Corel FORUM Strona Główna Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Corel i Photoshop -przenoszenie plików z zachowaniem kolorów
Autor Wiadomość
obywatel-JiN 
Początkujący


Wersja CorelDRAW: x4
Wiek: 40
Dołączył: 18 Sie 2013
Posty: 1
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 18 Sierpień 2013, 23:47   

Witam, świetne forum, zarejestrowałem się specjalnie by dołączyć się do pytania o próbę ujednolicenia kolorystyki w CD i PS. Logotypy tworzę w Corelu, a wszystko co rastrowe w Photoshopie. Problem pojawił się gdy "klient" wybrał sobie kolor w rgb, i chce taki a nie inny...zamieniłem kolor na odpowiednik w cmyk i ni jak ma się ma jeden do drugiego...kombinuje ale wykombinować nie mogę. Jak rozumiem, nie da się odwzorować w palecie cmyk koloru z palety rgb. Jak ujednolicać kolory, jak ustawiać oba jakże różne od siebie środowiska graficzne. Za chaos w poście przepraszam i pozdrawiam.
 
 
Shame 
Red Dot Corporation



Wersja CorelDRAW: X7
Pomógł: 213 razy
Wiek: 41
Dołączył: 19 Kwi 2012
Posty: 2565
Skąd: Poznań
Wysłany: 19 Sierpień 2013, 08:25   

No w sumie to nie da się uzyskać wszystkich (większości) kolorów z RGB w CMYK. Jak klient wybrał sobie kolor RGB to powiedz mu, żeby się gonił, a jak będzie biegł, to rzuć mu w plecy wzornikiem CMYK'a lub ewentualnie PANTONE'a. Już nie raz było opisywane (chyba przez tegrafa czy Malutkiego), że RGB jest tylko na monitorze, a monitor ŚWIECI! Kartka nie świeci. Kolory postrzegamy albo przez promieniowanie (monitor) albo przez odbicie (druk). Można zrobić jedynie tak, że ma się monitor skalibrowany tak, żeby odwzorowywał rzeczywistość tak blisko, jak to możliwe. Wtedy niech klient przyjdzie do Ciebie i pokaż mu na swoim skalibrowany, profesjonalnym monitorze dla grafików jakąś paletę. Niech z niej wybierze, ale lepszy byłby wzornik - najlepiej z jakiejś drukarni, której będzie się używać (czyt. wzornik wydrukowany z maszyną z którymś ustandaryzowanym profilem koloru). To w skrócie. Poczytaj na necie "rgb vs. cmyk" albo inne historyczne dzieła.
 
 
Bogumila M.
[Usunięty]

Wysłany: 19 Sierpień 2013, 13:40   

W uzupełnieniu można tylko dodać, że kolory podstawowe RGB, z których tworzone są pozostałe na ekranie to czerwony (R), zielony (G) i niebieski (B), podczas gdy w druku, malarstwie, czyli wszędzie tam, gdzie widzimy dzięki odbiciu światła, to niebieski (C, w drukarkach raczej błękitny) czerwony (M, raczej jasnofioletowy), żółty (Y). K to czarny. Jak odwzorować to, co świeci na to co nie świeci? Przecież wystarczy nieco rozjaśnić obraz w monitorze lub zmienić kontrast, by kolory wyglądały inaczej. Tak samo dzieje się w przypadku oglądania wydruku — zależnie od oświetlenia kolory wyglądają lepiej lub gorzej. A najciekawiej w świetle zwykłych świetlówek.
 
 
tegraf 
Ekspert
tegraf


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 1954
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 19 Sierpień 2013, 14:00   

Bogumila M. napisał/a:
podczas gdy w druku, malarstwie, czyli wszędzie tam, gdzie widzimy dzięki odbiciu światła


Nie do końca. Tylko w druku. W malarstwie i ogólnie "w przyrodzie" już nie. Farby malarskie to nie jest mieszanina farb cmyk. Czerwony pomidor jest czerwony nie dlatego, że w jego skórce jest jakaś magenta i jakiś yellow. Jest czerwony, po prostu.
 
 
Shame 
Red Dot Corporation



Wersja CorelDRAW: X7
Pomógł: 213 razy
Wiek: 41
Dołączył: 19 Kwi 2012
Posty: 2565
Skąd: Poznań
Wysłany: 19 Sierpień 2013, 14:12   

tegraf napisał/a:
Czerwony pomidor jest czerwony nie dlatego, że w jego skórce jest jakaś magenta i jakiś yellow. Jest czerwony, po prostu.


