Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych

CorelDRAW - grafika wektorowa - CorelDRAW - Kolory - POMOCY!

iloria - 29 Listopad 2012, 17:56
Temat postu: CorelDRAW - Kolory - POMOCY!
Witam serdecznie wszystkich!

Jestem amatorką jeżeli chodzi o pracę w Corelu. Pracuję na CorelDRAW X5 Wykonałam projekt, w którym zastosowałam barwy "PANTONE". Barw jest tylko CZTERY. Chciałabym, aby projekt wyglądał względnie profesjonalnie. Zobaczyłam w sieci kilka przykładów "KSIĘGI ZNAKU". Nigdy czegoś takiego nie robiłam. Tam na jednej ze stron było zestawienie kolorów użytych w projekcie.
Każdy z kolorów miał przypisane wartości dla: PANTONE, CMYK, RGB i WEB.

Serdecznie proszę o możliwie jak najszybsze ustalenie moich kolorów w CORELU:
PANTONE 1788 CV ==> CMYK=? ==> RGB=? ==> WEB=?
PANTONE 368 CV ==> CMYK=? ==> RGB=? ==> WEB=?
PANTONE 285 CV ==> CMYK=? ==> RGB=? ==> WEB=?
PANTONE 431 CV ==> CMYK=? ==> RGB=? ==> WEB=?

Jeżeli to możliwe proszę o sprawdzenie mojego pliku i wyjaśnienie, jak w przyszłości samodzielnie mam radzić sobie z takim problemem.
Może się w przyszłości ja jakoś odwdzięczę? :roll:

Poniżej umieszczam Plik CDR zapisany w wersji 11 oraz plik PDF.

Bogumila M. - 29 Listopad 2012, 18:44

Kliknij na kolorowym kwadracie, po czym z przybornika po lewej stronie wybierz Wypełnienie (taki przechylony garnuszek), a w nim wypełnienie jednolite. Dostaniesz okienko Wypełnienie jednolite otwarte na zakładce palety. Po prawej masz rozwijane listy z wartościami CMYK, RGB itp. Pod spodem są wartości.
Trurl - 29 Listopad 2012, 19:31

Iloria, Pantony nie są przekładalne ani na CMYK, ani na RGB, bo to są tzw. kolory spotowe, czyli lejesz w maszynę drukarską konkretne Pantony z puszki i drukujesz. Po przełożeniu na CMYK czy RGB będą zbliżone, ale nie spodziewaj się cudów. Posyłam Ci plik z odpowiednimi przeróbkami. Nie wiem, jaką wersją Corela dysponujesz, więc na wszelki wypadek zapisałem to w Corel11. - Starszego chyba nie masz? Późniejsze wersje otworzą go bez problemu.
A robisz to tak:
1. Zaznaczasz kwadraty w danym wierszu w kol. CMYK i RGB.
2. Kopiujesz kolory Pantone - wiesz, Edit/Copy Properties From/Fil
3. Stosujesz przepis zaproponowany przez Bogumiłę.

I już. :->

chezare - 29 Listopad 2012, 19:52

Zajrzałem bo jak Trurl pisze to wie o czym mówi :-)
Nick koleżanki też mnie przyciągnął :-)
"Zastosowałam tylko cztery pantony" :-)
W drukarni na pewno się ucieszą z takiego projektu :-)
Powtórzę to co napisał kolega Trurl.
Panton to jest zbiór kolorów, które nie dają się wydrukować ze standardowej palety CMYK.
Moim zdaniem, z którym nie wszyscy muszą się zgadzać, ma to sens kiedy chodzi o drobne elementy grafiki. Jeden kolor nic się nie porozjeżdża.
Na co dzień mam do czynienia z projektami które zawierają same pantony, ja tym wszystkim projektantom życzę… wszystkiego dobrego :-)
Miłego weekendu :-)

Bogumila M. - 29 Listopad 2012, 20:24
Temat postu: Re: CorelDRAW - Kolory - POMOCY!
Trurl napisał/a:
Nie wiem, jaką wersją Corela dysponujesz, więc na wszelki wypadek zapisałem to w Corel11. - Starszego chyba nie masz?

