|
6 węzłów |
| Autor |
Wiadomość |
Millais
Początkujący

Dołączył: 15 Gru 2012 Posty: 13 Skąd: jawor
|
Wysłany: 10 Marzec 2014, 13:37 6 węzłów
|
|
|
Mam zadanko dla wszystkich:
Nie wiem jak dział to w nowszych wersjach więc piszę tylko o X4:
Czy ktoś potrafi zrobić Koło symetryczne/proporcjonalne z... 6 równomiernie rozstawionymi węzłami?
Jeśli tak to proszę o tutka, bo pracuję w Corelu od 15 lat ( o dziwo dotąd nie było mi to potrzebne) i mimo debilizmu z jakim się w tym programie spotykam - ten powalił wszystkie. |
|
|
|
 |
restauro


Wersja CorelDRAW: CorelDraw X4 ,X7
Pomógł: 575 razy Dołączył: 25 Lis 2009 Posty: 7700 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 10 Marzec 2014, 14:13
|
|
|
Ustaw co 60 stopni , zamień i dodaj węzły .
60.cdr
|
Pobierz Plik ściągnięto 187 raz(y) 20.13 KB |
|
|
|
|
 |
Millais
Początkujący

Dołączył: 15 Gru 2012 Posty: 13 Skąd: jawor
|
Wysłany: 10 Marzec 2014, 14:20
|
|
|
a próbowałeś? Jest 6 węzłów? co 60 stopni? Okręg ma tę samą wysokość i szerokość? Kiedy już uda ci się to uzyskać połącz linią górny i dolny węzeł i sprawdź szerokość. Jest 0,0?
Podpowiem - chodzi o dziesiętne milimetra - a jednak. Niewykonalne :) |
|
|
|
 |
marak
Profesjonalista

Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy Dołączył: 22 Gru 2012 Posty: 303 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
|
Wysłany: 10 Marzec 2014, 14:29
|
|
|
Wykonalne. I to bardzo prosto. Patrz plik w załączeniu.
przechwyt_005.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 212 raz(y) 155.42 KB |
|
|
|
|
 |
s-p-i-n

Pomógł: 192 razy Dołączył: 26 Lut 2007 Posty: 1484 Skąd: opolszczyzna
|
Wysłany: 10 Marzec 2014, 14:32
|
|
|
rysujesz okrąg za pomocą narzędzia elipsa
otwierasz sobie okno dokowane transformacje>obrót
w oknie ustawione sa wartosci środka okręgu i tu nic nie zmieniasz jedynie ustawiasz stopień obrotu na 60 stopni
w okregu ustawiasz opcję łuk i kąt 60 stopni
na koniec w oknie dokowanym wybierasz zastosuj do duplikatu
i tym sposobem masz okrąg z 6 węzłami równomiernie rostawionymi
oczywiscie zeby to byl obiekt musisz połączyć łuki ze sobą i zamknąć ścieżki (raczej ręcznie, bo z automatu mi wychodziło 12 węzłów niewiem czemu) |
|
|
|
 |
Millais
Początkujący

Dołączył: 15 Gru 2012 Posty: 13 Skąd: jawor
|
Wysłany: 10 Marzec 2014, 15:09
|
|
|
Ten sposób testowałem od samego początku. Nie testowałem jedynie ręcznego rozłączania węzłów usuwania po jednym i ponownego łączenia.
Ale...
Kiedy obrócisz gotowy okręg(z 6-ma węzłami) o 30st. I połączysz górny i dolny węzeł linią z logiki i matematyki wynika, że linia ta powinna mieć idealny pion. Tymczasem nie ma. To z kolei mówi, że odległości między węzłami na okręgu nie są idealnie równe.
Widzę że dotąd nikt tego nie sprawdził.
Traktuję to jako ciekawostkę związaną z systemem binarnym na jakim pracujemy – niedoskonałość systemu.
W praktyce staje się to mało istotne – zwłaszcza w małej grafice. |
|
|
|
 |
marak
Profesjonalista

Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy Dołączył: 22 Gru 2012 Posty: 303 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
|
Wysłany: 10 Marzec 2014, 15:35
|
|
|
Sprawdziłem to co piszesz przy utworzeniu okręgu moją metodą. Wszystkie linie mają grubość 0,000. Poza tym utworzenie okręgu z 6 punktami zajęło mi 14 sekund. Więc nie rozumiem po co kombinować z cięciem łączeniem, obrotami itd.
Natomiast pewne operacje zawsze będą wykonywane w pewnym przybliżeniu co wynika z prostego faktu, że Corel pracuje w systemie miar amerykańskich. A cala na centymetr nie da się dokładnie przełożyć. Podobnie z obrotami. Gdy przechodzimy z radiana na stopnie występuje liczba "pi". A jak kolejarze udowodnili "pi" to 3 z hakiem. |
|
|
|
 |
Millais
Początkujący

Dołączył: 15 Gru 2012 Posty: 13 Skąd: jawor
|
Wysłany: 10 Marzec 2014, 17:50
|
|
|
W załączeniu gif animacyjny.
Ale jeśli udało ci się i posiadasz coś czego nie można zrobić - załącz. Chętnie sprawdzę czy wszystko się zgadza.
Pisałeś o calach. Ale gdyby tak było zmiana systemu miar w Corelu pomogła by. Ale w calach przekłamanie występuje tak samo.
01b.gif
|
Pobierz Plik ściągnięto 184 raz(y) 198.06 KB |
|
|
|
|
 |
marak
Profesjonalista

Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy Dołączył: 22 Gru 2012 Posty: 303 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
|
Wysłany: 11 Marzec 2014, 13:24
|
|
|
Rzeczywiście masz rację. Nie zauważyłem, że zamiast koła robi sie elipsa. Próbowałem się wczoraj bawić i w najlepszym wypadku przy kole 150 mm uzyskalem odchyłkę 0,014 mm.
Do zera nie doszedłem. |
|
|
|
 |
Artur Miernik


Pomógł: 49 razy Wiek: 53 Dołączył: 18 Lip 2010 Posty: 1608 Skąd: Starachowice
|
Wysłany: 11 Marzec 2014, 20:07
|
|
|
| Ech, corelowe niespodzianki. |
|
|
|
 |
DzumA - 78


Pomógł: 99 razy Dołączył: 24 Kwi 2009 Posty: 685 Skąd: Opole
|
Wysłany: 11 Marzec 2014, 21:42
|
|
|
a mnie się udało rozwiązać zagadkę
 |
|
|
|
 |
chezare


Pomógł: 402 razy Dołączył: 24 Gru 2010 Posty: 4551 Skąd: Grodzisk Mazowiecki
|
Wysłany: 12 Marzec 2014, 06:56
|
|
|
Dżuma, kliknij teraz swój wynalazek 2x i trochę poobracaj obserwując okienka z wymiarami, a później wywieś białą flagę, może być prześcieradło albo majtki Może to jest idealny okrąg, a program źle oblicza wymiary?
Czy da się to zadanie rozwiązać w debilnym, jak uważa autor, programie CorelDRAW?
Nie chce mi się tracić czasu, bo zagadka wydaje mi się czysto teoretyczna, a jej ewentualne rozwiązanie do niczego nie potrzebne, ale uważam że da się skonstruować coś, co będzie wyglądało jak okrąg, będzie miało sześć węzłów co 60 stopni i przy obracaniu nie zmieni identycznych liczb w okienkach z wymiarami.
Teraz pytanie do autora. Znasz jakiś program w którym tę zagadkę da się rozwiązać? |
|
|
|
 |
marak
Profesjonalista

Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy Dołączył: 22 Gru 2012 Posty: 303 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
|
Wysłany: 12 Marzec 2014, 08:32
|
|
|
| chezare napisał/a: | | Teraz pytanie do autora. Znasz jakiś program w którym tę zagadkę da się rozwiązać? |
Przypomina mi to pytanie na zajęciach z metrologii.
W jaki sposób uciąć dokładnie 10 cm sznurka.
Odpowiedź: nie ma takiej możliwości.
Podobnie jak nie da się narysować ukośnej linii na drukarce, ani wyciąć kółka na ploterze. |
|
|
|
 |
chezare


