 |
Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych
|
|
Trzy pytania |
| Autor |
Wiadomość |
F-Głowy
Ekspert "Postać F-Głowego"


Wersja CorelDRAW: X4 i X5
Dołączył: 27 Kwi 2011 Posty: 875 Skąd: Z łona matki
|
Wysłany: 2 Czerwiec 2011, 19:01 Trzy pytania
|
|
|
Cześć! Niejasności pewne są. Proszę o rady.
Kilka spraw.
1. Pracuję przy, nazwijmy to, dużym projekcie. Mam kilkanaście stron na których są różne grafiki. W sumie to ich pełno. Z 40 obiektów, bitmap na jednej stronie. Kiedy zapisuję plik trwa to 5 minut. Albo dłużej. I mówiąc "pięć minut" nie zwracam się tu potocznie. Siedzę jak idiota i czekam te zakichane minimum pięć długich minut! Procesor mam czterordzeniowy, sprzęt w miarę nowy. Gdy strony rozbijam tak, że każda strona to osobny projekt, jest dobrze. Inaczej - jest źle. Oryginalne oprogramowanie. Czego to wina? Czy wy też tak macie? To jak na takim sprzęcie pracują niby graficy? Też tolerują takie zwieszanie się np. przy pracy nad gazetkami?
2. W Corel Photo-Paint jak zmniejszymyy bitmapę i potem ją powiększymy - straci na jakości. Wiadomo, bo to grafika rastrowa. W Drawie tak nie ma z obiektami. Ale dlaczego nie tak też i z bitmapami? Oto jest pytanie. Co się dzieje, że bitmapę możemy zmniejszyć a potem powiększyć i nie traci ona na jakości? No i jak to się przekłada na druk?
3. Czym się różni grafika jednowymiarowa od dwuwymiarowej? Corel jest do grafiki dwuwymiarowej ponoć. Skąd taka nazwa? I co mają znaczyć te "dwa wymiary"?
4. Dziś zaatakował mnie błąd. Kolega wysłał mi coś w pliku projektu Corela a ja nie mogłem wstawić jego plików do swojego projektu bo przy przenoszeniu, czy też wycinaniu i wklejaniu obiektów (przeklejaniu) wyskakiwał błąd o jakichś tam wadliwych danych. Co się dzieje? |
|
|
|
 |
s-p-i-n

Pomógł: 192 razy Dołączył: 26 Lut 2007 Posty: 1484 Skąd: opolszczyzna
|
Wysłany: 2 Czerwiec 2011, 19:58
|
|
|
Temat brzmi 3 pytania to będą 3 odpowiedzi na pytania 3 z 4 :P
1. Każdy projekt swoje waży i czasem zapis trwa dłużej, a czasem krócej i z tym raczej nic nie zdziałasz, bo program posiada swoje parametry, których nie podrasujesz.
2. Przy zmniejszaniu grafiki rastrowej w PP zmniejszasz jej rozdzielczość. W rysunku rastrowym wszystko jest zapamiętywane z punktów. Tak więc obrazek zapamiętany jest jako określona liczba punktów, po powiększeniu punkty te stają się duże. Różnica między obrazkiem w oryginalnym rozmiarze i rozmiarze powiększonym, polega więc na powiększeniu stałej liczby punktów. W Draw obraz jest zapamiętywana jako zbiór elementów o określonych parametrach - w tym również rozdzielczość i pomniejszając go lub powiększając do rozmiaru oryginalnego rozdzielczość jest taka sama. Gdybyś w Draw bitmapę znacznie powiększył to ona by też straciła na jakości i było by widać pixele.
3. Grafika dwuwymiarowa jak sama nazwa mówi ma 2 wymiary stąd ta nazwa i gdybyśmy umieścili ją w układzie współrzędnych XY to każdy punkt który ową grafikę tworzy miały współrzędne (x,y). Co do grafiki jednowymiarowej to pierwsze słyszę :) Grafika 3D natomiast ma 3 wymiary - x,y,z |
| Ostatnio zmieniony przez s-p-i-n 2 Czerwiec 2011, 20:00, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
chezare