Pozwolę sobie podpowiedzieć:
iloria napisał/a:
Pracuję na CorelDRAW X5


To dowodzi, że czasem umyka uwadze to, co przed nosem. To nie jest przytyk do kogokolwiek. To uwaga ogólna. :)

tegraf - 29 Listopad 2012, 20:26

Jak się już uda ta konwersja, to poproszę o info, jakie to są te odpowiedniki w kolorach WEB (cokolwiek to znaczy).
iloria - 29 Listopad 2012, 20:55

Bogumila M. napisał/a:
Kliknij na kolorowym kwadracie...


Dziękuję Wam za cenne rady. Mam nadzieję, że ten sposób opisywania kolorów w projekcie jest prawidłowy? Bardzo proszę sprawdzić mój plik podglądu po kątem poprawności, jak również proszę o odpowiedź na bardzo ważne pytanie:

Czy widoczny w załączniku "Profil kolorów dokumentu" - jest poprawny, dla definiowania podanych kolorów w różnych trybach? (widoczny w załaczniku)

Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam! :-D

Poniżej plik podglądu:

tegraf - 29 Listopad 2012, 21:05

R243 G22 B42 w zapisie szesnastkowym to #F3162A (nie #F3202A)
iloria - 29 Listopad 2012, 21:12

tegraf napisał/a:
R243 G22 B42 w zapisie szesnastkowym to #F3162A (nie #F3202A)

Gratuluję spostrzegawczości :)
W zapisie RGB został popełniony, bład - pomyłka. Prawidłowo powinno być Green=32.
Dzięki :D

tegraf - 29 Listopad 2012, 21:22

A może zamiast tego dziwnego cmyka z Pantone CG 10 CV lepiej C0M0Y0K60?
tegraf - 29 Listopad 2012, 21:36

Koleżanko Ilorio, to na dzisiaj? Bo ja mam kompletnie inne wartości CMYK po konwersji Pantonów za pomocą podanego przez Ciebie profilu. Gdyby różniły się o 1-5% to pół biedy, ale różnią się o kilkanaście, a za bardzo nie mam teraz czasu. Odpowiem rano.
tegraf - 29 Listopad 2012, 22:09

Tak na szybko, paleta CV (np. PANTONE 1788 CV) nie jest już używana (od 2010 roku).
W Corelu ten zbiór pochodzi jeszcze z czasów Corel 8 (prehistoria) i służyła do symulacji kolorów pantonowskich na ekranie (Computer Video). Takich farb żadna drukarnia nie kupi.

Powinnaś zdefiniować te kolory z palety Pantone C (dla druku na kredzie) lub Pantone U (dla druku na papierze niepowlekanym).

iloria - 30 Listopad 2012, 10:55

tegraf napisał/a:
...paleta CV (np. PANTONE 1788 CV) nie jest już używana (od 2010 roku).
Powinnaś zdefiniować te kolory z palety Pantone C (dla druku na kredzie) lub Pantone U (dla druku na papierze niepowlekanym).


Dziękuję bardzo za radę. A czy mógłby Pan mi wyjaśnić, jak mam to zrobić w programie Corel DRAW x5 ? Byłabym bardzo wdzięczna. Domyślam się, że jest to w jakimś okienku, lub opcjach wypełnienia?

Bardzo proszę o pomoc!

tegraf - 30 Listopad 2012, 12:44

Przepraszam za zwłokę, ale miałem strajk Neostrady.

Iloria (extra nick), w Twoim podejściu do tematu jest kilka zakrętów. Ma być "profesjonalnie", więc chyba trzeba dokonac kilku zmian.

Po pierwsze, decydując się na projektowanie (loga ?) i definiując barwy za pomocą kolorów Pantone, powinnaś mieć dostęp do nowego próbnika tych kolorów wykonanego przez dobrą firmę. Sądzę, że nie masz do niego dostępu, a co za tym idzie - nawet Ty, jako autorka projektu nie wiesz, jak naprawdę Twój projekt będzie wyglądał po wydrukowaniu z ich użyciem.

Dlaczego tak sądzę? Bo podajesz nazwy tych kolorów z palety CV, która... nie istnieje. W drukarnich używa się farb z palety "Pantone solid coated" - z literką C (od coated - powlekany, czyli kredowy, w uproszczeniu). Są jeszcze probniki z literką U (uncoated - niepowlekany, czyli w uproszczeniu na papier offsetowy) i M (matowy).

Zatem prawidłowe nazwy kolorów Pantone w Twoim projekcie to:
PANTONE 1788 C, PANTONE 368 C, PANTONE 285 C, PANTONE 431 C (tak na marginesie: w Twoich kolejnych postach ten ostatni zmienił nagle nazwę na Cool Gray 10 CV).

