Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych

CorelDRAW - grafika wektorowa - Rozpływający się obiekt

ersted - 10 Maj 2007, 00:04
Temat postu: Rozpływający się obiekt
Mam problem i wielką prośbę o podpowiedź. Jak zrobić by dany obiekt przechodził w przeźroczystość promieniście? Do tej pory gdy miałem jednolite tło i jednolity obiekt dawałem jeden obiekt mniejszy umieszczony na tle drugiego większego i metamorfozą przechodził płynnie w inny kolor który pokrywał się z kolorem tła. Jak zrobić gdy obiekt jest na tle skomplikowanego wzoru którego nie jestem w stanie przerysować i żeby uzyskać przeźroczystość na brzegach tego obiektu.
Nie wiem czy nie zabardzo zagmatwałem sprawe :oops: jeśli tak umieszcze screeny.
Jeśli ma ktoś jakiś pomysł byłbym bardzo wdzięczny za pomoc
Pozdrawiam serdecznie

roland - 10 Maj 2007, 07:15

Zerknij pod adres:
http://corel.wodip.opole....zroczystosc.htm

ersted - 10 Maj 2007, 21:39

Tego rodzaju przeźroczystości jak w linku dają efekt ale tylko dla prostych obiektów. Niestety ten obiekt któremu chce nadać te przeźroczystości jest dużo bardziej złożony. Myślałem że może jest jakaś opcja która pozwala na uzyskanie aż do całkowitej przeźroczystości brzegów danego obiektu. :-/
Teraz chyba zagmatwałem... Dla przykładu biorąc pod uwagę gwiazdę: nadając jej promienistą przeźroczystość jest ona rozmieszczana według całej gwiazdy więc końce jej ramion będą bardziej przeźroczyste niż wcięcia między ramionami. Natomiast chodziło o to żeby stopień przeźroczystości był taki sam w każdym równoodległym punkcie od brzegu.

Narazie poradziłem sobie poprzez podzielenie tego obiektu na mniejsze i nadanie każdemu z osobna odrębnej przeźroczystości. Nie dało to rewelacyjnego efektu, ale zawsze to jakieś rozwiązanie. 8-)
No chyba że jest jeszcze jakiś inny sposób :?:

anonymus - 10 Maj 2007, 21:56

Jest, ale można tego dokonać tylko na mapach bitowych nakładając na obiekt maskę lub tworząc nową warstwę. Jest to bardzo prosta operacja, niestety ma jedną wadę - to nie wektor ;)
kreart - 11 Maj 2007, 05:38

Czy to o to chodzi??

jeśli o to to chciałem przypomnieć że efekt "kieliszka" działa na grupy obiektów tworzone przez interaktywne narzędzia bez potrzeby zamieniania ich na bitmapy - kwestia tylko pobawienia się ustawieniami aby uzyskać efekt, który został zamierzony.

ersted - 11 Maj 2007, 18:07

Nie nie Koledzy
Zamieściłem screena bo to zastąpi wiele opisów i myśle że będzie bardziej wymowny.
Gwiazda jest tylko przykładowym obiektem ale która dokładnie obrazuje to o co mnie chodzi.
Otóż przy przeźroczystości promienistej uzyskuje następujący efekt jak poniżej.
Jak widać na końcach ramion (w punkcie 1) gwiazdy otrzymałem efekt prawie całkowitej przeźroczystości, natomiast we wcięciach pomiędzy ramionami (w punkcie 2) skala przeźroczystości nie jest taka sama od brzegu jak w 1.
Poniżej jest zamieszczony efekt który potrzebuję uzyskać. (ten wykonany jest na zasadzie metamorfozy: czarna gwiazda na wierzchu - mniejsza i biała większa w tle. Liczba kroków i przyśpieszenie powoduje różne efekty.
Jednak to nie rozwiązuje problemu gdyż na jednolitym tle nie ma problemu bo obiekt z tyłu mozna dobrać do koloru w tle. Natomiast potrzebuje uzyskać taki efekt przeźroczystości na tle bitmapy lub skomplikowanego wzoru wektorowego co wyklucza uzyskanie efektu przez metamorfozę.
Pewnie zamierzony efekt można uzyskać po przekształceniu w bitmapę (poprzez rozmywanie lub podobne) ale czy jest mozliwość uzyskania takiego efektu w grafice wektorowej :?: :roll:

anonymus - 11 Maj 2007, 19:26

Na siłę się da, ale efekt nigdy nie będzie taki, jak przy transformacji bitmapy.
Kroki "z grubsza" bo widzę, że Corela znasz, a jak już się trzymamy gwiazdy, to na niej właśnie przykład ;)
1. Obiekt duplikujesz i powiększasz - najlepszy efekt uzyskasz stosując "interakcyjny obrys" z zastosowaniem odpowiedniej wielkości i liczbą kroków równą 1:


2. Obiekt docelowy traktujesz przeźroczystością a następnie "interakcyjną metamorfozą" - ustawienia, czyli np. liczbę kroków sam sobie dobierzesz w zależności od potrzeb (na rysunku jest inny kolor, żeby zaznaczyć różnicę):


3. Centrujesz obiekty wobec siebie:




Bardzo toporny przykład ale chodziło mi o ideę a nie o wykonanie ;). Aby efekt był lepszy (czytaj "mniej sztuczny") możesz podczas metamorfozy zastosować przyspieszenie obiektów lub narysować ścieżkę. Trochę lepiej radzi sobie z tym Illustrator, ale pracy przy tym jest dziesięć razy więcej. Na odpowiednio transformowanej bitmapie na pewno lepiej to będzie wyglądało no i zadawalający efekt uzyska się szybciej...


[edit]
No tak... Teraz dopiero wczytałem się dokładniej w Twój post - i jak widzę - "tą ścieżkę" już przerobiłeś. Niemniej jednak nie będę kasował postu i go tutaj zostawię - a nuż się komuś przyda...

Asdef - 12 Maj 2007, 14:04

...a ja to robie, Interaktywnym obrysem :)

efekt w wzałączniku robione w X3 - zapisane do 11 :-?

ersted - 12 Maj 2007, 14:21

Więc szedłem za Twoimi radami i uzyskałem po części ten efekt jednak nie dokońca ale też opisze może komuś sie przyda. Więc jeśli chodzi o gwiazdę nie wyczerpała całkowicie tematu gdyż wyśrodkowując środki tej mniejszej i tej większej która ma być całkowicie przeźroczysta odległości od boków są takie same jednak przy bardziej złozonych kształtach odległości od brzegów nie są równe i pojawia sie jeszcze następujący problem który jest pokazany poniżej.
U góry po lewej w celu uzyskania proporcjonalnie większego kształtu zastosowałem interakcyjny obrys na zewnątrz ale wypełnienie nie dało rewelacyjnego rezultatu na powiększonym obiekcie co można zauważyc na rogach tego obiektu. Jednak proporcje kształtu zachowują się zadawalająco.
U góry po prawej zastosowałem interakcyjny obrys do wewnątrz i wypełnienie dało zadawalający rezultat, natomiast zachowanie proporcji kształtu mogło by być lepsze.

Na dole zamieściłem uzyskany efekt poprzez metamorfozę i nadanie przeźroczystości obrysu (opisane j/w) tego z góry po prawej.
Nie jest to dokładne odwzorowanie kształtu ale na moje potrzeby bardziej chodziło o zachowanie wypełnienia i jego kolorystyki.
Dziękuje za porady i pomoc


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group