Corel FORUM Strona Główna Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
cmyk --> pantone
Autor Wiadomość
dj_maras 
Ekspert



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 09 Lut 2012
Posty: 852
Skąd: WOLSZTYN
Wysłany: 30 Sierpień 2013, 22:59   cmyk --> pantone

ahoj nocni pogromcy corela.

muszę podać kolory panton dla drukarni... całe szczęście chodzi o 3-4 kolory. (tampodruk)
niestety nie wiem jak to zrobić, kombinuje z kolorami i niby mam coś do wyboru w opcjach kolorów... ale nie wiem jak sie za to zabrać zeby po wydruku (na długopisach) nie wyszło do d... są w interecie konwertery z cmyk do panton... sugerować się tym ???
Pozdrówka
 
 
chezare 



Pomógł: 402 razy
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 4551
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Wysłany: 31 Sierpień 2013, 00:03   

Nie traktuj tego co napiszę jako konkretnej wiedzy bo co prawda nawet drukowałem tampodrukiem, ale to było 100 lat temu.
Po pierwsze, nie widzę potrzeby zamiany CMYK na Panton.
Jak dobrze wiesz Panton to zestaw kolorów, a ściślej mówiąc farb o kolorach, których z CMYK nie da się wydrukować. Skoro tak, to konwersja z CMYK do Panton nigdy nie będzie dokładna.
Po drugie, tutaj nie jestem pewny, ale wydaje mi się, że w tampodruku nie używa się farb offsetowych. Drukuje się co prawda offsetem na plastikach, ale nie wiem czy to są takie farby jak do drukowania na papierach? Na logikę nie, bo wątpię żeby np. farba offsetowa trzymała się metalowego podłoża.
Na pewno znajdzie się tutaj ktoś kto miał do czynienia z tą technologią i mnie sprostuje, jeśli się mylę. Moim zdaniem nie ma sensu zamienianie CMYK na Panton.
Ostatnio zmieniony przez chezare 2 Wrzesień 2013, 11:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
marak 
Profesjonalista


Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 22 Gru 2012
Posty: 303
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Wysłany: 31 Sierpień 2013, 08:10   

Chezare jesteś, niestety, w błędzie. Na Tamponie drukuje się konkretnymi farbami i żadne CMYK-i nie wchodzą w rachubę. Przykładowo kolor zielony, który normalnie złożyłbyś z cyanu i yellow musisz zastąpić odpowiednim odcieniem zieleni ze wzornika Pantone i taki podać do drukarni.
Jak dobrać. Najprościej w Corelu. Jeśli masz obiekt wypełniony CMYK-iem wybierz opcję "wypełnienie jednolite" następnie zakładkę "palety" i Corel sam Ci zamieni na najbliższy kolor Pantone. Że nie będzie to dokładnie ten sam kolor to raczej nie szkodzi. Na Tampo robi sie tak małe nadruki, że tej różnicy kolorów nikt nie zauważy. Poza jakimiś skrajnymi przypadkami, gdzie musisz wtedy ręcznie zrobić korekcję. Drukarnia i tak pewnie Ci taki dziwny kolor zmieni, bo raczej na codzień operuje nie więcej jak 50 kolorami i powiedzmy dla 1000 długopisów nie kupi puszki farby, która potem nie bedzie używana. Chyba, ze zamówisz 200000 nadruków to wtedy możesz żądać nawet zmieszania 2 pantonów aby uzyskać konieczny odcieć kolorów.
 
 
chezare 



Pomógł: 402 razy
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 4551
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Wysłany: 31 Sierpień 2013, 08:20   