Przechodząc teraz do Twojej prośby o odpowiedniki w cmyk i rgb (web pomijam - to to samo co rgb, tylko w zapisie szesnastkowym - jak ktoś nie umie dokonac konwersji między tymi systemami, może korzystać z konwertera RGB-Hex: http://www.javascripter.net/faq/rgbtohex.htm

Zawsze każdym razem, gdy wiedzę zapis w "Księdze znaku" określający kolory w cmyk, zastanawiam się, co autor miał na myśli. Te same wartości cmyk wpisane na twardo w projekcie i wydrukowane wyjdą inaczej przy druku na maszynie offsetowej, inaczej na ploterze wielkoformatowym. Inaczej przy druku na kredzie, inaczej przy druku na papierze gazetowym. To wszystko opisuje profil. Określanie kolorów w cmyk bez podania profilu jest trochę bez sensu. Podane przez Ciebie profile są dobre, ale wartości cmyk - już niekoniecznie.

Odpowiedniki cmyk dla pantonów to jedna z bardziej tajemniczych funkcji Corela. Proponowane przez program wartości cmyk dla kolorów najbardziej zbliżonych (100% nie uzyskasz nigdy) powinny uwzględniać zainstalowany i obowiązujący profil dla maszyny offsetowej.

Zrobiłem więc serię eksperymentów zmieniając profil cmyk w Corelu na japoński, amerykański, europejski: podawane przez Corela wartości są identyczne. To problem, bo tak być nie powinno. Więc albo są to wartości wpisane na stałe (?), albo też Corel dokonuje konwersji z Pantone na cmyk w oparciu o jakiś wewnętrzny profil ogólny ("Generic cmyk" albo jeszcze co innego) kompletnie ignorując zainstalowane profile icm.

Co ciekawe, przy eksporcie do pdf, przy włączonej opcji "Przekształć kolory dodatkowe na rozbarwiane" te wartości nie ulegają zmianie, to znaczy są takie, jakie proponuje Corel (w dalszym ciągu zainstalowany profil cmyk jest ignorowany).

To zadziwiające (cały czas piszę o X3, tylko do takiej wersji mam dostęp). Programy konkurencji przy konwersji zwracają różne wartości, w zależności od profilu.

Firma Pantone (ta która to wszytko wymyśliła) ma w swojej ofercie specjalny program o nazwie PANTONE COLOR MANAGER służący do obliczania warości cmyk właśnie w oparciu o profile. Polski opis można zobaczyć tutaj: http://wzorniki.eu/opis/2...r-software.html

Najważniejsze zdanie z tego opisu jest takie: "PANTONE COLOR MANAGER pozwala również na utworzenie biblioteki kolorów PANTONE z uwzględnieniem własnego, docelowego profilu ICC. Posiada dodatkowe funkcje konwersji koloru „spotowego” do CMYK z użyciem wybranego profilu." - co świadczy o tym, że obliczanie wartości cmyk za pomoca Corel jest cokolwiek ułomne.

Sądzę zatem, że jedną sensowną metodą (bez dostępu do tego programu) określenia cmykowych odpwiedników wybranych Pantonów dla konkretnego profilu, jest export do pdf z wyłączoną opcją "Przekształć kolory dodatkowe na rozbarwiane" i dokonanie tej konwersji w Acrobacie (oczywiście w oparciu o właściwy profil).
Dla Twoich Pantonów i profilu ISO Coated V2 są to:

PANTONE 1788 C > 0C 84M 75Y 0K
PANTONE 368 C > 64C 0M 88Y 0K
PANTONE 285 C > 87C 44M 0Y 0K
PANTONE 431 C > 62C 43M 32Y 37K

Ten ostatni lepiej zamienić na Cool Gray 10 CV i odpowiednik C0 M0 Y0 K60, inaczej w przypadku dużej apli dla wielu drukarń jest nie do wykonania.

Zobacz też opis kolorów w tej księdze znaku (strona 8): http://mazel.pl/data/file...Mazel_02-09.pdf


____________________

Drugi problem, to zmiana na RGB. Może nawet większy niż zamiana na cmyk. Tu by się przydał wspomniany program.

Można by dokonywać zamiany obliczonych cmyków na rgb, ale te cmyki już są tylko przybliżonymi wartościami pantonów, więc to bez sensu.
Podam Ci sposób, z którego sam korzystam. Nie jest co prawda jakoś specjalnie podbudowany teoretycznie, ale w tych kilku przypadkach w których musiałem dokonać takiego przeliczenia, zadziałał dobrze.
Potrzebna jest przeglądarka Chrome.