Pomógł: 402 razy Dołączył: 24 Gru 2010 Posty: 4551 Skąd: Grodzisk Mazowiecki
|
Wysłany: 2 Czerwiec 2011, 19:59
|
|
|
| Z tego co widzę, to grafika rastrowa i w Photo-Paint i w Draw zachowuje się dokładnie tak samo. W Photo-Paint nie zniknie ani jeden punkt dopóki skalowana grafika nie zostanie scalona z resztą dokumentu. |
| Ostatnio zmieniony przez chezare 2 Czerwiec 2011, 23:22, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Artur Miernik


Pomógł: 49 razy Wiek: 53 Dołączył: 18 Lip 2010 Posty: 1608 Skąd: Starachowice
|
Wysłany: 2 Czerwiec 2011, 21:44 Re: Trzy pytania
|
|
|
Zacznę od cytatu:
| Fiutogłowy napisał/a: | | Dziś zaatakował mnie błąd. |
Proponuję, aby ta niezwykle udana fraza stała się hasłem naszego forum. Jestem za
otwartym konkursem na plakat ilustrujący owo pełne wiary wołanie o pomoc.
A teraz odpowiedzi:
1.
Skoro osobno strony działają ok, a razem - niezbyt, to znaczy, że masz niezoptymalizowaną maszynę pod kątem Corela. Ten program ma takie sobie wymagania wobec procesora, ale za to całkiem spore co do pamięci.
Pisałem już o tym na forum:
Po pierwsze, zadbaj o to, by przy dużych pracach Corel miał przyzwolenie na użycie
nawet 90% wolnej pamięci operacyjnej (znajdziesz to w opcjach).
Po drugie, spraw, by następujące rzeczy znajdowały się na osobnych fizycznie dyskach:
- systemowy plik wymiany,
- wykonywana praca,
- pliki wymiany (TEMPy) Corela.
Zatem wniosek dla ciężkich prac: lepiej mieć trzy osobne, nawet stare dyski, niż cztery nowe SSD spięte w RAID.
Po trzecie, jeśli masz 1,5 GB RAM lub mniej - niech Twój systemowy plik wymiany (pagefile.sys) ma wielkość 1,5 razy ilość RAM, od 2 do 3GB RAM, możesz przydzielić tyle miejsca na dysku ile masz RAMu. Dla 4GB i powyżej plik wymiany może być mniejszy tym bardziej, im więcej masz RAMu. U mnie, dla 8GB RAMu przydzieliłem 0,8 x RAM.
Po czwarte, na czas obróbki dużych plików - wyłącz program przeciwwirusowy i wszelkie
rezydentne dziwy.
2.
Raz, nie mam pewności, czy chodzi Ci o skalowanie, czy o zmianę widoku, bo u nas słowo "powiększać" jest używane w obu, sprzecznych, znaczeniach.
Dwa, będę pisał tylko o skalowaniu: jeśli skalujesz, w znaczeniu - powiększasz, bitmapę, wówczas rosną jej wymiary, a maleje rozdzielczość. Jeśli skalujesz w dół, czyli pomniejszasz, wówczas rozmiary maleją, zaś rozdzielczość rośnie. Wiedziałbyś to, gdybyś patrzył na pasek informacyjny Corela podczas skalowania bitmapy. Tak, czy siak, wielkość informatyczna bitmapy ('waga" w bitach) pozostaje w miejscu, dopóki bitmapy nie interpolujesz (menu Mapy bitowe -> Przekształć w mapę bitową).
To jest przewaga programów ogólnoprojektowych nad bitmapowymi.
3.
Jeden wymiar? Każda grafika jednowymiarowa wyglada tak samo, bo jest punktem - użyj wyobraźni.
Historycznie, najpierw powstał termin - grafika wektorowa, dla odróżnienia od grafiki bitmapowej. Niestety, w celach marketingowych zaczęto go używać w sposób idiotyczny -
tylko wobec takich programów, jak CorelDraw, Illustrator, Freehand, Xara, Canvas czy RealDraw. Ta głupota pociągnęła kolejne bzdury - jako, że wektorowe programy do grafiki przestrzennej (3D Studio MAX, Maya, Lightwave, Blender, TrueSpace, Modo, Workstaion, Solid Works, Terragen, Rhino itp.), zaczęto nazywać programami 3D, to marketingowcy zaczęli używać określenia 2D do programów typu Corel, Illustrator.
Tymczasem wszystkie te programy są wektorowe, dotyczy to także edytorów fontów, a nawet... MS Worda! Natomiast programy 2D, to po prostu programy ogólnoprojektowe.
Powiadasz, że Corel to jednowymiarowy program graficzny? Kto Cię wpuścił w maliny?
4.
Błąd danych, czy błąd uszkodzonych obiektów to typowe dla tak skomplikowanych konwersji. Spróbuj:
- zaimportować, zamiast wklejać,
- jeśli wkleiłeś - zobacz, czy nie są to czasem obiekty typu Object Linking and Embedding. Jeśli tak - skopiuj je jeszcze raz do pamięci, a potem użyj opcji wklej specjannie -> wklej jako metafile,
- spróbuj przekleić uszkodzone obiekty do macierzystej aplikacji (np, MS Word) i wyeksportuj stamtąd do pliku,
- importuj na różne sposoby, np. jako AI, PS, EPS, PDF, WMF. Coś na pewno zadziała.
- jeśli rzecz dotyczy starych plików Corela, możesz otworzyć w starej wersji i wypuścić rzecz jako cmx. |
|
|
|
 |
chezare


