Corel FORUM Strona Główna Corel FORUM
Forum użytkowników programów firmy Corel. Grafika wektorowa, rastrowa i obróbka zdjęć cyfrowych

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Łączenie ścieżek
Autor Wiadomość
Bunch 
Ekspert



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Lis 2007
Posty: 700
Skąd: Nieważne skąd
Wysłany: 27 Styczeń 2009, 14:38   Łączenie ścieżek

Chcę zrobić logo nietoperza.
Robię je więc za pomocą krzywych (w DRAWie: krzywe beziera chyba).
Aby wszystko było równe, symetryczne. Nie zamykam ścieżeki, kopiuję połowe loga i
następnie chcę dostawić je po uprzednim odbiciu lustrzanym. Jednak gdy to już zrobię,
chcę usunąć punkty i połączyć je nową ścieżką. Niestety, elementy się gładko nie łączą.
Prawa część loga nie łąćzy się z lewą w taki sposób, w jaki bym chciał. Zobaczcie poniżej.

Jak zrobić by się głądko połączyły?
To moje pierwsze kroki w DRAWie i grafice wektorowej więc bądźcie wyrozumiali i
tłumaczcie tak jak małemu dziecku.

bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 566 raz(y) 199.71 KB

 
 
wawel 
Ekspert
wawel


Pomógł: 261 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 2143
Skąd: podgorze
Wysłany: 27 Styczeń 2009, 16:24   

O laczeniu sciezek bylo n razy
Jesli pytasz o ten zakreslony owalem ksztalt z tego screena to wyglada wlasnie jakby 2 krzywe nie byly polaczone. Mozna je polaczyc na wiele sposobow.
np. rozmieszczenie/ zamknij sciezke/ polacz najblizsze wezly....sa tez inne sposoby mozna szukac na forum tam jest to w punktach opisane.
sciezki trzeba polaczyc aby je wypelnic kolorem

zobacz tez ten podrecznik do corela http://corel.wodip.opole.pl/index.html to dla poczatkujacych w wektorach jest cos dobrego.
 
 
Bunch 
Ekspert



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Lis 2007
Posty: 700
Skąd: Nieważne skąd
Wysłany: 27 Styczeń 2009, 17:13   

Wawel, ale problem w tym, że mimo tematów na forum nic nie mogę zdziałać w tej kwestii!
Napiszę wszystko jeszcze raz, krok po kroku, opiszę szerzej mój problem.



Co chcę zrobić?
- narysować logo nietoperza.

Jakim sposobem?
- krzywymi beziera


Zrobiłem więc PÓŁ nietoperza. Dlaczego? - aby następnie zduplikować obiekt, odbić go w pionie, odwrócić i dołożyć do boku ścieżki (połączyć punkty). Dlatego aby mieć równy obiekt. Przecież nie będę rysował drugiej części nietoperza ręcznie! Nie zrobiłbym tego perfekcyjnie, pewnie jak nikt inny.



No więc zduplikowałem, odbiłem obiekt i chcę go połączyć ścieżkami - i nie mogę tego zrobić. Ścieżki nie przylegają, nei łączą się ze ścieżkami ze zdupliowanego elementu!



Jeżeli klikam na automatyczne zamknięcie, to ścieżki się zamykają, ale nie z elementem przeciwległym tylko z własnymi punktami. Tak jakby drugich skopiowanych ścieżek nie tolerowało (ścieżki nawet łączyłem ze soba w jeden obiekt, a to nic nie daje). Jak mam to zrobić? Przecież zaraz popełnie samobójstwo! :evil:




No ludzie dajcie spokój! Setki tysięcy ludzi robi miliony projektów i jakoś im się udaje, prawda? Więc rozwiązanie tego problemu JEST, tylko trzeba wiedzieć jak to zrobić.


Załączam projekt. Jak by ktoś mógł, to niech sam zobaczy. Skopiuje i odbije obiekt w pionie i połączy ze sobą (między rogami jeszcze dorysować trzeba ścieżkę). I niech zbada to to, będzie to najlepsze rozwiązanie. I napisze jak to robił, jeżeli osiągnął pożądany efekt.
:arrow: http://wyslijplik.pl/download.php?sid=2X80BHGU


(ja chce umieć takie rzeczy zrobić, a nie mieć gotowe. Stąd też w razie powodzenia prosze o opis, może nie robie jednej czynności, która jest wyamgana i wszystko mi się nei udaje.)
 
