Strona główna >>> Efekty >>> Soczewka |
Soczewki pozwalają na uzyskanie efektów podobnych to tych jakie stosuje się w obiektywach aparatów fotograficznych. Efekt ten zmienia wygląd obiektów leżących pod obiektem będącym "soczewką". Efekt ten można stosować do obiektów utworzonych w programie CorelDRAW, jak i do map bitowych, ale nie można do obiektów dla których utworzono głębię, metamorfozę lub obrys. Pamiętaj, że soczewka nie zmienia obiektu leżącego "pod spodem" lecz jedynie zmienia wygląd fragmentu tegoż obiektu, widzianego przez soczewkę. Dzięki temu możesz przesunąć soczewkę lub obiekt, a efekt zostanie zastosowany dla innego fragmentu.
Istnieje 12 rodzajów soczewek Mogą one spowodować zniekształcenie obiektu lub zmianę jego koloru. Poniżej przedstawię te warianty na przykładzie mapy bitowej i okręgu pełniącego rolę soczewki:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oprócz wyboru soczewki i jej parametrów możesz także wybierać takie opcje jak: zamrażanie bieżącego widoku soczewki, przesunięcie punktu odniesienia, a także usunięcie przodu soczewki, czy też kopiowanie soczewki. Poszczególne opcje opiszę poniżej.
ZamrożenieFunkcja ta pozwala zachować bieżący widok soczewki. Soczewkę z utrwaloną zawartością możesz przesuwać, nawet poza obręb obiektu, a soczewka cały czas będzie wyświetlała obraz z chwili włączenia zamrożenia. Obraz pod soczewką pozostaje bez zmian i możesz go następnie dowolnie modyfikować bez wpływu na zawartość soczewki. |
Punkt odniesieniaOpcja ta umożliwia oglądanie obrazka przez soczewkę bez przesuwania jej w to miejsce. Po zaznaczeniu opcji "Punkt odniesienia" klikamy na przycisku "Edytuj" i przeciągamy myszką symbol "x" do miejsca które ma się stać środkiem widoku soczewki. Na pierwszy rzut oka funkcja ta, jak i "Zamrożenie" działają identycznie, w rzeczywistości tak jednak nie jest. Gdyż gdy będziemy modyfikowali obiekt, to przy zastosowanej funkcji "Zamrożenie" widok w soczewce się nie zmieni, a przy opcji "Punkt odniesienia" wszystkie modyfikacje odbiją się też na obrazie oglądanym w soczewce |
Usuń przódTen efekt powoduje zastosowanie soczewki tylko tam gdzie znajduje się obiekt. Soczewka nie działa więc na miejsca puste. W przykładowym rysunku z lwej strony litery "F" i "X" zostały ustawione jako soczewki z limitem koloru zielonego z tym, że dla litery "F" dodatkowo zaznaczyłem "Usuń przód", dzięki czemu dla miejsc nie zajmowanych przez rysunek nie ustawiono koloru zielonego, tak jak to stało się z literą "X". Opcja ta nie jest dostępna dla soczewki powiększającej i rybiego oka. |
W górnym menu "Efekty" znajduje się ponadto polecenie "Kopiuj | Soczewkę z..." umożliwiające pobranie z innej soczewki takich ustawień jak: typ soczewki, obrót, stopień czy powiększenie.
Strona główna >>> Efekty >>> Soczewka |