: | | Co konkretnie masz namyśli pisząc, że "z góry ustawiasz odpowiednie opcje dla danej warstwy"? |
Zaznaczam daną warstwę i ustawiam wypełnienie. Obiekty zostają wtedy domyślnie wypełnione zaznaczoną teksturą o sprecyzowanych parametrach
| Cytat: | | W Corelu raczej nie można wyłączyć wypełnienia obiektu. Można je zlikwidować, lub trwale zamienić na inne. Ale… da się to ominąć na kilka sposobów |
Miałem na myśli opcje "bez wypełnienia", która akurat u mnie działa bardzo dobrze.
| Cytat: | | Jeśli wypełniasz teksturą, deseniem itp. bitmapą, to oczywiście ona ma jakąś stałą, lub nadaną rozdzielczość. Czyli jest ziarnista — jak piszesz „czym mniejszy obiekt, tym większa ziarnistość”. To oczywiste. |
Nie miałem tego na myśli. Zdaję sobie sprawę z tego, że czym większe obliżenie na bitmapę, tym ziarna wydają się większe. Co dokładnie miałem na mysli powinno wyniknąć z poniższej treści:
Gdy piszę o obiektach, to mam na myśli krzywe które zostały zamknięte. Czym większa powierzchnia obiektu, tym ziarnistość jest większa. Pisząc o ziarnistości mam na myśli ilość monochromatycznych obiektów w kafelku. Wielkość kafelka (obrazka z którego jest generowana tekstura) się nie zmienia (ona pozostaje stała bez względu na wielkość obiektu, choć oczywiście można ją zmienić w opcji "Kafelkowanie"), tylko ilość ziaren w nim. Wielkość kafelków sprawdzam w przypadku małych obiektów poprzez powiększenie ich (przy wyłączonym transformowaniu tekstury wraz z obiektem) i przyłożenie wypełnienia do miarki zamontowanej w Corelu (wielkość rzeczywista, taka jaka by wyszła po wydrukowaniu obiektu). Przy takiej operacji wielkość ziaren pozostaje bez zmian. Problem z ziarnami pojawia się momencie, gdy wchodzę do opcji wypełnienia badanego obiektu i wyjściu z opcji poprzez naciśnięcie klawisza "OK" (nie ma znaczenia czy zmiany zostały wprowadzone, czy nie). Problem pojawia się również w przypadku skorzystania z podręcznego menu w bocznym pasku dotyczącym wypełnienia obiektów.
Tak więc podsumowując: problemem nie jest wielkość kafelków, tylko ich ziarnistość, przez co rozumiem ilość monochromatycznych obiektów w kafelku (a poprzez to również ich wielkość). Pomimo ustawiania w opcjach największej ilości ziaren (tam pisze pikseli) na jeden wymiar kafelka w przypadku każdego obiektu (a co za tym idzie najmniejszej wielkości ziaren) Corel ustawia ziarnistość wg sobie znanego wzoru zależnego od wielkości obiektu. Gdy stworzę mały obiekt wielkość ziaren składających się na wypełnienie jest większa, jak w przypadku dużych obiektów, czyli ich ziarnistość jest większa.
Postaram się zrobić serię screenów pokazujących problem w formie małej prezentacji. Mam nadzieję że to pomoże. |
|
|
|
 |
Artur Miernik


Pomógł: 49 razy Wiek: 53 Dołączył: 18 Lip 2010 Posty: 1608 Skąd: Starachowice
|
Wysłany: 22 Listopad 2013, 21:35
|
|
|
| Cytat: | | (…) wielkość ziaren pozostaje bez zmian. Problem z ziarnami pojawia się momencie, gdy wchodzę do opcji wypełnienia badanego obiektu i wyjściu z opcji poprzez naciśnięcie klawisza "OK" (nie ma znaczenia czy zmiany zostały wprowadzone, czy nie). |
U mnie ten efekt nie występuje. Wychodź poprzez [Anuluj], lub [Esc].
| Cytat: | | problemem nie jest wielkość kafelków, tylko ich ziarnistość, przez co rozumiem ilość monochromatycznych obiektów w kafelku (a poprzez to również ich wielkość). Pomimo ustawiania w opcjach największej ilości ziaren (tam pisze pikseli) na jeden wymiar kafelka w przypadku każdego obiektu (a co za tym idzie najmniejszej wielkości ziaren) Corel ustawia ziarnistość wg sobie znanego wzoru zależnego od wielkości obiektu. Gdy stworzę mały obiekt wielkość ziaren składających się na wypełnienie jest większa, jak w przypadku dużych obiektów, czyli ich ziarnistość jest większa. |
W małych obiektach, w których zachodzi to przeskalowanie w górę (i widać „ziarno”), trzeba zwiększyć rozdzielczość. Domyślna jest 72 dpi. Wstaw więcej:
Ogólnie rzecz biorąc, szukałbym alternatywy dla tekstur. Ale to zależy od rodzajów wzorów, jakich używasz. Tymczasem, pokaż, co tam masz. |
|
|
|
 |
MichalZ87
Początkujący

Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 4 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: 22 Listopad 2013, 22:00
|
|
|
| Cytat: | | U mnie ten efekt nie występuje. Wychodź poprzez [Anuluj] |
Tak się domyślam, że u Ciebie nie występuje ;) Oczywiście póki co jak nie mam interesu to tej opcji staram się nie ruszać. Problem w tym, że czasami muszę wyłączyć wypełnienie i poprawić obrys, a wtedy nie ma już zmiłuj.
| Cytat: | | W małych obiektach, w których zachodzi to przeskalowanie w górę (i widać „ziarno”), trzeba zwiększyć rozdzielczość. Domyślna jest 72 dpi. Wstaw więcej |
U mnie jest to 300 dpi. Też z tym próbowałem, ustawiając jedyną wyższą wartość, czyli 400 dpi. Generalnie to mogę ten problem ominąć zmieniając rozmiar samego kafelka. Problem w tym, że w dół to już bardziej nie mogę daleko pójść.
| Cytat: | | Ogólnie rzecz biorąc, szukałbym alternatywy dla tekstur. Ale to zależy od rodzajów wzorów, jakich używasz. Tymczasem, pokaż, co tam masz. |
Część obiektów wypełniam deseniami, część jednolitym kolorem. Tak pewnie zrobię, że zastąpię tekstury czymś innym, ale jednak wolałbym po prostu przywołać Corel do porządku. Tylko że nie wiem jak.
Co tam mam pokażę jutro :) |
|
|
|
 |
Artur Miernik


