Corel FORUM Strona Główna Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Kalendarz książkowy
Autor Wiadomość
Faub
Początkujący


Dołączył: 31 Paź 2012
Posty: 14
Skąd: Wrocław
Wysłany: 31 Październik 2012, 17:34   Kalendarz książkowy

Witam

Chciałbym zaprojektować kalendarz książkowy (każdy dzień na osobnej stronie), będę wdzięczny za podpowiedzi jak sobie ułatwić pracę; planuję wykonanie layoutu jednej strony, potem skopiowanie jej odpowiednią liczbę razy, ale edytowanie elementów np. takich jak dzień tygodnia, imiona solenizantów itp 360 razy trochę mi się nie uśmiecha - czy można to zrobić szybciej, skorzystać z jakiegoś gotowego szablonu, skryptu?
 
 
Trurl 
Ekspert



Pomógł: 66 razy
Wiek: 71
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 953
Skąd: Warszawa
Wysłany: 31 Październik 2012, 17:41   

Nie rób tego w Corelu - posłuż się nim do zrobienia grafiki na każdą stronę i wyeksportuj wszystko jako epeesy. A całoś (razem z kalendarium) zrób w innym programie (Quark, InDesign, Corel Ventura - najlepszy, moim zdaniem, podkreśliłem), do którego zaimportujesz grafiki zrobione w Corelu (tzn. epeesy). W razie czego - pomogę... :-)
 
 
Faub
Początkujący


Dołączył: 31 Paź 2012
Posty: 14
Skąd: Wrocław
Wysłany: 31 Październik 2012, 17:49   

Trurl napisał/a:
Nie rób tego w Corelu - posłuż się nim do zrobienia grafiki na każdą stronę i wyeksportuj wszystko jako epeesy. A całoś (razem z kalendarium) zrób w innym programie (Quark, InDesign, Corel Ventura - najlepszy, moim zdaniem, podkreśliłem), do którego zaimportujesz grafiki zrobione w Corelu (tzn. epeesy). W razie czego - pomogę... :-)


Sęk w tym, że jako-tako znam jedynie Corela:) Grafiki tam nie będzie, a główny problem to jak nie bawić się w ręczną edycję każdej strony z osobna. Układ i skomplikowanie zawartości takich kalendarzy (typu TEWO) jest raczej niewielki.
 
 
Trurl 
Ekspert



Pomógł: 66 razy
Wiek: 71
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 953
Skąd: Warszawa
Wysłany: 31 Październik 2012, 18:14   

Piszesz, Faub:
Cytat:
główny problem to jak nie bawić się w ręczną edycję każdej strony z osobna.

Hmm... Jeśli znasz tylko Corela, i to zaledwie jako-tako, nie bierz się za robienie kalendarza książkowego, bo nie zapanujesz nad taką pracą...
 
 
Faub
Początkujący


Dołączył: 31 Paź 2012
Posty: 14
Skąd: Wrocław
Wysłany: 31 Październik 2012, 18:29   

Trurl napisał/a:
Piszesz, Faub:
Cytat:
główny problem to jak nie bawić się w ręczną edycję każdej strony z osobna.

Hmm... Jeśli znasz tylko Corela, i to zaledwie jako-tako, nie bierz się za robienie kalendarza książkowego, bo nie zapanujesz nad taką pracą...


A jak zabrałby się do tego profesjonalista? Nie pytam o dokładną instrukcję, ale o najważniejsze etapy.
 
 
Trurl 
Ekspert



Pomógł: 66 razy
Wiek: 71
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 953
Skąd: Warszawa
Wysłany: 31 Październik 2012, 18:52   

Profesjonalista zacząłby od koncepcji kalendarza, a więc m.in. od przemyślenia, co na której stronie ma się znajdować - wiesz, dzień tygodnia, numer dnia i tygodnia w roku, liczba dni do końca roku, imieniny itp. Trzeba by określić podział godzinowy dnia - jak w kalendarzu TEWO, albo lepiej, jeśli masz pomysł. Określ też iloma kolorami będzie to drukowane - jednym, dwoma (niedziele i święta na czerwono) czy czterema (pełen CMYK). Trzeba też określić format (np. A5 lub B5).
Jak już koncepcja jest gotowa, bierzemy InDesign i makietujemy całość tak, żeby daty automatycznie się zmieniały. Plik będzie miał, oczywiście, 365 stron (366 w roku przestępnym) kalendarium + strony dodatkowe (ot, choćby reklamy, za które pobierzesz stosowne opłaty od reklamodawców, porady, wróżby itp). Pamiętaj, że liczba stron publikacji musi być wielokrotnością 16, a w najgorszym wypadku 8 - to wynika z technologii druku, a więc 358 lub 368 + n*8, gdzie n= liczba naturalna.
Jeśli chcesz więcej, pytaj... :-)
 