Na stronie: http://www.pantone.com/pa...olorfinder.aspx
w wyszukiwarce kolorów wpisujesz nazwę szukanego koloru.



Klikasz na ukazanym kolorze prawym klawiszem myszy i wybierasz polecenie "Zbadaj element".



W zaznaczonym wierszu wartość "background-color" to szesnastkowy zapis wartości rgb.
W oknie obok ta sama wartość w zapisie dziesiętnym.




Do tej pory jakoś się sprawdzało.



Jeszcze uwagi:
1. W swojej księdze znaku powinnaś umieścić zapis, że o ile jest to możliwe, należy używać farb Pantone, a kolorystyka cmyk jest pomocnicza i do użycia wtedy, gdy nie można użyć Pantone. Swoją drogą, bogaty klient, 4 Pantony w logo... :-) (patrz post Chezzare).
2. Wskazane tez jest umieścić nazwy kolorów folii (i nazwy producentów) do oklejania.


Co do palet pantonowych w Corelu - mam X3, ale sądzę, że w X5 są w tym samym miejscu. Szukaj palety o nazwie "Pantone solid coated".



Pozdrawiam i zaznaczam, że to nie "obowiązujące wytyczne", tylko moje propozycje. Może ktoś jeszcze się wypowie.

iloria - 30 Listopad 2012, 18:56

tegraf napisał/a:
Przepraszam za zwłokę, ale...


Nie ma za co przepraszać. Widzę, że mam do czynienia z prawdziwym profesjonalistą! Jestem bardzo mile zaskoczona! Pańskie cenne rady, są dla mnie niezwykle pomocne.
Proszę mi wierzyć, że sama bym na te pomysły nie wpadła.

Co do kwestii wyboru PANTONE, to chciałabym podkreślić, iż wybór ten związany jest z projektem, ponieważ, kolorystyka, jakiej używam w projekcie, jest bezpośrednio związana z kolorystyką, stylem i symboliką innego "charakterystycznego znaku", na którym oparłam swój projekt. Księga znaku, którą otrzymałam, jako przykład od Pana, będzie bardzo pomocna.

Wykonam niedługo skalę kolorów w pliku *.cdr - według Pańskich wskazówek i oddam panu do weryfikacji, czy nie popełniłam błędów.

Jestem bardzo wdzięczna za pomoc, tym bardziej, że z tematyką zagadnień, którą mi Pan wyjaśnił, spotykam się pierwszy raz. Jak wspomniałam, jestem amatorem i nie miałam wcześniej styczności z tematem Corela w żadnej szkole, ani na żadnym kursie.
Może sobie więc Pan wyobrazić, jak bardzo są dla mnie cenne Pańskie rady. :-)

tegraf - 30 Listopad 2012, 19:06

Witamy zatem w klubie (na forum znaczy się).
Jesteśmy do dyspozycji :-)

No i nie "panujemy" tutaj. ;-)

Trurl - 30 Listopad 2012, 22:24

No, no... Telegraf, to, jak piszesz o kolorach, świadczy o tym, że wiesz o nich wszystko...
Tylko że konsumenci kolorów nie czują różnic, które są dla Ciebie oczywiste. Bo konsumpcja koloru polega na umiejętności powiedzenia, czy konkretny przedmiot, ot, choćby zwyczajny kaloryfer, jest ładniejszy, gdy pomalowany jest kolorem Pantone Red 032, czy kolorem Pantone 1788 C. Każdy użytkownik kaloryfera powie, że nie widzi różnicy, bo to ten sam kolor.
I będzie miał rację! :-D

Konsumenci traktują kolor jak coś użytecznego, np. grzebień. A każdemu użytkownikowi grzebienia (a więc jego konsumentowi) jest dokładnie wszystko jedno, czy jego grzebień ma 200 czy 230 zębów, bo różnic w czesaniu nie odczuje. Fryzjer, który się posługuje grzebieniem jako narzędziem, też nie odczuje różnicy, nawet, jeśli będzie wiedział, że obydwa grzebienie różnią się liczbą zębów.
Takie różnice mogą mieć znaczenie tylko dla producentów grzebieni, bo może się okazać, że znacznie trudniej jest wykonać grzebień o 230 zębach niż ten, który ma ich 200. Problemy technologiczne mogą okazać się niewarte pokonania, bo przecież wszystkim użytkownikom grzebieni jest dokładnie wszystko jedno... :-D

