|
Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych
|
Przesunięty przez: roland 5 Czerwiec 2011, 06:13 |
Zarządzanie kolorem w Corelu - poradnik |
Autor |
Wiadomość |
anmedia
Początkujący
Dołączył: 13 Lip 2011 Posty: 14 Skąd: Madrid
|
Wysłany: 21 Lipiec 2011, 00:45
|
|
|
jestem w szoku i pod wrazeniem, chciałem pisac nowy temat, ale dotarłem do tego co tu widac, moj problem byl ze na laserze wychodzi blado - i ... po przeczytaniu pomoglo i to bardzo. Dzieki |
|
|
|
|
pixelnoiz
Początkujący
Dołączył: 24 Sie 2011 Posty: 5 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 24 Sierpień 2011, 20:26
|
|
|
> [quote="tegraf"]Pytanie: Dlaczego drukarnia nie chce mi dalej wydrukować ulotki?;
Cytat: | Bo to dobra drukarnia była.... |
Wiela szacunek za ten artykuł, za ten wątek i za te porady, ale jedno...
Cytat: | Z rozwijanej listy wybierasz oczywiście CMYK, z opcji poniżej zaznaczasz
“Zastosuj profil ICC” oraz wybierasz “Profil drukarki wyciągów
barwnych”. Zauważ też, że z tej listy rozwijanej możesz też wybrać opcję
“Skala szarości”. Doceń to, niewiele programów pomoże Ci tak łatwo
zamienić wszystkie elementy na szare w locie, podczas generowania pdfa. |
Nie nie nie nie!
RIPy barzo nie lubią skali szarości. To bardzo niedobry wybór. Zamiana na skalę szarości jest proszeniem się o kłopoty.
I tyle z mojej strony
Pozdrawiam |
|
|
|
|
wawel
Ekspert wawel
Pomógł: 261 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 2143 Skąd: podgorze
|
Wysłany: 25 Sierpień 2011, 07:03
|
|
|
pixelnoiz napisał/a: |
Nie nie nie nie!
RIPy barzo nie lubią skali szarości. To bardzo niedobry wybór. Zamiana na skalę szarości jest proszeniem się o kłopoty.
|
Co to za rip który ma klopoty z obsluga tak podstawowej rzeczy jak szarosci?, od lat ripy je obsluguja - np. separowane pliki maja zdefiniowane kolory w szarosciach, bitmapy sa w szarosciach itp. |
|
|
|
|
tegraf
Ekspert tegraf
Pomógł: 74 razy Dołączył: 21 Mar 2011 Posty: 1954 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: 25 Sierpień 2011, 09:04
|
|
|
pixelnoiz napisał/a: | RIPy barzo nie lubią skali szarości |
Makabra jakaś. Kolega pixelnoiz najwyraźniej miał pecha, że na takie cudo trafił/trafiał.
Ale portfolio ma niezłe. Gratuluję szczerze.
Pozdrawiam |
|
|
|
|
pixelnoiz
Początkujący
Dołączył: 24 Sie 2011 Posty: 5 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 25 Sierpień 2011, 15:57
|
|
|
tegraf napisał/a: | pixelnoiz napisał/a: | RIPy barzo nie lubią skali szarości |
Makabra jakaś. Kolega pixelnoiz najwyraźniej miał pecha, że na takie cudo trafił/trafiał.
|
Nie, nie nie, to nie tak.
To wynik dyskusji z różnymi specjalistami od druku, którzy zawsze mi powtarzali - "tylko CMYK, jako standard dla PDFX/1A (dlaczego nie pdfX/3A - to inna bajka, jak się przygotowuje do druku ).
Zawsze wspominali - nie wiadomo, jak RIP zinterpretuje skalę szarości, może jej nie zauważyć, może przełożyć wszystko z powrotem na CMYK i wtedy K=100 rozseparuje mi na cztery kanały, a drukarze od książek odeślą mnie na drzewo (cokolwiek, co ma być - może być tylko w kanale czarnym).
Może i mgliście tłumaczę, ale przekaz taki:
Skala szarości jest dla wielu RIPów problemem, dlatego lepiej ją omijać.