Oj chyba tegraf łapiesz za słówka. Przecież wiadomo, że odpowiedzi tyczące komputerów i druku są z nimi związane, a nie na przykład, z rolnictwem :-/ Niedługo trzeba będzie klauzule dołączać do posta :mrgreen: W pomidorach likopen też jest barwnikiem (związkiem chemicznym), który pochłania wszystkie inne długości światła, poza czerwonym - tę długość światła odbija. Więc może nie ma w sobie Magenty i Yellowa, ale niechybnie jest czerwony przez odbicie, a nie świecenie :-D
 
 
tegraf 
Ekspert
tegraf


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 1954
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 19 Sierpień 2013, 14:39   

No nie wiem...
http://www.spryciarze.pl/...cacego-pomidora
 
 
Bogumila M.
[Usunięty]

Wysłany: 19 Sierpień 2013, 14:51   

tegraf napisał/a:
Nie do końca. Tylko w druku. W malarstwie i ogólnie "w przyrodzie" już nie. Farby malarskie to nie jest mieszanina farb cmyk. Czerwony pomidor jest czerwony nie dlatego, że w jego skórce jest jakaś magenta i jakiś yellow. Jest czerwony, po prostu.
Nie tylko w druku. Także w malarstwie i w przyrodzie. Mając do dyspozycji trzy podstawowe kolory można otrzymać dowolny inny. Czerwony to barwa podstawowa. Natomiast trawa jest zielona dlatego, że chlorofil silnie pochłania składową żółtą i niebieską.

 
 
tegraf 
Ekspert
tegraf


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 1954
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 19 Sierpień 2013, 14:56   

Bogumila M. napisał/a:
Mając do dyspozycji trzy podstawowe kolory można otrzymać dowolny inny.


To prawda. Ale to nie ma nic wspólnego z cmyk. Chlorofil jest zielony (pochłania żółtą i niebieską) dlatego, że jest chlorofilem. Nie dlatego, że ma jakieś komórki (?) w yellow i cyjan.
 
 
Bogumila M.
[Usunięty]

Wysłany: 19 Sierpień 2013, 15:07   

Nie rozumiem o co Ci chodzi, Mógłbyś jaśniej? Chlorofil pochłania i farba pochłania. Zielona (czyli niebieska zmieszana z żółtą) pochłania to samo co chlorofil, dlatego jest zielona. Tylko dzięki temu, że rozdzielczość wzroku mamy jaką mamy, widząc zielony na wydruku nie widzimy niebieskich i żółtych kropek. Ale na wielkoformatowym plakacie z bliska widać je doskonale. I to odróżnia wydruk od obrazu — na wydruku mieszanie barw następuje na papierze, na obraz nakładane są już zmieszane.
 
 
tegraf 
Ekspert
tegraf


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 1954
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 19 Sierpień 2013, 15:19   

W zielonym liściu nie ma żadnych kropek - nawet mikroskopijnych - ani żółtych, ani zielonych. Liść jest zielony, bo zielony jest chlorofil. A jest zielony, bo pochłania kolor żółty i niebieski - a nie dlatego, że oko ludzkie nie dostrzega w nim komórek (?) żółtych i cyjanowych. Różnica subtelna, ale zawsze. Farba jest zielona, bo powstaje ze zmieszania cyjanu i żółtej, liść jest zielony z zupełnie innego powodu.

W przyrodzie żywej - uzyskiwanie barw pochodnych poprzez mieszanie cmyk w odpowiednich proporcjach - zaryzykuję - nie istnieje.

Niebieski (o którym piszesz) to nie to samo co cyan, czerwony to nie to samo, co magenta.
 
 
Bogumila M.
[Usunięty]

Wysłany: 19 Sierpień 2013, 15:52   

Dziękuję serdecznie za wyjaśnienie, że nie zrozumiałeś co napisałam. Tak podejrzewałam. Zanim się żachniesz i staniesz niemiły wskaż miejsce w którym wspominam o kropkach w chlorofilu. Z góry dziękuję.
 
