 |
Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych
|
|
Corel X3 na lekcjach |
| Autor |
Wiadomość |
ABu
Doradca

Pomógł: 12 razy Wiek: 46 Dołączył: 02 Paź 2007 Posty: 122 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
|
Wysłany: 2 Październik 2007, 21:46 Corel X3 na lekcjach
|
|
|
Dzień dobry.
Ostatnio, tzn. od września mam przyjemność prowadzić w szkole przedmiot pt. 'Grafika komputerowa i multimedia'. Szkoła zakupiła - zresztą za moją namową - odpowiedni pakiet w wersji X3. Osobiście grafiką zajmuję się niemal od dzieciństwa, a na Corelu pracowałem od wersji 6 w górę (już jako 15-latek robiąc projekty dla malutkiej rodzinnej firmy reklamowej, obecnie bazuję na wersji 12 projektując już na potrzeby własnej), więc wiedzę o programie mam więcej niż przeciętną.
Jako że nie chciałbym wyrządzić krzywdy młodym, ucząc ich rzeczy nieprzydatnych zwracam się do was, jako również specjalistów, z prośbą o wskazanie umiejętności, które powinna posiadać osoba ubiegająca się o posadę grafika.
W grafice wektorowej (oprócz poznania samego programu) postawiłem przede wszystkim na:
- umiejętność pracy z paletami CMYK i RGB i wybór w zależności od zastosowania,
- obrysowywanie, (m.in. beziery i przerysowywanie różnego typu logotypów),
- projektowanie i przygotowanie plakatów/ulotek do druku (paleta, spad, tekst w krzywe itp.).
Dla grafiki rastrowej mój plan wygląda następująco:
- palety RGB i CMYK w zależności od zastosowania (internet/poligrafia),
- dobieranie rozdzielczości i rozmiaru w zależności od zastosowania (internet/poligrafia),
- praca z maskami i kanałem alfa,
- zmiany w obrazie (retusz, fotomontaże)
- formaty plików graficznych w zależności od zastosowania (jpg, git, tif; bmp też, ale tylko jako negatywny przykład)
Zdaję sobie sprawę, że nie nauczę młodych gustu, bo to jest poza moimi możliwościami, ale być może jest jeszcze coś, o czym naprawdę warto wspomnieć i na co warto położyć dużo większy nacisk? Zależy mi na tym, żeby ze szkoły wyszli gotowi do pracy graficy, a nie biedne sierotki, które widziały Corela, ale nie potrafią zrobić w nim nic profesjonalnego.
A gdybyście mieli przyjąć pracownika, to na co zwracalibyście uwagę? (Nie pisać o portfolio! ;) )
Pozdrawiam i zachęcam do dyskusji
ABu |
|
|
|
 |
anonymus [Usunięty]
|
Wysłany: 2 Październik 2007, 22:45
|
|
|
"Grafik" to takie za bardzo wieloznaczne hasło, bo można pod niego podciągnąć i osobę paćkającą myszką po ekranie, kogoś kto tworzy layouty pod www, artystę tworzącego cyfrowe obrazy, gościa przygotowującego prezentacje a także DTP'owca...
Nie chodzi mi o to, że kierunek "A" jest lepszy/gorszy niż "B", nie wiem też jaki profil preferujesz w nauczaniu, ale chyba za mało podałeś informacji o tym, czego Twoi wychowankowie oczekują po ukończeniu nauki - bo takie zwykłe "kasy i satysfakcji z wykonywania... ble, ble, ble" to pewnie jest zbyt trywialne ;).
Kierunek, jaki określiłeś to raczej DTP a tutaj to akurat praktyka jest najważniejsza (chociaż oczywiście, aby móc praktykować jest potrzebna teoria).
Nacisk kładłbym jednak na to, aby (najprościej) nauczyć ich naśladować (nie kopiować) znanych projektantów czy też swobodnie operować aktualnymi trendami - czyli w jak największym stopniu próbować zmusić ich do kreatywności. Warto byłoby im także wpoić, że efekt nie zależy od narzędzia - czy to Corel, Adobe czy Calamus - ale od wyobraźni "twórcy". Dlatego też kartkę papieru i ołówek proponuję uznać jako (co najmniej) równorzędne narzędzie!
Co zaś do (przyszłych) pracowników, to mimo wszystko wolę gościa po niepełnej szkole podstawowej, ale z praktycznym portfolio niż prymusa bez żadnego doświadczenia... |
|
|
|
 |
ABu
Doradca