Rozwiązanie jest jedno: robić w CMYK i wybierać kolor czarny (100 K) z zakładki z kolorami.
Jak się robi full color, to wynikowo greyscale tym bardziej nie potrzebny.
Cytat: | Ale portfolio ma niezłe. Gratuluję szczerze.
Pozdrawiam |
A dzięki, dzięki. Również pozdrawiam |
|
|
|
|
pixelnoiz
Początkujący
Dołączył: 24 Sie 2011 Posty: 5 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 25 Sierpień 2011, 20:34
|
|
|
wawel napisał/a: | pixelnoiz napisał/a: |
Nie nie nie nie!
RIPy barzo nie lubią skali szarości. To bardzo niedobry wybór. Zamiana na skalę szarości jest proszeniem się o kłopoty.
|
Co to za rip który ma klopoty z obsluga tak podstawowej rzeczy jak szarosci?, od lat ripy je obsluguja - np. separowane pliki maja zdefiniowane kolory w szarosciach, bitmapy sa w szarosciach itp. |
Podstawowa sprawa - standard przemysłowy pdfX/1a. Dlaczego nie obsługuje skali szarości?
I, tak jak wspomniałem - to jest opinia speców pracujących w kilku większych certyfikowanych drukarniach oraz specjalistów np współpracujących z PUZZLE FLOW.
W sumie już więcej nie będę dyskutował na ten temat - mam swoją opinię wyrobioną na podstawie dyskusji z kilkoma gostkami/wymiataczami w kwestii tego, jak wyglądają bebechy standardów przemysłowych.
Pozdrawiam |
|
|
|
|
wawel
Ekspert wawel
Pomógł: 261 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 2143 Skąd: podgorze
|
Wysłany: 25 Sierpień 2011, 21:05
|
|
|
Ci specjalisci na ktorych sie powolujesz polecaja rowniez standard PDF/X-4, jako nowszy, a on pozwala na uzycie szarosci i wielu innych jeszcze nowinek.
pixelnoiz napisał/a: |
(dlaczego nie pdfX/3A - to inna bajka, jak się przygotowuje do druku ).
|
Nie ma takiego podformatu jest PDF/X-3:2003, PDF/X-3:2002, jesli juz mowa o 3.
pixelnoiz napisał/a: |
Zawsze wspominali - nie wiadomo, jak RIP zinterpretuje skalę szarości, może jej nie zauważyć, może przełożyć wszystko z powrotem na CMYK i wtedy K=100 rozseparuje mi na cztery kanały, a drukarze od książek odeślą mnie na drzewo (cokolwiek, co ma być - może być tylko w kanale czarnym).
|
Gdyby sie tego tak trzymac to bitmape w szarosci, trzebaby konwertowac na cmyk wypelniajac tylko kanal K, w obawie o te szarosci
Dodatkowa sprawa to to ze plik ktory ma przestrzen cmyk, bedzie sie separowal na 4, rowniez w separatorze PuzzleFlow, tyle tylko ze cmy beda puste. Co tez moze byc problemem, bo trzeba pomijac te kolory.
Co do Ripa to powinien sobie poradzic rowniez z takim plikiem w ktorym beda wymieszane przestrzenie i K z cmyka i szarosci.
pozdr. |
|
|
|
|
pixelnoiz
Początkujący
Dołączył: 24 Sie 2011 Posty: 5 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 26 Sierpień 2011, 11:05
|
|
|
wawel napisał/a: | Ci specjalisci na ktorych sie powolujesz polecaja rowniez standard PDF/X-4, jako nowszy, a on pozwala na uzycie szarosci i wielu innych jeszcze nowinek.
pixelnoiz napisał/a: |
(dlaczego nie pdfX/3A - to inna bajka, jak się przygotowuje do druku ).
|
Nie ma takiego podformatu jest PDF/X-3:2003, PDF/X-3:2002, jesli juz mowa o 3. |
Niom, mój błąd. Mam nadzieję, że i tak wszyscy wiedzieli o co biega.