Bogumila M. - 30 Listopad 2012, 23:54

Święte słowa, tyle tylko, że to forum nie użytkowników, ale wyrobników. Owszem, użytkownikowi wszystko jedno z czego jest grzebień zrobiony i ile ma zębów, natomiast producent musi to wiedzieć. Bo inaczej dążąc do minimalizacji kosztów wyprodukuje grzebień z jednym zębem albo z gumy. Podobnie jest z grafiką. Grafik musi wiedzieć jakie kolory w swoim projekcie zastosował. Nie jest nawet wszystko jedno jaki czerwony jest zastosowany w np. fladze.
tegraf - 1 Grudzień 2012, 15:29

Do Trurla: święte słowa. Większość tak własnie to postrzega, ale czy ma rację?

Twoje słowa można odnieść do każdej dziedziny: muzyki, kuchni, literatury itd. W każdej z dziedzin jest jakaś większość konsumentów, która mniej widzi, mniej czuje i mniej słyszy. Na szczęście jest też ta mniejszość, która widzi więcej, słyszy więcej i czuje więcej.

Trudno też mówić tu o racji, bo - póki co - nie ma konfliktu. To ta wyrobnicza mniejszość pisze, próbuje, maluje, a z tego wszystkiego "statystyczny" korzysta - lub nie.

Często też ta mniejszość tworzy tylko po to, by zaspokoić... siebie.
I całe szczęście. Dramat się zacznie, gdy przestanie to robić.

Wtedy wszyscy, bez wyjątku, będziemy ubierać się w koreańskie mundurki, żreć sól drogową i słuchać radia Zet z telefonicznych, pierdzących głośniczków. I czesać się jednozębowym grzebieniem.

iloria - 3 Grudzień 2012, 11:12

Do Kolegi Tegraf'a

Przepraszam, że tak późno odpisuję.
Wykonałam "skalę kolorystyki" według wskazówek, jakie mi udzieliłeś.
Bardzo proszę o sprawdzenie i o naniesienie koniecznych poprawek.
Z góry bardzo dziękuję!

Dodaję plik *.cdr zapisany do wersji 11.

Serdecznie pozdrawiam i czekam na odpowiedź :->

tegraf - 3 Grudzień 2012, 12:04

Na moje oko - jest dobrze.

Najtrudniej z konwersją do RGB - aby zobaczyć "właściwy" kolor, trzeba wyłączyć w Corelu zarządzanie kolorem. Porównałem Twoje próbki organoleptycznie - porównując z fizycznym próbnikiem kolorów.

Zmieniłbym tylko zapis ostatniej, szarej - na jednakowe wartości w każdym kanale np. na R100G100B100 - to tak z "matematycznego" punktu widzenia bardziej prawidłowo.

Pozdrawiam

iloria - 3 Grudzień 2012, 12:51

tegraf napisał/a:
Na moje oko - jest dobrze...


Jeszcze raz dziękuję za rady... ;-)

iloria - 6 Grudzień 2012, 14:22

Jeszcze 3 pytania do "mojego" eksperta:
1) Jak zrobić cały projekt w skali szarości?
2) Z jakimi ustawieniami eksportować do PDF - żeby było tak "jak trzeba"?
3) Z uwagi na to, że eksportuję każdą stronę Corela pojedynczo, czym scalić w strony, żeby było profesjonalnie?

Za wszelką pomoc z góry dziękuję! ;-)

tegraf - 6 Grudzień 2012, 14:44

1) Więcej informacji poprosimy. Chodzi o zamianę projektu (np. logo) czy całej księgi znaku (np. szary pdf)?
2) A jakie jest przeznaczenie dokumentu? Ma być drukowany? Jak tak, to jaką techniką? Czy też może ma być umieszczony na stronie www lub rozsyłany mejlem?
3) Acrobat.

iloria - 9 Grudzień 2012, 21:52

tegraf napisał/a:
1) Więcej informacji poprosimy...


1) Jeżeli chodzi o zamianę na skalę szarości, to sprawa dotyczy tylko pliku CDR, który jest kolorowy. Nie chodzi mi o wersję monochromatyczną, czy też achromatyczną, tylko zamiast kolorów - odpowiedniki w skali szarości. Barwy projektu, to te PANTONE, które są w ostatnim pliku, jaki załączyłam. Jeżeli chodzi o szarość, wystarczą mi parametry RGB i CMYK.