Pomógł: 402 razy Dołączył: 24 Gru 2010 Posty: 4551 Skąd: Grodzisk Mazowiecki
|
Wysłany: 12 Marzec 2014, 08:37
|
|
|
Oczywiście, że nie ma takiej możliwości.
Liczba pi, którą komputery liczą z coraz większą dokładnością, to jest dla matematyka ściśle określona wartość, skończona wartość, ale do obliczeń potrzebne są liczby i robi się problem. Czy ktoś da głowę za to, że narysowany w jakimkolwiek programie okrąg (okręgu nie da się narysować bo to zbiór punktów) mimo tego że w okienkach z wymiarami, jakby go nie obracać ma te same wartości, jest idealnym okręgiem? Ja bym nie dał, choćby z tego powodu, że po przecinku widzę tylko kilka cyfr :-)
Jestem przekonany, że narysowany okrąg w Corelu z wciśniętym klawiszem control, mający cztery węzły, idealnym okręgiem nie jest, bo być nie może. |
|
|
|
 |
Artur Miernik


Pomógł: 49 razy Wiek: 53 Dołączył: 18 Lip 2010 Posty: 1608 Skąd: Starachowice
|
Wysłany: 12 Marzec 2014, 08:53
|
|
|
| Oj, „matematycy”. Pi to nie jest zwykła liczba, czyli ilość, tylko proporcja. A sposób Dżumy — nie wpadłem na to, że trzeba przesunąć! |
|
|
|
 |
marak
Profesjonalista

Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy Dołączył: 22 Gru 2012 Posty: 303 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
|
Wysłany: 12 Marzec 2014, 11:08
|
|
|
| Artur Miernik napisał/a: | | Oj, „matematycy”. Pi to nie jest zwykła liczba, czyli ilość, tylko proporcja. A sposób Dżumy — nie wpadłem na to, że trzeba przesunąć! |
Moja matematyczka p. Barbara Lukas, uczyła mnie, że Pi jest liczbą niewymierną. Z uwagi na fakt, iż była asystentką największego polskiego matematyka prof. Banacha, pozwolisz, że zostanę przy jej interpretacji. Niech o jej talencie do nauczania świadczy fakt, że po lekcji na temat liczby Pi znam ją z 12 miejscami po przecinku. 3,141592653589 - napisałem z pamięci, a było to 40 lat temu.
A wracając do Corela i przybliżeń. Mapy bitowe utworzone w Corelu jako 300 dpi, Photoshop często widzi jako 299,99.
A sposób Dżumy wydaje się być dobry. Koło jest okrągłe, a wszystkie cięciwy po obrocie do pionu maja szerokość zero i tę samą długość. |
|
|
|
 |
DzumA - 78


Pomógł: 99 razy Dołączył: 24 Kwi 2009 Posty: 685 Skąd: Opole
|
Wysłany: 12 Marzec 2014, 11:22
|
|
|
| chezare napisał/a: | Dżuma, kliknij teraz swój wynalazek 2x i trochę poobracaj obserwując okienka z wymiarami, a później wywieś białą flagę, może być prześcieradło albo majtki Może to jest idealny okrąg, a program źle oblicza wymiary? |
obracając o 60 stopni / 120 / 180 td . zawsze wysokość = szerokość
jednak obrót o każdą inną wartość stopni - nie daje rezultatu
przynajmniej poszedłem spać z myślą - że obaliłem teorię - i świat jutro będzie lepszy |
|
|
|
 |
Artur Miernik


