zmiana krzywej na prostą |
Autor |
Wiadomość |
snakeeyes
Początkujący

Dołączył: 18 Paź 2011 Posty: 4 Skąd: bytom
|
Wysłany: 18 Październik 2011, 14:43 zmiana krzywej na prostą
|
|
|
Witam,
chciałbym w corelu 12 zrobić np łuk a od jego końca prosta linie pod skosem, a niestety krzywa układa się dalej w łuk i nie da się tego zresetować wciskając na punkt końcowy + alt (tak to działa w x5)
bardzo wazna sprawa dla mnie, licze na pomoc |
|
|
|
 |
Cysorz


Pomógł: 207 razy Dołączył: 01 Sty 2011 Posty: 3141 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 18 Październik 2011, 16:28
|
|
|
Musisz zmienić właściwości granicznych węzłów na "ostre". |
|
|
|
 |
snakeeyes
Początkujący

Dołączył: 18 Paź 2011 Posty: 4 Skąd: bytom
|
Wysłany: 18 Październik 2011, 20:46
|
|
|
ale jak o zrobić w trakcie rysowania? zeby nie przerywac obiektu i zeby go zamknac |
|
|
|
 |
Cysorz


Pomógł: 207 razy Dołączył: 01 Sty 2011 Posty: 3141 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 18 Październik 2011, 21:12
|
|
|
Jak naciśniesz "ołówek" to powinno Ci się pojawić okienko z opcjami wygładzania - tam ustawiasz odpowiednie wartości. Tyle, że lepiej by było nie ciągnąć pojedynczej linii, ale na końcu (na przykład) łuku kliknąć dwa razy, żeby się pojawił w tym miejscu węzeł i dopiero później (np. z wciśniętym "ctrl") rysować prostą?
Tylko zgaduję, bo nie do końca rozumiem, jak taka operacja miałaby wyglądać i co chcesz osiągnąć na końcu... |
|
|
|
 |
snakeeyes
Początkujący

Dołączył: 18 Paź 2011 Posty: 4 Skąd: bytom
|
Wysłany: 18 Październik 2011, 21:35
|
|
|
np obrysowuję szkic i mam na nim łuk z którego końca wychodzi linia prosta, niestety w corel 12 generuje się tak jakby dalsza część krzywej tworząc falę. W wersji x5 klika się na koniec krzywej tzn na węzeł z wciśniętym altem i można rysować prostą. W corelu 12 to nie działa :/ |
|
|
|
 |
chezare


Pomógł: 402 razy Dołączył: 24 Gru 2010 Posty: 4551 Skąd: Grodzisk Mazowiecki
|
Wysłany: 18 Październik 2011, 21:42
|
|
|
Ja jak coś obrysowuję, to używam wyłącznie odcinków prostych, klikam w miejsca gdzie chcę wstawić kolejne węzły. Później za jednym zamachem zamieniam wszystkie odcinki w krzywe i odkształcam te które potrzebuję. Wydaje mi się, że taki sposób jest szybszy. |
|
|
|
 |
Cysorz


Pomógł: 207 razy Dołączył: 01 Sty 2011 Posty: 3141 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 18 Październik 2011, 21:46
|
|
|
Nie mam 12-tki, więc niestety nie pomogę - nie wiem jak to działa. Poza tym v. 11 i 12 to były podobno jedne z najbardziej "zabugowanych" wersji, więc może tu leży problem? Może odezwie się ktoś, kto ma w tych wersjach rozeznanie?
Zresztą sposób chezare powinien pomóc, niezależnie od wersji - krzywe Bezziera muszą się zachowywać w ten sam sposób niezależnie od wersji... |
|
|
|
 |
snakeeyes
Początkujący

Dołączył: 18 Paź 2011 Posty: 4 Skąd: bytom
|
Wysłany: 18 Październik 2011, 21:53
|
|
|
no ten sposób nie jest szybszy ale możliwe że jedyny słuszny w tej wersji corela... |
|
|
|
 |
chezare


Pomógł: 402 razy Dołączył: 24 Gru 2010 Posty: 4551 Skąd: Grodzisk Mazowiecki
|
Wysłany: 18 Październik 2011, 22:22
|
|
|
Ja używam 12 ale nie zwróciłem uwagi jak z tym jest z tego powodu, że robię tak jak napisałem wyżej. Uważam, że o wiele łatwiej i będę się upierał, że szybciej, dopasować krzywą do kształtu przeciągając za nią i mając do dyspozycji węzły ją ograniczające niż robienie tego w trakcie rysowania i manipulowanie w obrębie tylko ostatniego utworzonego węzła. Jeśli ktoś ma wprawę, to twoja metoda może być równie szybka, ale z całą pewnością mniej dokładna.
Przypuszczam, że w 12 może być tak samo jak w X3, jeśli tak to spróbuj zrobić tak:
Klikasz w miejscu pierwszego węzła, a następnie w miejsce następnego, ciągniesz kursor co powoduje skrzywienie odcinka (tak robisz), od węzła odchodzą dwie strzałki.
Przenieś kursor nad ostatni węzeł i kliknij go dwa razy (jedna strzałka powinna zniknąć), kliknij w miejsce następnego węzła. Powinien powstać prosty odcinek.
Tak w ogóle, to linię można rysować "na raty" bez konieczności łączenia nowych elementów ze starymi. Wystarczy zaznaczyć krzywą, wybrać narzędzie krzywa Beziera i kliknąć w któryś z końcowych węzłów. Rysowanie krzywej można przerwać wciskając spację, niestety wybierane jest wtedy narzędzie wskaźnik, a do narzędzia krzywa Beziera skrótu niet.
Podobnie można rysować narzędziem rysunek odręczny, tylko jakby odwrotnie. Jeśli klikniemy, przeniesiemy kursor w inne miejsce i znowu klikniemy to powstanie odcinek prosty i operacja rysowania zostaje przerwana. Wystarczy jednak kliknąć w węzeł istniejącego odcinka i można dalej rysować jak ołówkiem.
 |
|
|
|
 |
|