2) Tak plik *cdr będzie drukowany na brystolu w charakterze prezentacji na kartce A4, a poza tym będzie exportowany do PDFa, jako część "Księgi Znaku" :) Księga znaku będzie drukowana w kolorze na zwykłych kartkach prawdopodobnie, ale będzie też w wersji elektronicznej - PDF. Z uwagi na to, że w "Księga Znaku" zawiera znak firmowy (projekt) w rożnych wersjach, jak również zawiera kolorystykę (taką jak robiliśmy), nie wiem jakiego eksportu do PDFa - jakich ustawień użyć.

3) Chodzi o Adobe Acrobat Pro? Czy poradzę sobie zwykłym Acrobatem? Nie robiłam tego nigdy.

Jeśli chodzi o punkt "1" Myślałam o eksporcie jako *.pdf z odcieniami szarości i zaimport z powrotem do Corela.

Serdecznie pozdrawiam Kolegę :D

chezare - 10 Grudzień 2012, 20:37

Nic z tego nie rozumiem ale mam jeszcze parę włosów na głowie i nie jest mi wszystko jedno jak wygląda mój grzebień :-)
Kombinuję, że jak ma więcej zębów, to mniej czasu tracę na czesanie?

iloria - 11 Grudzień 2012, 00:12

Ponawiam post... pls halp :P

1) Jeżeli chodzi o zamianę na skalę szarości, to sprawa dotyczy tylko pliku CDR, który jest kolorowy. Nie chodzi mi o wersję monochromatyczną, czy też achromatyczną, tylko zamiast kolorów - odpowiedniki w skali szarości. Barwy projektu, to te PANTONE, które są w ostatnim pliku, jaki załączyłam. Jeżeli chodzi o szarość, wystarczą mi parametry RGB i CMYK.

2) Tak plik *cdr będzie drukowany na brystolu w charakterze prezentacji na kartce A4, a poza tym będzie exportowany do PDFa, jako część "Księgi Znaku" :) Księga znaku będzie drukowana w kolorze na zwykłych kartkach prawdopodobnie, ale będzie też w wersji elektronicznej - PDF. Z uwagi na to, że w "Księga Znaku" zawiera znak firmowy (projekt) w rożnych wersjach, jak również zawiera kolorystykę (taką jak robiliśmy), nie wiem jakiego eksportu do PDFa - jakich ustawień użyć.

3) Chodzi o Adobe Acrobat Pro? Czy poradzę sobie zwykłym Acrobatem? Nie robiłam tego nigdy.

Jeśli chodzi o punkt "1" Myślałam o eksporcie jako *.pdf z odcieniami szarości i zaimport z powrotem do Corela.

Serdecznie pozdrawiam Kolegę :D

Trurl - 11 Grudzień 2012, 08:19

Piszesz, Ilorio:
Cytat:
Jeśli chodzi o punkt "1" Myślałam o eksporcie jako *.pdf z odcieniami szarości i zaimport z powrotem do Corela.


A ja bym zrobił tak:
1. Eksport z Corela do PDF.
2. Konwersja PDF w Acrobacie do skali szarości za pomocą wtyczki "Quite A box of tricks".
3. Import "wyszarzonego" pedeefa do Corela.
4. Druk.

P.S. Jeśli nie możesz "wyszarzyć" kolorowego pedeefa, daj znać, zrobię Ci to z przyjemnością... :->

tegraf - 11 Grudzień 2012, 08:55

1. Jeżeli chodzi o odpowiedniki Pantonów w skali szarości, to żadna metoda z automatyczną zamianą nie jest dobra. Odcieni szarego jest 256, a kolorów Pantone - coś około 1700. Nie ma siły, każdej wartości koloru szarego zostanie przypisane kilka kolorów Pantone. Jedyna metoda to metoda "na oko". To Twój projekt, dlatego musisz zrobić projekt od nowa, ręcznie, tak dobierając szarości, żeby było dobrze - nie przejmując się specjalnie tym, czy ten Panton to szary jaśniejszy czy ciemniejszy. Projekt ma być czytelny, ale zaprojektowany od nowa.