 
DooSHeK 
Znawca



Pomógł: 9 razy
Wiek: 44
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 157
Skąd: Toruń
Wysłany: 27 Styczeń 2009, 17:47   

nagram ci film jak zrobić to krok po kroku, bo to jest prościzna
 
 
Bunch 
Ekspert



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Lis 2007
Posty: 700
Skąd: Nieważne skąd
Wysłany: 27 Styczeń 2009, 17:52   

DooSHeK napisał/a:
nagram ci film jak zrobić to krok po kroku, bo to jest prościzna
O, byłbym Ci BARDZO wdzięczny, naprawde bardzo. Gdyż nie lubię stać w miejscu z pracą z powodu mojej nieumiejętności. Pamiętaj tylko by zrobić odbicie, tak jak to opisałem, bo po prostu u mnie nie łączy ścieżek (nakłąda jedną nad druga, ale połączone one nie są).
 
 
DooSHeK 
Znawca



Pomógł: 9 razy
Wiek: 44
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 157
Skąd: Toruń
Wysłany: 27 Styczeń 2009, 18:57   

http://mnbvcxzx.webpark.pl/nietoperz.avi
 
 
Bunch 
Ekspert



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Lis 2007
Posty: 700
Skąd: Nieważne skąd
Wysłany: 28 Styczeń 2009, 00:46   

DooSHeK napisał/a:
http://mnbvcxzx.webpark.pl/nietoperz.avi

Witam, bardzo Ci dziękuję za udzielenie mi stosownych informacji. Za styl przekazu (video) również. A dlaczego tylko, sćieżka była nie do końca prawidłowo narysowana? Co było w niej złego?

Już rozumiem, ale tutaj mamy kolejną zależność, nie wiemc zy zwróciłes na to uwagę.
Ten sposób zadziała gdy skopiujemy, wkleimy (zduplikujemy ewentualnie) obiekt i odbijemy w pionie. Wtedy punkty na dole (ogon) złączą nam się jakimś dziwnym trafem. Połączymy wtedy górne punkty, między uszami i gotowe. Mam natomaist pytanie takie. W cyzm problem ze źle poprowadzoną ścieżką? Czemu źle poprowadzona, co jest nie tak i dlaczego?
A co w przypadku gdybym chciał jeszcze np. narysować jedną krzywą na dole (jeszcze jedna krzywa łącząca poziomo ogon), w takim wypadku znowu jestem wiadomo gdzie. gdyż mogę połączyć tylko jgórną część. Gdy np. zduplikuje obiekt i oddale nieco od siebie (nie zrobię jak poprzednio, czyli odbiję tak by punkt na dole, ogon - się dopasował) to już NIE MOGĘ połączyć nic z krzywych na dole, zresztą sobacz sam filmik: :arrow: http://www.youtube.com/watch?v=-yfIOn3FUA0
Dlaczego?!

W momencie gdy poprowadzę ścieżkę między dwoma uszami nietoperze na dole powstaje jakiś element, który, jak sądze, uniemożliwia mi połączenie dolnych części:
http://s5.tinypic.com/1z2kklc.jpg


EDIT: Ale dobra, przy nowym projekcie, robionym od początku mi wyszło, wszystko jak należy. Także dziękuję z aodpowiedź, nic więcje mi już nie trzeba.
 
 
Rosa 
Fachowiec
mało gramotny !



Pomogła: 19 razy
Dołączyła: 01 Lut 2008
Posty: 232
Skąd: z lasu
Wysłany: 28 Styczeń 2009, 13:59   

DooSHeK napisał/a:
http://mnbvcxzx.webpark.pl/nietoperz.avi


Na Twoim filmiku zauważyłam poniżej paska narzędzi jakieś cztery dodatkowe ikonki. Możesz uchylić rąbka tajemnicy i objaśnić, co one oznaczają ?
 
 
tlomiej 
Bywalec


Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 43
Skąd: le
Wysłany: 28 Styczeń 2009, 16:09   

Może Ctr+L?
 
 
DooSHeK 
Znawca



Pomógł: 9 razy
Wiek: 44
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 157
Skąd: Toruń
Wysłany: 28 Styczeń 2009, 16:49   

Rosa napisał/a:
DooSHeK napisał/a:
http://mnbvcxzx.webpark.pl/nietoperz.avi


Na Twoim filmiku zauważyłam poniżej paska narzędzi jakieś cztery dodatkowe ikonki. Możesz uchylić rąbka tajemnicy i objaśnić, co one oznaczają ?


od góry:

Widok uproszczony szkieletowy
Widok dokładny
Sygnalizuj kolory niedrukowalne
Kalibruj kolory
 
 
DooSHeK 
Znawca



Pomógł: 9 razy
Wiek: 44
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 157
Skąd: Toruń
Wysłany: 28 Styczeń 2009, 16:52   