Cytat: | pixelnoiz napisał/a: |
Zawsze wspominali - nie wiadomo, jak RIP zinterpretuje skalę szarości, może jej nie zauważyć, może przełożyć wszystko z powrotem na CMYK i wtedy K=100 rozseparuje mi na cztery kanały, a drukarze od książek odeślą mnie na drzewo (cokolwiek, co ma być - może być tylko w kanale czarnym).
|
Gdyby sie tego tak trzymac to bitmape w szarosci, trzebaby konwertowac na cmyk wypelniajac tylko kanal K, w obawie o te szarosci |
No i tak to jest.
Dla przykładu - plik książki, którą oddaję do druku, jest certyfikowanym plikiem pdf/X-1A. Całość jest niby w CMYK, ale, że to czysty tekst, to informacje zawarte są tylko w kanale czarnym, pozostałe kanały (CMY) są puste i jako takie RIP automatycznie je odrzuca. Zostaje tylko czarna blacha z której wszystko jedzie.
Cytat: | Dodatkowa sprawa to to ze plik ktory ma przestrzen cmyk, bedzie sie separowal na 4, rowniez w separatorze PuzzleFlow, tyle tylko ze cmy beda puste. Co tez moze byc problemem, bo trzeba pomijac te kolory. |
Tak, jak napisałem - RIPY z automatu odrzucają puste kanały, więc opisanie wszystkiego w przestrzeni CMYK z CMY=0 jest jak najbardziej poprawnym i logicznym posunięciem.
A czemu nie pdf/X-3?
Dlatego, że tworząc plik produkcyjny pdf/X-1A mam pewność, że nie zaplątały mi się żadne niepotrzebne pliki w RGB/Lab i podobne. Pozostawienie ich w pliku, w przypadku, gdy nie będziemy wiedzieli, gdzie docelowo będzie drukowane nasze dzieło jest posunięciem o wiele bezpieczniejszym, niż wysyłanie plików, w których takie "kfiatki" mogłyby się zapodziać.
Cytat: | Co do Ripa to powinien sobie poradzic rowniez z takim plikiem w ktorym beda wymieszane przestrzenie i K z cmyka i szarosci. |
No powinien. Tyle teori. W praktyce może być różnie.
pozdr.
pozdr. |
|
|
|
|
tegraf
Ekspert tegraf
Pomógł: 74 razy Dołączył: 21 Mar 2011 Posty: 1954 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: 26 Sierpień 2011, 13:07
|
|
|
pixelnoiz napisał/a: | RIPY z automatu odrzucają puste kanały |
Tego bym się obawiał. Nie przeczę, że może zdarzyć się wyjątkowo oporny RIP mający problemy ze skalą szarości. Ale - statystycznie, rzecz jasna - sądzę, że więcej znajdę RIP-ów nie odrzucających z automatu pustych kanałów, niż opornych "na szare". Zwłaszcza, że po impozycji, poszczególne strony arkuszy niekoniecznie już będą miały w kanałach CMY - zero.
Przypominam też, że "usługa" zamiany na szarości w locie oferowana przez Corela w trakcie generowania pdfa nie musi dotyczyć tylko prac ripowanych w celu wyprodukowania blach offsetowych - jest jeszcze druk cyfrowy.
Pozdrawiam |
|
|
|
|
pixelnoiz
Początkujący
Dołączył: 24 Sie 2011 Posty: 5 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 26 Sierpień 2011, 17:15
|
|
|
[quote="tegraf"] pixelnoiz napisał/a: | RIPY z automatu odrzucają puste kanały |
Cytat: | Tego bym się obawiał. Nie przeczę, że może zdarzyć się wyjątkowo oporny RIP mający problemy ze skalą szarości. Ale - statystycznie, rzecz jasna - sądzę, że więcej znajdę RIP-ów nie odrzucających z automatu pustych kanałów, niż opornych "na szare". Zwłaszcza, że po impozycji, poszczególne strony arkuszy niekoniecznie już będą miały w kanałach CMY - zero. |
Z moich rozmów z wyjadaczami w temacie wynika coś zupełnie odwrotnego. Ale, w sumie nieistotne. Ja podałem swoje obawy, ty podałeś kontrargumenty i jest ok. Każdy z użytkowników sam rozsądzi, czyje argumenty uważa za bliższe jego prawdzie.
