Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych

CorelDRAW - grafika wektorowa - Dopasowanie do wymiarów rzeczywistych

Reinfarias - 25 Wrzesień 2014, 17:58
Temat postu: Dopasowanie do wymiarów rzeczywistych
Witam
Czy jest jakiś dokładny sposób wymiarowania obiektów do rozmiarów rzeczywistych? Tzn. na obrazku poniżej mam 2 elementy. Pierwszy po lewej to formatki dibondu na który ma być naklejony wydruk i jest on w skali 1:1.
Drugi (po prawej) natomiast to plik klienta, który jest po prostu wektorem i nie miał żadnej skali.
Te 2 puste pola pomiędzy formatkami to okna, których wymiary są na projekcie od klienta. I pytanie w jaki sposób mogę dopasować wielkość obrazka po prawej, żeby idealnie dopasował się do tych pustych miejsc po lewej? Na oko tego nie można zrobić niestety.


restauro - 25 Wrzesień 2014, 19:05

Zaznaczasz wskaźnikiem obiekty które chcesz dopasować. Z wciśniętym Shift i lewym klawiszem myszy chwytasz krzyżyk i dopasowujesz obiekt do pożądanych wymiarów .
Reinfarias - 25 Wrzesień 2014, 19:20

Sory, ale możesz jakoś łopatologicznie wytłumaczyć?

P.S. W Corelu można jakiś ustawić punkt przez który obiekt może być skalowany, tak samo jak można ustawić punkt obrotu?

restauro - 25 Wrzesień 2014, 19:27

Tak ,jak wszystko zaznaczysz i przytrzymujesz punkt wystarczy przesuwać myszka w jedna lub drugą stronę , Obiekt będzie się zmniejszał lub zwiększał .
http://corel.wodip.opole....je_obiektow.htm

Shame - 25 Wrzesień 2014, 19:30

Czaję o co chodzi Reinfariasowi, bo sam miałem takie problemy nie raz. Robiłem to "na około", przenosząc skalę. Brałem jeden element stały z prawego projektu (w tym przypadku to prostokąt okna) i powiększałem go tak, żeby był w 1:1. Na pasku narzędzi masz wymiary w [mm] i w [%]. Jak powiększyłeś okno, to wiesz o ile % lub do jakich wymiarów w [mm]. Możesz wtedy obliczyć skalę (np. wyjdzie, że w 1:1 wszystko powinno być większe o 3,543 raza). Wtedy zaznaczasz cały prawy projekt, grupujesz i mnożysz wymiary X i Y o ten współczynnik. Dostaniesz odpowiednio powiększoną grupę obiektów. Teraz wystarczy chwycić za narożnik elementu stałego (prostokąt okna) i przeciągnąć na siatkę lewą. Violá.

Restauro, chyba masz gorszy dzień, stary ;-) Mam wrażenie, że zupełnie nie o to chodziło :-P

Reinfarias - 25 Wrzesień 2014, 19:32

Trochę może zamotałem o co mi chodzi, ale dzięki już sobie poradziłem z małą pomocą. Chodziło mi o takie coś.


Edit: Shame no też ciekawy sposób, bardzo matematyczny. Mi udało się to trochę bardziej wizualnie zrobić robiąc prostokąt obejmujący okna, potem to wszystko kadrując i powiększając do odp rozmiaru i wyciągając z kadru.

restauro - 25 Wrzesień 2014, 19:41

Czasem trudno dokładnie wytłumaczyć problem . Najważniejsze że metodą eliminacji udaje się dojść do konsensusu.
Shame - 25 Wrzesień 2014, 21:16

Święta racja.
zeikon - 28 Wrzesień 2014, 20:13

jeżeli dobrze rozumiem pytanie to:
1. zgrupuj obiekty i miej je zaznaczone
2. zaznacz "zamkniętą kłódeczkę" na pasku obok wymiarów grupy u góry (dzięki temu zmiana wielkości w poziomie będzie proporcjonalna do wielkości w pionie i odwrotnie)
3. wpisz interesujący cię wymiar w okienko
4. przeskalowany obiekt wycentruj (czy czego tam potrzebujesz) z makietą

można zmieniać rozmiar nawet używając prostych działań matematycznych (przynajmniej w X4 się da) np mając wymiar A4 (297mm x 210mm) możesz wpisać w oknie np 297mm+10mm albo 297mm*2 i wynik działania będzie nowym wymiarem obiektu ;)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group