Bunch:
nie wiem czemu nie wnikałem, często wystarczy tylko odwrócić kierunek krzywej tak jak na filmie i powinno działać. A ten zygzak na obrazku wygląda jakby był tam jeszcze jeden węzeł.
 
 
plastikman 
Początkujący


Dołączył: 28 Sty 2009
Posty: 6
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: 5 Luty 2009, 20:29   

Moje pytanie brzmi:
Jaka jest różnica pomiędzy narzędziem "auto-close curve" a "Extend curve to close" ??
Prosiłbym aby ktos zweryfikował moje myślenie.
Według mnie w przypadku pojedyńczej ścieżki obie komendy działaja identycznie. W przypadku obiektu złozonego z podścieżek narzędzie auto-close curve" zamyka każdą podścieżke osobno, a narzędzie Extend curve to close" łączy każde podścieżki swoimi końcami tak jak w przypadku nietoperza??
 
 
Trurl 
Ekspert



Pomógł: 66 razy
Wiek: 71
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 953
Skąd: Warszawa
Wysłany: 5 Luty 2009, 23:15   

Chłopaki, jeśli chcecie nauczyć się posługiwania krzywymi Bezier, uczcie się na prastarym (a więc chyba już darmowym) CorelDraw 3. Tam nie ma wynalazków typu Auto-Cose Curve czy Extend Curve To Close, czy innych "ułatwiaczy". Wszystkie węzły trzeba połączyć ręcznie, a każdą krzywą trzeba ręcznie zamknąć. Kto długo pracował w CorelDraw 3 (jak ja), ten nigdy nie będzie używał ww. wynalazków. Po prostu nie przyjdzie mu to do głowy.
Słowem narzędzia te są zupełnie, ale to zupełnie niepotrzebne. Powiem brutalnie: jeśli ktoś nie umie biegle posługiwać się krzywymi Bezier w CorelDraw 3, ten nie wie, co to życie... :)
 
 
JarekDRAW 



Pomógł: 93 razy
Wiek: 46
Dołączył: 01 Sty 2007
Posty: 1176
Skąd: Poznań
Wysłany: 6 Luty 2009, 06:11   

Trurl napisał/a:
Chłopaki, jeśli chcecie nauczyć się posługiwania krzywymi Bezier, uczcie się na prastarym (a więc chyba już darmowym) CorelDraw 3


Jak kolega wskaże miajesce gdzie się znajduje taka wersja do pobrania to z checią ją pobiorę , może się czegoś nauczę :-)
 
 
 
wawel 
Ekspert
wawel


Pomógł: 261 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 2143
Skąd: podgorze
Wysłany: 6 Luty 2009, 09:00   

znalazlem tu wer 3.0
http://www.brothersoft.co...l-draw-3.0.html
podobno jest free...wiec moze rzeczywiscie
rozmiar tylko 1.93MB
ale czy uda sie ten program uruchomic pod xp czy vista to nie wiem
pozdr
 
 
plastikman 
Początkujący


Dołączył: 28 Sty 2009
Posty: 6
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: 6 Luty 2009, 09:51   

No wiem ze mozna sobie połączyć krzywe b. przez przeciągnięcie jednego węzła na drugi , uprzednio jednak trzeba połączyć obie krzywe w jeden obiekt narzędziem combine ctrl+L. Ja chciałem sie tylko dowiedzieć jaki jest sens tych dwóch guzików co wczesniej pisałem.
 
 
Trurl 
Ekspert



Pomógł: 66 razy
Wiek: 71
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 953
Skąd: Warszawa
Wysłany: 6 Luty 2009, 10:11   

Zamiast CorelDraw 3 może być CorelDraw 5, choć nie jestem pewien, czy nie ma w nim wynalazków typu autojoin itp., ale (prawie) daje sobie rękę uciąć, że nie ma... Ostatecznie może być także CorelDraw 4, choć tej wersji nie polecam, bo była przejściowa i wszyscy krótko na niej pracowali.
 
 
plastikman 
Początkujący


Dołączył: 28 Sty 2009
Posty: 6
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: 6 Luty 2009, 10:25   

Po prostuy nie moge przez to spać i mnie to męczy, tabletki nic nie daja. Chce jeszcze wiedzieć jaka jest definicja sciezki podścieżki, segmentu.
Sciezka składa sie z jednego lub wielu segmentów. MOze byc linia prosta ,krzywa lub elipsa. Segment jest to linia pomiedzy dwoma węzłami. Natomiast co to jest podścieżka??
 