Cytat: | Przypominam też, że "usługa" zamiany na szarości w locie oferowana przez Corela w trakcie generowania pdfa nie musi dotyczyć tylko prac ripowanych w celu wyprodukowania blach offsetowych - jest jeszcze druk cyfrowy. |
I tu akurat uważam (niezależnie od tego, kto ma rację w sprawie szarości), że to bardzo złe myślenie. W większości przypadków nie wiemy, gdzie i na czym w przyszłości będzie drukowana nasza praca. Może być tak, że plik stworzony z przeznaczeniem na cyfrę, pójdzie kiedyś jakimś "codzienniku" drukowanym na papierze gazetowym, albo że stworzona przez nas wizytówka poleci bez zmian w Panoramie Firm. I wtedy problemy gotowe.
Kończę tą dyskusję, bo każdy ma swoje zdanie, a czytelnicy i tak wyczytają z tego trzecią prawdę.
Pozdrawiam. |
|
|
|
|
skrzypol
Początkujący
Dołączył: 03 Maj 2011 Posty: 17 Skąd: ŁDZ
|
Wysłany: 2 Wrzesień 2011, 10:03
|
|
|
Tutorial przecudny, od dawna czegoś takiego potrzebowałem.
Pojawił się tylko jeden jedyny problem: przy ustawieniu exportu pdf na PDF/X-3 elementy, na których została zastosowana np. przeźroczystość, exportują sie w tragiczny sposób. Na upartego mógłbym przecież je spłaszczyć i sie nie martwić, ale wg. mnie to chyba trochę takiego "na około".
Czy ktoś mógłby wytłumaczyć mi przyczynę tej sytuacji i jak ją poprawnie rozwiązać?
Z góry dzięki :) |
|
|
|
|
tegraf
Ekspert tegraf
Pomógł: 74 razy Dołączył: 21 Mar 2011 Posty: 1954 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: 2 Wrzesień 2011, 11:12
|
|
|
skrzypol napisał/a: | elementy, na których została zastosowana np. przeźroczystość, exportują sie w tragiczny sposób |
Aby pomóc, powinniśmy na początku zdefiniować pojęcie "tragiczny".
Najprościej poprzez podanie linku do takiego "tragicznego" pdfa.
Pozdrawiam |
|
|
|
|
skrzypol
Początkujący
Dołączył: 03 Maj 2011 Posty: 17 Skąd: ŁDZ
|
Wysłany: 2 Wrzesień 2011, 11:45
|
|
|
W załączniku screen jak to wygląda u mnie. Po zaimportowaniu takiego pdfa okazuje się, że zrobił z tego poszarpaną bitmapę
tragedia.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 1426 raz(y) 77.99 KB |
|
|
|
|
|
tegraf
Ekspert tegraf
Pomógł: 74 razy Dołączył: 21 Mar 2011 Posty: 1954 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: 2 Wrzesień 2011, 11:49
|
|
|
tegraf napisał/a: | Pkt 9. Jeżeli Twoja praca to kombinacja oszparowanych (wyciętych z tła) bitmap, to staraj się, aby tam gdzie to możliwe oczywiście, elementy wektorowe (a szczególnie teksty) były nad bitmapami. Standard PDF/X-3 jest oparty na pdf 1.4, co oznacza, że nie obsługuje przezroczystości. Tak więc oszparowane bitmapy tylko w Corelu mają powierzchnie przezroczyste, w pdfie zostają zamienione na bitmapy bez przezroczystości - albo z tłem, albo z tym, co jest pod nimi. Jeżeli będzie to fragment tekstu - to zostanie on zamieniony na bitmapę, ze wszystkimi tego konsekwencjami.
|
To właśnie tak mniej więcej wygląda.