2. No to problem. Jeżeli na ekran, to nie do druku. Jeżeli do druku - to czy z czterema Pantonami? Jak dojdą inne elementy w księdze (np. zdjęcia) oznacza to druk ośmiokolorowy. Klient udźwignie? Z kolei wykonywanie kilku "ksiąg" (może "księg"?) z różnym przeznaczeniem to proszenie o kłopoty. Można próbować wybrnąć z kłopotu rezygnując z umieszczania w księdze znaku 4 kwadracików wypełnionych tą samą barwą w różnych przestrzeniach (cmyk, pantone, rgb), a pozostawić jeden kwadracik (w cmyk) z opisem innych przestrzeni obok (patrz: http://mazel.pl/data/file...Mazel_02-09.pdf (str. 8))

3. Wpisz w Google "merge pdf". Dostaniesz przynajmniej kilkanaście linków do programów łączących pdfy.

iloria - 11 Grudzień 2012, 18:21

Sprawę kolorów w księdze znaku, można rozwiązać za pomocą odpowiednich ustawień eksportu do PDF. Tylko ciekawa jestem jakich? Bo generalnie całą księgę znaku mogę zrobić w CMYK i "po ptakach", tylko nie wiem jak i gdzie to poustawiać...

I jeszcze jedno pytanie... bo zupełnie zapomniałam, kiedyś to robiłam... narysowałam sobie krzywą w kształcie załóżmy litery "A", zdecydowałam się ją pogrubić za pomocą obrysu. Jak teraz ten obrys zamienić w krzywą i połaczyć z bazową krzywą? :) Przepraszam za głupie pytanie, ale gdzieś szukam i próbuję ale coś nie wychodzi... :/

Oczywiście bardzo dziękuję za rady i pomoc... :)

tegraf - 11 Grudzień 2012, 20:05

iloria napisał/a:
Bo generalnie całą księgę znaku mogę zrobić w CMYK i "po ptakach"


http://corel.wodip.opole....opic.php?t=4686

chezare - 11 Grudzień 2012, 23:39

Obrysu nie musisz zamieniać na krzywą bo już nią jest.

Później wszystko zaznacz i połącz (ctrl+L).

iloria - 12 Grudzień 2012, 01:54

Bardzo dziękuję za pomoc... Wam Moi Drodzy! :)
Linka na temat kolorów... palet, zastosowania i różnic - studiuję na bieżąco, dzięki Waszym radom i pomysłom. Link, od Tegrafa - to sprawa wymagająca dłuższej analizy, ale podejście do tematu profesjonalne. Jest to pierwsze forum, na którym mam do czynienia z prawdziwymi ekspertami. Jak już wspomniałam wcześniej, jestem amatorką i jest przede mną wiele nauki. Skupiałam się do tej pory na artystycznej stronie grafiki, a nie jej technicznym aspektom, lecz w dzisiejszych czasach, aby "coś zarobić" trzeba być takimi ekspertami jak Wy, pomijając już choćby fakt talentu plastycznego.

Pozdrawiam serdecznie! :)

Samuraj - 11 Marzec 2015, 11:48

Witam!
Mam trochę problem z odróżnianiem kolorów i mega trudno znaleźć mi najbliższy odpowiednik w CMYK koloru R0 G0 B255, czyli po prostu niebieskiego.
Możecie pomóc?

restauro - 11 Marzec 2015, 12:00

Klikasz na dolnej belce z lewej strony na kolor i po otwarciu okna -Wypełnienie jednolite zmieniasz w rozwijanym menu z RGB na CMYK
C 99
M 96
Y 0
K 0

Trurl - 11 Marzec 2015, 12:05

Nie wszystkie kolory z przestrzeni RGB są przekładalne na CMYK. Trzeba eksperymentować. Ja pracuję wyłącznie w CMYKu, a jeśli potrzeba, korzystam z Pantonów.
Jeśli musisz przekładać RGB na CMYK, zaopatrz się we wzorniki kolorów, co kosztuje niemało, i dobieraj ręcznie. W niektórych przypadkach Corel przyzwoicie zamienia RGB na CMYK, ale w Twoim przypadku ta zamiana daleka jest od doskonałości. Już lepiej wychodzi zamiana na Pantone, ale to Cię zapewne nie satysfakcjonuje.

Samuraj - 11 Marzec 2015, 12:07

restauro napisał/a:
Klikasz na dolnej belce z lewej strony na kolor i po otwarciu okna -Wypełnienie jednolite zmieniasz w rozwijanym menu z RGB na CMYK
C 99
M 96
Y 0
K 0


Ale tutaj zmieniam po prostu paletę z RGB na CMYK, co oznacza też, realnie, jednak inny kolor.
A mi zależy na tym by CMYK był jak najbliższy kolorowi RGB, czyli po prostu pomocy w odnalezieniu odpowiednika.

