Czerń zwykła i głęboka |
Autor |
Wiadomość |
martin_sound
Praktyk
Dołączył: 28 Sty 2015 Posty: 77 Skąd: mam to wiedzieć :)
|
Wysłany: 23 Kwiecień 2015, 10:55 Czerń zwykła i głęboka
|
|
|
Robię projekt, w którym tłem jest mapa bitowa o intensywnej czerni. Jeżeli obiekty wektorowe wypełniam czarnym kolorem (C=0 M=0 Y=0 K=100) jest widoczna różnica. Pytanie jak to wyjdzie na wydruku (papier powlekany, czyli kreda). Jeżeli wejdę do edycji koloru i przesunę "kwadrat" skrajnie w lewy dolny róg, czerń jest głębsza (suma CMYK wynosi 330, czyli dopuszczalne sumaryczne nafarbienie dla "kredy"). Pytanie, co powinienem zrobić? Stosować standardową czerń czy głęboką? Jak to wyjdzie na papierze?
P.S. W programie mam ustawione profile ADOBE RGB 1998 i Fogra 39. |
|
|
|
|
tegraf
Ekspert tegraf
Pomógł: 74 razy Dołączył: 21 Mar 2011 Posty: 1954 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: 23 Kwiecień 2015, 11:50
|
|
|
martin_sound napisał/a: | Jeżeli obiekty wektorowe wypełniam czarnym kolorem (C=0 M=0 Y=0 K=100) jest widoczna różnica. |
Co to za kolor "intensywna czerń"? Lepiej podaj składowe tej czerni. Dla każdego "intensywna" znaczy co innego.
Te wektorowe obiekty są na tej "intensywnej czerni"? Mają być widoczne czy się "zlać" się z tłem? Może pokaż jakiś fragment, inaczej to wróżenie z fusów. |
|
|
|
|
martin_sound
Praktyk
Dołączył: 28 Sty 2015 Posty: 77 Skąd: mam to wiedzieć :)
|
Wysłany: 23 Kwiecień 2015, 17:12
|
|
|
Dziękuję za odpowiedź. W załącznikach projekty. Pierwszy ze składowymi CMYK ( 0 0 0 100), drugi (91 79 62 98), co w sumie daje 330, czyli maksymalne dopuszczalne nafarbienie w przypadku druku na "kredzie". Pytanie jak to wyjdzie na papierze? Czy "dociągać" kolory wektorów do tła bitmapy, czy rozjaśnić bitmapę do "zwykłej czerni" wektorów (CMYK 0 0 0 100)?
Beznazwy-2.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 264 raz(y) 1 MB |
Beznazwy-1.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 269 raz(y) 1 MB |
|
|
|
|
|
tegraf
Ekspert tegraf
Pomógł: 74 razy Dołączył: 21 Mar 2011 Posty: 1954 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: 23 Kwiecień 2015, 19:30
|
|
|
martin_sound napisał/a: | Czy "dociągać" kolory wektorów do tła bitmapy |
Ja bym dobrał kolor tej apli = czerni z bitmapy. Zakładam, że znajdą się tam jeszcze jakieś teksty, więc nie będzie to aż taka duża plama.
Jeżeli dasz sam czarny (a pod tą aplą jest jeszcze bitmapa), to prawdopodobnie ten czarny zostanie nadrukowany na C, M i Y z tej bitmapy, więc też taki blady to znowu nie będzie. Jeżeli tej bitmapy tam nie ma, to sam czarny w zestawieniu z czernią bitmapy - to chyba zbyt duża różnica.
martin_sound napisał/a: | czy rozjaśnić bitmapę do "zwykłej czerni" wektorów (CMYK 0 0 0 100) |
To jest niewykonalne. |
|
|
|
|
martin_sound
Praktyk
Dołączył: 28 Sty 2015 Posty: 77 Skąd: mam to wiedzieć :)
|
Wysłany: 23 Kwiecień 2015, 22:30
|
|
|
Apla to jest ten prostokąt pod bitmapą? Będą na nim dane teleadresowe w kolorze białym. Bitmapa nie jest do samego dołu, jest 1mm od górnej krawędzi prostokąta. Czyli lepiej jest pobrać czarny kolor z bitmapy i wypełnić nim "wektory"? |
|
|
|
|
Shame
Red Dot Corporation
Wersja CorelDRAW: X7
Pomógł: 213 razy Wiek: 40 Dołączył: 19 Kwi 2012 Posty: 2565 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 23 Kwiecień 2015, 22:40
|
|
|
martin_sound napisał/a: | Będą na nim dane teleadresowe w kolorze białym. |
Zależy od wielkości tekstu, ale przy kontrze (niewielkie białe elementy na czarnym tle) lepiej robić czarny K100, niż składany ("głęboki"), bo inaczej tekst może stać się nieczytelny.