Pozdrawiam |
|
|
|
|
skrzypol
Początkujący
Dołączył: 03 Maj 2011 Posty: 17 Skąd: ŁDZ
|
Wysłany: 2 Wrzesień 2011, 15:18
|
|
|
no ok - ale ten tekst nie był podczas eksportu bitmapą, tylko krzywymi z nałożoną przeźroczystością. Czy nie powinno to czasem zadziałać w jeden z dwóch sposobów: pozostawić krzywe w kolorze wynikowym z przeźroczystości lub zamienić je na bitmapę, ale wyższej rozdzielczości, żeby nie była poszarpana? Jak w prawidłowy sposób radzić sobie z półprzeźroczystymi elementami wektorowymi wobec pdf/x-3? Bo przyznam szczerze, że na chwile obecną szybciej mi było zapisać to w Acrobat 6.0, i przeszło w drukarni bez problemu :)
Jeśli marudzę, to przepraszam, może trzeba do mnie drukowanymi ;) |
|
|
|
|
Cysorz
Pomógł: 205 razy Dołączył: 01 Sty 2011 Posty: 3136 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2 Wrzesień 2011, 15:29
|
|
|
Jeżeli bitmapa (lub soczewka, przeźroczystość, cień itp.) jest położony NAD wektorem/tekstem - zawsze jest ryzyko, że to co pod spodem - wyjdzie źle. |
|
|
|
|
tegraf
Ekspert tegraf
Pomógł: 74 razy Dołączył: 21 Mar 2011 Posty: 1954 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: 2 Wrzesień 2011, 15:34
|
|
|
skrzypol napisał/a: | pozostawić krzywe w kolorze wynikowym z przeźroczystości |
Tak właśnie działa - o ile wersja pdf obsługuje przezroczystość. PDF/X-3 nie obsługuje...
skrzypol napisał/a: | zamienić je na bitmapę, ale wyższej rozdzielczości, żeby nie była poszarpana |
Być może taki parametr (rozdzielczość) gdzieś ustawić, ale chyba zdaje się, że "ten typ tak ma".
Pozdrawiam |
|
|
|
|
phoeker
Początkujący wuczykij
Wiek: 45 Dołączył: 02 Wrz 2011 Posty: 1 Skąd: Sułkowice
|
Wysłany: 2 Wrzesień 2011, 23:17 Eksportowanie z przeźroczystością
|
|
|
Witam jestem tu nowym użytkownikiem. Nie mogłem się oprzeć po przeczytaniu porad i założyłem konto.
skrzypol napisał/a: | ... Po zaimportowaniu takiego pdfa okazuje się, że zrobił z tego poszarpaną bitmapę... |
Z tego co się orientuję w pracy grafika to nie należy wypuszczać w pdf-ie żadnych przeźroczystości, rozbarwień tonalnych, cieniowań bo się zawsze posypią. Elementy tego typu należy spłaszczać w finalnych plikach które mają być eksportowane do pdf-a.
Najlepszym rozwiązaniem jest spłaszczenie wszystkich "niestałych" (sorki ale to język z firmy) elementów (rozrzuconych na stronie bitmap, cieniowań, przeźroczystości itd.) w jedną bitmapę. Teksty na krzywe i dodatkowo upewnić się że w strukturze strony są tam gdzie powinny, czyli na samej górze (ponad bitmapą). To nam zapewni spokojny sen. |
|
|
|
|
skrzypol
Początkujący
Dołączył: 03 Maj 2011 Posty: 17 Skąd: ŁDZ
|
Wysłany: 3 Wrzesień 2011, 11:27
|
|
|
Brzmi logicznie i rozsądnie. No ale czy to nie jest takie trochę utrudnianie życia...? Tzn. wiem że tak się powinno robić, ale jakoś nie mogę zrozumieć argumentów "za", ponieważ eksportując w acrobacie 6.0 wszystko wygląda jak należy bez spłaszczania, a i wydruki są jak najbardziej zadowalające - jaki jest w takim razie nadrzędny cel poprawiania tego? :) |
|
|
|
|
prepress_user
Początkujący
Dołączył: 07 Wrz 2011 Posty: 1 Skąd: pn
|
Wysłany: 7 Wrzesień 2011, 22:25
|
|
|
Cześć, jako pracownik prepressu w dużej drukarni offsetować dorzucę coś od siebie.
Tegraf widać, że masz spore doświadczenie.
