Strona główna >>> Efekty >>> Obrys

Obrys

Obrys pozwala utworzyć serię linii koncentrycznych które rozchodzą się równomiernie od obiektu we wszystkie kierunki na zewnątrz lub do wnętrza, w zależności od wybranej opcji.

Typy obrysu

Możesz wybrać jeden z trzech typów obrysu:

- Do środka - linie obrysu są dodawane do wnętrza obiektu, aż dojdą do jego środka (pierwszy kwadrat od lewej). W przypadku tej opcji możesz wybrać jedynie "Przesunięcie", które definiuje odległość pomiędzy kolejnymi liniami obrysu.
- Wewnątrz - linie obrysu są dodawane do wnętrza obiektu, podobnie jak w opcji "Do środka", jednak tutaj możesz zdefiniować liczbę powstałych w ten sposób obrysów, przy pomocy pola "Kroki" (środkowy kwadrat). Musisz także zdefiniować "Przesunięcie".
- Na zewnątrz - linie obrysu są dodawane na zewnątrz od obiektu, czyli jakby rozchodziły się od obiektu (prawy kwadrat).

Druga zakładka pozwala z kolei ustawić kolory które zostaną zastosowane do obrysów. Pierwsze pole definiuje kolor konturu, a drugie kolor wypełnienia dla "ostatniego" obrysu, pośrednie obrysy otrzymują kolory pośrednie między kolorem obiektu, a kolorem ostatniego obrysu. Kolory pośrednie są wybierane w zależności od wybranej ścieżki przejścia na kole kolorów.

Najciekawsze efekty obrysu można uzyskać stosując je do tekstu. Tekst z lewej strony został wypełniony tonalnie od koloru granatowego do żółtego. W takim przypadku istnieje możliwość zdefiniowania także dwóch kolorów obrysu, które zdefiniowano podobnie jak do obiektu, ale w odwrotną stronę.

Przykład z wielokrotnym obrysem

Obrys utworzony dla obiektu jest z nim związany. Tak więc jakakolwiek modyfikacja obiektu powoduje także zmianę obrysu. Możemy jednak oddzielić obrys od obiektu poleceniem "Rozmieszczenie | Oddziel" (pod warunkiem, że jest wybrany obrys). Jeżeli utworzyłeś kilka obrysów, to są one jeszcze dodatkowo zgrupowane.

Litera "R" z lewej strony została obrysowana podwójnym obrysem z dużym przesunięciem. Następnie oddzieliłem obrys od obiektu i rozłączyłem grupę. Zaznaczyłem oba obrysy i ustawiłem kontur czerwony bez wypełnienia.

Dla jednego z byłych obrysów ponownie zastosowałem obrys, jednak tym razem z bardzo małym przesunięciem i 10 krokami do zewnątrz, a jako kolor konturu ostatniego obrysu wybrałem żółty. Oddzieliłem obrys i ponownie zaznaczyłem ten sam były obrys i utworzyłem dla niego następne obrysy i identycznymi ustawieniami, lecz tym razem do wewnątrz. Identycznie należy postąpić z drugim byłym obrysem, a także ustawić obrysy zewnętrzne dla samej literki.

Przykład z cieniowanym obrysem

Radzę poeksperymentować z różnymi wypełnieniami.

Przykład z usunięciem obiektu oryginalnego

Ten napis z kolei powstał przez utworzenie obrysu z trzema krokami. Następnie po oddzieleniu usunąłem oryginalny napis i rozgrupowałem obrysy. Najbardziej wewnętrzny będzie teraz tworzył tekst, który po wypełnieniu będzie tworzył jedność, a nie każda literka osobno. Po wypełnieniu wszystkich obrysów, zaznaczyłem środkowy i wybrałem dla niego kolor biały, aby stworzy wrażenie przerwy między tekstem, a obwódką.

(163 kB)
 

  Strona główna >>> Efekty >>> Obrys