|
Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych
|
Przesunięty przez: JarekDRAW 1 Lipiec 2008, 07:48 |
Potrzebuję porady w przygotowaniu do druku |
Autor |
Wiadomość |
takietam
Fachowiec
Wersja CorelDRAW: 9, x5
Pomógł: 36 razy Dołączył: 11 Cze 2008 Posty: 286 Skąd: z gór...
|
Wysłany: 15 Czerwiec 2008, 11:59 Potrzebuję porady w przygotowaniu do druku
|
|
|
Witam. Zajmuję się tworzeniem map i planów. Zwykle zagadnienia przygotowania do druku mnie nie interesowały (zresztą mam małe pojęcie o tym), robiły to wydawnictwa z którymi współpracowałem, ja miałem jedynie przygotować i wysłać im plik .cdr. Jednak po kilku "kwiatkach" jakie się ukazały, typu: przezroczystości w miejscach, gdzie ich nie stosowałem, nadrukowanie obiektów leżących pod spodem itd., postanowiłem przynajmniej wstępnie przygotować pliki do druku. Jednak, jak wspomniałem , mam dość marne pojęcie o tym, dlatego prosiłbym Was o poradę, jak spróbować temu zaradzić. Oto najczęstsze sytuacje:
1. Ulice- jak na rysunku poniżej. Rysowane są w krzywych beziera, grubości zwykle od 0,6 do 1,5 mm. Widoczny ciemny kontur ulicy to krzywa skopiowana do warstwy leżącej niżej, z nadaną grubością zazwyczaj od 0,3 do 0,4 mm większą od ulicy.
Problem w tym, że często te części konturu leżące poniżej również się drukują, i wtedy zamiast żółtej lub czerwonej drogi wychodzi coś szaroburego.
Co można z tym zrobić? Zaznaczyć którąś warstwę jako "nadrukowany kontur"? Jeśli tak , to którą?
A może zamienić krzywe na obiekt [ctrl+shift+q] a potem tymi z wierzchu wyciąć te z dołu?
Już różne głupie pomysły mi przychodzą do głowy...
2. przezroczystości - już się dowiedziałem, że to może być ryzykowne stosowanie tychże. Więc co z tym zrobić, jeśli na mapach przezroczystości dają często bardzo fajne efekty, trudne do zastąpienia czymś innym. Zamienić na bitmapy? O jakich parametrach? Próbowałem zamieniać na cmyk 300dpi (to dobrze czy źle?), na monitorze był koszmar, widać było wszystkie piksle, aczkolwiek na wydruku (zwykła plujka atramentowa) efekt był dokładnie taki sam jak wtedy, gdy drukowałem z wektorów z nadaną przezroczystością-to znaczy całkiem znośnie.
No i jeśli zamieniać, to czy zrobić to każdy obiekt osobno, czy zrobić z niego jedną bitmapę?
Z góry dziękuję za porady i pozdrawiam
Rysunek1.jpg Ulice |
Pobierz Plik ściągnięto 1411 raz(y) 14.04 KB |
|
|
|
|
|
JarekDRAW
Pomógł: 93 razy Wiek: 45 Dołączył: 01 Sty 2007 Posty: 1176 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 15 Czerwiec 2008, 12:41
|
|
|
Witam, wszystkie kontury zamień w obiekty, a wszystkie cienie i przeźroczystości oddziel i zamień w bitmapy.
Równie dobrze możesz zrobić lewy klik na krzyżyk u góry palety kolorów, w ten sposób pozbywasz się konturu no ale tyle to chyba sam wiesz
Pozdrawiam |
|
|
|
|
takietam
Fachowiec
Wersja CorelDRAW: 9, x5
Pomógł: 36 razy Dołączył: 11 Cze 2008 Posty: 286 Skąd: z gór...
|
Wysłany: 15 Czerwiec 2008, 13:07
|
|
|
JarekDRAW napisał/a: | Równie dobrze możesz zrobić lewy klik na krzyżyk u góry palety kolorów, w ten sposób pozbywasz się konturu |
Tak, ale w ten sposób pozbędę się konturu całkiem, a ja chciałbym, aby ten dolny (czarny) wydrukował się tylko w tym zakresie który wystaje poza górną warstwę, tzn żeby cienkimi czarnymi liniami obramował po dwóch stronach ulicę. Nie jest dla mnie problemem narysowanie tego, problemem jest to, że w drukarni czasem najpierw drukuje się kolor czarny(ale w całości, nie tylko te dwie linie obramowujące kolor wierzchni ale też drukuje się to, co ma się znaleźć pod kolorem ulicy) a dopiero na tym drukuje się ten przykładowy czerwony lub żółty. A pewnie wiesz jak wygląda kolor żółty nadrukowany na czarny... |
|
|
|
|
wawel
Ekspert wawel
Pomógł: 261 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 2143 Skąd: podgorze
|
Wysłany: 15 Czerwiec 2008, 17:56
|
|
|
To wyglada tak jakby linie lezace na gornych warstwach - czyli te wezsze mialy ustawione nadrukowanie...bo kolejnosc druku nie ma tu znaczenia po prostu na tej separacji nie ma przezroczystosci tam gdzie ma wejsc kolor z gornej warstwy.
