Corel FORUM Strona Główna Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: roland
5 Czerwiec 2011, 06:13
Zarządzanie kolorem w Corelu - poradnik
Autor Wiadomość
anmedia 
Początkujący


Dołączył: 13 Lip 2011
Posty: 14
Skąd: Madrid
Wysłany: 21 Lipiec 2011, 00:45   

jestem w szoku i pod wrazeniem, chciałem pisac nowy temat, ale dotarłem do tego co tu widac, moj problem byl ze na laserze wychodzi blado - i ... po przeczytaniu pomoglo i to bardzo. Dzieki ;-)
 
 
pixelnoiz 
Początkujący


Dołączył: 24 Sie 2011
Posty: 5
Skąd: Poznań
Wysłany: 24 Sierpień 2011, 20:26   

> [quote="tegraf"]Pytanie: Dlaczego drukarnia nie chce mi dalej wydrukować ulotki?;

Cytat:
Bo to dobra drukarnia była....

Wiela szacunek za ten artykuł, za ten wątek i za te porady, ale jedno...



Cytat:
Z rozwijanej listy wybierasz oczywiście CMYK, z opcji poniżej zaznaczasz
“Zastosuj profil ICC” oraz wybierasz “Profil drukarki wyciągów
barwnych”. Zauważ też, że z tej listy rozwijanej możesz też wybrać opcję
“Skala szarości”. Doceń to, niewiele programów pomoże Ci tak łatwo
zamienić wszystkie elementy na szare w locie, podczas generowania pdfa.


Nie nie nie nie!
RIPy barzo nie lubią skali szarości. To bardzo niedobry wybór. Zamiana na skalę szarości jest proszeniem się o kłopoty.

I tyle z mojej strony
Pozdrawiam
 
 
wawel 
Ekspert
wawel


Pomógł: 261 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 2143
Skąd: podgorze
Wysłany: 25 Sierpień 2011, 07:03   

pixelnoiz napisał/a:

Nie nie nie nie!
RIPy barzo nie lubią skali szarości. To bardzo niedobry wybór. Zamiana na skalę szarości jest proszeniem się o kłopoty.

Co to za rip który ma klopoty z obsluga tak podstawowej rzeczy jak szarosci?, od lat ripy je obsluguja - np. separowane pliki maja zdefiniowane kolory w szarosciach, bitmapy sa w szarosciach itp.
 
 
tegraf 
Ekspert
tegraf


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 1954
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 25 Sierpień 2011, 09:04   

pixelnoiz napisał/a:
RIPy barzo nie lubią skali szarości


Makabra jakaś. Kolega pixelnoiz najwyraźniej miał pecha, że na takie cudo trafił/trafiał.

Ale portfolio ma niezłe. Gratuluję szczerze.

Pozdrawiam
 
 
pixelnoiz 
Początkujący


Dołączył: 24 Sie 2011
Posty: 5
Skąd: Poznań
Wysłany: 25 Sierpień 2011, 15:57   

tegraf napisał/a:
pixelnoiz napisał/a:
RIPy barzo nie lubią skali szarości


Makabra jakaś. Kolega pixelnoiz najwyraźniej miał pecha, że na takie cudo trafił/trafiał.



Nie, nie nie, to nie tak.
To wynik dyskusji z różnymi specjalistami od druku, którzy zawsze mi powtarzali - "tylko CMYK, jako standard dla PDFX/1A (dlaczego nie pdfX/3A - to inna bajka, jak się przygotowuje do druku :-D ).
Zawsze wspominali - nie wiadomo, jak RIP zinterpretuje skalę szarości, może jej nie zauważyć, może przełożyć wszystko z powrotem na CMYK i wtedy K=100 rozseparuje mi na cztery kanały, a drukarze od książek odeślą mnie na drzewo (cokolwiek, co ma być - może być tylko w kanale czarnym).

Może i mgliście tłumaczę, ale przekaz taki:
Skala szarości jest dla wielu RIPów problemem, dlatego lepiej ją omijać.
Rozwiązanie jest jedno: robić w CMYK i wybierać kolor czarny (100 K) z zakładki z kolorami.
Jak się robi full color, to wynikowo greyscale tym bardziej nie potrzebny.