Pomógł: 49 razy Wiek: 53 Dołączył: 18 Lip 2010 Posty: 1608 Skąd: Starachowice
|
Wysłany: 23 Listopad 2013, 06:52
|
|
|
| MichalZ87 napisał/a: | | Problem w tym, że czasami muszę wyłączyć wypełnienie i poprawić obrys, a wtedy nie ma już zmiłuj. |
Pracuj w trybie widoku szkieletowego.
Możesz tez stworzyć jako wzorce tyle drobnych obiektów, ile stosujesz wypełnień teksturowych. Tym sposobem podstawowe obiekty mogą mieć robocze wypełnienie zwykłym kolorem, dopóki nie ustali się ich ostatecznego kształtu. A wypełnienie teksturą skopiujesz na końcu z tych małych wzorców. Praca pójdzie szybciej.
Można też te wzorce przekształcić do symboli.
| MichalZ87 napisał/a: | | Artur Miernik napisał/a: | | (…) trzeba zwiększyć rozdzielczość. Domyślna jest 72 dpi. (…) |
U mnie jest to 300 dpi. Też z tym próbowałem, ustawiając jedyną wyższą wartość, czyli 400 dpi. Generalnie to mogę ten problem ominąć zmieniając rozmiar samego kafelka. Problem w tym, że w dół to już bardziej nie mogę daleko pójść. |
Aż tak źle z tymi teksturami to nie jest. Bez problemu ustawiłem zarówno 1 dpi, jak i 10 tys. dpi… dla tej samej tekstury:
Naprawdę, jest to jeden i ten sam obraz.
Czym prędzej się poprawiam, bo domyślą wartością, jest nie żadne tam 72 dpi, jak mi się napisało, tylko rozdzielczość odwzorowania bieżącego dokumentu. A to znaczy, że rozdzielczość tekstury ma te same ograniczenia, jak i owo odwzorowanie: od 1 do 54 tys. 546 dpi:
Odwzorowanie w ustawieniach strony.
Odwzorowanie dokumentu determinuje rozdzielczość tekstur.
| MichalZ87 napisał/a: | Część obiektów wypełniam deseniami, część jednolitym kolorem. Tak pewnie zrobię, że zastąpię tekstury czymś innym, ale jednak wolałbym po prostu przywołać Corel do porządku. Tylko że nie wiem jak.
Co tam mam pokażę jutro :) |
Jestem za stosowaniem powielalnych wypełnień wektorowych, a ostatecznie — bitmapowych wypełnień deseniowych. Oględnie, moja niechęć do tekstur z Corela jest dosyć stara, bywają kłopotliwe. Nie używam ich od lat. Oto powody:
- wyraźne spowolnienie pracy (panaceum: praca w widoku szkieletowym),
- problemy z wydrukiem na niektórych urządzeniach (panaceum: zamiana na bitmapę),
- brak przystosowania większości tekstur do ich powielania (panaceum: ręczne robienie z tekstur kafli/deseni),
- w przypadku własnych modyfikacji tekstur*, niespodzianka podczas otwierania pracy na innym komputerze/systemie (prawie wszyscy zapominają o zaznaczeniu dodatkowych opcji podczas zapisu pliku),
- kłopoty z ustaleniem skalowania i proporcji (pacaneum: ujednolicanie rozmiarów tekstury i kafla oraz rozdzielczości — dwa zblokować, jednym ruszać).
Z powyższych powodów z teksturami radziłem sobie dwojako:- Robiłem taką, której rozmiar kafla był równy lub obszerniejszy od wielkości wypełnianego nią kwadratu. Następnie czterokrotnie powielałem go lustrzanie względem jednego z rogów. Całość zamieniałem w bitmapę, retuszowałem jej nierównomierności, by ostatecznie zrobić z niej deseń. Dopiero on służył mi za wypełnienie.
- Jeśli dostawałem wiele obiektów z taką samą teksturą, wówczas tworzyłem tylko jedną, za to o rozmiarach największego z obiektów, potem konwertowałem do bitmapy. Następnie wkadrowywałem ją w poszczególne obiekty. Albo, jeśli praca na to pozwalała, obiekty łączyłem w jeden, teksturowałem go i następnie zamieniałem w bitmapę.
_______
* — uwaga dotyczy też własnych wypełnień deseniem. |
|
|
|
 |
MichalZ87
Początkujący

Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 4 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: 25 Listopad 2013, 14:05
|
|
|
No dobrze, teraz już przynajmniej wiem, że można zrobić większą dokładność odwzorowania jak 400 dpi :) Myślałem, że skoro nie ma w liście takiej opcji, to więcej dać nie mogę. Problem oczywiście pozostał, ale z tą wiedzą którą już teraz posiadam dzięki panu Arturowi mogę z łatwością go pominąć. Bardzo dziękuję za pomoc :)
P.S. Zrobiłem nowy dokument i faktycznie, jak się nic nie zmienia, to wydaje się, że problem przeze mnie opisany nie występuje, ale to tylko złudzenie. Wystarczy wyłączyć transformowanie wypełnienia z obiektem (która opcja przy zmianach wielkości obrysowań wpływa niekorzystnie na optykę), ustawić wielkość kafelka i już Corel odpływa w jakąś czarną magię. Tak czy owak dziękuję za pomoc :) Jak znajdę czas to na pewno przedstawie to w formie przejrzystej, małej prezentacji za pomocą print screen'ów. Teraz czas goni i nie mam za bardzo możliwości tym się zająć. Pozdrawiam! |
|
|
|
 |
Artur Miernik


Pomógł: 49 razy Wiek: 53 Dołączył: 18 Lip 2010 Posty: 1608 Skąd: Starachowice
|
Wysłany: 25 Listopad 2013, 21:40
|
|
|
| To do roboty. I zapraszam z powrotem w wolnej chwili. |
|
|
|
 |
bidon184 [Usunięty]
|
Wysłany: 25 Listopad 2013, 21:48
|
|
|
a ja nie kumam tematu ,bo tekstury i desenie to dwie bajki są,więc o co kaman??? |
|
|
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|
|
|
|
|
|
Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
| | Strona wygenerowana w 0.13 sekundy. Zapytań do SQL: 10 |
|
|