Cytat: | Dygresja: w odróżnieniu od monitorów i ich pixeli, które mogą świecić mocniej lub słabiej, zadrukowany punkt na papierze jest zawsze zadrukowywany w 100%. Nie można czegoś zamalować w kolorze np. 20% black. To, że taki kolor widzisz, to efekt tego, że tylko co 5 miejsce przeznaczone dla kropki o tym kolorze jest zajęte. Ale to temat na zupełnie inną okazję. |
Nie do końca. Ilość punktów i ich odległość od siebie jest zależna od liniatury. A o tym że jest 20% K decyduje ich wielkość. Wraz ze wzrostem procentów są coraz większe i tak przy 100% wszystko jest nimi po prostu "zalane". Im większa liniatura tym jest więcej linii z punktami rastrowymi, tym samym jeżeli jest więcej punktów to aby osiągnąć 20% siatki muszą być one mniejsze. Im mniejsze punkty tym trudniej je zauważyć gołym okiem i druk wygląda ładniej. Standardem dla kredy jest 175lpi, ale coraz więcej klientów życzy sobie liniaturę 200 i więcej. Oczywiście nie każda drukarnia wydrukuje w takiej liniaturze. Naświetlarka może nie być wstanie naświetlić tak małych punktów, płyty i farba złej jakości nie przeniesie tak małym punktów na papier itd.
Zapytaj swojej drukarni czy wydrukują Ci pracę w liniaturze 200lpi :)
Cytat: | Na jej wygląd ma też wpływ fakt, czy papier przeznaczony do jej druku właśnie wjechał na halę z magazynu, gdzie było -20°C |
Jeżeli jakaś drukarnia się tłumaczy, że kolory są inne bo papier był w -20°C to od razu pisz reklamację :) Warunki w jakich musi być przechowywany papier są bardzo rygorystyczne. Odpowiednia temperatura, wilgotność itd.
Cytat: | ,,To proszę łaskawie wytłumaczyć dlaczego kolory są różne?" podsuwając przy tym ostatnie cztery numery gazety z różnymi kolorami na wydruku elementów, które w Corelu zawsze dostały taki sam CMYK. Dzięki. |
Kolorystyka takich samych elementów może być rożna nie tylko w różnych wydaniach gazety, ale nawet w tej samej gazecie na innych arkuszach. Dlaczego? Winowajcą są strefy. Każda maszyna drukująca jest podzielona na strefy, dla każdej ze stref można sterować otwarciem kałamarzu z farbą (w dużym skrócie, nie zagłębiając się w działanie rozcieraczy itp). Jeżeli w jednej strefie np na dole arkusza jest coś co ma być mocno czerwone, a na górze granatowe, to dodanie magenty wpływa na oba te elementy. Często ustawienie obu idealnie jest bardzo trudne a nawet niemożliwe.
Ale wpływ na to może mieć też dzień drukarza :)
Tegraf wspomniał o najczęściej popełnianych błędach przy przygotowywaniu projektów do druku. Czarny powinien być z K, duże czarne elementy można podbić 30C i 30M, overprint, wielkość białych tekstów w kontrze, a nawet knockout białego tekstu.
Dopisał bym do tego (może przeoczyłem), że szary też powinien być z K. Jeżeli będzie np. 20C 20M 20Y. To pod wpływem stref o których wyżej, może na jednym arkuszu być lekko czerwony a na innym lekko żółty a nie szary.
Oprócz spadów zewnętrznych, powinny być uwzględnione spady wewnętrzne. Czyli wszystkie elementy, które nie wychodzą na spad i nie mogą być przycięte, nie mogą być bliżej linii cięcia niż 3-4mm (zależnie od drukarni, przy ulotkach koło 2mm). Jeżeli numeracja stron jest 1mm od krawędzi, to może zostać po prostu ucięta przy oprawie.
Przy pracy z kolorami dodatkowymi PANTONE, HKS, często potrzebne są zalewki.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Trapping_(grafika)
RIPy najczęściej posiadają trapping, ale dobrze jest wiedzieć na czym to polega i jak to zrobić w projekcie.
Kolejnym elementem, o którym większość ludzi nawet nie słyszała są trimboxy. W pdfie zapisane są: mediabox, trimbox, cropbox, bleedbox. Określają one wielkość i położenie strony, linii cięcia, spadu itd. Programy impozycyjne pobierają wielkość strony właśnie z trimboxów. Jeżeli ich nie ma, lub są źle ustawione, strona może być przesunięta. W Corelu trimboxy biorą się z ustawień formatu strony. Tym samym format strony powinien wyznaczać format netto, a spady powinny być poza stroną. Jeżeli ulotka A5 będzie zrobiona na kartce A4, będzie miała trimboxy w formacie A4.