 
Faub
Początkujący


Dołączył: 31 Paź 2012
Posty: 14
Skąd: Wrocław
Wysłany: 5 Listopad 2012, 09:05   

Gdybym się jednak zdecydował na Corela... Wszak to forum o Corelu:) Jak poradzić sobie z kolejnością stron w arkuszach, które będą zszywane (powiedzmy 8 arkuszy A4, na każdym 4 strony A5 -przy druku dwustronnym)? Tzn, żeby nie ustawiać kolejności ręcznie np. na jednym arkuszu s. 1 i 16 itd, żeby po zgięciu i złożeniu książka miała prawidłową kolejność stron? W "podglądzie wydruku" są narzędzia do rozmieszczania projektu na stronach, ale nie wiem, czy tym przypadku będą miały zastosowanie?
 
 
Trurl 
Ekspert



Pomógł: 66 razy
Wiek: 71
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 953
Skąd: Warszawa
Wysłany: 5 Listopad 2012, 09:36   

Nie rób sam impozycji - zostaw to drukarni. Daj drukarni plik pdf ze wszystkimi stronami po kolei (pamiętaj o spadach!) - drukarnia sama zrobi impozycję.
A jeśli koniecznie chcesz to robić sam, zrób makietę wszystkich składek tak:
1. Weź czystą kartkę A4.
2. Złóż ją na pół, potem drugi raz i trzeci - będziesz więc miał składkę formatu A7 (74x105).
3. Nie rozcinaj składki. Połóż ją przed sobą tak, żeby grzbiet był po lewej stronie i nierozcięte strony na górze.
4. Weź flamaster i ponumeruj strony składki od 1 do 16, żeby orientacja cyfr była taka, jak w dowolnej oglądanej przez Ciebie książce.
5. Powtórz zabieg (czyli pkty 1-4) dla wszystkich składek kalendarza, a więc dla składki 17-32, 33-48 itd.
6. Każdą ze zmakietowanych składek rozłóż do wyjściowego formatu użytej do składania kartki.

Twoim oczom ukaże się właściwy rozkład stron w składce i ich położenie (normalne bądź odwrócone - rozpoznasz to po orientacji zapisanych flamastrem numerów).

Tak właśnie przygotuj arkusze w Corelu. Prościzna, co? :->

Pamiętaj o spadach!

P.S. Arkusz drukarski to 16 stron odpowiednio ułożonych (tak, jak to opisałem wyżej). Jeśli np. drukujesz książkę formatu A4, to arkusz drukarski jest formatu A1 - składasz go trzykrotnie na pół i otrzymujesz szesnastostronicową składkę A4.
Dlatego właśnie książka powinna mieć liczbę stron będącą wielokrotnością 16. :->

A na zakończenie tniesz zszytą książkę z prawej strony i z góry. Wystarczą dwa ciachnięcia gilotyną i możesz ją spokojnie przekartkować. :mrgreen:
 
 
Faub
Początkujący


Dołączył: 31 Paź 2012
Posty: 14
Skąd: Wrocław
Wysłany: 5 Listopad 2012, 10:19   

Dzięki wielkie za cenne rady:)
 
 
Faub
Początkujący


Dołączył: 31 Paź 2012
Posty: 14
Skąd: Wrocław
Wysłany: 5 Listopad 2012, 13:54   

Trurl napisał/a:

P.S. Arkusz drukarski to 16 stron odpowiednio ułożonych (tak, jak to opisałem wyżej). Jeśli np. drukujesz książkę formatu A4, to arkusz drukarski jest formatu A1 - składasz go trzykrotnie na pół i otrzymujesz szesnastostronicową składkę A4.
Dlatego właśnie książka powinna mieć liczbę stron będącą wielokrotnością 16. :->
:


nie wiem, czy ma to jakieś znaczenie dla rozważań o impozycji, ale będę drukował na cyfrze na formacie A3
 