W głębokim czarnym kładzione są wszystkie kolory i ich niespasowanie spowoduje zalanie drobnych białych elementów. Są na to sposoby - poszukaj na tym forum bo temat już nie raz był omawiany Oczywiście wszystko zależy od fontu i wielkości - jak dasz Arial Black 24 pkt. to zawsze będzie OK, ale jak zrobisz Times New Roman 5 pkt. to będzie kaplica w druku.
Co do apli, to teoretycznie najlepiej byłoby zrobić jak proponuje tegraf, czyli pobrać czarny z bitmapy, żeby się zgadzało. |
|
|
|
|
martin_sound
Praktyk
Dołączył: 28 Sty 2015 Posty: 77 Skąd: mam to wiedzieć :)
|
Wysłany: 23 Kwiecień 2015, 22:59
|
|
|
Pobrałem próbkę z bitmapy i wyszło 330 (91 79 62 98). Czyli sugerujecie, żeby zostać przy standardowym czarnym (0 0 0 100) i ewentualnie lekko rozjaśnić bitmapę? |
|
|
|
|
chezare
Pomógł: 402 razy Dołączył: 24 Gru 2010 Posty: 4551 Skąd: Grodzisk Mazowiecki
|
Wysłany: 24 Kwiecień 2015, 23:46
|
|
|
Wyłącz sound bo Ci zakłóca słuchanie. Koledzy radzą żeby tło dopasować do bitmapy, a nie odwrotnie. Tak na marginesie, 0/0/0/100, to nie jest czarny, tylko bury, a głęboka była studzienka.
Przy okazji, kolor w AutoCad opisany liczbą 253, to w CMYK będzie? |
|
|
|
|
martin_sound
Praktyk
Dołączył: 28 Sty 2015 Posty: 77 Skąd: mam to wiedzieć :)
|
Wysłany: 26 Kwiecień 2015, 10:35
|
|
|
Nie zakłóca, bez obaw. Pisałem przecież, że pobrałem próbkę z bitmapy i wyszło 330, czyli maksymalne nafarbienie dla "kredy", z kolei w jednym z postów było, że dla pewności pracować na standardowym (0 0 0 100). |
|
|
|
|
marak
Profesjonalista
Wersja CorelDRAW: X4
Pomógł: 13 razy Dołączył: 22 Gru 2012 Posty: 303 Skąd: Kędzierzyn-Koźle
|
Wysłany: 26 Kwiecień 2015, 11:28
|
|
|
Nie sugeruj się tą magiczną liczbą 330. Wartość ta zależy od maszyny, papieru, wielkości apli itp. Dla maszyn jednokolorowych mozna dać nawet 400. Natomiast szybkie czterokolorówki wolą raczej 280. Ale to wszystko dotyczy bitmap, gdzie takie nasycenie występuję na sporadycznych pikselach, a nie dużej apli. Jak dasz 330 na takiej apli to na czterokolorówce papier będzie mokry i będzie się zawijał lub sklejał.
Ja to postępuję tak, a robię to dosyć często. Aplę wzmacniam np. 40,40,0,100 - to zależy od maszyny, ale takie wartości chyba są optymalne. Następnie dajesz biały tekst i dajesz mu czarny (0,0,0,100) kontur o szerokości około 0,2 mm z atrybutem (za wypełnieniem). Dla drukarni musisz przekazać informację, że czarny jest nienadrukowywany. Jeśli nie jesteś pewny, czy posłuchają tej informacji, to zduplikuj tekst i daj mu biały kontur o szer. 0,15 mm i przesuń go w dół, pod tekst z czarnym konturem (ale nad aplą). To zapewni Ci, że cyan i magenta nie będzie wyłazić na biały. |
|
|
|
|
chezare
Pomógł: 402 razy Dołączył: 24 Gru 2010 Posty: 4551 Skąd: Grodzisk Mazowiecki
|
Wysłany: 29 Kwiecień 2015, 01:54
|
|
|
Powtórzę, bo jednak chyba nie słuchasz. 0/0/0/100, to nie jest czarny tylko bury.
