|
Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych
|
Błędy wynikające z matematycznej statystyki i zaokrąglania |
Autor |
Wiadomość |
rhotax
Początkujący
Dołączył: 09 Sty 2018 Posty: 7 Skąd: zDolny Śląsk
|
Wysłany: 4 Grudzień 2019, 18:28 Błędy wynikające z matematycznej statystyki i zaokrąglania
|
|
|
W pracy mamy Illustratora (CS4) i Free Handa (ver 9 i 11).
Ja używam ich do przygotowywania plików wektorowych pod grawer laserem.
Czyli głównie zadania mocno "geometryczne, matematyczne", gdzie ważne jest wpisywanie rozmiarów co do ułamków milimetra z palca, "symetryzowanie obiektów" względem siebie (wpisywanie współrzędnych położenia, przyciąganie obiektów do siebie) itd.
Nie jakieś tam 'artystyczne pociągnięcia' z luźnej ręki.
Ale chcę kupić jakiś program dla siebie do domu.
Illustrator ma tyle wk..jących cech, sprawiających głupawe uciążliwości i robienie pod górę, a ten stary, toporny Free Hand rozwala go na łopatki, że NA PEWNO NIE KUPIĘ żadnego programu jeśli wcześniej gruntownie go nie przetestuję, żeby nie okazało się, że ma w sobie coś za co...chcesz go rozwalić młotkiem, a nie piszą o tym w "funkcjach programu, jego możliwościach i zaletach".
I bawię się InkScapem i Corel Drawem (Corel Draw trafił mi się v. 12).
I zauważam niepokojącą...nieprecyzyjność i rozjeżdżanie się tych programów jeśli chodzi o pozycjonowanie, wyrównywanie czy pasowanie do siebie obiektów.
Pozwolę sobie na opis przypadku InkScape'a, a potem zdjęcia z przypadku z Corelem.
Robiłem tarczę zegara w InkScape'ie. I po okręgu robiłem znaczniki: najpierw godziny, potem minut. Tą prostą metodą tworząc pierwszy pionowy znacznik na godzinie 12:00, a potem "obracam/przesuwam" go, dając mu jako punkt odniesienia (czy punkt zerowy) środek tarczy. Wpisuję LICZBOWO odpowiedni kąt (dla wskaźników godzinowych inny, dla minutowych inny, wiadomo) i daję automatyczne przesuwanie/obrót korzystając z funkcji (a nie, że obracam ręcznie myszką).
Ten pierwszy znacznik jest jakby WZORCEM, a reszta to kolejne jego "dzieci", duplikaty.
I gdy już zrobię jedną rundkę z godzinowymi, potem drugą rundkę z minutowymi...i gdy ostatni od minuty wraca na pozycję "na 12-tej"...to przy odpowiednio dużym zoomie zauważyłem...że nie jest idealnie w tej samej pozycji co ten pierwszy od którego się wszystko zaczęło :|
I nie chodzi tu o mój błąd w obliczeniach bo przecież podzielić 360 stopni na 12, a potem na 60 to nie jest jakaś trudna liczba.
Jeśli chodzi o Corela to weźmy coś takiego.
Mam duży prostokąt i małe prostokąciki, które mają IDEALNIE przylegać od zewnątrz do jego boków. Te prostokąciki mają tę samą...wysokość (np. 3,1 mm).
Przysuwam te prostokąciki do głównego prostokąta ręcznie korzystając z Przyciągania/Snap. Gdy już wszystkie są przyciągnięte do krawędzi używam funkcji scal/union/weld/suma (czy jak to tam różnie nazywają) aby prostokąciki stworzyły z głównym prostokątem jedną bryłę, z jedną linią obwodu po której laser będzie wycinał.
I teraz po lewej obiety po ułożeniu i dociągnięciu (przez funkcję SNAP to objects).
A po prawej efekt po użyciu funkcj Weld.
Wygląda na to jakby niektóre prostokąciki jednak nie były dociągnięte IDEALNIE?
Biorę i jeszcze raz odsuwam, potem przyciągam wszystkie jeszcze raz, daję Weld...a tu losowo INNE prostokąciki nie są scalone z dużym, za to inne są scalone...i taka to losowa zabawa :/
Ostatecznie muszę robić te prostokąciki WIĘKSZE tak jakby zachodzące na obszar tego dużego prostokąta i wtedy dopiero wszystko jest scalone w jedno :/
Albo takie przypadki, że np. jakiś prostokącik ma rozmiary 4,0 x 4,0 mm. I jest przesuwany, obracany, kopionany i nagle patrzę, a jeden z jego rozmiarów to już nie 4,0 mm tylko 3,999999999999999999 :?
O co chodzi?
I to nie jest JEDNOSTKOWY PRZYPADEK. To że o tym piszę wynika już z FRUSTRACJI bo to trwa długo i zdarza się często.
Moje podejrzenia to np. jakiś błąd wynikający z zaokrąglania liczby po przecinku. Czy to liczb określające pozycję, zmianę pozycji czy rozmiaru.
