Strona główna >>> Efekty >>> Interakcyjne wypełnienie

Interakcyjne wypełnienie

Interakcyjne wypełnienie jest innym sposobem stosowania wypełnień, które omówiłem już w rozdziale "Wypełnianie kolorem lub deseniem". Tak więc nie będę tutaj omawiał samej idei wypełniania, a pokażę jak je zastosować "interakcyjnie". Czynności wykonuje się podobnie jak przy wyborze przezroczystości, tak więc zapoznanie się z rozdziałem o "Wypełnianiu kolorem lub deseniem" oraz rozdziałem "Interakcyjna przezroczystość" w pozwala spokojnie na wykorzystanie tego narzędzia.

Możesz wybrać oczywiście jedno spośród kilku sposobów wypełnień korzystając z paska właściwości:
- Bez wypełnienia;
- Jednolite;
- Tonalne;
- Deseniem;
- Teksturą;
- Postscriptowe.

Po wybraniu interesującego wypełnienia pasek właściwości będzie zawierał wszystkie niezbędne pola konieczne do modyfikacji ustawień. Wszystkie te ustawienia można także dokonać korzystając w tradycyjny sposób w okienku danego wypełnienia (które zresztą możesz przywołać przyciskiem "Edytuj wypełnienie..."). Najciekawszy jest jednak sam sposób "wypełniania" przy pomocy myszki, gdyż część czynności można wykonać bezpośrednio na obiekcie korzystając ze specjalnych suwaków i strzałek które pojawią się bezpośrednio na obiekcie.


Wypełnienie tonalne liniowe
Przy wypełnieni tonalnym liniowym możesz zmieniać położenie obu znaczników w kształcie kwadratów, aby w ten sposób określić początkowy i końcowy punkt wypełnienia. Zmieniając z kolei położenie prostokątnego znacznika określisz położenie punktu środkowego wypełnienia.

Wypełnienie tonalne radiowe
Podobnie jak przy poprzednim wypełnieniu mamy do czynienia z dwoma kwadratowymi znacznikami, lecz tym razem ten który znajduje się w wewnątrz oznacza środek wypełnienia.

Wypełnienia tonalne stożkowe
Przesunięcie dowolnego z kwadratowych znaczników powoduje zmianę kąta wypełnienia.

Wypełnienie tonalne kwadratowe
Praktycznie jest identyczne jak wypełnienie tonalne radiowe, czyli punkt wewnętrzny oznacza punkt środkowy wypełnienia, a drugi kwadrat brzeg i kąt wypełnienia z kolei prostokątny znacznik określa punkt środkowy.

  (89 kB)

 W każdym z przypadków możesz też chwycić i przesunąć strzałkę, zmieniając jednocześnie położenie wszystkich wskaźników. Bardzo interesujące i przydatna jest też możliwość złapania na palecie kolorów dowolnego z nich i upuszczenie go na obiekcie w miejscu gdzie znajduje się przerywana linia, by w ten sposób określić kolory składające się wypełnienie oraz ich rozmieszczenie.

  (159 kB)

 

Wypełnienia deseniem i teksturą są do siebie bardzo podobne i umożliwiają przesuwanie okrągłego znacznika, by w ten sposób zmienić rozmiar i obrót kafelków. Z kolei kwadratowe znaczniki zmieniają rozmiar kafelka w jednej płaszczyźnie. Przesunięcie środkowego znacznika zmienia początek układu kafelków.

  Strona główna >>> Efekty >>> Interakcyjne wypełnienie