Przygotowujac taka prace dobrze jest ja rozseparowac na 4 kolory i podgladnac co sie z tym dzieje jak jest ok to mozna to poslac dalej - do druku. Wowczas widac co sie dzieje z czernia na tych dolnych warstwach. Mozna tez te separacje nalozyc na siebie i zobaczyc czy wszystko jest ok.
Przezroczystosci lepiej nie uzywac czasem jest ok a czasem mozna nie poznac tego co sie wydrukowalo. Zamiana na mape bitowa to dobry pomysl i 300 dpi jest ok. zapewne pracujesz przy mapach na duzych powiekszeniach i dlatego widzisz te piksle. |
|
|
|
|
moskit
Praktyk
Pomógł: 5 razy Wiek: 46 Dołączył: 16 Maj 2007 Posty: 79 Skąd: Stargard Szczeciński
|
Wysłany: 17 Czerwiec 2008, 10:33
|
|
|
Jeśli chodzi o czarne konturki które mają się nie drukować na/pod czerwonym paskiem to jest kwestia nadrukowania tego czerwonego paska. Prawy klik na pasek i opcja "nadrukuj obiekt" ma być wyłączona. Wtedy wszystko co znajduje się pod tym paskiem zostanie wybrane. Co do przeżroczystości to na pewno nie można jej stosować na obiektach wypełnionych pantonem bo wtedy rozbarwi go do cmyk'a. Jeśli drukują z cmyk'a to powinno być ok, ale można też pozamieniać to w bitmapę. Co do rozdzielczości to wcale nie jest powiedziane że zawsze musi być 300 dpi (co się utarło). Rozdzielczość w grafice rastrowej powinna być 1,5:1 (w zaokrągleniu) w stosunku do liniatury z jaką będzie druk (np 150 dpi dla 100 lpi - liniatura. Ale jeżeli zamieniasz w bitmapę elementy nie rastrowe jak kreski, tekst lub inne krzywe to trzeba ustawić większą rozdzielczość (1200 a nawet większą). Wtedy na oko trzeba dopasować żeby nie było zębów. |
|
|
|
|
takietam
Fachowiec
Wersja CorelDRAW: 9, x5
Pomógł: 36 razy Dołączył: 11 Cze 2008 Posty: 286 Skąd: z gór...
|
Wysłany: 20 Czerwiec 2008, 06:34
|
|
|
Witam, dzięki wielkie za porady. Ulice zostawiłem w krzywych, nadrukowałem wyżej leżącą warstwę (tą z kolorem). Przezroczystości zamieniłem w bitmapę w rozdzielczości 600, z przezroczystym tłem. Muszę powiększyć co najmniej 300 %, żeby zaczęły pojawiać się piksle. Zobaczymy co na to powie osoba odpowiedzialna w wydawnictwie za dtp :) |
|
|
|
|
wawel
Ekspert wawel
Pomógł: 261 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 2143 Skąd: podgorze
|
Wysłany: 20 Czerwiec 2008, 07:06
|
|
|
Jesli ustawiles naddruk wezszej kolorowej lini na czarnej to dostaniesz to czego NIE CHCESZ czyli kolor ze srodka ulicy zmiesza sie z kolorem warstwy dolnej kraweznika...
Podgladnij sobie separacje i zobacz co sie dzieje...z tym |
|
|
|
|
takietam
Fachowiec
Wersja CorelDRAW: 9, x5
Pomógł: 36 razy Dołączył: 11 Cze 2008 Posty: 286 Skąd: z gór...
|
Wysłany: 20 Czerwiec 2008, 07:35
|
|
|
Kurcze, trochę to nielogicznie brzmi dla mnie, że jak nadrukuję górną warstwę, to będzie się mieszała z dolną, a jak nadrukuję dolną to nie... Ale masz całkowitą rację, na separacji wychodzi koszmar. Już pozmieniałem. Dzięki |
|
|
|
|
zulik
Początkujący Operator DTP
Dołączył: 31 Lip 2008 Posty: 1 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 31 Lipiec 2008, 14:35
|
|
|
takietam napisał/a: | Kurcze, trochę to nielogicznie brzmi dla mnie, że jak nadrukuję górną warstwę, to będzie się mieszała z dolną, a jak nadrukuję dolną to nie... Ale masz całkowitą rację, na separacji wychodzi koszmar. Już pozmieniałem. Dzięki |
jeśli zadasz naddruk na obiekcie to wszystkie obiekty które będą bezpośrednio pod polem tego obiektu będą widoczne na pozostałych kolorach
nie ma sensu naddrukowywać czegoś co jest na samym dole !!