 
Bogumila M.
[Usunięty]

Wysłany: 19 Sierpień 2013, 17:49   

No widzisz? Tego właśnie chciałam uniknąć. Dlatego prosiłam, żebyś przytoczył fragment, który doprowadził Cię do takich wniosków. Bo wina nie zawsze leży po jednej ze stron. Wiedząc gdzie doszło do nieporozumienia możemy oboje popracować nad tym, żeby się lepiej rozumieć. Widzę jednak, że nie jesteś zainteresowany dialogiem. Trudno. Tak czy owak nie ja mam Cię za durnowatego.
 
 
chezare 



Pomógł: 402 razy
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 4551
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Wysłany: 19 Sierpień 2013, 19:30   

Ja bym to opatentował. Po co produkować 120 różnych farb jak z trzech można zrobić to samo? Chyba, że produkują te farby dla głupich, którzy nie potrafią ich wymieszać? :-)
Obawiam się, że w naturze występują kolory, których z czerwonego, zielonego i niebieskiego uzyskać się nie da, podobnie jak nie ma takiego monitora, który całą tę paletę potrafiłby wyświetlić.
 
 
Bogumila M.
[Usunięty]

Wysłany: 19 Sierpień 2013, 21:11   

Masz rację. Ponieważ dla światła odbitego, czyli w przyrodzie kolory podstawowe to czerwony, zółty i niebieski. Z tych trzech kolorów składane są wszystkie pozostałe. Zaś pytanie nie jest ani złośliwe, ani podchwytliwe, ale głupie. Patentować nie ma czego, ponieważ prościej jest zastosować do barwienia farb stały barwnik roślinny lub chemiczny o niezmiennym odcieniu niż mieszać barwy. Zwłaszcza, że malarz dobierze odpowiednie proporcje, laik nie. Możesz to przećwiczyć sam mieszając żółty tusz z niebieskim, po czym spróbować uzyskać jeszcze raz ten sam odcień. Dzięki komputerom da się uzyskać powtarzalność, można sobie zażyczyć w sklepie taki odcień, którego żaden producent nie oferuje.

Oczywiście trudno jest uzyskać z mieszaniny kolorów idealną czerń, stąd czwarty komponent. W monitorach/telewizorach czerń to po prostu wygaszony ekran.
 
 
bidon184
[Usunięty]

Wysłany: 19 Sierpień 2013, 21:36   

We wszechświecie idealnie czarnym obiektem jest tylko i wyłącznie czarna dziura,więc chyba nie ma sensu kontynuować tematu co jest jeszcze bardziej idealnie czarne,aczkolwiek uważam że tylko monitory plazmowe mogą osiągnąc idealne odwzorowanie kolorów,oczywiście też z pewną granicą błędu
 
 
Shame 
Red Dot Corporation



Wersja CorelDRAW: X7
Pomógł: 213 razy
Wiek: 41
Dołączył: 19 Kwi 2012
Posty: 2565
Skąd: Poznań
Wysłany: 19 Sierpień 2013, 22:34   

Na prawdę wolałbym, żebyśmy nie przerzucali się tutaj postami, bo przecież topic jest troszeczkę o czym innym. Poczekajmy na odpowiedź Obywatela-JiN, bo na razie niewiele wiemy o jego sytuacji :-)

Na koniec tylko chciałem napomknąć, że jednym z moich nielicznym osiągnięć życiowych jest ukończenie studiów, a mianowicie chemii :-) Moja praca dyplomowa dotyczyła niczego innego jak właśnie świecenia substancji (fotoluminescencja wielkocząsteczkowych związków donorowo-akceptorowych lantanowców i aktynowców), a konkretnie zahaczała o to, co raczył podesłać tegraf (obejrzałem ten filmik), który jak widać (proszę o wybaczenie) nie ma większego pojęcia o chemii i myli źródło z procesem. Twierdzisz, że chlorofil i zielona farba nie są zielone z tych samych powodów? Otóż są, choć nie zawsze (zależy od tego, z czym porównasz). Czynnikiem odbijającym "zielone" światło są różne substancje, ale proces/zasada generowania tego światła jest taka sama. Dotyczy to jednak farb powstałych w oparciu o jeden chromofor - jedna substancja, która akurat pochłania resztę, poza zielenią. Inaczej troszkę ma się sprawa przy farbach będących mieszaniną jednorodną, gdzie następuje dyfuzja cząsteczek chromoforów o różnej "barwie" na poziomie mikroskopowym. Zielona farba (taki PANTONE) to nic innego, jak - w ogromnym skrócie - nanometryczny CMYK - różne rodzaje cząsteczek związków o różnych kolorach wymieszane ze sobą równomiernie. Jeśli technika pójdzie tak do przodu, że CMYKiem (4 kolorami) dałoby się "malować" na poziomie nanometrów, czy nawet angstremów, to wtedy druk byłby nierozróżnialny (praktycznie żadnymi metodami, poza chromatografią czy spektrofotometrią) od pięknej zieleni chlorofilu :mrgreen: To tyle ode mnie. Cheers! 8-)
 
 
bidon184
[Usunięty]