Cytat:
Ale portfolio ma niezłe. Gratuluję szczerze.

Pozdrawiam


A dzięki, dzięki. Również pozdrawiam
 
 
pixelnoiz 
Początkujący


Dołączył: 24 Sie 2011
Posty: 5
Skąd: Poznań
Wysłany: 25 Sierpień 2011, 20:34   

wawel napisał/a:
pixelnoiz napisał/a:

Nie nie nie nie!
RIPy barzo nie lubią skali szarości. To bardzo niedobry wybór. Zamiana na skalę szarości jest proszeniem się o kłopoty.

Co to za rip który ma klopoty z obsluga tak podstawowej rzeczy jak szarosci?, od lat ripy je obsluguja - np. separowane pliki maja zdefiniowane kolory w szarosciach, bitmapy sa w szarosciach itp.

Podstawowa sprawa - standard przemysłowy pdfX/1a. Dlaczego nie obsługuje skali szarości?
I, tak jak wspomniałem - to jest opinia speców pracujących w kilku większych certyfikowanych drukarniach oraz specjalistów np współpracujących z PUZZLE FLOW.
W sumie już więcej nie będę dyskutował na ten temat - mam swoją opinię wyrobioną na podstawie dyskusji z kilkoma gostkami/wymiataczami w kwestii tego, jak wyglądają bebechy standardów przemysłowych.

Pozdrawiam
 
 
wawel 
Ekspert
wawel


Pomógł: 261 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 2143
Skąd: podgorze
Wysłany: 25 Sierpień 2011, 21:05   

Ci specjalisci na ktorych sie powolujesz polecaja rowniez standard PDF/X-4, jako nowszy, a on pozwala na uzycie szarosci ;-) i wielu innych jeszcze nowinek.

pixelnoiz napisał/a:

(dlaczego nie pdfX/3A - to inna bajka, jak się przygotowuje do druku :-D ).

Nie ma takiego podformatu jest PDF/X-3:2003, PDF/X-3:2002, jesli juz mowa o 3.
pixelnoiz napisał/a:

Zawsze wspominali - nie wiadomo, jak RIP zinterpretuje skalę szarości, może jej nie zauważyć, może przełożyć wszystko z powrotem na CMYK i wtedy K=100 rozseparuje mi na cztery kanały, a drukarze od książek odeślą mnie na drzewo (cokolwiek, co ma być - może być tylko w kanale czarnym).

Gdyby sie tego tak trzymac to bitmape w szarosci, trzebaby konwertowac na cmyk wypelniajac tylko kanal K, w obawie o te szarosci ;-)

Dodatkowa sprawa to to ze plik ktory ma przestrzen cmyk, bedzie sie separowal na 4, rowniez w separatorze PuzzleFlow, tyle tylko ze cmy beda puste. Co tez moze byc problemem, bo trzeba pomijac te kolory.

Co do Ripa to powinien sobie poradzic rowniez z takim plikiem w ktorym beda wymieszane przestrzenie i K z cmyka i szarosci.
pozdr.
 
 
pixelnoiz 
Początkujący


Dołączył: 24 Sie 2011
Posty: 5
Skąd: Poznań
Wysłany: 26 Sierpień 2011, 11:05   

wawel napisał/a:
Ci specjalisci na ktorych sie powolujesz polecaja rowniez standard PDF/X-4, jako nowszy, a on pozwala na uzycie szarosci ;-) i wielu innych jeszcze nowinek.

pixelnoiz napisał/a:

(dlaczego nie pdfX/3A - to inna bajka, jak się przygotowuje do druku :-D ).

Nie ma takiego podformatu jest PDF/X-3:2003, PDF/X-3:2002, jesli juz mowa o 3.