 
Trurl 
Ekspert



Pomógł: 66 razy
Wiek: 71
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 953
Skąd: Warszawa
Wysłany: 5 Listopad 2012, 14:19   

Ma zasadnicze znaczenie. Zadzwoń do mnie, to pogadamy o druku - to precyzyjniejsze niż pisanie na Forum...
Mój tel.: 604 289 277
 
 
Faub
Początkujący


Dołączył: 31 Paź 2012
Posty: 14
Skąd: Wrocław
Wysłany: 5 Listopad 2012, 14:37   

Trurl napisał/a:
Ma zasadnicze znaczenie. Zadzwoń do mnie, to pogadamy o druku - to precyzyjniejsze niż pisanie na Forum...
Mój tel.: 604 289 277


a czy można na priv;) ? W piśmie człowiek bardziej precyzyjny;)
 
 
Trurl 
Ekspert



Pomógł: 66 razy
Wiek: 71
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 953
Skąd: Warszawa
Wysłany: 5 Listopad 2012, 14:47   

Zostańmy przy Forum, jeśli nie chcesz dzwonić.
Podeślij przykładowy plik Corela i tel. do drukarni, w której będziesz drukował. Podaj także nakład tego kalendarza. Napisz też, czy będzie klejony czy szyty nićmi i jaką oprawę przewidujesz - twardą czy miękką.
 
 
Faub
Początkujący


Dołączył: 31 Paź 2012
Posty: 14
Skąd: Wrocław
Wysłany: 6 Listopad 2012, 18:30   

pozwoliłem sobie skrobnąć na priva :-)
 
 
Trurl 
Ekspert



Pomógł: 66 razy
Wiek: 71
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 953
Skąd: Warszawa
Wysłany: 8 Listopad 2012, 08:12   

Ja też napisałem do Ciebie na priv. Czytałeś?
 
 
aksa
Znawca


Wersja CorelDRAW: X3
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 07 Sie 2008
Posty: 166
Skąd: KrK
Wysłany: 8 Listopad 2012, 15:54   

zrobiło się tajemniczo, a szkoda :)
 
 
Trurl 
Ekspert



Pomógł: 66 razy
Wiek: 71
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 953
Skąd: Warszawa
Wysłany: 8 Listopad 2012, 22:10   

Eeech, Faub, coś nam nie idzie na privie. Wróćmy na Forum... :->
 
 
chezare 



Pomógł: 402 razy
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 4551
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Wysłany: 8 Listopad 2012, 23:36   

Trurl, jak kolega napisał, że będzie drukował na cyfrze na A3 a Ty się pytasz w której drukarni i czy okładka ma być twarda czy miękka, to się nigdy nie dogadacie :-)
Za chwilę się zapyta jaką igłą zszyć a na końcu jak równo uciąć 200 kartek papieru.
Kolega Faub wymyślił sobie zadanie i dobrze że szuka wiedzy ale ten kalendarz ma mizerne szanse na powstanie :-) Chyba, że kolega Faub chce wyprodukować kalendarz na 2015 rok?
Widziałem już różne dokumenty zrobione w Corelu ale takiego 400 stronicowego chyba jeszcze nie :-)
Tak z czystej ciekawości się zapytam, dużo miałeś telefonów? :-)
 
 
Faub
Początkujący


Dołączył: 31 Paź 2012
Posty: 14
Skąd: Wrocław
Wysłany: 9 Listopad 2012, 08:54   

Widziałem sporo książek składanych w Corelu, więc pewnie można i kalendarz;)

chezare napisał/a:
Kolega Faub wymyślił sobie zadanie i dobrze że szuka wiedzy ale ten kalendarz ma mizerne szanse na powstanie :-) Chyba, że kolega Faub chce wyprodukować kalendarz na 2015 rok?


Z tym skryptem: http://www.oberonplace.co...calendarwizard/ trochę krócej, stworzenie kalendarza dziennego (każda strona osobno) parę minut.