Dlaczego niestety, ja od razu założyłem, że mogę się mylić.
Tylko że kolor opisany w CMYK jest tak samo konkretny jak ten opisany w Panton.
Jeden robiony z 4 farb a drugi z 15.
Trochę poszperałem i jestem teraz trochę mądrzejszy :-)
Systemy mieszania farb do tampodruku posługją się systemami Panton, RAL, HKS.
Zmodyfikuję też moją radę, nie zamieniaj CMYK na Panton żadnym automatem.
Weź wzornik Panton i wybierz kolory, a najlepiej żeby je wybrał klient. Jak wrażliwy na barwy :-) to skończy się tym, że powie, Panie na ekranie to ja u pana widziałem całkiem inny kolor.
Będzie miał rację, bo udawać CMYK dzięki systemowi zarządzania kolorami, kalibracją itp. komputer potrafi, ale pantonu nie wyświetli.
Nie zgodzę się, że można to olać bo zadrukowane powierzchnie są tak małe, że nie da się wzrokiem określić precyzyjnie koloru, wcale takie małe nie muszą być i da się zauważyć, że to nie taki kolor jak sobie wyobraziliśmy.
DJ, lecisz z wzornikiem Panton do klienta, albo licz się z tym że do końca życia nie będziesz już musiał kupować długopisów, ewentualnie zarezerwuj czas na zmywanie nadruków :-)
Ostatnio zmieniony przez chezare 2 Wrzesień 2013, 11:22, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
marak 
Profesjonalista


Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 22 Gru 2012
Posty: 303
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Wysłany: 31 Sierpień 2013, 10:22   

Masz rację Chezare, ale tak trochę teoretycznie, albo inaczej mówiąc zależy co i dla kogo się robi. Mój sposób wynikał z tego, że najprostszy wzornik Pantone kosztuje ok. 500 zł, a komplet trzech wzorników ok. 1200 zł, więc jak się robi dla firmy "Kowalski export import" to można spokojnie Corelem dobrać.
Pracowałem kilka lat w flexografii, a w tym samym budynku facet miał zakład Tampo - sito. Przykładowo, miał tylko 2 puszki granatowej farby: Blue 072 i Reflex Blue. Mógł sobie klient wymyślać np. kolor granatowy "Panton 2735", a i tak miał Reflex Blue wydrukowany.
I nie słyszałem, by przez kilka lat ktoś to zauważył i reklamował.
Oczywiście, jak klientem będzie np koncern Shell czy Danone, to mojej metody absolutnie nie polecam. Ale takie firmy z reguły narzucają kolor przez księgę znaku i trzeba się tego trzymać.
 
 
chezare 



Pomógł: 402 razy
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 4551
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Wysłany: 31 Sierpień 2013, 11:38   

Czyli rada dla DJ jest taka. Klikasz kolorowy obiekt w swoim projekcie (CMYK) i 2x w

następnie

i OK. Następnie klikasz w przycisk "nadzieja" i czekasz aż klient odbierze długopisy i zrobi przelew na Twoje konto.
Ja bym pożyczył wzornik, choćby po to żeby mieć argumenty w dyskusji z drukarzem.
Jak to są długopisy po 50 gr to pół biedy, ale jak każdy kosztuje 50 zł, to nadzieja, że będzie dobrze może naprawdę drogo kosztować :-)
Nie chcę DJ-a straszyć i wiem, że to mało realna sytuacja, ale co będzie jak się zdarzy?
Ja miałem całkiem podobną choć nie dotyczyła koloru, a długopisów nie było specjalnie dużo, choć były dosyć drogie.
Długopis był tak skonstruowany, że przy włączaniu obracał się jego fragment i całą misterną konstrukcję grafiki szlak trafiał, a w każdym razie nie podobała się klientowi.
Projekt był zatwierdzony, miałem się z nim po sądach prowadzać?
Całe szczęście, że długopisy były metalowe, dało się dosyć łatwo zmyć nadruk i zrobić nowy, ale parę groszy za tę operację wzięli :-)
Ja już parę takich sytuacji miałem i teraz oglądam wszystko 3 razy zanim coś zrobię.
Nawet nie zrobienie niczego może drogo kosztować, tak miałem z teczką w której grafik podobno z poważnej firmy projektowej nie odwrócił rysunku wykrojnika i zatroszczył się o to żeby drukarnia offsetowa nie zużyła za dużo farby, wyszparował grafikę do tego nieodwróconego rysunku wykrojnika. Byłem tylko pośrednikiem, który przekazał projekt od klienta, do drukarni. W drukarni mogli to wykryć, ale akurat nie wykryli, ja się też nie przyjrzałem, ale drukarni za robotę zapłacić musiałem, a klient mnie nie, bo nie tak wyobrażał sobie swoją teczkę na dokumenty. Grafik który był autorem nieszczęścia do błędu się za żadne skarby przyznać nie chciał. Nauka czasem drogo kosztuje :-)