twoj problem jest taki - ze mimo, że niedajesz naddrukowania ono występuje - jest to kwestia ustawień ripa - powiedz by wylaczyli naddruk 100% BLACK w obiektach wektorowych ! |
|
|
|
|
takietam
Fachowiec
Wersja CorelDRAW: 9, x5
Pomógł: 36 razy Dołączył: 11 Cze 2008 Posty: 286 Skąd: z gór...
|
Wysłany: 31 Lipiec 2008, 17:54
|
|
|
Cytat: | jeśli zadasz naddruk na obiekcie to wszystkie obiekty które będą bezpośrednio pod polem tego obiektu będą widoczne na pozostałych kolorach
nie ma sensu naddrukowywać czegoś co jest na samym dole !! |
To zaczynam poooowoooooli rozumieć, kupiłem sobie książkę "Dtp, księga eksperta" i coraz mądrzejszy jestem
zulik napisał/a: | powiedz by wyłączyli naddruk 100% BLACK w obiektach wektorowych ! |
Ale na mapach mam sporo opisów (nazwy ulic, nazwy miast, etc) które robię właśnie w 100% Black, i które przed wysłaniem do wydawnictwa zamieniam na krzywe (dla mnie to warunek konieczny, bo czasami po zamknięciu i ponownym otwarciu pliku wychodzą takie rzeczy w czcionkach, że mnie szlag trafia). A chłopaki z dtp kazali dać nadrukowanie właśnie przede wszystkim w obrysie ulic (70%black) i w opisach, w których mam 100% B... i bądź tu mądry i pisz wiersze... |
|
|
|
|
freeminder
Praktyk
Pomógł: 4 razy Dołączył: 19 Sie 2008 Posty: 93 Skąd: CC
|
Wysłany: 19 Sierpień 2008, 15:19
|
|
|
takietam napisał/a: | Cytat: | jeśli zadasz naddruk na obiekcie to wszystkie obiekty które będą bezpośrednio pod polem tego obiektu będą widoczne na pozostałych kolorach
nie ma sensu naddrukowywać czegoś co jest na samym dole !! |
To zaczynam poooowoooooli rozumieć, kupiłem sobie książkę "Dtp, księga eksperta" i coraz mądrzejszy jestem
zulik napisał/a: | powiedz by wyłączyli naddruk 100% BLACK w obiektach wektorowych ! |
Ale na mapach mam sporo opisów (nazwy ulic, nazwy miast, etc) które robię właśnie w 100% Black, i które przed wysłaniem do wydawnictwa zamieniam na krzywe (dla mnie to warunek konieczny, bo czasami po zamknięciu i ponownym otwarciu pliku wychodzą takie rzeczy w czcionkach, że mnie szlag trafia). A chłopaki z dtp kazali dać nadrukowanie właśnie przede wszystkim w obrysie ulic (70%black) i w opisach, w których mam 100% B... i bądź tu mądry i pisz wiersze... |
Dla mnie bardzo sensownym jest zastosowanie overprintu do obrysu ulic i nazw. Ewentualne przesunięcia w procesie druku zostaną skompensowane właśnie przez overprint. Inną opcją są nadlewki, ale to zależy od specyfiki pracy.
Trzeba też pamiętać, że czarny (a szczególnie niepełny) nadrukowany na niektórych kolorach np. 100Y wygląda jak rzyg zielonkawy i jest nieakceptowalny, gdyż mapa traci ostrość konturów. Wtedy np. można użyć wybierającego K z nadlewkami.
Nadmierne rozdzielczości przy elementach pochodzących z prostych obiektów wektorowych też są niekoniecznie pożądane. Ogólnie wygląda to tak, że czarne obiekty o stosunkowo dużym polu zadruku zamieniamy na jednokolorową bitmapę wysokiej rozdzielczości. Ta wysoka rozdzielczość kompensuje krzywizny. Resztę powinno się zamieniać na skalę szarości o mniejszej czyli w granicach 300dpi. Tutaj zadziała antyaliasing i stopnie szarości niwelujące ząbki. Warto na pewno pooglądać kilka dobrych map pod lupką, imo to najlepszy sposób na zobaczenie, w którym wypadku, której metody użyć. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|
|
|
|
|
Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
| Strona wygenerowana w 0.1 sekundy. Zapytań do SQL: 15 |
|
|