Te kąśliwe uwagi, chezare, chyba niepotrzebne. Moja prośba o priv, właśnie po to, żeby nie drażnić Kolegów poziomem pytań :-)
 
 
chezare 



Pomógł: 402 razy
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 4551
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Wysłany: 9 Listopad 2012, 09:54   

Faub, przepraszam nie miałem zamiaru Cię obrażać a to czy moje uwagi były kąśliwe okaże się całkiem niedługo :-) Chciałem trochę pożartować i trochę mi głupio, że inaczej to zrozumiałeś. Jak zrobisz ten kalendarz i będzie on do czegoś podobny to zmienię zdanie. Mówisz, że widziałeś książki składane w Corelu? O ile kalendarz książkowy da się zrobić to książki dobrze złożyć w Corelu z całą pewnością się nie da a ci co to próbują robić nie bardzo mają pojęcie na co się porywają.
Moja wiedza na temat składu książki jest dosyć mizerna ale jest tutaj paru ludzi, którzy się na tym znają i bardzo bym się zdziwił gdyby mieli zdanie na temat składania książek w Corelu inne od mojego.
Poziomem pytań się nie przejmuj bo każdy kiedyś zaczynał od zera a poza tym podobno głupie mogą być tylko odpowiedzi :-)
Pozdrawiam.
 
 
Faub
Początkujący


Dołączył: 31 Paź 2012
Posty: 14
Skąd: Wrocław
Wysłany: 9 Listopad 2012, 10:05   

chezare napisał/a:
to książki dobrze złożyć w Corelu z całą pewnością się nie da a ci co to próbują robić nie bardzo mają pojęcie na co się


Tu się zgodzę, bo Corel nie jest programem do składu tego typu dokumentów i nie chciałbym wywoływać niepotrzebnej dyskusji ;) Stwierdziłem tylko fakt, że parę takich książek wypuszczonych z Karola widziałem :)
 
 
aksa
Znawca


Wersja CorelDRAW: X3
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 07 Sie 2008
Posty: 166
Skąd: KrK
Wysłany: 9 Listopad 2012, 12:25   

a ja myślę, że temat jest intrygujący i chciałabym, żeby wypowiedział się ktoś to zrobił takie cudo w Corelu. Moje doświadczenie ze składem większych publikacji w CD jest niewielkie i chętnie dowiedziałabym się o kilku sztuczkach które stosują inni. Niestety nikt nie chce się tą wiedzą podzielić :(
 
 
Trurl 
Ekspert



Pomógł: 66 razy
Wiek: 71
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 953
Skąd: Warszawa
Wysłany: 9 Listopad 2012, 12:31   

Aksa, Corel nie nadaje się do składu większych publikacji. Nie ma żadnych sztuczek - trzeba się borykać z banalnymi problemami składu, które w innych programach do składu (Quark, InDesign, Ventura itp.) po prostu nie istnieją.
 
 
Bogumila M.
[Usunięty]

Wysłany: 9 Listopad 2012, 13:19   

Oczywiście, że da się złożyć w Corelu niewielką publikację. Jednak raczej nie warto porywać się na coś, co ma więcej niż 32 strony (4x8). Niemniej jednak jest to droga przez mękę. Zwłaszcza dla tych, którzy są leniwi i nie chce im się na przykład tworzyć olbrzymiej strony i na niej układać strony do składek. Corel uwielbia przerzucać automatycznie niektóre elementy z warstwy na pulpit. Dzięki tremu po zgrupowaniu to co było na wierzchu może zniknąć pod spodem. Podobnie jest z tekstem.

Tak czy owak jeśli ktoś chce jednak pokusić się o skład książeczki, niech unika wersji X6. Bo dostanie szału.
 
 
aksa
Znawca


Wersja CorelDRAW: X3
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 07 Sie 2008
Posty: 166
Skąd: KrK
Wysłany: 9 Listopad 2012, 13:20   

ok, ale są tacy, którzy nie mają dostępy do tych programów :) 4 lata temu MUSIAŁAM złożyć dziennik lekcyjny w Corelu, od czasu do czasu robię foldery i tym podobne drobne druczki i nie mam z tym większych problemów, jak się chce to się da. Dziennik mnie wiele nauczył, ale przyznaję, że nauka była bolesna. Pewnie teraz zabrałabym się do tego inaczej. Dlatego z chęcią dowiedziałabym się jakie boleści mieli inni użytkownicy - wtedy każdy będzie wiedział na co się porywa. Nie mówię o składzie książek ale np czasem trzeba poukładać jakaś tabelkę na kilka stron i co wtedy? Usiąść założyć ręce i powiedzieć 'nie da się', czy pokornie wykładać kilka kółek na Indyka?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
         
Strona wygenerowana w 0.14 sekundy. Zapytań do SQL: 12