 
Trurl 
Ekspert



Pomógł: 66 razy
Wiek: 71
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 953
Skąd: Warszawa
Wysłany: 6 Luty 2009, 10:32   

Plastikman, tego nie wie nikt (ja też, choć znam wszystkie wersje CorelDraw), ale wszyscy śpią spokojnie (ja też). Jedyna rada to looknąć w helpy - może tam twórca programu wyjaśnia...
 
 
plastikman 
Początkujący


Dołączył: 28 Sty 2009
Posty: 6
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: 6 Luty 2009, 10:40   

Według helpa ścieżka jest to pojedyńczy segment lub seria segmentów linii.
W instrukcji pisze też, że podścieżka jest ścieżką , która stanowi element jednego obiektu. Według mnie podścieżka jest to też ścieżka, ale nie połączoną z pozostałymi ścieżkami tego samego obiektu. Dlatego można ją wydobyć uzywając polecenia "Extract subpath".
 
 
Trurl 
Ekspert



Pomógł: 66 razy
Wiek: 71
Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 953
Skąd: Warszawa
Wysłany: 6 Luty 2009, 10:55   

Bunch pyta: Jak zrobić by się głądko połączyły? Otóż, Bunch, zmieniaj umiejętnie status węzłów (możesz to zrobić w dowolnej chwili). Mogą to być:
1. węzły prostej, węzły krzywej,
2. wśród węzłów krzywej mogą być węzły ostre i gładkie. W węzłach ostrych możesz dowolnie zmieniać położenie każdego z punktów kontrolnych po każdej stronie węzła. Dlatego możesz formować ostrza (lub - jak wolisz - czubki lub szpice ;-) ) węzła. Węzły gładkie mają to do siebie, że obydwa punkty kontrolne oraz węzeł są zawsze współliniowe, co wyklucza formowanie ostrzy. Węzeł symetryczny to taki węzeł gładkie, po którego obu stronach krzywa ma tę samą krzywiznę. Objawia się to tym, że punkty kontrolne i węzeł są współliniowe (jak to w węzłach gładkich) i dodatkowo przy malipulowaniu nimi ich odległość po obydwu stronach węzła może zmieniać się tylko symetrycznie odległość.

Ponadto w każdej krzywej Bezier powinno być jak najmniej węzłów. Pamiętaj o tym i usuwaj niepotrzebne węzły. Z reguły osoba niezbyt wprawiona, rysując krzywą, stawia ich za dużo, a CorelTrace (program do wektoryzacji dla leniwych) stawia ich zatrzęsienie. Pamiętaj, że każdy węzeł może być powodem zaburzeń gładkości krzywej.
 
 
pompeczka
Początkujący


Dołączył: 10 Lut 2009
Posty: 1
Skąd: Zgorzelec
Wysłany: 10 Luty 2009, 17:57   

Witam
Nie wiem czy wiecie, ale przy zamykaniu ścieżek automatycznie liczy się który węzeł był tworzony w jakiej kolejności :>
Zróbcie sobie prosty test, dwie proste stworzone:
1. jedna od lewej do prawej a druga od prawej do lewej i połączcie
2. jedna od lewej do prawej i druga też od lewej do prawej i połączcie

łączenie automatyczne oczywiście :>

Pozdr.
Pompeczka
 
 
Stawe 
Fachowiec


Wersja CorelDRAW: X5, X6
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 28 Sie 2006
Posty: 214
Skąd: Gdynia
Wysłany: 10 Luty 2009, 20:19   

Jakoś nikt nie zwrócił uwagi na to, że oś symetrii nietoperza była co prawda pionowa ale po złożeniu połówek gryzonia brakowało "czółka" które musiało być dorysowane potem.
Ja bym robił to tak:
1. Najpierw ustawił bym pionową prowadnicę na środku a następnie poziomą na wysokości "czoła" nietoperza. Oczywiście włączam przyciąganie do prowadnic.
2. Następnie narzędziem do rysowania krzywych Beziera narysowałbym kanciasty rysunek jednej połówki, tak aby pierwszy górny punkt zaczynał się na skrzyżowaniu prowadnic a ostatni przykleił się do pionowej prowadnicy gdzieś na dole. Następnie odpowiednie odcinki rysunku wykrzywiłbym tak aby uzyskać pożądany efekt.
3. Włączam kolor wypełnienia dla rysunku
4. Duplikuję rysunek, odwracam kopię w lustrze i przykładam do pionowej prowadnicy. Wyrównuję obie połówki za pomocą klawisza "T" lub"E".
5. Zaznaczam wszystko i łączę w jeden obiekt.
6. Zaznaczam wspólne węzły na górze i łącze razem. To samo wykonuję na dole.
7. Po tej operacji nietoperz powinien wypełnić się zadanym uprzednio kolorem. Jeżeli nie, to znaczy, że nie połączyłem jakiś węzłów - a były tylko dwa...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
         
Strona wygenerowana w 0.13 sekundy. Zapytań do SQL: 15