Niom, mój błąd. Mam nadzieję, że i tak wszyscy wiedzieli o co biega.
Cytat:
pixelnoiz napisał/a:

Zawsze wspominali - nie wiadomo, jak RIP zinterpretuje skalę szarości, może jej nie zauważyć, może przełożyć wszystko z powrotem na CMYK i wtedy K=100 rozseparuje mi na cztery kanały, a drukarze od książek odeślą mnie na drzewo (cokolwiek, co ma być - może być tylko w kanale czarnym).

Gdyby sie tego tak trzymac to bitmape w szarosci, trzebaby konwertowac na cmyk wypelniajac tylko kanal K, w obawie o te szarosci ;-)

No i tak to jest.
Dla przykładu - plik książki, którą oddaję do druku, jest certyfikowanym plikiem pdf/X-1A. Całość jest niby w CMYK, ale, że to czysty tekst, to informacje zawarte są tylko w kanale czarnym, pozostałe kanały (CMY) są puste i jako takie RIP automatycznie je odrzuca. Zostaje tylko czarna blacha z której wszystko jedzie.

Cytat:
Dodatkowa sprawa to to ze plik ktory ma przestrzen cmyk, bedzie sie separowal na 4, rowniez w separatorze PuzzleFlow, tyle tylko ze cmy beda puste. Co tez moze byc problemem, bo trzeba pomijac te kolory.


Tak, jak napisałem - RIPY z automatu odrzucają puste kanały, więc opisanie wszystkiego w przestrzeni CMYK z CMY=0 jest jak najbardziej poprawnym i logicznym posunięciem.

A czemu nie pdf/X-3?
Dlatego, że tworząc plik produkcyjny pdf/X-1A mam pewność, że nie zaplątały mi się żadne niepotrzebne pliki w RGB/Lab i podobne. Pozostawienie ich w pliku, w przypadku, gdy nie będziemy wiedzieli, gdzie docelowo będzie drukowane nasze dzieło jest posunięciem o wiele bezpieczniejszym, niż wysyłanie plików, w których takie "kfiatki" mogłyby się zapodziać.

Cytat:
Co do Ripa to powinien sobie poradzic rowniez z takim plikiem w ktorym beda wymieszane przestrzenie i K z cmyka i szarosci.

No powinien. Tyle teori. W praktyce może być różnie.

pozdr.
pozdr.
 
 
tegraf 
Ekspert
tegraf


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 1954
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 26 Sierpień 2011, 13:07   

pixelnoiz napisał/a:
RIPY z automatu odrzucają puste kanały


Tego bym się obawiał. Nie przeczę, że może zdarzyć się wyjątkowo oporny RIP mający problemy ze skalą szarości. Ale - statystycznie, rzecz jasna - sądzę, że więcej znajdę RIP-ów nie odrzucających z automatu pustych kanałów, niż opornych "na szare". Zwłaszcza, że po impozycji, poszczególne strony arkuszy niekoniecznie już będą miały w kanałach CMY - zero.

Przypominam też, że "usługa" zamiany na szarości w locie oferowana przez Corela w trakcie generowania pdfa nie musi dotyczyć tylko prac ripowanych w celu wyprodukowania blach offsetowych - jest jeszcze druk cyfrowy.

Pozdrawiam
 
 
pixelnoiz 
Początkujący


Dołączył: 24 Sie 2011
Posty: 5
Skąd: Poznań
Wysłany: 26 Sierpień 2011, 17:15   

[quote="tegraf"]
pixelnoiz napisał/a:
RIPY z automatu odrzucają puste kanały


Cytat:
Tego bym się obawiał. Nie przeczę, że może zdarzyć się wyjątkowo oporny RIP mający problemy ze skalą szarości. Ale - statystycznie, rzecz jasna - sądzę, że więcej znajdę RIP-ów nie odrzucających z automatu pustych kanałów, niż opornych "na szare". Zwłaszcza, że po impozycji, poszczególne strony arkuszy niekoniecznie już będą miały w kanałach CMY - zero.

Z moich rozmów z wyjadaczami w temacie wynika coś zupełnie odwrotnego. Ale, w sumie nieistotne. Ja podałem swoje obawy, ty podałeś kontrargumenty i jest ok. Każdy z użytkowników sam rozsądzi, czyje argumenty uważa za bliższe jego prawdzie.