W drobnych elementach grafiki, np. tekstach pisanych małą czcionką będzie wyglądał na czarny, szczególnie wtedy kiedy będzie nad innymi kolorami. Jak chcesz mieć duże powierzchnie naprawdę czarne to nie drukujesz ich tylko z czarnego, ale robisz np. 70/60/60/100 (dla papieru powlekanego). Jeśli jednak tak zrobisz to musisz zadbać o to żeby to co jest nad tak zadrukowaną powierzchnią nie zalały farby. Innym rozwiązaniem są farby Panton, które mają lepszą zdolność krycia. |
|
|
|
|
cyklop
Profesjonalista
Wersja CorelDRAW: x4
Pomógł: 8 razy Wiek: 69 Dołączył: 01 Paź 2009 Posty: 381 Skąd: Silesia
|
Wysłany: 30 Kwiecień 2015, 14:51
|
|
|
Po pierwsze dowiedz się w drukarni jakie chcą mieć skladowe do głębokiej czerni, bo nie wszystkie mają tak samo. A jeśli to druk na zwykłych cyfrówkach, to spróbuj zamienić na rgb 000 |
|
|
|
|
martin_sound
Praktyk
Dołączył: 28 Sty 2015 Posty: 77 Skąd: mam to wiedzieć :)
|
Wysłany: 1 Maj 2015, 11:00
|
|
|
chezare napisał/a: | 0/0/0/100, to nie jest czarny tylko bury. |
Widać wyraźnie na powyższych przykładach 0 0 0 100 i 50 40 40 100. |
|
|
|
|
martin_sound
Praktyk
Dołączył: 28 Sty 2015 Posty: 77 Skąd: mam to wiedzieć :)
|
Wysłany: 1 Maj 2015, 11:02
|
|
|
chezare napisał/a: |
W drobnych elementach grafiki, np. tekstach pisanych małą czcionką będzie wyglądał na czarny, szczególnie wtedy kiedy będzie nad innymi kolorami. Jak chcesz mieć duże powierzchnie naprawdę czarne to nie drukujesz ich tylko z czarnego, ale robisz np. 70/60/60/100 (dla papieru powlekanego). |
Dlatego w przypadku tekstu zastosuję 0 0 0 100, a dla dużych powierzchni 50 40 40 100 (cały czas mam na myśli druk na "kredzie"). Mogę tak zrobić? |
|
|
|
|
martin_sound
Praktyk
Dołączył: 28 Sty 2015 Posty: 77 Skąd: mam to wiedzieć :)
|
Wysłany: 1 Maj 2015, 11:14
|
|
|
cyklop napisał/a: | Po pierwsze dowiedz się w drukarni jakie chcą mieć skladowe do głębokiej czerni, bo nie wszystkie mają tak samo. |
Otrzymałem odpowiedź z drukarni, że nawet w przypadku 330 (czarny) nie będzie problemu z czytelnością białego tekstu (Arial 12) na wspomnianym czarnym tle. Niemniej jednak zapobiegawczo zastosuję 50 40 40 100 co daje w sumie 230.
P.S. Przepraszam za "lamerskie" pytania, tym samym dziękując za pomoc i zaangażowanie. Miałem przerwę od 2008 roku, "edukację" zakończyłem na Corel DRAW 8 i 9, a przeważnie moje "wypociny" lądowały na papierze gazetowym i raz w roku na powlekanym "kreda", przy czym pracę oddawałem (mowa o "kredzie") jako cdr, co też było błędem (możliwość przypadkowego przesunięcia obiektu-ów, że o potencjalnej ingerencji w tekst nie wspomnę). Tu kolejne pytanie: czy pracę do drukarni wysyłać w formacie TIFF 300 dpi CMYK? Oczywiście bez opcji "tylko zaznaczone" podczas eksportu, żeby zachować miejsce na spady. Jakie ustawienia wybrać? Oczywiście musi być zaznaczone "dołącz profile kolorów" i "wygładzanie". A jak w kwestii pozostałych opcji? |
|
|
|
|
Cysorz
Pomógł: 206 razy Dołączył: 01 Sty 2011 Posty: 3138 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 1 Maj 2015, 11:43
|
|
|
Można, o ile to np. drukarnia solwentowa. Draw kiepsko sobie radzi z zamianą na bitmapę.