Wysłany: 19 Sierpień 2013, 23:46   

No to pogadajmy
Aby światło mogło zostać odbite najpierw musi być zaabsorbowane,a następnie wtórnie wyemitowane,prawda ;-) czyli jeśli patrzymy na obiekt to widzimi światło(pamiętając o dlugości fali) charakterystyczne dla danego obiektu ale niekoniecznie dla padającego światła.Z tego powodu niewiem cegła i trawa mają rózne kolory,czyli co? o kolorach decyduje światło zaabsorbowane,czyż nie???idąc dalej chlorofil absorbuje fotony z czerwonej i niebieskiej częstotliwosci ,ale przekształca je w pokarm potrzebny roslinie,więc chlorofil nie absorbuje zieleni i z tego powodu liscie są zielone,a nie dla tego że coś odbija coś,naprawde nieraz was nie kumam :-)
 
 
Cysorz 



Pomógł: 207 razy
Dołączył: 01 Sty 2011
Posty: 3146
Skąd: Kraków
Wysłany: 20 Sierpień 2013, 00:02   

Ech!
Przydałby się tutaj jakiś moderator, żeby posprzątać te "gdybania". Wybaczcie, ale net dlatego właśnie jest takim śmietnikiem, że do prostego pytania każdy może wtrącić swoje trzy grosze - nawet jeżeli nie ma to żadnego uzasadnienia. Profesjonaliści raczej tego unikają.
Shame wyjaśnił co trzeba, autor postu albo to przeczytał i się próbuje zastosować albo to olał i tyle. Objaśnienie teorii kwantowej albo wyłożenie co to jest obserwabla wcale nie jest tu wymagane...
 
 
chezare 



Pomógł: 402 razy
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 4551
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Wysłany: 20 Sierpień 2013, 00:51   

Malutki, zaletą tego forum jest właśnie to, że jest jakie jest.
Zaletą tego miejsca jest to, że Ci którzy trochę już tutaj są, nie zdziwią się kiedy zapytam np. Bidona jaka jest pogoda nad morzem. Nie ma się co oszukiwać, 99% spraw na tym forum dotyczy jakichś drobiazgów, których rozwiązanie nie uratuje świata.
To forum od innych różni też to, że w znakomitej większości przypadków jest tutaj miło i sympatycznie.
Mówisz, że Shame wszystko wyjaśnił i teraz wystarczy wziąć miotłę i posprzątać.
Ja szanuję ludzi za wiedzę, ale tak samo szanuję tych co jej szukają.
Mogę Shame zazdrościć wiedzy o chemii, ale stwierdzenie, że większości kolorów RGB nie da się skonstruować w CMYK jest oczywistą nieprawdą. Są nawet sytuacje odwrotne, np. żółty w CMYK jest lepszy od tego z RGB :-)
Z ułomnym CMYKiem wcale nie jest tak źle, wystarczy pooglądać jakieś kolorowe pismo.
Pogadaliśmy sobie a autor postu na razie wie tylko dlaczego pomidor jest czerwony.
Jeśli się pogubiliście, zginął wam z oczu problem, to przypomnę. Pytanie jest jak skorelować ustawienia dwóch jakże różnych programów.
Od razu powiem, że nie wiem i obawiam się, że nie da się tego do końca zrealizować.
To, że kolega do obróbki i konwersji grafiki rastrowej używa PhotoShopa to dobrze, choć skoro ma problemy z kolorami, to można się zastanawiać i martwić o to czy ma program dobrze skonfigurowany?
Jeśli grafika ma zostać wydrukowana, to pokazuje się ją na ekranie na którym są symulowane kolory które będą wydrukowane a nie RGB.
Droga do tego jest dosyć prosta, przyzwoity skalibrowany monitor, i program graficzny, który pozwala się tak ustawić żeby udawał kolory w CMYK. Czym będzie to robił lepiej, tym kłopot mniejszy. Nie ma takich monitorów i programów, które robią to idealnie, nawet te najlepsze nie są w stanie wyświetlić całej palety RGB, ale trzeba przyznać, że są coraz bliżej :-) Paleta kolorów, którą widzi człowiek to nie ta sama przestrzeń barw, którą potrafi wyświetlić monitor.
Rada druga, jeśli coś ma być drukowane, to pokazujemy próbki drukowane, a nie wyświetlane, czyli potrzebny jest dobry wzornik kolorów, wydrukowany.
Jak już będziesz miał skalibrowany monitor, to musisz ustawić zarządzanie kolorami, odpowiedź jak to zrobić w Corelu znajdziesz w dziale FAQ, w temacie o zarządzaniu kolorami kolegi Tegrafa, jak to zrobić w PhotoShopie, nie wiem. Wprowadziłeś klienta w błąd, teraz musisz posypać głowę popiołem, wziąć wzornik kolorów i poprosić żeby kolor wybrał z wzornika.
To jeszcze nie załatwi sprawy, wzornik wzornikiem ale potrzebny będzie próbny wydruk, bez niego znowu będziesz miał kłopoty z klientem, albo z drukarnią, tylko wtedy może być do zapłacenia całkiem spora suma, a na podłodze w kącie sterta elegancko zapakowanej makulatury.
Jeśli to wszystko nie pomoże, to jedynym rozwiązaniem będzie to co radzi Shame, pożegnać grzecznie klienta, bo lepiej stracić jednego niereformowalnego klienta niż kasę.
Nauczcie kolegę jak ustawić PS i Corela żeby wyświetlały podobnie kolory, kolory które będą udawały te drukowane, takie jest pytanie.