Cytat:
Przypominam też, że "usługa" zamiany na szarości w locie oferowana przez Corela w trakcie generowania pdfa nie musi dotyczyć tylko prac ripowanych w celu wyprodukowania blach offsetowych - jest jeszcze druk cyfrowy.

I tu akurat uważam (niezależnie od tego, kto ma rację w sprawie szarości), że to bardzo złe myślenie. W większości przypadków nie wiemy, gdzie i na czym w przyszłości będzie drukowana nasza praca. Może być tak, że plik stworzony z przeznaczeniem na cyfrę, pójdzie kiedyś jakimś "codzienniku" drukowanym na papierze gazetowym, albo że stworzona przez nas wizytówka poleci bez zmian w Panoramie Firm. I wtedy problemy gotowe.

Kończę tą dyskusję, bo każdy ma swoje zdanie, a czytelnicy i tak wyczytają z tego trzecią prawdę.
Cytat:
Pozdrawiam

Pozdrawiam.
 
 
skrzypol
Początkujący


Dołączył: 03 Maj 2011
Posty: 17
Skąd: ŁDZ
Wysłany: 2 Wrzesień 2011, 10:03   

Tutorial przecudny, od dawna czegoś takiego potrzebowałem.

Pojawił się tylko jeden jedyny problem: przy ustawieniu exportu pdf na PDF/X-3 elementy, na których została zastosowana np. przeźroczystość, exportują sie w tragiczny sposób. Na upartego mógłbym przecież je spłaszczyć i sie nie martwić, ale wg. mnie to chyba trochę takiego "na około".

Czy ktoś mógłby wytłumaczyć mi przyczynę tej sytuacji i jak ją poprawnie rozwiązać?

Z góry dzięki :)
 
 
tegraf 
Ekspert
tegraf


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 1954
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2 Wrzesień 2011, 11:12   

skrzypol napisał/a:
elementy, na których została zastosowana np. przeźroczystość, exportują sie w tragiczny sposób


Aby pomóc, powinniśmy na początku zdefiniować pojęcie "tragiczny". :-)
Najprościej poprzez podanie linku do takiego "tragicznego" pdfa.

Pozdrawiam
 
 
skrzypol
Początkujący


Dołączył: 03 Maj 2011
Posty: 17
Skąd: ŁDZ
Wysłany: 2 Wrzesień 2011, 11:45   

W załączniku screen jak to wygląda u mnie. Po zaimportowaniu takiego pdfa okazuje się, że zrobił z tego poszarpaną bitmapę

tragedia.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 1426 raz(y) 77.99 KB

 
 
tegraf 
Ekspert
tegraf


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 1954
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2 Wrzesień 2011, 11:49   

tegraf napisał/a:
Pkt 9. Jeżeli Twoja praca to kombinacja oszparowanych (wyciętych z tła) bitmap, to staraj się, aby tam gdzie to możliwe oczywiście, elementy wektorowe (a szczególnie teksty) były nad bitmapami. Standard PDF/X-3 jest oparty na pdf 1.4, co oznacza, że nie obsługuje przezroczystości. Tak więc oszparowane bitmapy tylko w Corelu mają powierzchnie przezroczyste, w pdfie zostają zamienione na bitmapy bez przezroczystości - albo z tłem, albo z tym, co jest pod nimi. Jeżeli będzie to fragment tekstu - to zostanie on zamieniony na bitmapę, ze wszystkimi tego konsekwencjami.


To właśnie tak mniej więcej wygląda.