Do druku na offset wysyłaj PDF X/1-a lub X-3 (za każdym razem czcionki jako krzywe) - tak jest najbezpieczniej, bo drukarnia zazwyczaj sama sobie poradzi w takim przypadku (overprint, zalewki, załączone profile itp.). |
|
|
|
|
martin_sound
Praktyk
Dołączył: 28 Sty 2015 Posty: 77 Skąd: mam to wiedzieć :)
|
Wysłany: 1 Maj 2015, 14:13
|
|
|
Dzięki za sugestię, będę wdzięczny za sprawdzenie ustawień.
1.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 250 raz(y) 38.29 KB |
7.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 182 raz(y) 54.2 KB |
6.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 205 raz(y) 40.45 KB |
5.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 207 raz(y) 29.92 KB |
3.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 236 raz(y) 37.06 KB |
2.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 198 raz(y) 40.16 KB |
|
Ostatnio zmieniony przez martin_sound 1 Maj 2015, 21:36, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Cysorz
Pomógł: 206 razy Dołączył: 01 Sty 2011 Posty: 3138 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 1 Maj 2015, 14:30
|
|
|
1: X/1-a nie w każdej wersji pozwala dołączyć profil, ale możemy to w tym przypadku pominąć.
4: Możesz włączyć kompresję. Pakowane jest to do LZW, więc bezstratnie.
5: "Spady" są potrzebne. Oczywiście te już uwzględnione podczas projektowania, bo program sam ich nie utworzy, Cropmarkami też to można załatwić, ale rzecz jasna też wcześniej trzeba o tym pomyśleć.
Reszta OK lub bez znaczenia. |
|
|
|
|
martin_sound
Praktyk
Dołączył: 28 Sty 2015 Posty: 77 Skąd: mam to wiedzieć :)
|
Wysłany: 1 Maj 2015, 15:03
|
|
|
Malutki napisał/a: |
4: Możesz włączyć kompresję. Pakowane jest to do LZW, więc bezstratnie. |
Ustawić na ZIP? |
|
|
|
|
martin_sound
Praktyk
Dołączył: 28 Sty 2015 Posty: 77 Skąd: mam to wiedzieć :)
|
Wysłany: 1 Maj 2015, 15:05
|
|
|
Malutki napisał/a: |
5: "Spady" są potrzebne. Oczywiście te już uwzględnione podczas projektowania, bo program sam ich nie utworzy. |
Spady już uwzględniłem w projekcie - 3mm (zgodnie z wymaganiami drukarni), czyli mam ustawić na 3mm? |
|
|
|
|
martin_sound
Praktyk
Dołączył: 28 Sty 2015 Posty: 77 Skąd: mam to wiedzieć :)
|
Wysłany: 1 Maj 2015, 15:10
|
|
|
Na próbę wyeksportowałem projekt do PDF. Po otwarciu pliku w Adobe Reader zauważyłem, że zielony kolor jest lekko ciemniejszy. Zaimportowałem plik do Corela, porównałem z projektem i nie ma różnicy. Skąd te przekłamanie w przypadku otwarcia w przeglądarce PDF-ów? Czy ma to związek z profilem kolorów w Corelu (ISO Coated V2 ECI)? W przypadku Fogra 39 nie ma problemu. Wyeksportowałem również do JPG (profil ISO Coated V2 ECI) i nie ma problemu. Kolory są takie same jak w projekcie. Swoją drogą muszę zapytać drukarnię o profil kolorystyczny. W przypadku Fogra 39 zauważyłem, że kolor zielony (różne odcienie) jest lekko mdły (nie pomaga nawet "mieszanie" CMYK). |
|
|
|
|
Cysorz
Pomógł: 206 razy Dołączył: 01 Sty 2011 Posty: 3138 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 1 Maj 2015, 20:35
|
|
|
4. Tak
5. Tak
Każdy program ma swoje własne, natywne ustawienia dotyczące wyświetlania obrazu. Jeżeli w każdy przypadku wartość wyświetlanego koloru jest taka sama to wszystko jest w porządku. Nawet sam Draw w różnych swoich wersjach (np. Draw 9, X3 czy X5) tą samą pracę potrafi wyświetlić za każdym razem inaczej - nie będę się nad tym rozwodził, bo na forum było o tym dziesiątki (jeżeli nie nawet setki) razy pisane ;). Generalnie nie ma możliwości uzyskać idealnego odwzorowania kolorów na monitorze i papierze - nawet w przypadku druku na różnym papierze (np. offsetowy, powlekany, satynowany, kredowany itp.) za każdym razem będzie inny.