Pomógł: 12 razy Wiek: 46 Dołączył: 02 Paź 2007 Posty: 122 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
|
Wysłany: 2 Październik 2007, 23:40
|
|
|
| Cytat: | | "Grafik" to takie za bardzo wieloznaczne hasło [...] |
Święta prawda. Tylko że na lokalnym rynku pracy w K-K praktycznie nie uściśla się pojęcia 'grafik'. Tutaj zazwyczaj są firmy, które jeśli potrzebują grafika - to potrzebują go albo do DTP, albo do layoutów, ale z reguły i do jednego i drugiego. Artystów nie chcę tworzyć - od tego są szkoły plastyczne. Nie wiem czy słusznie, ale postanowiłem wykształcić rzemieślników - a jeśli znajdzie się wśród nich jakaś 'perełka' to pewnie delikatnie zmodyfikuję program aby wykorzystać potencjał.
| Cytat: | | chyba za mało podałeś informacji o tym, czego Twoi wychowankowie oczekują po ukończeniu nauki |
Bo oni sami tego nie wiedzą :) Tak naprawdę patrzę przez pryzmat późniejszego zatrudnienia u siebie tych najzdolniejszych i faktycznie teraz widzę, że zupełnie nieświadomie ustawiłem umiejętności i tematy pod swoje potrzeby...
| Cytat: | | Nacisk kładłbym jednak na to, aby (najprościej) nauczyć ich naśladować (nie kopiować) znanych projektantów czy też swobodnie operować aktualnymi trendami - czyli w jak największym stopniu próbować zmusić ich do kreatywności. |
Na razie są na etapie poznawania beziera, więc chyba najlepsze na ten moment jest przerysowywanie, ale istotnie - najprawdopodobniej coś takiego jak wzorowanie się na aktualnych trendach wprowadzę, tylko nieco później, jak już będą mieli jakiś warsztat.
| Cytat: | | Co zaś do (przyszłych) pracowników, to mimo wszystko wolę gościa po niepełnej szkole podstawowej, ale z praktycznym portfolio niż prymusa bez żadnego doświadczenia... |
Tak samo jak ja. Tylko że ja mam to szczęście, że ewentualnych pracowników mogę sobie dobrać na podstawie postępów szkolnych i portfolio 'szkolnego'. A jaką wartość może mieć dla firmy portfolio niekomercyjnych 'prac własnych'? Polecać im tworzenie czegoś takiego? |
|
|
|
 |
jagna
Jagna


Pomogła: 13 razy Wiek: 51 Dołączyła: 17 Paź 2006 Posty: 478 Skąd: Australia
|
Wysłany: 6 Październik 2007, 08:32
|
|
|
W zasadzie to co już napisałeś powinno dać im podstawy, od których mogą się sami "odbić" w kierunkach jakie będą im odpowiadały. Może nie wniosę niczego nowego do dyskusji, ale podzielę się uwagami na temat nowych pracowników, z którymi miałam do czynienia. Z reguły nie mają pojęcia o tym jak przygotować pracę pod kątem różnych technik wydruku. Może warto by było poszerzyć przygotowanie ich w tym kierunku (masz przygotowanie do offsetu - dodai sito, ploter itp).
Poza tym zawsze warto jest poznać filozofię koloru (czerwony - agresywny, silny, niebieski - spokojny - i takie tam - przydaje się przy projektowaniu i sprzedawaniu pomysłu:)
A przy kolorach piszesz o CMYK i RGB - czy dodasz do tego PMS i overprint? |
|
|
|
 |
Asdef


Pomógł: 8 razy Dołączył: 14 Lip 2006 Posty: 339 Skąd: Łódź
|
Wysłany: 6 Październik 2007, 21:18
|
|
|
Ja w szkole na grafice w morel DRAW miałem na pierwszej lekcji robienie LOGO Corela
http://www.nbit.pl/w/graf/corel_logo.gif
to nauczy ich, obracać obiekty, staranności, i to co najważniejsze przewidywania myślenia, jak obracać obiekt, powielania go nie rysując 5 razy tego samego kwadratu
to zajęcie, jest najbardziej potrzebne ze wszystkich, bo po tej lekcji praktykuje się sposoby w każdej innej pracy graficznej
i na koniec zajęć, przedstawiasz dodatkowe narzędzie a domu opracowujesz tutoriala z wykorzystaniem tych narzędzi w pracy graficznej
co jakiś czas sprawdzian |
|
|
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|
|
|
|
|
|
Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
| | Strona wygenerowana w 0.09 sekundy. Zapytań do SQL: 9 |
|
|