Pozdrawiam
 
 
skrzypol
Początkujący


Dołączył: 03 Maj 2011
Posty: 17
Skąd: ŁDZ
Wysłany: 2 Wrzesień 2011, 15:18   

no ok - ale ten tekst nie był podczas eksportu bitmapą, tylko krzywymi z nałożoną przeźroczystością. Czy nie powinno to czasem zadziałać w jeden z dwóch sposobów: pozostawić krzywe w kolorze wynikowym z przeźroczystości lub zamienić je na bitmapę, ale wyższej rozdzielczości, żeby nie była poszarpana? Jak w prawidłowy sposób radzić sobie z półprzeźroczystymi elementami wektorowymi wobec pdf/x-3? Bo przyznam szczerze, że na chwile obecną szybciej mi było zapisać to w Acrobat 6.0, i przeszło w drukarni bez problemu :)

Jeśli marudzę, to przepraszam, może trzeba do mnie drukowanymi ;)
 
 
Cysorz 



Pomógł: 205 razy
Dołączył: 01 Sty 2011
Posty: 3136
Skąd: Kraków
Wysłany: 2 Wrzesień 2011, 15:29   

Jeżeli bitmapa (lub soczewka, przeźroczystość, cień itp.) jest położony NAD wektorem/tekstem - zawsze jest ryzyko, że to co pod spodem - wyjdzie źle.
 
 
tegraf 
Ekspert
tegraf


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 1954
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2 Wrzesień 2011, 15:34   

skrzypol napisał/a:
pozostawić krzywe w kolorze wynikowym z przeźroczystości


Tak właśnie działa - o ile wersja pdf obsługuje przezroczystość. PDF/X-3 nie obsługuje...

skrzypol napisał/a:
zamienić je na bitmapę, ale wyższej rozdzielczości, żeby nie była poszarpana


Być może taki parametr (rozdzielczość) gdzieś ustawić, ale chyba zdaje się, że "ten typ tak ma".

Pozdrawiam
 
 
phoeker 
Początkujący
wuczykij


Wiek: 45
Dołączył: 02 Wrz 2011
Posty: 1
Skąd: Sułkowice
Wysłany: 2 Wrzesień 2011, 23:17   Eksportowanie z przeźroczystością

Witam jestem tu nowym użytkownikiem. Nie mogłem się oprzeć po przeczytaniu porad i założyłem konto.

skrzypol napisał/a:
... Po zaimportowaniu takiego pdfa okazuje się, że zrobił z tego poszarpaną bitmapę...


Z tego co się orientuję w pracy grafika to nie należy wypuszczać w pdf-ie żadnych przeźroczystości, rozbarwień tonalnych, cieniowań bo się zawsze posypią. Elementy tego typu należy spłaszczać w finalnych plikach które mają być eksportowane do pdf-a.
Najlepszym rozwiązaniem jest spłaszczenie wszystkich "niestałych" (sorki ale to język z firmy) elementów (rozrzuconych na stronie bitmap, cieniowań, przeźroczystości itd.) w jedną bitmapę. Teksty na krzywe i dodatkowo upewnić się że w strukturze strony są tam gdzie powinny, czyli na samej górze (ponad bitmapą). To nam zapewni spokojny sen.
 
 
 
skrzypol
Początkujący


Dołączył: 03 Maj 2011
Posty: 17
Skąd: ŁDZ
Wysłany: 3 Wrzesień 2011, 11:27   

Brzmi logicznie i rozsądnie. No ale czy to nie jest takie trochę utrudnianie życia...? Tzn. wiem że tak się powinno robić, ale jakoś nie mogę zrozumieć argumentów "za", ponieważ eksportując w acrobacie 6.0 wszystko wygląda jak należy bez spłaszczania, a i wydruki są jak najbardziej zadowalające - jaki jest w takim razie nadrzędny cel poprawiania tego? :)
 
 
prepress_user
Początkujący


Dołączył: 07 Wrz 2011
Posty: 1
Skąd: pn
Wysłany: 7 Wrzesień 2011, 22:25   

Cześć, jako pracownik prepressu w dużej drukarni offsetować dorzucę coś od siebie.

Tegraf widać, że masz spore doświadczenie.


Cytat:
Dygresja: w odróżnieniu od monitorów i ich pixeli, które mogą świecić mocniej lub słabiej, zadrukowany punkt na papierze jest zawsze zadrukowywany w 100%. Nie można czegoś zamalować w kolorze np. 20% black. To, że taki kolor widzisz, to efekt tego, że tylko co 5 miejsce przeznaczone dla kropki o tym kolorze jest zajęte. Ale to temat na zupełnie inną okazję.