Trurl napisał/a:
Nie wszystkie kolory z przestrzeni RGB są przekładalne na CMYK. Trzeba eksperymentować. Ja pracuję wyłącznie w CMYKu, a jeśli potrzeba, korzystam z Pantonów.
Jeśli musisz przekładać RGB na CMYK, zaopatrz się we wzorniki kolorów, co kosztuje niemało, i dobieraj ręcznie. W niektórych przypadkach Corel przyzwoicie zamienia RGB na CMYK, ale w Twoim przypadku ta zamiana daleka jest od doskonałości. Już lepiej wychodzi zamiana na Pantone, ale to Cię zapewne nie satysfakcjonuje.


Także czeka mnie zabawa o ile nie pomoże rada kolegi restauro ;).

restauro - 11 Marzec 2015, 12:07

Samuraj napisał/a:
Mam trochę problem z odróżnianiem kolorów

Mam trochę problem z odróżnianiem kolorów
Kolega musi zdać się na program.
W moim monitorze wygląda prawie idealnie .Ale jak to będzie wyglądało w naturze na papierze ?

Samuraj - 11 Marzec 2015, 12:15

restauro napisał/a:
Samuraj napisał/a:
Mam trochę problem z odróżnianiem kolorów

Mam trochę problem z odróżnianiem kolorów
Kolega musi zdać się na program.
W monitorze wygląda prawie idealnie .Ale jak to będzie w naturze?


U mnie to idzie we fiolet i tak też będzie w druku: już raz spartoliłem sobie tym przełożeniem ulotki ;-) .

restauro - 11 Marzec 2015, 12:20

Samuraj napisał/a:
już raz spartoliłem sobie tym przełożeniem ulotki

Bez próbnego wydruku raczej nikt Ci nie pomoże .To zależy także od papieru,światła ,ustawień w drukarni .

Samuraj - 11 Marzec 2015, 12:25

restauro napisał/a:
Samuraj napisał/a:
już raz spartoliłem sobie tym przełożeniem ulotki

Bez próbnego wydruku raczej nikt Ci nie pomoże .To zależy także od papieru,światła ,ustawień w drukarni .


Generalnie zawsze robię w jednej drukarni i na razie pokrywa się to zawsze z moim kolorem na monitorze, także mogę mieć pewność, że jak w CMYKu jest fiolet, to i fiolet będę mieć wydrukowany ;-) .
Także szukam dalej!
Serdeczne dzięki za pomoc!

chezare - 12 Marzec 2015, 12:36

http://rgb.to/0,0,255
Corel robi z tego RGB 94/89/0/0 i to jest na moje oko nie najgorzej, tyle tylko że ja bym tego nie nazwał niebieskim.

Z wyłączonym zarządzaniem kolorami Corel zamienia to na 100/100/0/0 i to wygląda jak niebieski :-)

Czegoś takiego się z CMYK nie da wydrukować, jakiś Reflex Blue :-)

restauro - 12 Marzec 2015, 13:38

chezare napisał/a:
Corel robi z tego RGB

Co Corel to inaczej .U mnie jak wyżej -99 - 96

bidon184 - 12 Marzec 2015, 15:20

w x6 tak jak chezare pisze nida sie :-) ,jak chce cos takiego uzyskac to rgb albo ewentualnie w cmyk to daje gradient i na to przezroczystosc radialna ale to jest kombinacja alpejska :-)
chezare - 12 Marzec 2015, 19:15

Szogun napisał że mizernie rozróżnia kolory, tak że nie ma to większego znaczenia. :-)
Ma to samo co ja, tylko że ja w ogóle nie rozróżniam kolorów.
Większość bitmap da się przekonwertować na CMYK, tak że trudno zauważyć różnicę, jednolicie wypełnione obiekty, które mają w dokumencie jakąś znaczącą powierzchnię mające taki kolor jak ten o którym tu mowa, na CMYK się przełożyć nie dadzą, trzeba użyć pantonu, albo zaakceptować znaczącą różnicę w kolorach. Można też szukać drukarni której maszyny korzystają z więcej niż 4 kolorów w jednym przelocie, ale jaki program to uwzględnia? :-)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group