To chyba tyle, może niewiele tu o zarządzaniu kolorami, ale mam nadzieję że się przyda. |
|
|
|
|
Justyna
Początkujący
Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 4 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: 2 Styczeń 2012, 14:31 Re: Zarządzanie kolorem w Corelu - poradnik
|
|
|
Witam!
Mam taki problem: grafikę przygotowuję w Corel X3, eksportuję do PDF lub tif zawsze w taki sam sposób pamiętając o zmianie RGB na CMYK. Do tej pory wszystko było OK., wydruki finalne (ulotki, plakaty) wychodziły prawidłowo. Do opcji zarządzania kolorami nie zaglądałam, od momentu instalacji programu w komputerze, są takie same – domyślne. Od kilku dni jest inaczej – kolory na palecie są jaskrawsze, plik wyeksportowany do PDF lub tif jest zdecydowanie bledszy, od tego który jest w Corelu, tak też widzą go w drukarni i efekt końcowy – gotowy wydruk tak samo blady, tak jakby ktoś umieścił grafikę za mgłą. Zawsze po eksporcie pliku do tif sprawdzałam go jeszcze w Photo-Paint, czy wszystko jest OK. Czasem wrzucałam do Adobe Photoshopa. Nigdy coś takiego nie miało miejsca. Nie potrafię sobie z tym poradzić. Szukałam informacji nt. zarządzania kolorami, ale po zmianie ustawień w Corelu grafika w projekcie jeszcze przed eksportem jest blada, tak samo jak po. Może ktoś miał podobny problem. Może to problem karty graficznej? Proszę o pomoc. Justyna |
|
|
|
|
kula69
Wersja CorelDRAW: x5
Pomógł: 71 razy Wiek: 55 Dołączył: 04 Lut 2011 Posty: 890 Skąd: Koszalin
|
Wysłany: 2 Styczeń 2012, 14:44
|
|
|
Justyna napisał/a: | Szukałam informacji nt. zarządzania kolorami, ale po zmianie ustawień w Corelu grafika w projekcie jeszcze przed eksportem jest blada, tak samo jak po. |
Jeśli jest tak samo przed i po to... jest dobrze oznacza to że w projekcie musisz zmienić kolory. |
|
|
|
|
Justyna
Początkujący
Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 4 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: 2 Styczeń 2012, 15:08
|
|
|
Dziękuję za odpowiedź. Jeśli zmienię ustawienia Zarządzania kolorami w corelu na inne niż domyślne, to kolory są jednakowe przed i po eksporcie, ale bure. Próba zmiany kolorów map bitowych prowadzi do ich przejaskrawienia zarówno w Photo-Paincie jak i w Adobe, bo zdjęcia są za jakby za mgłą. Załączam przykładowe projekty po eksporcie do jpg (grafika wygląda jak w Corelu przed eksportem, mapy bitowe są w CMYKu) jak i po eksporcie do pdf czyli bure. Wiem, że każdy z nas widzi kolory inaczej na własnym monitorze, ale różnica w nasyceniu kolorów pownna być widoczna. J.
przykład pdf.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 1273 raz(y) 169.87 KB |
prawidłowe.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 1196 raz(y) 274.66 KB |
|
|
|
|
|
kula69
Wersja CorelDRAW: x5
Pomógł: 71 razy Wiek: 55 Dołączył: 04 Lut 2011 Posty: 890 Skąd: Koszalin
|
Wysłany: 2 Styczeń 2012, 15:38
|
|
|
Justyna, poczekaj na Chezara on ma x3. Ja nie pamiętam jak w nim poustawiać - jak go znam to płci pięknej nie odmówi :) |
|
|
|
|
Justyna
Początkujący
Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 4 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: 2 Styczeń 2012, 15:46
|
|
|
Super, wielkie dzięki J. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|
|
|
|
|
Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
| Strona wygenerowana w 0.19 sekundy. Zapytań do SQL: 12 |
|
|