Nie do końca. Ilość punktów i ich odległość od siebie jest zależna od liniatury. A o tym że jest 20% K decyduje ich wielkość. Wraz ze wzrostem procentów są coraz większe i tak przy 100% wszystko jest nimi po prostu "zalane". Im większa liniatura tym jest więcej linii z punktami rastrowymi, tym samym jeżeli jest więcej punktów to aby osiągnąć 20% siatki muszą być one mniejsze. Im mniejsze punkty tym trudniej je zauważyć gołym okiem i druk wygląda ładniej. Standardem dla kredy jest 175lpi, ale coraz więcej klientów życzy sobie liniaturę 200 i więcej. Oczywiście nie każda drukarnia wydrukuje w takiej liniaturze. Naświetlarka może nie być wstanie naświetlić tak małych punktów, płyty i farba złej jakości nie przeniesie tak małym punktów na papier itd.
Zapytaj swojej drukarni czy wydrukują Ci pracę w liniaturze 200lpi :)

Cytat:
Na jej wygląd ma też wpływ fakt, czy papier przeznaczony do jej druku właśnie wjechał na halę z magazynu, gdzie było -20°C


Jeżeli jakaś drukarnia się tłumaczy, że kolory są inne bo papier był w -20°C to od razu pisz reklamację :) Warunki w jakich musi być przechowywany papier są bardzo rygorystyczne. Odpowiednia temperatura, wilgotność itd.

Cytat:
,,To proszę łaskawie wytłumaczyć dlaczego kolory są różne?" podsuwając przy tym ostatnie cztery numery gazety z różnymi kolorami na wydruku elementów, które w Corelu zawsze dostały taki sam CMYK. Dzięki.


Kolorystyka takich samych elementów może być rożna nie tylko w różnych wydaniach gazety, ale nawet w tej samej gazecie na innych arkuszach. Dlaczego? Winowajcą są strefy. Każda maszyna drukująca jest podzielona na strefy, dla każdej ze stref można sterować otwarciem kałamarzu z farbą (w dużym skrócie, nie zagłębiając się w działanie rozcieraczy itp). Jeżeli w jednej strefie np na dole arkusza jest coś co ma być mocno czerwone, a na górze granatowe, to dodanie magenty wpływa na oba te elementy. Często ustawienie obu idealnie jest bardzo trudne a nawet niemożliwe.
Ale wpływ na to może mieć też dzień drukarza :)

Tegraf wspomniał o najczęściej popełnianych błędach przy przygotowywaniu projektów do druku. Czarny powinien być z K, duże czarne elementy można podbić 30C i 30M, overprint, wielkość białych tekstów w kontrze, a nawet knockout białego tekstu.

Dopisał bym do tego (może przeoczyłem), że szary też powinien być z K. Jeżeli będzie np. 20C 20M 20Y. To pod wpływem stref o których wyżej, może na jednym arkuszu być lekko czerwony a na innym lekko żółty a nie szary.

Oprócz spadów zewnętrznych, powinny być uwzględnione spady wewnętrzne. Czyli wszystkie elementy, które nie wychodzą na spad i nie mogą być przycięte, nie mogą być bliżej linii cięcia niż 3-4mm (zależnie od drukarni, przy ulotkach koło 2mm). Jeżeli numeracja stron jest 1mm od krawędzi, to może zostać po prostu ucięta przy oprawie.

Przy pracy z kolorami dodatkowymi PANTONE, HKS, często potrzebne są zalewki.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Trapping_(grafika)
RIPy najczęściej posiadają trapping, ale dobrze jest wiedzieć na czym to polega i jak to zrobić w projekcie.

Kolejnym elementem, o którym większość ludzi nawet nie słyszała są trimboxy. W pdfie zapisane są: mediabox, trimbox, cropbox, bleedbox. Określają one wielkość i położenie strony, linii cięcia, spadu itd. Programy impozycyjne pobierają wielkość strony właśnie z trimboxów. Jeżeli ich nie ma, lub są źle ustawione, strona może być przesunięta. W Corelu trimboxy biorą się z ustawień formatu strony. Tym samym format strony powinien wyznaczać format netto, a spady powinny być poza stroną. Jeżeli ulotka A5 będzie zrobiona na kartce A4, będzie miała trimboxy w formacie A4.