No bo przecież nie da się podzielić 1/3...tzn. matematycznie wynik to jakaś liczba, a po przecinku..."nieskończoność", tzn. nieskończenie wiele miejsc po przecinku, tak?
I być może w tych programach zaokrąglają zbyt 'krótko' czyli jest jakaś 'niedokładność', niby mała, ale po kilkudziesięciu operacjach...ten błąd się kumuluje, rozbieżność się powiększa i zaczyna być zauważalna?
A może te programy mają zrypaną/nieprecyzyjną obsługę "przyciągania"/snap?
Czy to tylko ja mam takie przypadki?
Z Free Handem nigdy nie miałem takiego przypadku, Illustrator jest za bardzo drażniący i nie używam go do takich prostych (acz precyzyjnych) zadań to nie udało mi się sprawdzić jak on się zachowuje.
Przyciąganie do obiektu powinno być NA STYK, tak? Idealnie. Na 0,00000000 różnicy, a przynajmniej na tak małą różnicę, że sam program powinien jej nie zauważać i traktować jakby dane punkty, obiekty pozycjonowały się IDEALNIE w tym samym miejscu?
Tylko ja tak mam, że umnie to "przyciąganie" zawodzi? |
|
|
|
|
rhotax
Początkujący
Dołączył: 09 Sty 2018 Posty: 7 Skąd: zDolny Śląsk
|
Wysłany: 4 Grudzień 2019, 18:40
|
|
|
O! Jeszcze taka nowa obserwacja z przed chwili.
Weźmy ten prostokącik z prawej-górnej strony. Sprawdziłem współrzędne y jego punktów z podstawy i są dokładnie takie same jak punkty tworzące górną krawędź dużego prostokąta.
Czyli LEŻĄ IDEALNIE W LINII. Czyli teoretycznie "przyciąganie" zadziałało prawidłowo.
To co...funkcja "Weld" jest bublem?
Bo w sumie po złączeniu tworzy po prostu dodatkowe punkty w miejscu złączenia tych dwóch obiektów. Czyli w jednym miejscu są dwa punkty jeden pod drugim. Ale te punkty wg wskazań mają DOKŁADNIE tę samą współrzędną y.
Ale to "dokładnie" to 3 miejsca po przecinku i może tu pojawia się błąd? Może to za mała dokładność?
No nie rozumiem. Jak na świat cyfrowy, a nie analogowy to straszny syf się robi i chaos :/ Tu już chyba zaczyna działaś fizyka kwantowa i losowość. |
|
|
|
|
Cysorz
Pomógł: 205 razy Dołączył: 01 Sty 2011 Posty: 3137 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 4 Grudzień 2019, 21:38
|
|
|
Corel 12 to bardzo nieudana wersja (z 2004 roku!) - jedna z najgorszych, wiele rzeczy tam szwankuje. Poleciłbym Ci X5 lub X7 - obie te wersje są solidnie dopracowane, można jeszcze ściągnąć triale i niedrogo zakupić pełną wersję. Jeżeli planujesz zakup, to warto się pospieszyć - od Nowego Roku Corel kończy wydawanie wersji instalacyjnych, będzie on dostępny tylko w systemie abonamentowym, on-line. Dodatkowo - jeżeli nie będziesz używał bardziej zaawansowanych funkcji (impozycja, makra itp.) możesz zdecydować się na wersję SE - jest tańsza. |
|
|
|
|
tegraf
Ekspert tegraf
Pomógł: 74 razy Dołączył: 21 Mar 2011 Posty: 1954 Skąd: Zielona Góra
|
Wysłany: 4 Grudzień 2019, 21:55
|
|
|
rhotax napisał/a: | Jak na świat cyfrowy, a nie analogowy to straszny syf się robi i chaos |
Bo jest "świat cyfrowy" i jest "świat cyfrowy wg Corela". |
|
|
|
|
restauro
Wersja CorelDRAW: CorelDraw X4 ,X7
Pomógł: 574 razy Dołączył: 25 Lis 2009 Posty: 7680 Skąd: Gdynia
|
|
|
|
|
rhotax
Początkujący
Dołączył: 09 Sty 2018 Posty: 7 Skąd: zDolny Śląsk
|
Wysłany: 5 Grudzień 2019, 09:05
|
|
|
tegraf napisał/a: | rhotax napisał/a: | Jak na świat cyfrowy, a nie analogowy to straszny syf się robi i chaos |
Bo jest "świat cyfrowy" i jest "świat cyfrowy wg Corela". |
Ale w Inkscape'ie też miałem takie cyrki.
Szukam i jeszcze widzę, że jest coś takiego jak Xara do sprawdzenia.
A może to kwestia zbyt...'rozbudowanego' przyciągania. I Corel i Inkscape mają to bardzo rozbudowane w sensie różnych punktów do których może odbywać się przyciąganie.
A Free Hand i illustrator w kwestiach przyciągania są, można powiedzieć porównując z ww. — prymitywne. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|
|
|
|
|
Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
| Strona wygenerowana w 0.13 sekundy. Zapytań do SQL: 12 |
|
|