Pomógł: 49 razy Wiek: 53 Dołączył: 18 Lip 2010 Posty: 1608 Skąd: Starachowice
|
Wysłany: 12 Marzec 2014, 11:50
|
|
|
Dżuma, ale jak wymyśliłeś w jaki sposób chłopaki-korelaki liczyli ten problem i żeś sprawę ominął — dla mnie zagadka.
Maraku, toż napisałem, że nie jest to zwykła liczba. Aleś po autorytety od razu zahaczył. Pi pamiętam do 6 miejsca po przecinku, bardziej z szacunku do odkrycia, niż potrzeby. Nadal twierdzę, że Pi jest proporcją. Proporcją między obwodem a średnicą. |
|
|
|
 |
marak
Profesjonalista

Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy Dołączył: 22 Gru 2012 Posty: 303 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
|
Wysłany: 12 Marzec 2014, 12:49
|
|
|
Ponieważ dzisiaj mam durną robotę, którą wykonuję bez angażowania mózgu, moge rochę pomyśleć i poteoryzować nad tym problemem. Właściwie na trop naprowadził mnie Artur odwołując się do matematyki.
Jeśli rysujemy okrąg to rysujemy figurę która jest zdefiniowana 3 parametrami: "x, y" środka okręgu i "r" promień. Jeśli chcemy zrobić z tego łuk dochodzą dwa parametry "alfa" i "beta" czyli kąt początku i końca łuku. Ta figura nie ma żadnych zdefiniowanych punktów na okręgu.
Wsatwiając jakikolwiek punkt na okręgu Corel musi zamienić ten okrąg na figurę płaską która tylko wygląda jak okrąg ale zamiast x,y,r mamy cztery połączone krzywe Beziera z których każda o ile pamiętam jest zdefiniowana przez 10 czy 12 parametrów. Ponieważ część z nich może być liczbami niewymiernymi dostajemy tylko pewne przybliżenie okręgu. A jeśli to przybliżenie trzeba zamienić na amerykańskie cale a następnie zapisać w systemie dwójkowym (gdzie np. 0,1 nie istnieje) to już jest chyba jasne, że zawsze dostaniemy jakieś odchyłki od figury wzorcowej. |
| Ostatnio zmieniony przez marak 12 Marzec 2014, 12:58, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Trurl
Ekspert


Pomógł: 66 razy Wiek: 71 Dołączył: 04 Lut 2009 Posty: 953 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 12 Marzec 2014, 12:53
|
|
|
Hmm... Ja to robię tak:
1. Rysuję okrąg.
2. Rysuję poziomy odcinek o długości większek od średnicy tago okręgu.
3. Obracam odcinek o 60°, pozostawiając oryginał. Robię to tak:
• obracam z Ctrl , co wymusza kąt 15° lub jego wielokrotności i zanim puszczę lewy lkawisz myszy, wciskam prawyi puszczam oba,
• ponawiam manewr, wciskając Ctrl+R.
Tym sposobem uzyskuję trzy odcinki przecinające się pod kątem 60°. Zaznaczam jew wszystkie i łączę (Ctrl+L), żeby uzyskać jeden obiekt.
4. Umieszczam ten obiekt tak, by jego środek (a więc punkt przecięcia tych trzech odcinków) leżał w środku okręgu. To prościzna, więc nie tłumaczę, jak to zrobić.
4. Rysuję współśrodkowy okrąg o nieco mniejszym promieniu niż podstawowy okrąg. Najłatwiej jest skopiować podstawowy okrąg i zmnieszyć z Ctrl jego średnicę.
5. Tym mniejszym okręgiem wycinam środkową część obiektu złożonego z trzech odcinków.
6. Tym nowym obiektem (tzn. tym bez środka) robię akcję Trim na okręgu.
7. Usuwam niepotrzebne węzły w środku okręgu.
8. I już. :-) |
|
|
|
 |
Millais
Początkujący