Pomógł: 402 razy Dołączył: 24 Gru 2010 Posty: 4551 Skąd: Grodzisk Mazowiecki
|
Wysłany: 2 Czerwiec 2011, 23:32
|
|
|
Jak by nie poustawiać pliki wymiany i ile pamięci do blaszaka by nie wsadzić, to i tak będą kłopoty, bo Corel marnie obchodzi się z pamięcią. Jeśli chodzi o programy "rezydentne", to cały Windows jest rezydenty, a zanim dotkniesz myszy po uruchomieniu komputra, masz już działających w tle dziesiątki różnych mniej lub bardziej potrzebnych do życia procesów. Oczywiście czym Corel będzie bardziej samotny, tym powinno być lepiej, a optymalne warunki do pracy uzyskuje po wyciągnięciu kabla zasilającego z gniazdka |
|
|
|
 |
F-Głowy
Ekspert "Postać F-Głowego"


Wersja CorelDRAW: X4 i X5
Dołączył: 27 Kwi 2011 Posty: 875 Skąd: Z łona matki
|
Wysłany: 5 Czerwiec 2011, 11:50
|
|
|
Arturze, bo tak było z tym błędem
4.
A idąc dalej to ja robiłem tak, że elementy, które nie chciały mi się wkleić z Drawa do Drawa, wklejałem do Photo-Painta, albo eksportowałem do PNG i potem wciągałem.
I teraz słuchaj bo bardzo ważne... Tym sposobem mi się wkleiło w projekt.
Ale gdy robiłem PDFy to wychodziły raz - strony bez widzialnych tych produktów, dwa - jakieś wyskakujące informacje o błędzie w trakcie przeglądania PDFa. Po prostu na PDFie (sprawdzałem każdy preset) nie było widać tych grafik. Puste pola zostały. No i panika się zaczęła. Na szczęście wszystko zapisałem elegancko do TIFa i potem z TIFów zrobiłem PDFa. Słuchaj... Najgorsze, że cały projekt też wcześniej nie chciał się wczytać i musiałem robić wszystko od nowa! Dlatego te "awaryjne" pliki robiłem na nowym, osobnym projekcie. Co to były za jaja, no popatrz... Czemu nie było ich WIDAĆ po eksporcie do PDFa?!
3.
Już wiem, dzięki. Dzięki
2.
To znaczy że mam rację? Że dobrze pisałem? Że tak to działa? Chodziło mi nie o zabawę lupą, tylko o chwycenie i zmniejszenie, a potem chwycenie i powiększenie (rozciąganie ogólnie).
1.
Komputer jest nowiuteńki, nawet pachnie nowością.
Jutro Wam napiszę jego parametry może jak będzie czas. Dyski nowe, niezapchane. 4 GB Ramu i użycie pamięci Corelu na 80%. Sam projekt waży 1.2 GB i zawiera bardzo dużo grafik. |
|
|
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|
|
|
|
|
|
Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
| | Strona wygenerowana w 0.11 sekundy. Zapytań do SQL: 10 |
|
|