To chyba tyle, może niewiele tu o zarządzaniu kolorami, ale mam nadzieję że się przyda.
 
 
Justyna
Początkujący


Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 4
Skąd: Śląsk
  Wysłany: 2 Styczeń 2012, 14:31   Re: Zarządzanie kolorem w Corelu - poradnik

Witam!
Mam taki problem: grafikę przygotowuję w Corel X3, eksportuję do PDF lub tif zawsze w taki sam sposób pamiętając o zmianie RGB na CMYK. Do tej pory wszystko było OK., wydruki finalne (ulotki, plakaty) wychodziły prawidłowo. Do opcji zarządzania kolorami nie zaglądałam, od momentu instalacji programu w komputerze, są takie same – domyślne. Od kilku dni jest inaczej – kolory na palecie są jaskrawsze, plik wyeksportowany do PDF lub tif jest zdecydowanie bledszy, od tego który jest w Corelu, tak też widzą go w drukarni i efekt końcowy – gotowy wydruk tak samo blady, tak jakby ktoś umieścił grafikę za mgłą. Zawsze po eksporcie pliku do tif sprawdzałam go jeszcze w Photo-Paint, czy wszystko jest OK. Czasem wrzucałam do Adobe Photoshopa. Nigdy coś takiego nie miało miejsca. Nie potrafię sobie z tym poradzić. Szukałam informacji nt. zarządzania kolorami, ale po zmianie ustawień w Corelu grafika w projekcie jeszcze przed eksportem jest blada, tak samo jak po. Może ktoś miał podobny problem. Może to problem karty graficznej? Proszę o pomoc. Justyna
 
 
kula69 


Wersja CorelDRAW: x5
Pomógł: 71 razy
Wiek: 55
Dołączył: 04 Lut 2011
Posty: 890
Skąd: Koszalin
Wysłany: 2 Styczeń 2012, 14:44   

Justyna napisał/a:
Szukałam informacji nt. zarządzania kolorami, ale po zmianie ustawień w Corelu grafika w projekcie jeszcze przed eksportem jest blada, tak samo jak po.

Jeśli jest tak samo przed i po to... jest dobrze :-) oznacza to że w projekcie musisz zmienić kolory.
 
 
Justyna
Początkujący


Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 4
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2 Styczeń 2012, 15:08   

Dziękuję za odpowiedź. Jeśli zmienię ustawienia Zarządzania kolorami w corelu na inne niż domyślne, to kolory są jednakowe przed i po eksporcie, ale bure. Próba zmiany kolorów map bitowych prowadzi do ich przejaskrawienia zarówno w Photo-Paincie jak i w Adobe, bo zdjęcia są za jakby za mgłą. Załączam przykładowe projekty po eksporcie do jpg (grafika wygląda jak w Corelu przed eksportem, mapy bitowe są w CMYKu) jak i po eksporcie do pdf czyli bure. Wiem, że każdy z nas widzi kolory inaczej na własnym monitorze, ale różnica w nasyceniu kolorów pownna być widoczna. J.

przykład pdf.JPG
Pobierz Plik ściągnięto 1273 raz(y) 169.87 KB

prawidłowe.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 1196 raz(y) 274.66 KB

 
 
kula69 


Wersja CorelDRAW: x5
Pomógł: 71 razy
Wiek: 55
Dołączył: 04 Lut 2011
Posty: 890
Skąd: Koszalin
Wysłany: 2 Styczeń 2012, 15:38   

Justyna, poczekaj na Chezara on ma x3. Ja nie pamiętam jak w nim poustawiać - jak go znam to płci pięknej nie odmówi :)
 
 
Justyna
Początkujący


Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 4
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2 Styczeń 2012, 15:46   

Super, wielkie dzięki :-D J.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
         
Strona wygenerowana w 0.19 sekundy. Zapytań do SQL: 12