PS
Z Malutkim częściowo się zgadzam, nie wszystko jest warte tego żeby zostawało na wieki w sieci. Częściowym rozwiązaniem byłby sprawnie działający na forum czat, ale nie ma i pewnie nie będzie?
Ja często swoje posty, o których wiem, że nic do sprawy nie wnoszą, uśmiercam, ale to też nie jest eleganckie rozwiązanie, bo ktoś może mieć pretensję, że odpisał na list, którego nie ma :-)
Jak Malutki Twój pomysł na porządki zostanie zrealizowany, to pierwszym, który stąd wyleci będę ja :-) Nie będę płakał, ale chyba byłoby mi trochę przykro? :-)
Na szczęście tutaj żadna administracja nie działa :-)
Ostatnio zmieniony przez chezare 22 Sierpień 2013, 18:20, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
tegraf 
Ekspert
tegraf


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 1954
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 20 Sierpień 2013, 09:46   

Shame napisał/a:
nie ma większego pojęcia o chemii i myli źródło z procesem


Nic nie myli, bo nie ma o tym pojęcia. Ten filmik to miał być żart. Zabrakło ":-)".

Shame napisał/a:
Zielona farba (taki PANTONE) to nic innego, jak - w ogromnym skrócie - nanometryczny CMYK - różne rodzaje cząsteczek związków o różnych kolorach wymieszane ze sobą równomiernie


Sprecyzuj. O "różnych kolorach" czy "kolorach cmyk"? Jeżeli "cmyk", to oznaczałoby to, że zieloną farbę Pantone da się zastąpić mieszaniną farb CMYK w odpowiednich proporcjach (dorzucę nawet białą, czyli piąty kolor - a co tam) - a to nie jest prawdą.
 
 
Bogumila M.
[Usunięty]

Wysłany: 20 Sierpień 2013, 10:06   

tegraf napisał/a:
Sprecyzuj. O "różnych kolorach" czy "kolorach cmyk"? Jeżeli "cmyk", to oznaczałoby to, że zieloną farbę Pantone da się zastąpić mieszaniną farb CMYK w odpowiednich proporcjach (dorzucę nawet białą, czyli piąty kolor - a co tam) - a to nie jest prawdą.
Nie kolorach CMYK. W kolorach podstawowych. CMYK to nie RBYK Podczas gdy w chlorofilu mieszanie następuje na poziomie molekularnym, farby składowe wydruku mieszają się w ludzkim oku. Wystarczy spojrzeć na wydruk przez silne szkło powiększające, żeby przestały się mieszać. Więc zieloną farba Pantone to mieszanina pigmentu żółtego i niebieskiego w w odpowiedniej proporcji. Na monitorze też są piksele tylko w trzech kolorach (RGB), pozostałe kolory tworzone są przez mieszanie.
 
 
tegraf 
Ekspert
tegraf


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 1954
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 20 Sierpień 2013, 10:11   

Bogumila M. napisał/a:
czyli wszędzie tam, gdzie widzimy dzięki odbiciu światła, to niebieski (C, w drukarkach raczej błękitny) czerwony (M, raczej jasnofioletowy), żółty (Y). K to czarny.