Tak z ostatniej chwili: drukuję co pewien czas praktycznie tą samą pozycję, gdzie czysta apla z 100%C85%M zawsze jest taka sama - za każdym razem wychodzi inny odcień i chociażbym zabił drukarza to po prostu nie da się uzyskać tego samego odcienia.
Pomyśl zresztą - czy np. czysty Cyan w puszce będzie taki sam od Hubera i od Sun Chemical? Nawet temperatura czy wilgotność powietrza na hali maszyn mają na to wpływ - rozpuszczalniki zawarte w farbie inaczej wtedy "pracują" i nic na to nie poradzisz. I jeszcze przynajmniej setka innych powodów... |
|
|
|
|
martin_sound
Praktyk
Dołączył: 28 Sty 2015 Posty: 77 Skąd: mam to wiedzieć :)
|
Wysłany: 1 Maj 2015, 21:35
|
|
|
Malutki napisał/a: |
drukuję co pewien czas praktycznie tą samą pozycję, gdzie czysta apla z 100%C85%M zawsze jest taka sama - za każdym razem wychodzi inny odcień i chociażbym zabił drukarza to po prostu nie da się uzyskać tego samego odcienia.
Pomyśl zresztą - czy np. czysty Cyan w puszce będzie taki sam od Hubera i od Sun Chemical? Nawet temperatura czy wilgotność powietrza na hali maszyn mają na to wpływ - rozpuszczalniki zawarte w farbie inaczej wtedy "pracują" i nic na to nie poradzisz. I jeszcze przynajmniej setka innych powodów... |
Z powyższego wynika, że może niepotrzebnie się "pałuję" z tym standardowym czarnym (zwanym też burym), a "podrasowanym". Zrobię w ten sposób, do tekstów, ramek i obrysów zastosuję 0 0 0 100, a do apli 30 30 30 100.
P.S. Czy w przypadku projektów z białym tłem muszę na samym początku stworzyć białą aplę i przenieść na spód strony? Chodzi o to, że po konwersji do PDF i wyświetleniu w Adobe Reader widać przezroczystość (po włączeniu tej opcji w ustawieniach "wyświetlania strony")? Czy ma to znaczenie w przypadku druku na białym papierze? |
|
|
|
|
Cysorz
Pomógł: 206 razy Dołączył: 01 Sty 2011 Posty: 3138 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 1 Maj 2015, 21:42
|
|
|
Jeżeli dodasz więcej cyanu to czerń będzie bardziej "zimna", jeżeli yellow i/lub magenty to "cieplejsza" (przy aplach rzecz jasna). Wiem, że trochę śmieszne jest przyrównanie temperatury do barwy, ale pewnie załapiesz o co chodzi . W końcu czarny czarnemu nierówny...
Domyślnym tłem jest biały, więc nie ma potrzeby dodawać go do projektu.
Inną bajką jest np. przypadek, jeżeli drukował będziesz np. na papierze w innym kolorze - wtedy koniecznie trzeba włączyć w podglądzie widok z nadrukowaniem (overprintem). I bardzo trzeba uważać wtedy na używanie białego koloru! |
Ostatnio zmieniony przez Cysorz 1 Maj 2015, 21:46, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
martin_sound
Praktyk
Dołączył: 28 Sty 2015 Posty: 77 Skąd: mam to wiedzieć :)
|
Wysłany: 25 Maj 2015, 15:17
|
|
|
Malutki napisał/a: | Domyślnym tłem jest biały, więc nie ma potrzeby dodawać go do projektu. |
W załączniku przykład o co mi chodzi (po wyeksportowaniu do PDF i włączeniu w Adobe Reader "pokaż siatkę przezroczystości"). Pierwszy projekt jest bez tła, a drugi z aplą (bez konturu) przeniesioną na spód. Próbowałem w "ustawieniach strony" dodać tło, wybrałem biały kolor, ale niestety, projekt importuje się do nowego projektu bez tła.
Bez tytułu2.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 245 raz(y) 135.52 KB |
|
|
|
|
|
|