Znalazłem takie coś jak by kogoś interesował tampondruk :-)
http://www.kent-polska.pl/pdf/poradnik.pdf
 
 
dj_maras 
Ekspert



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 09 Lut 2012
Posty: 852
Skąd: WOLSZTYN
Wysłany: 1 Wrzesień 2013, 08:43   

dzięki wszystkim za info.

Ale jak juz w corelu wybiorę sobię w tej palecie PANTONE to jak rozwinę pasek to mam kilka opcji:
PANTONE (R) solid coated, solid uncoated, solid mate.... którą się sugerować i na czym te różnice polegają ???

ps. całe szczęście, że okazało się ze nadruk na długopisach bedzie biału i zwykły pomarańcz, biały to biały :] a jeśłi chodzi o pomarańcz to podałem jakieś zbliżony numer koloru. (klient spoko nie będzie się czepiał)
 
 
tegraf 
Ekspert
tegraf


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 1954
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 1 Wrzesień 2013, 09:11   

http://pantone.com/pages/...egory.aspx?ca=1
 
 
Shame 
Red Dot Corporation



Wersja CorelDRAW: X7
Pomógł: 213 razy
Wiek: 41
Dołączył: 19 Kwi 2012
Posty: 2565
Skąd: Poznań
Wysłany: 1 Wrzesień 2013, 09:12   

PANTONE posiada różne wzorniki w zależności od medium na którym będzie drukowane, gdyż inaczej farba wsiąka w papier powlekany (coated), a inaczej w niepowlekany (uncoated) lub matowy (matte), a jeszcze inaczej, kiedy stosuje się farby metalizowe (metalic). Dlatego są tęż różne palety do wyboru w programach graficznych, żeby mieć możliwie dobrą symulację kolorów oraz żeby po przesłaniu do drukarni od razu było wiadomo, jakie farby mają być użyte.

Dla papierów są:

    U = uncoated paper
    C = coated paper
    M = matte paper
    CV = computer video (electronic simulation)
    CVU = computer video - uncoated
    CVC = computer video - coated


Należy też wspomnieć, że są wzorniki: koloru skóry, kolorów na bawełnie (tekstyliach), kolorów neonowych, pasteli, i jeszcze bogowie wiedza czego. Jednym słowem użyj palety, która da ci kolory o nazwie rodzaju PANTONE XXX C, bo podejrzewam, że to najczęściej używany system (i chyba najstarszy).
 
 
chezare 



Pomógł: 402 razy
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 4551
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Wysłany: 1 Wrzesień 2013, 09:56   

Z D, do długopisów.
Ta litera dla kolegi nie ma żadnego znaczenia :-)
Tak z czystej ciekawości, jak jest opisany kolor na puszce z farbą do tampodruku?
Da się na takiej puszcze znaleźć wyraz panton?
Ostatnio zmieniony przez chezare 2 Wrzesień 2013, 11:23, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
tegraf 
Ekspert
tegraf


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 1954
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2 Wrzesień 2013, 07:59   

No właśnie, czy do tampodruku (bez n w środku) używa się kolorów Pantone?

Szukałem tutaj: http://e-keller.pl/materialy/farby.html
I tutaj: http://www.proell.de/en/p...norilit-cs.html

I nie znalazłem.
 
 
chezare 



Pomógł: 402 razy
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 4551
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Wysłany: 2 Wrzesień 2013, 11:45   

Czepiasz się Tegraf :-)
Poprawiłem choć pewności czy dobrze zrobiłem, nie mam.
Są tampony, tamponiarki i jest
http://encyklopedia.pwn.p...pondruk&x=0&y=0
tampodruku tam nie ma :-)
Na tych stronach do których linki podałeś też jest tampondruk, ale to poniemieckie adresy :-)
Wychodzi na to, że te farby mają kolory podobne do tych z palety Panton i oprogramowanie do mieszania korzysta z tej palety?
Dziesiątki razy zlecałem nadruk na długopisach i innych gadżetach, ale prawdę mówiąc nie przypominam sobie żeby ktoś ode mnie chciał kolory w pontonie? :-)
 
 
marak 
Profesjonalista


Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 22 Gru 2012
Posty: 303
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Wysłany: 2 Wrzesień 2013, 12:54   