To w końcu ma być "CMYK" czy kolory podstawowe? To nie to samo.
 
 
s-p-i-n 


Pomógł: 192 razy
Dołączył: 26 Lut 2007
Posty: 1484
Skąd: opolszczyzna
Wysłany: 20 Sierpień 2013, 10:16   

Kiedyś słyszałem od doświadczonego grafika, że dla zachowania jednolitości kolorów wystarczy zmienić rozszerzenie palety photoshopa na corelowska i takowa zaimportowac do Corela. Czy ktoś się z tym zgadza?
 
 
Bogumila M.
[Usunięty]

Wysłany: 20 Sierpień 2013, 11:07   

tegraf napisał/a:
To w końcu ma być "CMYK" czy kolory podstawowe? To nie to samo.
Przecież napisałam jakie są kolory podstawowe i napisałam, że paleta CMYK nieco od "podstawy" odbiega. Prawdopodobnie ze względów technicznych, bo już na przykład atramenty w drukarce HP dokładnie odpowiadały kolorom podstawowym. Stąd w drukarkach laserowych dwa kolory podstawowe są odtwarzane, a w atramentowych nie. Choć to też zależy od technologii i zastosowanych pigmentów.

Na marginesie. Człowiek, a także kobieta, pracując, zajmując się domem nie ma kiedy spotkać się z przyjaciółmi, pogadać. Forum jest takim substytutem kawiarni — można podyskutować, można wymienić poglądy, czegoś się dowiedzieć. Dziwi mnie postawa Malutkiego, któremu marzy się jakiś cenzor, miotła, która posprząta zbędne według niego posty. Według jakiego kryterium? To chyba dobrze, że w wątku o kolorach rozmawiamy o kolorach, bo z rozmowy wynika, że dla niektórych to nowość, choć próbują niewiedzę przykryć szyderstwem czy złośliwostkami. Zupełnie niepotrzebnie.

Dziwią mnie ludzie, którzy zamiast się cieszyć, że jest o czym i z kim porozmawiać, w gronie osób, które w realu nie miałby nigdy szansy się spotkać, marudzą i proponują ustanowić urząd cenzora. Lepiej, żeby na forum całymi dniami nic się nie działo? Lepiej wyglądają odpowiedzi "a masz aby legala"?

Paleta RGB z definicji nie zawiera czarnego. Czarny po prostu jest wtedy, gdy nic nie świeci. A ponieważ luminofor oświetlany był przez świecące elementy, więc w monitorach kineskopowych czarny był bury. Sytuacja zmieniła się wraz z wejściem na rynek technologii plazmowej i LED. Przy czym w tym pierwszym przypadku świecą — można by rzec w uproszczeniu — monochromatyczne, kolorowe lampki (dla białego wszystkie trzy), a w drugim przypadku świeci lampa umieszczona za matrycą diodową. Z tego względu to co składa się z kropek czerwonej, zielonej i żółtej ma się nijak do wydruku składającego się z kropek czerwonych, niebieskich i żółtych, a w lepszych drukarkach także czarnych.
Ostatnio zmieniony przez Bogumila M. 20 Sierpień 2013, 11:10, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
tegraf 
Ekspert
tegraf


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 1954
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 20 Sierpień 2013, 11:09   

Sama "paleta" nie wpływa na sposób wyświetlania kolorów przez silnik programu. To tylko definicje kolorów. Można się obyć bez palet.

Gdyby się to nawet teoretycznie udało, to efekt byłby tylko (a może aż) taki, że "jakiś na przykład zielony" miałby te same wartości cmyk - i tu i tu, oraz byłby w tym samym miejscu.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
         
Strona wygenerowana w 0.13 sekundy. Zapytań do SQL: 9