Dołączył: 15 Gru 2012 Posty: 13 Skąd: jawor
|
Wysłany: 12 Marzec 2014, 19:45
|
|
|
Zostałem wywołany więc odpowiadam - próbowałem wykonać podobną operację w Abobe Illustrator. Efekt ten sam. Ktoś znów wspomniał tu o calach więc odpowiadam - czy zmiana w ustawieniach Corela systemu miar na cale nie rozwiązała by problemu? Otóż tak zrobiłem i jak pisałem wcześniej przekłamanie wciąż występuje.
Dzięki za trop w kierunku Pi. Ciekawe.
Co do mojej opinii o Corelu - to taki... skrót myślowy. Po prostu po latach uważam że mam legitymację by popsioczyć na program którego autorzy w ogóle nie słuchają uwag użytkowników, ale za to doskonale robią biznes dodając do kolejnych wersji duperele, które z powodzeniem istnieją od lat w innych programach. Więc racja - autorzy Corela nie są debilami. Po prostu stają na głowie, żeby program mający potencjał doskonałego do wektorów nigdy tego stanu nie osiągnął.
pozdrówka |
|
|
|
 |
marak
Profesjonalista

Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy Dołączył: 22 Gru 2012 Posty: 303 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
|
Wysłany: 12 Marzec 2014, 20:18
|
|
|
| Millais napisał/a: | | Więc racja - autorzy Corela nie są debilami. Po prostu stają na głowie, żeby program mający potencjał doskonałego do wektorów nigdy tego stanu nie osiągnął. |
Tym razem nie zgadzam się z Tobą. Problem który wywołałeś jest dla mnie ciekawy teoretycznie, ale tylko teoretycznie. Praktycznie, bardzo rzadko, albo jeszcze rzadziej potrzebny. A tworzenie w programie funkcji z której skorzysta raz na 5 lat trzech użytkowników na świecie mija się z celem.
Powtórzę się zresztą i ponownie napiszę, konstruktorów drukarek też można nazwać debilami bo nie zrobili do tej pory drukarki która drukuje linie ukośne. Nawet jak naświetlarka ma 3600 dpi to i tak pod mikroskopem widać, że jest to linia schodkowa a nie linia ukośna.
Tylko czy taka idealna linia ukośna jest komuś potrzebna? |
|
|
|
 |
Millais
Początkujący

Dołączył: 15 Gru 2012 Posty: 13 Skąd: jawor
|
Wysłany: 12 Marzec 2014, 20:26
|
|
|
Źle zostałem zrozumiany - moja opinia Corela nie dotyczy tematu tu omawianego. To po prostu ogólna konkluzja i nie ma nawet nic wspólnego z programem, bo jak wspominam nieco wcześniej dla mnie to też ciekawostka teoretyczna choć moim zdaniem związana z systemem.
Co do Corela. Mam na myśli funkcje ułatawiające - tym samym znacznie przyspieszające prace, które wydają się być oczywiste a dodawane są do kolejnych wersji ledwie po kilka... biznes, czysty biznes - jak w produkcji drukarek zresztą |
|
|
|
 |
chezare


Pomógł: 402 razy Dołączył: 24 Gru 2010 Posty: 4551 Skąd: Grodzisk Mazowiecki
|
Wysłany: 12 Marzec 2014, 21:11
|
|
|
Ja mam trochę starszą legitymację, ale cieszę się, że ktoś narzeka na Corela, zaczynało mi już tego brakować
Trurl, Twój sposób jest dobry do rysowania jajek z 6 węzłami na obwodzie, ale Corel i podejrzewam że inne programy też, już tak mają |
|
|
|
 |
Artur Miernik


Pomógł: 49 razy Wiek: 53 Dołączył: 18 Lip 2010 Posty: 1608 Skąd: Starachowice
|
Wysłany: 13 Marzec 2014, 09:11
|
|
|
Zróbmy specjalne forumowe święto — Dzień marudny. Tego dnia, wszyscy, jak jeden mąż, a nawet żona, będziemy jęczeć i zrzędzić na Corela. I nie ma zmiłuj. Niech święto wypada cyklicznie, choćby w formie cotygodniowej, jak obiady czwartkowe imć króla Stasia.
Swoją drogą, przyszło mi do głowy, że Król, nie mogąc zająć się już polityką, był prekursorem… zupek kuroniówek, z ta różnicą, że Monarcha, robił to w majestacie i z klasą. Tyle mu ostało.
Jak na jego tle wypadł prostak z chochlą i termosem? |
|
|
|
 |
|
|