W drukarni offsetowej dla której opracowuję matryce klną na Pantony z tego względu, że mają ok. 200 napoczętych puszek farb i niektóre egzotyczne numery raczej bedą do wyrzucenia. Właściciel właśnie robi inwentaryzację i już zapowiedział, że tylko tych kolorów mam sie trzymać co już ma kupione.
A to jest offset. Na tampo nikt się w takie coś nie bawi. W zakładzie, jak pisałem wcześniej, mają po 2-3 odcienie podstawowych kolorów, bo nikt nie kupi puszki farby, aby zużyć z niej 20 gram i resztę wyrzucić. Oko ludzkie nie odróżni na długopisie nawet pantonu 186 od 485.
Nie mniej mieszalnie farb niewątpliwie na czymś sie muszą wzorować. W drukarstwie "obowiązują" wzorniki Pantone. Wszystkie inne traktowane są raczej egzotycznie.
Jako przykład podam, że przez kilka lat zarządzałem firmą budującą maszyny odlewnicze. W przemyśle maszynowym jak i samochodowym głównym wzornikiem jest RAL. Właściciel wymyślił, że logo firmy będzie granatowe (RAL nr...) na żółtym tle (RAL nr...).
Trzeba było zrobić trochę reklamy (kalendarze, breloczki, długopisy itd.)
W zakładzie nie ujawniałem się, że się na tym znam i mój zaopatrzeniowiec załatwiał to samodzielnie. Nie spotkał drukarni, ani zakładu który przyjąłby zlecenie w kolorach RAL. Wszyscy prosili, aby określić kolor w Pantonach.
 
 
tegraf 
Ekspert
tegraf


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 1954
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2 Wrzesień 2013, 13:02   

marak napisał/a:
W drukarni offsetowej dla której opracowuję matryce klną na Pantony z tego względu, że mają ok. 200 napoczętych puszek farb i niektóre egzotyczne numery raczej bedą do wyrzucenia.


Za każdą z tych puszek klient zapłacił - za całą, nawet, jak drukarnia zużyła pół szklanki. Tak się liczy "egzotyczny" kolor dodatkowy. Dlatego to "klnięcie" to takie trochę naciągane. Uczciwość nakazuje jednak, by za kolor "na stanie" policzyć mniej, niż za nowy (a więcej, niż za jeden z cmyk'ów).
 
 
chezare 



Pomógł: 402 razy
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 4551
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Wysłany: 2 Wrzesień 2013, 13:23   

Jak 200 puszek, jak ich jest 20?
Pomijam taki drobiazg, że pewnie połowę wydrukowali z CMYK :-)
To że nie spotkał drukarni której się RAL podobał mnie nie dziwi w końcu drukarnie nie malują samochodów czy ścian w mieszkaniu :-)
W RAL podawane są też kolory folii samoprzylepnych.
Ostatnio zmieniony przez chezare 2 Wrzesień 2013, 13:28, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
marak 
Profesjonalista


Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 22 Gru 2012
Posty: 303
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Wysłany: 2 Wrzesień 2013, 13:24   

tegraf napisał/a:

Za każdą z tych puszek klient zapłacił - za całą, nawet, jak drukarnia zużyła pół szklanki. Tak się liczy "egzotyczny" kolor dodatkowy. Dlatego to "klnięcie" to takie trochę naciągane. Uczciwość nakazuje jednak, by za kolor "na stanie" policzyć mniej, niż za nowy (a więcej, niż za jeden z cmyk'ów).

Oczywiście, że to "klnie" napisałem z przesadyzmem. Ale klienici nie płacą bezpośrednoi za puszki z farbą. Jest ustalona cena za np. etykietę 3-kolorową i czy to będzie CMK czy też 3 "egzotyczne" pantony to cena jest ta sama. Niewątpliwie w ogólnym rozrachunku drukarnia musi wyjść na swoje. Ja tylko nawiązałem do tego, że na tampo nie ma co za bardzo przykładać się do numerów farb, bo właściciel i tak będzie drukował jedną z tych które posiada. Wystarczy popatrzeć na zrzut ekranu który zamieścił w tym wątku Chezare. Na tym wycinku palety Pantone jest 42 odcienie czerwonego. Niektóre nawet na ekranie wyglądają prawie identycznie. W drukarni jak mają z tego 3 to wszystko. Mówiąc językiem naukowym - ekonomicznie nieuzasadnione.
 
 
chezare 



Pomógł: 402 razy
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 4551
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Wysłany: 2 Wrzesień 2013, 13:29   

Marak w palecie tych kolorów jest od … albo jeszcze więcej, farb jest dużo, dużo, dużo mniej.
Są mieszane tak samo jak CMYK, tylko CMYK z 4, a panton powiedzmy z 20.
Drukowanie pantonem praktycznie w każdej drukarni będzie droższe i to wcale nie ze względu na to, że te farby są jakoś znacząco droższe, tylko dlatego że po każdym takim eksperymencie trzeba czyścić maszyny.
Oczywiście, że w praktyce to klient mówi najczęściej, to chcę żeby było czerwone, to żółte, a to zielone, ale nieprawdą jest, że nie da się odróżnić odcieni tego samego koloru wydrukowanego w tej technologii, rozejrzyj się, na około masz pełno przedmiotów w taki sposób oznaczonych, czasami grafika jest całkiem przyzwoitych rozmiarów :-)
Ostatnio zmieniony przez chezare 2 Wrzesień 2013, 13:36, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
tegraf 
Ekspert
tegraf


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 1954
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2 Wrzesień 2013, 13:36   

chezare napisał/a:
Drukowanie pantonem praktycznie w każdej drukarni będzie droższe i to wcale nie ze względu na to, że te farby są jakoś znacząco droższe, tylko dlatego że po każdym takim eksperymencie trzeba czyścić maszyny.


Obaj macie rację. Wszystko kwestia skali. Jak nakład da się wydrukować w 10 minut, a mycie potrwa minut 20 - to wydruk będzie (powinien być) droższy. Jak nakład będzie się drukował 3 dni przez 3 zmiany - to pewnie czas na mycie zostanie pominięty.
 
 
chezare 



Pomógł: 402 razy
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 4551
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Wysłany: 2 Wrzesień 2013, 14:01   

To by było pięknie, ale rzeczywistość jest taka, że każdy usługodawca ma w zanadrzu całą paletę pomysłów jak skołować klienta, że robota musi być droższa :-)
Żeby było śmieszniej, klient robi dokładnie tak samo. Ile razy zapomniał powiedzieć, że banerek, który zobowiązaliśmy się powiesić będzie wisiał na ścianie na wysokości 40 m, albo żeby okleić szyby trzeba mieć uprawnienia i sprzęt taki jak na wycieczkę w Himalaje? :-) Nieraz tak miałem. Miało być 80 m2 szyb do oklejenia OWV, robota szybka i łatwa, gotowy projekt dostałem.
Okazało się, że owszem szyb jest tyle ile miało być tylko są oklejone starymi wydrukami, które trzeba usunąć, zmyć klej i umyć. Taką folię nakleja się z zewnątrz, a okna były na wysokości 5 m od matki ziemi, droga do spacerowania wzdłuż okien miała pół metra szerokości, a szkoły nauki latania w pobliżu nie było.
Do dzisiaj jak podniosę głowę to słyszę w myślach, cezar jest dobrze, nie musisz oglądać z odległości :-) Co miałem zrobić? Marnie się prowadzi negocjacje jak człowiek ma zerowe pole manewru.
 
 
marak 
Profesjonalista


Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 22 Gru 2012
Posty: 303
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Wysłany: 2 Wrzesień 2013, 14:19   

chezare napisał/a:
Marak w palecie tych kolorów jest od … albo jeszcze więcej, farb jest dużo, dużo, dużo mniej.

Każdą farbę która jest w próbniku Pantone można kupić w przyzwoitym sklepie z farbami drukarskimi. Z jedną różnicą, że np. Panton Reflex Blue stoi na półce, a P. 8801 powiedzą, że będzie na jutro.
chezare napisał/a:
Są mieszane tak samo jak CMYK, tylko CMYK z 4, a panton powiedzmy z 20.
Drukowanie pantonem praktycznie w każdej drukarni będzie droższe i to wcale nie ze względu na to, że te farby są jakoś znacząco droższe, tylko dlatego że po każdym takim eksperymencie trzeba czyścić maszyny.

W zasadzie prawda, tylko, że CMYKi mieszasz bezpośrednio w maszynie drukarskiej, a Pantony kupujesz gotowe (lub kupujesz mieszalnię farb). I dlatego jak piszesz drukarnia "nie lubi" drukować pantonami. W "mojej" drukarni jak pisałem cena nie zależy od tego, czy jest to panton. Tak po prostu ułożyli cennik, wiec tym bardziej wolą drukować z CMYKa.
chezare napisał/a:
Oczywiście, że w praktyce to klient mówi najczęściej, to chcę żeby było czerwone, to żółte, a to zielone, ale nieprawdą jest, że nie da się odróżnić odcieni tego samego koloru wydrukowanego w tej technologii, rozejrzyj się, na około masz pełno przedmiotów w taki sposób oznaczonych, czasami grafika jest całkiem przyzwoitych rozmiarów :-)

Akurat jestem dużym krótkowidzem, ale za to bardzo dobrze odróżniam barwy i jak położę dwa kolory różniące się 1 % obok siebie to rozróżnię. Ale każ sobie wydrukować 3 kartki. Dwie np. Pantonem 485, a jedną całkiem inną czerwienią 186. Duża różnica. Teraz niech każdą z nich ktoś Ci położy losowo w innym pokoju. Odróżnisz która jest 186 - to według mnie jesteś geniusz. Dlatego jak zaznaczyłem co innego, gdy robi się album z wernisażu malarskego, a co innego napisy na długopisach, czy zapalniczkach. Trochę się rozpiszę, ale podam Ci autentyczny przykład sprzed 2 tygodni. Pani dla czeskiego klienta zamawia 10000 etykiet A2 co jest dużym nakładem. Na etykiecie jest zdjęcie i 4 pantony. Pani podkreśla, że nie wolno ruszać kolorów, bo w Czechach schrzanili i dlatego oni chcą drukować u nas.
Ja mam to przygotować na płyty drukarskie. Zdjęcie - wiadomo CMYK. Pantony Reflex Blue musi zostać, bo zaden CMYK tego nie odtworzy. Pomarańcz P. 152 mógłbym zamienić na CMYK-a ale jak się kapną, że jest raster to mogą odrzucić. Czerwony P. 485 zamieniam na CMYK-a nikt sie nie kapnie (a będzie taniej). Pozostaje ciemny granat P. 2768. Szkopuł w tym, że jest opisówka arial 8 pkt na żółtym tle. Za małe, żeby robić wybrania i zalewki. Nadrukować - to wyjdzie czarne. Zamieniłem napisy na yellow 50 %, zduplikowałem i zamieniłem na Reflex Blue nadrukowywany.
Efekt - klient był zachwycony. Tak to miało być - a jest 2 kolory mniej.
 
 
tegraf 
Ekspert
tegraf


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 1954
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2 Wrzesień 2013, 14:33   

marak napisał/a:
Na etykiecie jest zdjęcie i 4 pantony.

marak napisał/a:
Tak to miało być - a jest 2 kolory mniej.


No to tak trochę po bandzie. Dobrze, że przeszło. Ale sens takiej operacji jest wtedy, gdy maszyna jest 6-kolorowa. Wtedy zysk spory, po tylko 1 przelot. Zysk także przy 2 kolorowej - przelotów 3 (zamiast 4). Przy 4-kolorowej - to i tak 2 przeloty. Ja bym pewnie nie ryzykował - koszt 2 matryc i farb (i tak tych raczej "popularnych") przy takim nakładzie jest pomijalny - ale to kwestia tzw. strategii.
 
 
chezare 



Pomógł: 402 razy
Dołączył: 24 Gru 2010
Posty: 4551
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Wysłany: 2 Wrzesień 2013, 15:06   

A nie mówiłem, że robią klienta w krowę? :-)
 
 
marak 
Profesjonalista


Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 22 Gru 2012
Posty: 303
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Wysłany: 2 Wrzesień 2013, 15:18   

tegraf napisał/a:

No to tak trochę po bandzie. Dobrze, że przeszło. Ale sens takiej operacji jest wtedy, gdy maszyna jest 6-kolorowa. Wtedy zysk spory, po tylko 1 przelot. Zysk także przy 2 kolorowej - przelotów 3 (zamiast 4). Przy 4-kolorowej - to i tak 2 przeloty. Ja bym pewnie nie ryzykował - koszt 2 matryc i farb (i tak tych raczej "popularnych") przy takim nakładzie jest pomijalny - ale to kwestia tzw. strategii.

Maszyna jest dwukolorowa, dlatego schodziłem do 6-ciu. Ale głównym powodem był ten tekst w ciemnym granacie. Podejrzewam, że czesi drukując go P.2768 na żółtym tle spowodowali, że dla oka tekst wyszedł czarny. Stąd daję to jako przykład w tym temacie, że drobne nadruki oko ludzkie odbiera w całkiem inny sposób niż wyglądają w rzeczywistości.
A sens mojej pracy. Przy jednej etykiecie żaden. Ale jeżeli w skali miesiąca zaoszczędzę 30 przebiegów i 40 razy mycia maszyny plus koszt 50 blach to jednak daje to oszczędność kilka procent.
 
 
tegraf 
Ekspert
tegraf


Pomógł: 74 razy
Dołączył: 21 Mar 2011
Posty: 1954
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 2 Wrzesień 2013, 17:15   

marak napisał/a:
Maszyna jest dwukolorowa


No to wszystko jasne, dlaczego druk 4 Pantonów kosztuje tyle samo co cmyk. Inaczej być nie może na maszynie dwukolorowej - i tak mycie w środku.
 
 
marak 
Profesjonalista


Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 22 Gru 2012
Posty: 303
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
Wysłany: 2 Wrzesień 2013, 17:16   

chezare napisał/a:
A nie mówiłem, że robią klienta w krowę? :-)

Przeczytaj mój poprzedni post i powiedz mi na czym polega robienie klienta w trąbę.
Klient jest stały i cenę etykiet ma uśrednioną i za tzw. pełny kolor płaci zawsze tyle samo.
Więc na czym polega robienie w krowę. Czy na tym, że dostał granatowe napisy jak chciał, a nie czarne jak mu to grafik opracował. Bo na ekranie czy drukarce atramentowej to były litery granatowe, ale z offsetu wychodziły czarne. A może dlatego, że dostał ładny żywy czerwony kolor z CMYK-a, zamiast "suchego" Pantonu.
Widzisz, umówmy się, że każdy ma swoje zadania. Ty opracowujesz wzory, a ja te wzory po grafikach dostosowuję do tego, żeby je można było wydrukować. Siedzę i usuwam, nakładające się przeźroczystości (po 5 jedne na drugiej), zagnieżdżone soczewki, które fajnie wyglądają, ale jak muszę np. obrócić stronę na płycie to wszystko sie wali. Muszę wyszukiwać np. śmieciowe kolory poprzykrywane innymi obiektami, albo wymieniać kolory (jak ostatnio szare literki z których część była jako 25% czarnego, a część jako C=25,M=23,Y=24). Ostatnio (chyba taka moda) dostaję często w etykietach kody kreskowe rozbarwione na wszystkie 4 kolory.
I oczywiście zawsze jest ryzyko, bo jak cość spieprzę - "to po coś ruszał".
A jak nie ruszę i wyjdzie źle - "to coście nie widzieli, że jest źle. Trzeba było nie drukować".
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
         
Strona wygenerowana w 0.16 sekundy. Zapytań do SQL: 10